Voeding baby 4.5 maand

10-12-2018 13:05 25 berichten
Voor ik aan m'n verhaal begin, ik heb het CB al gebeld en zit te wachten op een telefoontje terug. Sinds het al een aardig tijdje duurt en misschien anderen het herkennen wil ik toch even mijn vraag voorleggen.

Onze dochter doet het hartstikke goed, makkelijk kind, heel tevreden. Ze weegt 6680 gram en is 64 cm.
Ze drinkt op het moment 5 flessen van 210+7. Inmiddels zijn we ook voorzichtig bezig met het oefenhapje dat redelijk goed gaat haha.

Nu zien we dat ze haar flessen helemaal leeg drinkt, nou zie ik geen hongerige baby na de fles en is ze verzadigd. Mijn vriend en schoonmoeder denken daar toch wat anders over en willen het gaan ophogen naar 240+8. Nou ben ik het hier absoluut nog niet mee eens, omdat ik eerst wil overleggen met een dokter die er verstand van heeft. Ook heb nog nooit van een baby gehoord, zo jong, die meer dan die 210 drinkt. Nou ben ik zoals ik al zei in mijn vorige post dat ik in het buitenland ben. (ik volg alles volgens de Nederlandse richtlijnen qua vaccinaties.)

Mocht ze nou echt gaan vragen om meer, màg je überhaupt over die 210 heen ivm een grotere hoeveelheid over die1000 ml komen als ze die 5 flessen per dag houd.

Hopelijk belt de dokter me uiteraard snel om mijn vragen en zorgen te beantwoorden.

Alvast bedankt voor de mensen die hiermee te maken hebben gehad!
De dokter hier trouwens zegt dat we haar gewoon meer moeten geven. Maar heb liever meer antwoorden ivm verschillen.
Wauw wat een hoeveelheid! Sowieso niet ophogen. De kleine mag maximaal 1 liter per dag is mij altijd gezegd en je zit hier al ver boven. Zou eerder eens kijken of je niet 5x 150/5 kunt geven en dan langzaam een fles afbouwen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Als je babietje tevreden is met 210 en geen tekenen van honger vertoont zie ik geen reden om dat op te hogen. Ik denk dat wij met zoon rond 4 maanden ook op 5 flesjes van 210 + 7 schepjes zaten. Was volgens cb (ook in buitenland) zelfs aan de hoge kant en van hen moesten we zelfs minder geven en meer hapjes (hij had een beetje overgewicht toentertijd volgens hun curve) Hapjes bliefte zoon niet dus ik ben toen gewoon genoeg melk blijven geven. We hebben een keertje 240 +8 gegeven en toen kreeg hij heel erg krampjes, dus dat nooit meer. Ik denk dat 240 te veel is voor zo'n klein maagje. Het wordt wel (water + poeder) zo'n 270/280 ml en dat is erg veel denk ik.
Ik vind 210 al ontzettend veel voor zo'n kleine baby en 5 voedingen erg weinig. Een baby maagje is echt heel klein en rekt zo alleen maar op.
Hoe lang doet ze over een fles? Een baby heeft minimaal 20 minuten nodig om de zuigbehoefte te voldoen.
Alle reacties Link kopieren
De liter regel is achterhaald maar meer dan 210 zou ik niet in een fles doen. Vind dit al een grote hoeveelheid voor zo'n kleine baby. Zou eerder meer en kleinere flessen geven.
strontvliegje schreef:
10-12-2018 13:18
Ik vind 210 al ontzettend veel voor zo'n kleine baby en 5 voedingen erg weinig. Een baby maagje is echt heel klein en rekt zo alleen maar op.
Hoe lang doet ze over een fles? Een baby heeft minimaal 20 minuten nodig om de zuigbehoefte te voldoen.
Ze doet wel 20 minuten over de fles.. ik weet dat ze aardig veel drinkt. Maar ze is blij en geen krampjes. Ik zou natuurlijk kunnen proberen meer flessen over de dag te doen.. nou moet ik wel zeggen dat ze sinds 22 november maar 20 gram is aangekomen.
Begrijp me echt niet verkeerd. Ik weet dat ze aardig veel drinkt en wil daarom absoluut niet omhoog met voeding.
Alle reacties Link kopieren
De liter regel is idd achterhaald en gold volgens mij ook alleen in Nederland. Wel eens dat je de flessen niet groter moet maken dan 210/7. 180/6 wordt 200cc, 210/7 is dus zo'n 235cc. Zelf drink ik ook niet veel meer dan dat in 1 keer. Ik zou blijven bij de flessen 210/7 en eerder inzetten op verlagen van de flessen en het uitbreiden van de hapjes. Rond de 4-6 maanden zitten baby's ook op de grootste hoeveelheid flesvoeding die ze krijgen. Ik heb mijn oudste ook wel een tijdje flessen van 210/7 gegeven, maar dat waren er maar 2 per dag, dat was ook rond die leeftijd. Niet veel later ging hij naar 4 flessen en nog weer later waren dat er al heel snel 3. De fles die hij toen liet vallen was juist 1 van de flessen die 210/7 geweest is.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom wil jouw man meer geven? Er zijn toch geen signalen dat ze te kort komt?
strontvliegje schreef:
10-12-2018 13:18
Ik vind 210 al ontzettend veel voor zo'n kleine baby en 5 voedingen erg weinig. Een baby maagje is echt heel klein en rekt zo alleen maar op.
Hoe lang doet ze over een fles? Een baby heeft minimaal 20 minuten nodig om de zuigbehoefte te voldoen.
Dit.

Als je al meer voeding wil geven zou ik bijvoorbeeld eerder 6 flesjes doen dan die 5 nog groter maken want 210 is al erg groot in mijn ogen.
Waarom vinden je vriend en je schoonmoeder dat ze meer moet drinken? Als ze tevreden is met deze hoeveelheid zou ik het niet doen hoor. Onze zoon heeft nooit grotere flessen dan 180+6 gehad en was wel écht een hongerlap maar grotere fles per keer trok hij helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Stef89 schreef:
10-12-2018 13:13
Wauw wat een hoeveelheid! Sowieso niet ophogen. De kleine mag maximaal 1 liter per dag is mij altijd gezegd en je zit hier al ver boven. Zou eerder eens kijken of je niet 5x 150/5 kunt geven en dan langzaam een fles afbouwen. Succes!
Onzin. Niet als je goede voeding geeft. Wel als je het aanlengt met water ivm warmte of misplaatste ideeen.


Mijn zoon zat de eerste maanden aan het dubbele!! van wat er "normaal" nou ja gemiddeld voorgeschreven was. Hij had het nodig. En weet je het is zo makkelijk met kleintjes. Als ze honger hebben huilen ze en als ze te veel eten geven ze dat gewoon terug. Je kan dus best een klein beetje meer in de fles doen om te proberen. Aan de andere kant, als het goed gaat met het vaste voedsel haalt je baby daar ook genoeg uit natuurlijk.

Btw hoeveel flessen weet ik eigenlijk niet. Ik gaf gewoon als hij honger had en heb de eerste maanden ook gedeeltelijk borstvoeding gegeven.
Teckeltje88 schreef:
10-12-2018 13:48
Waarom vinden je vriend en je schoonmoeder dat ze meer moet drinken? Als ze tevreden is met deze hoeveelheid zou ik het niet doen hoor. Onze zoon heeft nooit grotere flessen dan 180+6 gehad en was wel écht een hongerlap maar grotere fles per keer trok hij helemaal niet.
Ja, toen ik vertelde dat ik er niet nog meer van wilde maken gezien ik het zelf heel veel vind kreeg ik het antwoord "als jij het normaal vind om je baby honger te laten lijden moet je het vooral doen". Voor de duidelijkheid, schoonmoeder is erg aanwezig (Grieks) en denkt dat ze alles beter weet. Letterlijk alles werd uit m'n handen getrokken. Voor dat ik er zelf iets aan kon doen, zat ons kind al aan 210. Daar heb ik aardig wat stampij over gemaakt omdat niets in overleg ging als oma voor kind zorgde als ik wat moest doen. Nu ik zie dat het goed gaat en ik vertrouwen heb in de kinderdokter die alles hier checked dacht ik dat het goed zat en ik minder moeilijk moest doen.

Inmiddels wordt ik aardig onzeker van mijn schoonmoeder en haalt ze alle lol uit het opvoeden. (Ja, ik heb al een ticketgeboekt terug naar Nederland) vandaar ook dat ik het Nederlandse CB probeer te bereiken. Ik wil het zo graag goed doen en het voelt nu alsof ik precies het omgekeerde doe. :(
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
10-12-2018 13:48
Onzin. Niet als je goede voeding geeft. Wel als je het aanlengt met water ivm warmte of misplaatste ideeen.


Mijn zoon zat de eerste maanden aan het dubbele!! van wat er "normaal" nou ja gemiddeld voorgeschreven was. Hij had het nodig. En weet je het is zo makkelijk met kleintjes. Als ze honger hebben huilen ze en als ze te veel eten geven ze dat gewoon terug. Je kan dus best een klein beetje meer in de fles doen om te proberen. Aan de andere kant, als het goed gaat met het vaste voedsel haalt je baby daar ook genoeg uit natuurlijk.

Btw hoeveel flessen weet ik eigenlijk niet. Ik gaf gewoon als hij honger had en heb de eerste maanden ook gedeeltelijk borstvoeding gegeven.
En daar heb jij nooit last van...

TO, negeer Nina. Dat is als het om voeding gaat de dorpsgek van het forum. Ze geeft met grote regelmaat adviezen die echt schadelijk zijn.
Dat lijkt me heel erg lastig voor je TO. Ik denk dat t in dat geval inderdaad verstandig is om naar Nederland te gaan. Ik kan me voorstellen dat je er onzeker en verdrietig van wordt. Het is jouw kindje en het klinkt alsof je niet de mogelijkheid krijgt om zelf (samen met de papa) keuzes voor je kindje te maken.

Over het cb, hoe heb je die proberen te bereiken? Er is een 088 nummer dat je kunt bellen voor voedingsadvies en andere vragen over slapen en opvoeden. Heb je dat al geprobeerd?
Teckeltje88 schreef:
10-12-2018 14:08
Dat lijkt me heel erg lastig voor je TO. Ik denk dat t in dat geval inderdaad verstandig is om naar Nederland te gaan. Ik kan me voorstellen dat je er onzeker en verdrietig van wordt. Het is jouw kindje en het klinkt alsof je niet de mogelijkheid krijgt om zelf (samen met de papa) keuzes voor je kindje te maken.

Over het cb, hoe heb je die proberen te bereiken? Er is een 088 nummer dat je kunt bellen voor voedingsadvies en andere vragen over slapen en opvoeden. Heb je dat al geprobeerd?
Ik heb inmiddels wel gepraat met de dokter. Ze is prima gegroeid en alles gaat goed, we mogen op 210 blijven en beginnen met een half potje fruit sochtends en s'avonds groente.

Dat klopt, schoonmoeder probeert zichzelf heel belangrijk te houden. Gisteravond uiteindelijk ook uitgesproken naar haar dat ik niet meer het idee heb dat ik mijn kind aan het opvoeden ben. Bij de dokter bijvoorbeeld zich voor mij wringen en zorgen dat ik niet bij dochter kan zijn. 1 van de vele ergenissen. Als ik ergens nee over zeg, het vervolgens toch doen. Eerst moet ik blijkbaar heel boos worden en dan word er geluisterd en sorry gezegd. Vriend is passief en is een echt moederskind. Enigszins vervelend. En is vervolgens zo bij hem ingepraat dat het typisch Grieks is om zoon van 28 jaar oud 3 keer te bellen op een avond als we even (1 keer per week max toen ik nog zwanger was) een avondje weg waren, omdat ze zo bezorgd was.

Ik word inmiddels gillend gek helaas. :rolling:
De 1 liter regel is achterhaald. Dat gezegd hebbende, ik zou flessen van 210 niet nog groter gaan maken als het kind daar geen behoefte aan heeft.

Wat ik niet begrijp is waarom je schoonmoeder zo´n grote invloed op jullie kind heeft? Waarom gaat ze mee naar de kinderarts bv? Tijd voor een gesprek met je partner.
En je hebt al een ticket terug naar Nederland? Voorgoed? En de vader van je kind dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf met 5 maanden 6x150 geloof ik. Misschien ook wel 7 flessen van 150.. hij was lang en dun en had het echt nodig, had altijd honger (nog steeds haha). Als ik 180+6 gaf wilde hij net zo vaak drinken en werd het dus wel een beetje te gek. Dat deed ik dus maar niet! Later werd dat nog wel vaak 210+7. 240+8 ging mij te ver, heb ik nooit gegeven.

Ik werd ook heel onzeker van moeders die alles beter wisten en het dan gewoon deden als ik niet keek. Snap je frustratie daarmee helemaal. Mijn moeder vond altijd dat we te veel gaven, en zat dus met een huilend kind als ik er niet bij was......
Als je kindje geen honger heeft zou ik de flessen zo laten. Hapjes gaan vanzelf beter en dan krijgt ze haar voeding op een andere manier ook wel.
RoseHip schreef:
10-12-2018 15:02
De 1 liter regel is achterhaald. Dat gezegd hebbende, ik zou flessen van 210 niet nog groter gaan maken als het kind daar geen behoefte aan heeft.

Wat ik niet begrijp is waarom je schoonmoeder zo´n grote invloed op jullie kind heeft? Waarom gaat ze mee naar de kinderarts bv? Tijd voor een gesprek met je partner.
En je hebt al een ticket terug naar Nederland? Voorgoed? En de vader van je kind dan?
Niet voorgoed. De relatie tussen mij en vader is goed. Hier is het nogal normaal dat gezinnen lang bij elkaar blijven wonen. De studio bovenop het huis word uitgebreid, maar dat duurt nog even. Ik heb gesprek met schoonmoeder gehad, zij ziet niet zo dat ze veel invloed uitoefent op vooral vader. Hij gaat een tijd mee naar NL. Ik moet er vooral een tijd tussenuit omdat ik wil genieten van dochter.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je die ruimte pakt om zelf je weg te vinden.
Ik heb altijd heel veel op mijn dochter vertrouwt. Ze gaf perfect aan of ze meer of minder wilde eten.
Je schrijft niet waarom je schoonmoeder het wil. Dat is zeker vanwege langer doorslapen ofzo?
menta schreef:
10-12-2018 16:57
Goed dat je die ruimte pakt om zelf je weg te vinden.
Ik heb altijd heel veel op mijn dochter vertrouwt. Ze gaf perfect aan of ze meer of minder wilde eten.
Je schrijft niet waarom je schoonmoeder het wil. Dat is zeker vanwege langer doorslapen ofzo?
Ze slaapt zelfs heel goed! Van 7 tot 11 (die fles geven we haar als ze slaapt, anders word ze rond half 12 wel wakker voor de fles, maar laat haar niet graag huilend wakker worden) en dan van 11 tot 6/half 7. Dus wat betreft echt niets te klagen :A:

Zij denkt gewoon een hongerig kind te zien na de fles die er in mijn ogen juist heel verzadigd uitziet.
Wat een vervelende situatie TO. Ik herken het deels hoor. Hier ook in mijn ogen een lastige schoonmoeder die graag haar eigen zin doet. Of bijv het huilen van zoon in begin (meer dan 20u pd) bagatelliseerde van dat hoort erbij en zo erg zal het toch wel niet zijn. Als wij er zijn is hij altijd zo lief. Oh nou dan zal hij wel honger hebben. Echt ik werd er Gek van. Maar mijn schoonmoeder woont niet bij mij dus dan was 't snel klaar als ze weer weg was. In jouw geval natuurlijk anders. Lastig hoor, maar goed dat je je eigen ruimte pakt en naar NL gaat. En ik hoop dat door wat de dokter zegt je je sterker voelt richting je schoonmoeder (en je vriend) en dat je vooral kunt kiezen waar jij je goed bij voelt.
Overigens, heb je al met je vriend besproken hoe lastig je het vindt dat zijn moeder je zo op de huid zit?
Teckeltje88 schreef:
10-12-2018 18:12
Wat een vervelende situatie TO. Ik herken het deels hoor. Hier ook in mijn ogen een lastige schoonmoeder die graag haar eigen zin doet. Of bijv het huilen van zoon in begin (meer dan 20u pd) bagatelliseerde van dat hoort erbij en zo erg zal het toch wel niet zijn. Als wij er zijn is hij altijd zo lief. Oh nou dan zal hij wel honger hebben. Echt ik werd er Gek van. Maar mijn schoonmoeder woont niet bij mij dus dan was 't snel klaar als ze weer weg was. In jouw geval natuurlijk anders. Lastig hoor, maar goed dat je je eigen ruimte pakt en naar NL gaat. En ik hoop dat door wat de dokter zegt je je sterker voelt richting je schoonmoeder (en je vriend) en dat je vooral kunt kiezen waar jij je goed bij voelt.
Overigens, heb je al met je vriend besproken hoe lastig je het vindt dat zijn moeder je zo op de huid zit?
Ja, ik voel me wel wat beter doordat ik goede informatie gekregen heb. Ze nemen het hier wel serieus en gaan het wel op de Nederlandse manier doen. "Het klonk hun wel logisch in de de oren".

Ja, ik denk dat even naar NL een goede keuze is zodat iedereen even kan bijkomen. Een baby eist veel aandacht (op de goede manier uiteraard), snap dat schoonmoeder met tips wil komen, maar liever dat het vanuit mij komt als ik iets echt niet weer, dan ongevraagd zich ermee te bemoeien. Lastig hè, die schoonmoeders :facepalm:

Ik heb vriend verteld dat ik graag wil dat ik meer wil dat er geluisterd word, zodra ik wat zeg word het afgepakt door 1 van de 2, ze zijn erg overheersende karakters en ik ben heel zacht van nature en liet altijd snel over me heen lopen.

Zodra alles hierboven klaar zal zijn, dan zitten we uiteraard niet meer met z'n allen op elkaar en zullen de relaties ook weer wat soepeler en gezonder lopen.

(Nu heeft ze toevallig vandaag besloten om zelf in te gaan rollen van rug naar buik, dus mijn humeur is op het moment geweldig haha. Zo schattig dat gekreun met krachtzetten.) :yes:
.
anoniem_64e9013a2b3d9 wijzigde dit bericht op 10-12-2018 18:51
Reden: Dubbel
99.90% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven