Agressieve kat

09-09-2011 23:47 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje aan de kattenkenners op dit forum.

Ik heb sinds drie jaar een kater van ondertussen 11 jaar oud, in het begin dat ik hem kreeg was hij al behoorlijk dominant / agressief. Gelukkig is dat al stukken minder geworden. Alleen krijg ik het laatste beetje er niet uit. In het begin viel hij mij regelmatig aan, als ik hem wilde aaien, als ik met blote voeten langs hem liep, etc.

Op internet heb ik al veel gelezen over hoe hier mee om te gaan, en dat ging tot nu toe een stuk beter. Maar toch kan hij het niet laten om af en toe toch nog even die nagels en tanden in mijn handen of voeten te zetten.
Ik herken dat aanvallen van de benen (als je langsloopt) wel. Dat deed mijn vroegere kat ook altijd. Hij was niet agressief, maar naar mijn idee was hij gewoon een jagertje. Als er dan iets beweegt, dan val je aan als kat!

Ook kan het zijn dat hij schrikachtig is, wát de oorzaak dan ook mag zijn. Misschien dat als je de psychologie erachter een beetje kunt achterhalen, je een manier vindt om hiermee om te gaan of om het te kunnen voorkomen.

Andere tip heb ik ook niet eigenlijk. Succes. :-)
Dank je voor je reactie.

Hij is inderdaad erg schrikachtig. Soms springt hij in de lucht van schrik van iets wat op de grond staat terwijl hij er al een paar keer voorbij is gelopen zonder het daarvoor opgemerkt te hebben.

Het jagen zou het inderdaad ook kunnen zijn. Ik probeer nu zoveel mogelijk met hem te spelen met balletjes etc. Het gekke is dat als ik dat balletje dan van hem af wil pakken hij nooit naar mij uithaalt.
Haha, same here! Het is minder geworden (geen idee waardoor precies), maar 't aanvallen blijft. Zit vaak onder de krassen, met als gevolg dat ik haar -helaas- minder aai. Alleen als het haar uitkomt kan ik haar aanhalen zonder verwondingen op te lopen... :-)
MIjn kat doet dat ook!! Maar hij doet het alleen bij mij. Bij mijn vriend doet hij het niet... mannelijke dominantie? Hoe heb jij die agressiviteit eruit gekregen dan (op hetlaatste beetje na) Ik weet namelijk niet echt goed hoe ik er mee om kan gaan. Misschien heeft hij wel een verleden??? Bang voor iets? Schrikachtig inderdaad?
Denk ook dat ze door de vorige baasjes misschien wel eens minder leuk benaderd is ofzo, of althans iets van een trauma moet hebben opgelopen?! Vorige poezen waren echt extreme schatjes. Die kon je bij wijze van een vinger in 't oortje stoppen en ze gaven geen kick. Poeslief! Maar het huidige poesje neemt al een attack-houding aan als je al naar d'r kijkt. Maar ze kan ook echt een knuffelkont zijn!!! Dan vind ik haar echt om op te eten.
Is je kater gecastreerd?
Zijn er echt nog ongecastreerde katten als huisdier? Dat is toch niet te doen.
Mijn kater is ook gecastereed. Dat was hij al. Nu is hij ook nog eens erg groot en helemaal zwart. Hoorde gister van een vriendin dat de meeste zwarte katers zo zijn. Weet zelf niet of dat klopt.

Nu heb ik zelf eerder een hond gehad en ben niet zo heel bekend met het opvoeden van een kat. In het begin strafte ik mijn kat dan ook als een hond, maar dat pakte al helemaal niet goed uit :p Kreeg toen tips van een vriendin dat ik hem moest straffen met een plantenspuit. Dat maakte echt totaal geen indruk. Of in zijn nekvel pakken. Dat heb ik wel eens gedaan, maar op het internet staat overal dat dat juist helemaal niet mag, dus dat doe ik niet meer. Ik probeer hem nu vooral te negeren als hij mij aanvalt en weg te lopen. Dan is hij wel in de war en komt hij later zacht mauwend achter mij aan lopen en is hij ineens weer super lief. Dat werkt tot nu toe dus het beste. Maar ik vind het vooral erg jammer dat het laatste beetje er niet uit gaat. Nu kan ik hier wel mee leven hoor :p Al zou ik het wel fijn vinden als ik niet meer op mijn hoede hoef te zijn voor mijn lieve kat :p

Ik denk zelf inderdaad ook wel dat de zijn vorige eigenaren niet zo netjes tegen hem geweest zijn.

Tegen een goede vriend is mijn kat inderdaad ook altijd super lief. Die heeft hij nog nooit aangevallen, die kan ook veel met hem doen, over zijn buikje aaien enzo. Dat hoef ik echt niet te proberen. Maar die vriend heeft ook altijd katten gehad. Ik denk dat dat ook wel erg scheelt.
Wat hier hielp tegen aanvallen met nagels is om, op het moment dat hij dat doet, die poot vast te pakken en erin te knijpen. Niet super hard, maar hard genoeg om de nagels in te laten trekken en het vervelend te laten zijn voor de kat. Wij hebben dat in het begin consequent gedaan en beide katten steken geen nagel meer naar ons uit. Wel eens een speelse mep, maar dan zonder nagels.
Gelukkig ben je gestopt met straffen, want daarmee bereik je precies het omgekeerde van wat je wilt, je krijgt namelijk een gestresste, schuwe kat, terwijl hij al schuw van nature is.

Het hoeft trouwens helemaal niet dat de vorige eigenaren hem slecht behandeld hebben, want sommige katten hebben dit gedrag nu eenmaal, ook zonder traumatisch verleden.

Wat hier aan de hand is is aan de ene kant wat aai-agressie en aan de andere kant waarschijnlijk redirectie-agressie met een wat extra ontwikkeld jachtinstrinct of spelagressie. Hij reageert dus op jouw benen, omdat hij ergens anders door getriggerd wordt of omdat hij zijn jachtinstinct hierop los laat, terwijl een volwassen kat dit normaal gesproken niet meer doet

Dit is volkomen natuurlijk gedrag, alleen op een zodanige wijze dat de mens het niet meer als plezierig ervaart. Je kat is dus niet vals ofzo en hij doet het ook niet zomaar uit het niets, want er zijn waarschuwingssignalen (bijv. zwaaien met de staart), maar die signalen missen wij meestal omdat we ze niet kennen.

Hierbij wat extra informatie:

Soorten agressie bij een kat

Wat je dus moet doen is heel goed kijken wat hij doet voordat hij aanvalt, wanneer hij aanvalt en hoe vaak hij aanvalt. Kijk of je hier een lijn in kunt ontdekken, eventueel een oorzaak voor kunt vinden en kijk vooral ook hoe hij vóór de aanval waarschuwt.

Zo kun je leren te stoppen met aaien als hij het niet meer wil, zodat hij dan niet meer hoeft aan te vallen en zo kun je ook zien waarom en wanneer hij je benen aanvalt, zodat je dat wellicht ook kunt voorkomen.

In de tussentijd negeer je al zijn aanvallen op je benen en zet je hem even opzij als hij het doet of je leidt hem even af met een speeltje aan een hengel. Niet straffen en ook niet extra lief doen als hij daarna weer om een aai komt. Je kunt hem die aai dan best even geven, maar overdrijf het niet. Het hele aanval gebeuren moet namelijk eerst goed uit zijn systeem.

Hierbij nog wat tips bij de verschillende soorten agressie:

Wat te doen bij agressie
Dank je Iris 1969 voor je reactie en de links.

Mijn kat geeft inderdaad kleine waarschuwingen van te voren, het duurde even voor ik ze in de gaten had, omdat ze heel erg subtiel zijn. Nu ik veel bezig ben met zijn gedrag merk ik ze gelukkig wel op, en ik heb inderdaad gemerkt dat hij niet van te lang aaien / aandacht houdt. In het begin aaide ik hem suf en had ik continu krassen op mijn armen. Gelukkig komt dat nu nog maar zelden voor. Ik aai hem nu alleen nog, zoals nu, als hij languit relaxt op de bank ligt of er zelf om vraagt. Dan is het echt een schatje hoor ;)

De vorige eigenaren vertelde dat ze hem hadden gevonden als kitten tussen het vuilnis. Het kan dus inderdaad te maken hebben dat hij een aantal opvoedpunten van zijn moeder mist ;) En dan ook nog van huis verplaatst worden en dan behandeld worden als een hondje.. dan zou ik ook wel gefrustreerd worden :p

Ik denk dat het dankzij deze tips wel goed gaat komen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven