Verborgen reflux of niet?

10-12-2018 11:46 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is op dit moment 16 dagen oud.
Vanaf dag 1 is hij erg onrustig, veel overstrekken en had regelmatig darmkrampjes.
Hij drinkt zo gulzig.. maar wanneer ik hem regelmatig wil laten boeren heb ik juist het gevoel dat hij onrustiger word
We gebruiken nu infacol, dr brown fles en hebben het hoofdeinde iets verhoogd en bakeren hem in als hij gaat slapen.
Hij geeft vaak mondjes terug maar spuugen niet. De zuigdrang is ontzettend groot.
Hij huilt trouwens niet heel veel, alleen overdag als ik hem na de voeding in zn bedje leg, dit is zo'n half uurtje.. als ik regelmatig ga troosten is hij rustig.

Wel blijft hij ontzettend kreunen, om de vijf minuten hoor ik een harde kreun of gil. Dit zet vaak niet over tot huilen maar blijft aanhouden.
Soms heb ik het gevoel dat hij zelfs nog slaapt.
Vanochtend vloog ik van de bank af door een ontzettend harde gil, uit paniek tilde ik hem uit bed maar lag hij dus nog diep te slapen..


Herkenbaar voor ouders?
Alle reacties Link kopieren
Heb je het consultatiebureau al geraadpleegd?
Ook mijn kinderen maakten onzettend veel geluiden in hun slaap als baby. Volgens mij hoort dat er echt bij.
Als je denkt dat hij last van de voeding heeft zou ik hem na de voeding een half uur rechtop houden ipv hem meteen na de voeding in bed leggen.
Alle reacties Link kopieren
Verborgen reflux uitte zich hier in de hele dag door slikken. Heel zuur ruiken uit het mondje. Kreunen als een oude kerel.

De rest klinkt mij als gewone baby geluidjes.
Alle reacties Link kopieren
Bijna alle jonge baby’s hebben een beetje last van reflux. En ook last van de lucht die ze binnen krijgen en moeten zien weg te boeren. En dan moeten de darmen ook nog leren al de melk te verwerken.
Kortom, het is een beetje baby eigen dat ze in de eerste 12’weken een hoop kreunen, gilletjes uitslaan, overstrekken en huilen. De piek ligt op een week of zes, daarna wordt het langzaam beter. Maar het blijft zielig om te zien!

Na een voeding een half uur recht op houden kan helpen.
Op een speentje of pink laten zuigen is ook fijn.

Mocht je het idee hebben dat het bij jouw kind veel meer is dan bij andere baby’s, dan zou je naar het cb kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Lieverd, ik denk om eerlijk te zijn dat je je draai nog moet vinden. Als je kindje dit vanaf dag 1 al had, dan zou de kraamhulp wel aan de bel hebben getrokken. Zoals Nijntje al zegt, alle jonge kinderen hebben last van reflux (in meer of mindere mate), en dat geldt ook voor krampjes. Het goede nieuws is dat het meestal vanaf 12wk beter gaat!

Zou het helpen om wat vaker een kleiner flesje te geven?

Overigens hoeft niet elk kindje te boeren na het drinken, misschien dat hij daar wat onrustig van word.

Edit: er is ook een babytopic waarin je mee kan schrijven, dan hoef je niet voor elke vraag een apart topic te openen ;-)
kinderen/het-grote-babyvragentopic-deel ... ges/431129
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt mij in de oren als mijn eigen zoontje van 1 maand oud. Ik denk niet dat het reflex is, maar “gewoon” een dwars boertje of lucht in de darmen. Vaak hoor ik erna een windje of til ik hem op en komt er nog een boertje.

Wel nog een tip, met de dr brown fles kun je voeden met een prematuurspeen. Dat doen we hier ook, waardoor het flesgeven (flesje moedermelk) ongeveer 20 a 25 min duurt en de zuigbehoefte bevredigt is. Hoe lang doet hij over de fles bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Mijn beide kinderen hebben/ hadden verborgen reflux. Zowel de kraamhulp als het cb hebben mijmijnheer nooit op gewezen de kraamhulp zei dat het krampjes waren in beide gevallen. Bij de eerste ben ik werken aan het zoeken geweest ben uit eindelijk bij een ostheophaat terecht gekomen die het herkende. Via de huisarts zijn we toen gestart met maagzuurremmers daarna had ik een heel ander kind.
Mijn oudste had het het ergst.
Ik herken wel symptomen. Het oversteken niet willen liggen na de voeding erg onrustig zijn.
Wat mijn kinderen ook hadden waren: 2 uur na de voeding de hik. Heel veel slikken op een dag. De hele dag recht op willen. Mijn zijn rook zuur mijn dochter niet echt( soms).
2 uur na de voeding nog mondjes terug geven. Ze konden echt ontroostbaar overstuur zijn.

Je kunt je zorgen/ twijfels met de huisarts bespreken, maagzuurremmers kunnen wel pas met een maand gebruikt worden. Mijn kinderen vonden het prettig om in de draagdoek of draagzak te zitten. Verder kun je kijken of het indikken van voeding iets doet. Succes
Alle reacties Link kopieren
Klinkt normaal. Hier ging de verborgen reflux ook gepaard met uren lang huilen, niet slapen.. het was een drama. Ons vermoeden van reflux werd pas serieus genomen nadat onze baby ter observatie was opgenomen (wegens het vele huilen). Als je zoontje verder geen klachten van pijn of discomfort heeft lijkt het me dus normaal.. niet te veel zorgen maken, meestal worden ze na een maand of drie een stuk rustiger :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven