Werk & Studie alle pijlers

Studievertraging - en nu?

15-09-2011 04:58 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter loopt een studievertraging op haar hbo-opleiding op: ze heeft in het 1-ste jaar 45 ECT's gehaald en heeft dus geen negatief advies, maar ze kan pas in de loop van het studiejaar haar programma vervolgen. Ze kan misschien een of twee vakken voor de Kerst inhalen, maar deelname aan het 2-de jaar lijkt tot op dit moment niet mogelijk omdat ze een hard-core-vak nog niet voldoende heeft gemaakt. Helemaal duidelijk is de situatie over de mogelijkheden niet, omdat het programma van de opleiding nu net pas gaat lopen en vragen nog niet zijn beantwoord.

Het gevolg is: onzekerheid in huis. Dit alles knaagt.

Weet iemand wat is in zo'n situatie gebruikelijk of verstandig is?

De langstudeerdersboete ligt nu al op de loer.

Heeft iemand zelf ervaring met zo'n situatie en hoe heb je dat aangepakt?

Ze woont thuis en heeft alleen een basisbeurs en week-OV
quote:[message=9988605,noline]dimpf schreef op 15 Het gevolg is: onzekerheid in huis. Dit alles knaagt.

Weet iemand wat is in zo'n situatie gebruikelijk of verstandig is?

Dit is vast niet wat je wilt horen, maar laat het eens los. Ze is neem ik aan volwassen en tegenslag (ook in haar studie) zal ze toch ook zelf moeten overwinnen. Is het niet tijd dat ze het huis verlaat en op eigen kracht verder gaat? Zodat haar moeder hier geen topic over hoeft te openen?
Ik denk dat je dochter dit zelf uit moet zoeken. Het is vervelend dat ze misschien studievertraging oploopt, maar dat ligt toch echt bij haar zelf.

Studievertraging an sich hoeft niet zo'n probleem te zijn een jaar extra kost nog niets, maar het moet inderdaad niet meer worden. Als ik je dochter was zou ik op school goed aan het zeuren gaan om eens te kijken hoeveel vakken ze dit jaar nu eigenlijk kan halen en in welke blokken precies. Daarna zou ik als ik jou dochter was eens kijken of ik dat niet in een paar maanden kon doen en dat ik me daarna uit zou schrijven en even wat geld verdienen, kan ze volgend jaar vol goede moed verder met de rest van het tweede jaar.

Ik zou me trouwens ook afvragen of deze studie het wel is voor mij, als je het kernvak niet haalt.....
@cip1 - Dit hadden we zelf ook al bedacht. De keus pakt momenteel anders uit, maar evengoed bedankt voor je reactie .
@ Kaaaaaaaatje - dat is een prakijkervaring van je, denk ik? Ik neem het iig voor mezelf mee.

Die naar studiekeus is gesteld en beantwoord. Je kunt slecht in wiskunde zijn en toch heel graag een gebouw willen mee-ontwerpen, en er dan veel ervoor over hebben om dat moeilijke vak onder de knie te krijgen.
Laat je dochter zsm een afspraak maken met een studieadviseur/ begeleider/ coordinator om een planning te maken. Lees de onderwijs en examen reglementen goed na om te kijken wat wel en niet kan. School is er ook bij gebaat dat ze zo snel mogelijk door de studie gaat, ze hebben ongetwijfeld mensen daarvoor die haar daarbij kunnen helpen.
Studievertraging is niet abnormaal en langstudeerboete ligt niet op de loer, want ze mag een jaar langer er over doen zonder problemen. Zou ze meer dan een jaar vertraging oplopen, dan krijg je pas die boete.

In de tijd dat ze weinig vakken heeft zou ze vast een minor kunnen doen, of werken om wat extra geld te verdienen voor dat jaar meer collegegeld dat betaald moet worden, of misschien een stage lopen die ze later in kan brengen.

Maar ik denk dat je het haar zelf moet laten uitzoeken.
Gaat die langstudeerboete niet op voor 'nieuwe' studenten in 2012? Ik weet het niet zeker hoor, maar meende dat die regel nog niet inging voor bestaande studenten.

Mocht dit wél het geval zijn dan inderdaad naar de studieadviseur! Als alles aangescherpt wordt, moeten er ook meer kansen beschikbaar zijn/komen om bepaalde vakken eerder te kunnen doen (anders krijgen zij ook een boete van 3000 aan hun reet als iemand die boete krijgt).

En verder ben ik het eens met de anderen: laat je dochter het zelf uitzoeken Heb ik in ieder geval wel moeten doen vanaf mijn studentenleven. Tuurlijk af en toe eens lekker uithuilen bij mams door stress, maar moest wel zelf alles regelen.
Ik heb trouwens ook 'maar' 45 EC gehaald mijn eerste jaar, en loop momenteel nominaal, dus er hoeft niks aan de hand te zijn. Zo'n eerste jaar moet je nog helemaal je manier van studeren leren, dat is heel anders dan de middelbare school (iig op WO wel). En 45 EC is echt niet heel erg slecht hoor, denk juist gemiddeld/aan de betere kant.
Elastiekje,

De langstudeerboete geldt ook voor zittende studenten.

Dimpf,

Je dochter is nu oud genoeg om het zelf te regelen. Laat haar een afspraak maken met haar studieadviseur zodat er een planning gemaakt kan worden.
Toch wel? Ik snap er nu helemaal niets meer van. Gelukkig ben ik bijna klaar binnen de periode, maar dan nog! Hoor steeds verschillende berichten
.
@Booyah: tegenwoordig kun je 60 punten per jaar halen en niet meer 42.

@Dimpf: ik heb wel studievertraging opgelopen, maar hoefde me daar nog niet zo druk over te maken, de tip om met de studieadviseur te praten is wel een echt goede. Deze weet vaak wat er speelt en deze zal ook weten of er nog speciale regelingen zijn waar je dochter voor in aanmerking komt.
Waarom heeft je dochter studievertraging opgelopen? Redde ze het gewoon niet of is er een aanleiding zoals overlijden of ziekte?
Op mijn opleiding kun je inderdaad ook 60 EC halen (= propedeuse) bij ons op de opleiding lopen momenteel ook allerlei aanvragen om toch te mogen starten in het 2jaar/de hoofdfase... bij ons moet je er 50 hebben om aan het 2e jaar te beginnen en die aanvragen gelden ook voor mensen met 49 EC.
Ach ik loop ook een jaar vertraging op, kan me errug weinig schelen eerlijk gezegd Als het gebrek aan motivatie is of desinteresse in de studie moet ze misschien kijken naar een andere studie die beter bij haar past. Vindt ze de studie nog wel leuk? Bedenk dan dat het eerste jaar HBO een flinke stap is waar veel mensen aan moeten wennen, het is gewoon een andere manier van lesgeven. Als ze nog gemotiveerd is en ze kan het niveau aan (lijkt me wel, ze heeft HAVO gehaald), zou ik me er niet al te druk om maken.
PS: wat vindt ze er zelf van? Lees dat jij het vreselijk en onzeker vindt, misschien denkt zij 'ach toen ik dat tentamen had was ik een beetje ziekjes en voor dat andere vak had ik inderdaad wel wat beter m'n best kunnen doen'.
Wat een gestress levert die langstudeerboete op... Ik heb destijds in mijn eerste jaar op de universiteit 27 punten gehaald, vergelijkbaar met 41 ects. Niemand vond dat problematisch, ikzelf ook niet. Het eerste jaar is alles wennen: nieuwe omgeving, nieuwe vakken, nieuwe manier van studeren (en voor mij: op mezelf wonen). Gun je dochter wat tijd om te acclimatiseren. (Ik ben overigens uiteindelijk cum laude afgestudeerd, dus het is helemaal goed gekomen.)
@gumbe – tnx voor de tips. Ik hou ze in beraad voor het geval ik het onze Einzelganger (nogmaals) moet overtuigen dat het normaal is om om raad te vragen.

Instellingen hebben er idd baat bij om afgestudeerden af te leveren omdat zij dan pas kunnen cashen. Het Inholland-gedoe heeft naleving van reglementen en toezicht op lesinhoud overigens bevorderd.

@pinks, right, een hbo-er mag er 1 jaar langer over doen, bij het 2-de jaar treedt de boete in. Dat gaat vast geen jaren duren. (de site van DUO legt het uit, maar heb ik even terzijde gelegd).

Op zich zijn we daar niet eens op tegen, maar het moet wel redelijk blijven. Per slot wordt jullie generatie geacht tot 67 jaar, zo niet tot een hogere leeftijd, te werken. Mag dan alstublieft een basis gelegd worden...? (dat vind ik dus echt een taak aan de ouders-generatie).

Idee van de minor klinkt goed – idem voor het zelf laten uitzoeken.

Baantjes liggen hier niet voor het oprapen. Ik geloof dat we net niet in aanmerking komen voor zo'n gesubsidieerde euro-regio. ( en het geld zit nu helemaal in Griekenland).

@elastiekje, gsleuterl, die 45 ect's is idd niet slecht, dat realiseer ik me, hoewel er genoeg zijn die de 60 wel hebben, of iig dat ene kernvak (brrr, mechanica, zei mams).

@Turkooiss, oud genoeg betekent niet dat het allemaal gebeurt, as y know (denk ik).

Waar ik ook aan moet denken is de diverse topics over relaties met grote leeftijdsverschillen. Hoe vaak wordt daar niet beweerd dat kalenderleeftijd en mate van emo/psycho/socio-ontwikkeling heeeel verschillend verloopt bij mensen en dat 'dus' zo'n leeftijdsverschil best kan. Zoiets ontstaat ergens. Mss wel hier en nu... snap je m'n punt?

@idalee, Je opmerking snijdt hout – er zijn diverse oorzaken, maar geen overlijden of zo. Tnx Lord not.

@Lonkaa, Studiekeus staat vast: bij negatief advies was ze ergens anders opnieuw begonnen.

Goede vraag van je. Ze vindt het zelf 'kut', ook omdat ze leuke contacten begon op te bouwen.

@Blyt, stressy was het hier idd even (we hebben nog een student in het gezin, maar die betaalt zijn master, als 2-de studie, helemaal zelf). Wentijd lastte de opleiding in, met als gevolg dat het schrikken was toen het menes werd. Is op zich goed opgepakt.

Btw: profi met je cum laude! Het mag, maar hoeft niet perse

Overall helpen jullie reacties om de stand van zaken in perspectief te zien.

Goede zaak.
Gesubsidieerde euro-regio, waar heb je het over? Baantjes zijn juist nu (begin schooljaar) voor studenten vrij makkelijk te vinden. Ik heb voor mn werk veel met de arbeidsmarkt te maken en ik zie dat er wel degelijk bijbaantjes zijn. Er zijn ook meerdere uitzendbureaus die zich richten op studenten. Lijkt me sowieso wel een goed plan dat iemand die studeert, er ook naast werkt. Niet alles kan maar van pa en ma afkomen immers.

Buitenlandervaring, stage, extra vakken, ze zou die 'leegte' op zo veel manieren nuttig kunnen invullen!
Pinks, dat weet ik wel, maar het ging erom dat zij het zou ontdekken, toch...? Dat is althans de grootste algemene deler.

Btw, zijn er in (Noord) Noord-Nederland veel baantjes?

Dat dacht ik van niet, maar kennelijk vergis ik me, dus vertel...
In Noord Nederland is zat werk te vinden voor studenten. Horeca, callcenter, schoonmaak, zaterdagbaantjes in winkels etc etc. Je moet alleen wel even de moeite nemen om te zoeken.

Voor wat betreft de studievertraging zou ik me niet al te druk maken. Laat haar contact opnemen met haar studieadviseur en kijken wat nu de beste route is. Dramatisch is het in geen geval.
Goed nieuws dus, zeker voor 'stadjers'.

Ik heb m'n info binnen - denk dat er niet veel meer over te melden valt. Tnx voor het meedenken en reageren,
Ze heeft dus 45/60 gehaald, wat ik mij afvraag is waarom ze dan geen 2e jaars vakken mag volgen? Zo bouw je toch alleen maar meer vertraging op? Of in ieder geval 2e jaars vakken volgen tot het kernvak gedoceerd wordt? Bij mij op de uni was het zo dat in bepaalde gevallen, bijv omdat door 1 vak master niet mogelijk was, een extra herkansing aan te vragen. tentamens konden ook eerder worden gemaakt in bepaalde gevallen.

Je dochter kan dit altijd navragen, nee heeft ze, ja kan ze krijgen.
Een kleine update.

Ik ben ten eerste blij dat ik het niet aan onze dochter-alleen heb overgelaten. Het signaal dat nu aan de opleiding is gegeven is serieus genomen. Er is niet alleen een dialoog op gang gekomen met studenten in de situatie van dochterlief (er zijn er meer), maar er wordt meer tegen het licht gehouden. Hoewel de studierichting (bouw) verklaart dat er een leegloop is, is een terugval tot eenderde van de gestarte eerste jaars kennelijk te groot.

De aanpak is nu:

-inhalen wat nu ingehaald kan worden

-meedoen wat meegedaan kan/mag worden

-geen stopzetting van stufi / OV omdat de dan te maken reiskosten wss niet opwegen tot 'zelf betalen' aan het eind van de rit als er te weinig stufi-maanden over mochten blijven

Btw, de eerder genoemde overvloed aan baantjes is echt niet iets van alle regio's.

Hier, op het Friese platteland (waar je met OV al wat opgesloten bent, laat staan zonder OV en alleen je fietsje) is structurele en verborgen werkloosheid onder alle bevolkingsgroepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven