Hoe voorzichtig zijn jullie op de kinderboerderij?

21-02-2019 15:31 89 berichten
Voor ik begin, leg ik graag uit ik al wat jaren kamp met een angststoornis.
Therapie voor gehad maar zo nu en dan loop ik nog wel eens ergens tegen aan waarvan ik eigenlijk niet goed weet of mijn angst/zorg wel realistisch is.
Vandaar dat ik het graag eens aan jullie voorleg.

Hoe voorzichtig zijn jullie met een bezoek aan de kinderboerderij met jullie (kleine) kind?
Ik heb zelf een peuter van 2 en ga af en toe naar de kinderboerderij. Vooralsnog zorgeloos maar stuitte onlangs op een aantal (Engelse) artikelen die me nogal ongerust maakten.

Bijvoorbeeld: https://www.webmd.com/baby/features/kids-petting-zoos#1

Of deze Nederlandse: https://www.bndestem.nl/breda/kind-ziek ... ~a405d2fb/

In het kort; vanwege het risico op E.coli besmetting maar dan met name met een variant die nogal gevaarlijk is voor jonge kinderen (0-5jr) en ouderen etc.

Oke, nooit zo bij stil gestaan eerlijk gezegd maar toevallig van de week vond mijn zoon het nodig een geit een kus te geven. Gebeurde voor ik het echt doorhad en het klinkt natuurlijk als een mega futiliteit maar na het lezen van dit soort berichten op internet gaat het bij mij dus mis. Dat kan de angststoornis zijn, dat weet ik maar al te goed, of is het terecht dat ik kinderboerderijen liever voorlopig links laat liggen of gewapend met alcohol doekjes enz erheen ga?

Ik was uiteraard zn handen na bezoek en tussendoor zelfs met doekjes enzo maar hij is nog klein, dus ja hij stopt echt weleens tussendoor zn hand in zn mond of in elk geval ergens in z’n gezicht..

Zonder gekheid dus, hoe staan jullie daarin? Drijf ik door? :-$
Alle reacties Link kopieren
ja, je drijft door
doe iets aan je angststoornis, je verpest de jeugd van je kind
Nooit over nagedacht. Handjes wassen voor het eten en verder lekker je ding doen. Bacteriën zijn overal

Ik vind alcoholdoekjes al héél ver gaan eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Niet zoveel googelen. En doe wat aan je smetvrees.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan veel naar de kinderboerderij. Ook toen ik zwanger was.
Mijn kinderen mogen niet met hun handen op de grond komen. Als ze vallen gaan we eerst handen wassen. Ook wordt er niet gegeten en gedronken voordat zij hun handen hebben gewassen.

Maar verder knuffelen we er op los met de geiten, konijnen en zelfs de loslopende koeien. Ik til de babygeitjes op om hen ze te kunnen laten aaien. Allemaal zijn we nog nooit ziek geworden van dit alles.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Mijn god. Ik klik nu de artikelen aan, maar daar noemen ze een geval van 2006.
1. Kind. In. 2006

Ga je op de fiets of lopend naar de kinderboerderij? Want ik vermoed dat de risico’s op een verkeersongeval behoorlijk veel groter en reeeler is dan het oplopen van een e coli bacterie in de kinderboerderij.

Ik hoop echt dat je hier nog behandeling voor hebt en je kind er niet mee belast.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me er niet zo druk om, maar ik heb dan ook niet zoveel last van smetvrees.

Ik neem wel een pak vochtige doekjes mee en laat m’n dochter haar handen wassen als we op de kinderboerderij zijn geweest, maar het gebeurt ook wel eens dat ze voor die tijd haar vingers al een keer in haar mond heeft gestoken. Gisteren heeft ze in de speeltuin nog aan de glijbaan gelikt :facepalm:

Zolang je kind geen sterk verminderde weerstand heeft, zou ik me er niet zo druk om maken. Bacteriën en virussen zijn overal (je wilt niet weten wat er op het kdv rondzwermt) en je kind moet daartegen weerstand opbouwen. Té hygiënisch zijn, kan zelfs leiden tot meer allergieën.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me daar nog nooit een seconde druk om gemaakt en ga dat ik nooit doen. Je kunt zieken zoveel dingen ziek van worden, je hebt geen leven meer als je overal om moet denken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had smetvrees, en heeft dit echt af moeten leren. Je kunt deze angst namelijk projecteren op je kind. Ook ik heb lichte trekjes gekregen.

Lekker genieten van de kinderboerderij, zand schuurt de maag zeggen ze, en je kind moet toch weerstand opbouwen.
Ik sta daar niet zo bij stil. We maken onze handen schoon met handgel waar je geen water voor hoeft te gebruiken.

We knuffelen 'gewoon' lekker met de geitjes en konijnen.
Ik let er alleen op dat zoon niet aan de poep zit. Geitendrolletjes zijn altijd super interessant.
Alle reacties Link kopieren
Je overdrijft of draaft door.
Niet je drijft over.

Verder om antwoord te geven op je vraag: ja!

Dit is een bericht uit 2006, meer dan 10 jaar geleden dus. Hoe vaak daarna heb je een vergelijkbare situatie gehoord?
Heb je dit alleen met de kinderboerderij of gaat het verder?
Arme kinderen...

Ik heb er werkelijk nog nooit zó bij stilgestaan. Wij gaan naar de kinderboerderij, we spelen, we knuffelen beesten, we gaan naar huis, we wassen onze handen en spelen verder.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het tijd om weer eens een "opfriscursus" voor je angststoornis te doen.

Het is voor kinderen ontzettend leuk om naar een kinderboerderij te gaan, en de dieren aan te raken, te knuffelen en voeren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet overdreven om de handen van je kind schoon te maken. Bij onze kinderboerderij hangen zelfs ontsmettingskastjes buiten het geitenverblijf met een melding dat je je handen schoon moet maken na het aanraken van de geiten. Zal vast niet voor niks zijn.

Dat gezegd hebbende, zou het dan met 1 keer schoonmaken na het aanraken ook wel klaar moeten zijn.
Gewoon niet.

Ze moeten na de konijnen en de koeien hun handen onder de desinfectiepomp houden bij het naar buiten gaan.

Verder zoeken ze het maar uit.
hamerhaai schreef:
21-02-2019 15:43
Misschien is het tijd om weer eens een "opfriscursus" voor je angststoornis te doen.

Het is voor kinderen ontzettend leuk om naar een kinderboerderij te gaan, en de dieren aan te raken, te knuffelen en voeren.
Eens.
Dan moet je helemaal niet gaan googelen op dat het wordt afgeraden om als zwangere naar een (kinder)boerderij te gaan :A:
Tinkeltje33 schreef:
21-02-2019 15:43
Ik vind het niet overdreven om de handen van je kind schoon te maken. Bij onze kinderboerderij hangen zelfs ontsmettingskastjes buiten het geitenverblijf met een melding dat je je handen schoon moet maken na het aanraken van de geiten. Zal vast niet voor niks zijn.

Dat gezegd hebbende, zou het dan met 1 keer schoonmaken na het aanraken ook wel klaar moeten zijn.
Natuurlijk is handen schoonmaken niet overdreven. Maar naast het handenwassen ook tussendoor nog met alcoholdoekjes in de weer wel
Alle reacties Link kopieren
Ik vergat vroeger nog wel vaak om hun handen te wassen voor het eten (ja slechte moeder). Ze waren iig nooit ziek, alleen zoon had als baby een paar keer oorontsteking. Denk dat ze resistent waren voor alle bacterieen :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Maar ik strip mijn peuter van zijn buitenspeelpak na een bezoek aan kinderboerderij/buitenspeeltuin. Laarsjes gaan in een aparte zak en de handjes even door de desinfectiegel.


Maar daarmee voorkom ik niet dat peuter als dreumes heeft staan kopkluiven met een geit en op vakantie konijnenkeutels at als biologische dropjes. Let it go.
Kwam vroeger heel veel in aanraking met dieren. Gewoon de huisdieren maar ook op boerderijen en maneges hing ik de hele dag rond. En ik waste echt niet altijd mijn handen voor ik wat ging eten. Vaker niet dan wel zelfs. Nooit ziek van geworden. Ik heb zelfs weleens een week lang in een stal geslapen. Ook niks van gekregen. En die stal was echt niet helemaal ontsmet voor ik erin ging liggen haha. Gewoon lekker je kind laten genieten van de dieren. Is juist zo leuk om ermee op te groeien en het is goed dat je kind leert dat dieren ook gevoel hebben en dat je er lief voor moet zijn en verzorging nodig hebben. En om je vraag te beantwoorden, ja deze angst ligt aan je stoornis en is niet realistisch.
Alle reacties Link kopieren
Op de kinderboerderij is het wat mij betreft ieder voor zich en ik schuw geen geweld.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ik liet ze aan het eind altijd even hun handen wassen, of tussendoor als ze daar bijvoorbeeld een ijsje kregen. Verder niet eigenlijk. Ik kan me je angst best voorstellen, tegelijk denk ik ook dat de gebeurtenis in dat artikel heel uitzonderlijk is, het haalt niet voor niks de krant, die geitenweide is gesloten geweest, et cetera. Het zal dus niet heel gebruikelijk zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ViezeHond schreef:
21-02-2019 15:52
Op de kinderboerderij is het wat mij betreft ieder voor zich en ik schuw geen geweld.
Verdorie. Kom jij weer opdraven, moeten wij weer met alcoholdoekjes in de weer.
Alle reacties Link kopieren
:puppy:
Damned if I don’t

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven