(Niet) steriliseren: spijt of niet?

23-05-2019 09:42 178 berichten
Ik kwam dit artikel tegen op NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2014/05/23/he ... 91-a162866

Korte samenvatting: bewust kindvrije vrouw van 27 wil een sterilisatie. Ze heeft hier goed over nagedacht, maar de gynaecoloog weigert, omdat ze te jong is en mogelijk spijt zal krijgen.

In het kader van "baas in eigen buik" vind ik het zó bizar dat je moet lullen als brugman om op jongere leeftijd gesteriliseerd te mogen worden. Niet iedere vrouw kan goed tegen hormonen uit de pil of het spiraaltje. Seks met alleen een condoom blijft altijd een risico. Natuurlijk is er altijd een kans op spijt bij een sterilisatie (20% schijnt spijt te krijgen), maar dat je als vrouw gewoon niet serieus genomen wordt is toch eigenlijk wel stuitend, vind ik.

Wat vinden jullie hiervan? Zijn hier meer vrouwen tegenaan gelopen, en hoe oud was je toen? En wie heeft er inderdaad spijt gekregen van zijn sterilisatie? Is het goed dat vrouwen "tegen zichzelf in bescherming worden genomen" of is dit een vorm van arrogantie van een arts die denkt het beter te weten dan de vrouw zelf?
Alle reacties Link kopieren
1 op de 5 vrouwen die een sterilisatie ondergaat op jonge leeftijd krijgt hier dus spijt van hè. Met alle gevolgen van dien.

Ik heb zelf vruchtbaarheidsproblemen gehad (niet gesteriliseerd), dat is nogal wat hoor. En alle kosten die ermee gemoeid zijn om die vrouwen dan toch zwanger te krijgen.

Dus ja, hoe vervelend ook voor de vrouwen in die positie, ik snap die gynaecologen wel.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijzelf laten steriliseren, geen spijt hoor, ben er juist erg blij mee maar heb wel al 2 kinderen. Dus dan is het wel anders.

Ik heb gewacht tot ik boven de 30 was aangezien ze onder de 30 vaak weigeren te opereren. Maar als het aan mij lag was het al veel eerder gebeurd hoor.

Ik vind dat je het gewoon zelf mag bepalen je betaald er immers gewoon voor en het is je eigen lichaam.

Je mag jezelf ook laten verbouwen, correcties siliconen je kan het zo gek niet verzinnen en over een sterilisatie doen ze moeilijk. Ik snap dat niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Een koper spiraal werkt ook goed. Dus dat argument over hormonen is niet per se een goed argument om vrouwen gelijk een sterilisatie toe te zeggen.
Geen persoonlijke ervaring mee.
Maar ik denk wel dat spijt op de loer ligt. Bijna alle meisjes uit mijn middelbare schooltijd en studietijd beweerden geen kinderen te willen. De meesten zijn uiteindelijk toch overstag gegaan.

Maar goed, ik ben ook erg voor eigen keuze vrijheid, dus als een jonge vrouw gesteriliseerd wil worden, prima. Evt hersteloperatie of andere kunstgrepen om toch zwanger te worden wel zelf betalen graag.
Alle reacties Link kopieren
Je mag als kind al bepalen, dat je liever van het andere geslacht wil zijn.
En volwassen vrouwen mogen niet zelf bepalen of ze kindloos willen blijven, bizar
lux- schreef:
23-05-2019 09:47
1 op de 5 vrouwen die een sterilisatie ondergaat op jonge leeftijd krijgt hier dus spijt van hè. Met alle gevolgen van dien.

Ik heb zelf vruchtbaarheidsproblemen gehad (niet gesteriliseerd), dat is nogal wat hoor. En alle kosten die ermee gemoeid zijn om die vrouwen dan toch zwanger te krijgen.

Dus ja, hoe vervelend ook voor de vrouwen in die positie, ik snap die gynaecologen wel.

Ja, maar dat geldt voor mannen ook, die krijgen ook vaak spijt. Desondanks worden die wél serieus genomen in hun wens om gesteriliseerd te worden. En mannen hoeven niet eens zelf zwanger te zijn en eventueel te kiezen voor een abortus, wat ook een ingrijpende ingreep is waar een flink stigma op zit. Dus ik vind dat vrouwen eigenlijk meer recht zouden moeten hebben op een sterilisatie dan mannen, aangezien zij degene zijn die het risico lopen op een zwangerschap
Ik snap het eigenlijk wel. Veel 1 op 5! krijgen spijt. Ik ken ook behoorlijk wat mensen die op latere leeftijd pas de drang kregen om kinderen te krijgen.
Ik heb het ook laten doen en geen spijt. Wel 2 kinderen al en medisch gezien was het niet verstandig om nog een keer zwanger te worden. Ik zou denk geen abortus kunnen doen mocht ik per ongeluk zwanger raken. Dus in mijn geval vonden ze het juist verstandig. Pil en spiraal krijg ik problemen mee en condooms is al meer dan eens misgegaan (en ongezellig). Ik ben er blij mee.
lux- schreef:
23-05-2019 09:47
1 op de 5 vrouwen die een sterilisatie ondergaat op jonge leeftijd krijgt hier dus spijt van hè. Met alle gevolgen van dien.

Ik heb zelf vruchtbaarheidsproblemen gehad (niet gesteriliseerd), dat is nogal wat hoor. En alle kosten die ermee gemoeid zijn om die vrouwen dan toch zwanger te krijgen.

Dus ja, hoe vervelend ook voor de vrouwen in die positie, ik snap die gynaecologen wel.
Eens.
Er zijn andere manieren om ervoor te zorgen dat je niet zwanger wordt.

Overigens vind ik het anders als de vrouw al kinderen zou hebben.
Rosalind schreef:
23-05-2019 09:54


Overigens vind ik het anders als de vrouw al kinderen zou hebben.


Hoeveel kinderen dan? Na 1, 2, 3 of meer kinderen? Het kan toch altijd dat je de wens krijgt voor nog een kind?


Ik vind dat ze vanaf een jaar of 30 wel iets makkelijker een sterilisatie mogen doen. Vrouwen weten iha rond hun 30e wel of ze echt geen kinderwens hebben.
Ik vind het wel goed dat het niet zo makkelijk gaat.

Ik lees hier weleens verhalen van vrouwen die er bewust voor kiezen om geen kinderen te krijgen i.v.m. psychische problemen. Ik heb daar veel respect voor en ik denk dat die vrouwen een hele bewuste keuze maken als ze zich steriliseren. Maar er zijn ook genoeg vrouwen die 26 zijn, roepen dat ze echt geen kinderen willen want ze vinden kinderen stom. En dan op hun 30ste flinke baby kriebels krijgen. Daar zit je dan met een sterilisatie op je 30ste. En natuurlijk zijn er vrouwen die nooit baby kriebels krijgen. Maar dat daar wat gesprekken aan vooraf gaan vind ik niet zo gek.
Ik wilde met 36 een sterilisatie. Ik wilde die meteen na de keizersnede van mijn jongste kind.

Ik wist dat ik lichamelijk en geestelijk geen nieuwe zwangerschap wilde.

Heb er 2 gesprekken moeten voeren erover.

Wat als er iets is met kind wat je nu draagt.. wat als kind overlijdt ect...
Dat zou ik heel vervelend en naar vinden en kapot gaan van verdriet maar ik wilde echt niet nog een keer zwanger zijn of een ander kind nemen ter vervanging.

Vond het een belachelijk gesprek. En ben van gynacoloog geswitch. Dat 2e gesprek leek die kant op te gaan maar na mijn uitleg was het geen probleem en ben ik na de keizersnede meteen gesteriliseerd.

Ander soort situatie maar voelde me zo niet serieus genomen bij de eerste gynacoloog. En ik was gewoon al 36.
snorriemorrie schreef:
23-05-2019 09:54
Ja, maar dat geldt voor mannen ook, die krijgen ook vaak spijt. Desondanks worden die wél serieus genomen in hun wens om gesteriliseerd te worden. En mannen hoeven niet eens zelf zwanger te zijn en eventueel te kiezen voor een abortus, wat ook een ingrijpende ingreep is waar een flink stigma op zit. Dus ik vind dat vrouwen eigenlijk meer recht zouden moeten hebben op een sterilisatie dan mannen, aangezien zij degene zijn die het risico lopen op een zwangerschap
Bij (jonge) mannen zonder kinderen wordt de ingreep heel vaak niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen arrogantie van de arts. De arts stelt in mijn ogen terecht dat een mens spijt kan krijgen van zo'n ingrijpend besluit gemaakt op deze leeftijd. Met 27 zit je in een andere levensfase dan 10 jaar later. En het is ook niet alsof er geen alternatieven beschikbaar zijn waardoor ze een groot risico loopt zwanger te raken.

Ook lees ik nergens in het artikel de optie dat vriendlief aan de pil gaat of zich laat steriliseren ondanks dat het een gezamelijk besluit van de geliefden is.
englishmaninnewyork wijzigde dit bericht op 24-05-2019 14:00
Reden: De mannenpil blijkt nog steeds niet op de markt te zijn
0.70% gewijzigd
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Owlette schreef:
23-05-2019 09:58
Ik vind het wel goed dat het niet zo makkelijk gaat.

Ik lees hier weleens verhalen van vrouwen die er bewust voor kiezen om geen kinderen te krijgen i.v.m. psychische problemen. Ik heb daar veel respect voor en ik denk dat die vrouwen een hele bewuste keuze maken als ze zich steriliseren. Maar er zijn ook genoeg vrouwen die 26 zijn, roepen dat ze echt geen kinderen willen want ze vinden kinderen stom. En dan op hun 30ste flinke baby kriebels krijgen. Daar zit je dan met een sterilisatie op je 30ste. En natuurlijk zijn er vrouwen die nooit baby kriebels krijgen. Maar dat daar wat gesprekken aan vooraf gaan vind ik niet zo gek.
Ik ook niet. Maar dan moeten ze wel goed luisteren naar de vrouw zelf. Dat gevoel heb ik nu niet.

Maar ik begrijp ook waarom artsen terughoudend zijn. Niks raars aan.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-05-2019 10:01
4.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
23-05-2019 09:54
Ja, maar dat geldt voor mannen ook, die krijgen ook vaak spijt. Desondanks worden die wél serieus genomen in hun wens om gesteriliseerd te worden. En mannen hoeven niet eens zelf zwanger te zijn en eventueel te kiezen voor een abortus, wat ook een ingrijpende ingreep is waar een flink stigma op zit. Dus ik vind dat vrouwen eigenlijk meer recht zouden moeten hebben op een sterilisatie dan mannen, aangezien zij degene zijn die het risico lopen op een zwangerschap
ik heb begrepen dat ze bij jonge mannen ook een stuk terughoudender zijn geworden de afgelopen jaren

verder heb ik er heel dubbele gevoelens over. Want met betrekking tot autonomie en zelfbeschikkingsrecht vind ik inderdaad dat iedereen altijd zelf zou mogen bepalen, hoe jong je ook bent. Tegelijkertijd zijn de kosten die gemaakt moeten worden voor de 20% die spijt krijgt megahoog aan hersteloperaties en vruchtbaarheidstrajecten. En dat vind ik wel lastig, dat dat dan zonder meer vergoed zou moeten worden.
Pinda-Kaas schreef:
23-05-2019 10:01
ik heb begrepen dat ze bij jonge mannen ook een stuk terughoudender zijn geworden de afgelopen jaren

verder heb ik er heel dubbele gevoelens over. Want met betrekking tot autonomie en zelfbeschikkingsrecht vind ik inderdaad dat iedereen altijd zelf zou mogen bepalen, hoe jong je ook bent. Tegelijkertijd zijn de kosten die gemaakt moeten worden voor de 20% die spijt krijgt megahoog aan hersteloperaties en vruchtbaarheidstrajecten. En dat vind ik wel lastig, dat dat dan zonder meer vergoed zou moeten worden.
Dat zouden ze dus niet moeten vergoeden. Ik weet niet hoe dat nu zit. Maar als je die beslissing zelf hebt genomen dan vind ik dat dat niet thuis hoort in een ziektekostenverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eerder juist onderzoeken tegen gekomen die hele andere percentages lieten zien. Inderdaad hadden vrouwen volgens dat onderzoek onder de 30 vaker spijt, maar alleen als ze al kinderen hadden. Vaak omdat ze later met een andere partner alsnog nog een kind wilden bijvoorbeeld. Bij vrouwen die geen kinderen hadden, had zowel onder als boven de 30 maar 5-6% spijt. Ook vrouwen die zich lieten steriliseren vlak na een bevalling of in een onstabiele relatie hadden vaker spijt. Wat mij betreft zou je als jonge kinderloze vrouw dus ook gewoon gesteriliseerd moeten kunnen worden als je duidelijk kan maken dat je dat graag wil en er goed over na hebt gedacht.

Ik kan het onderzoek zou gauw niet vinden, maar als ik hem zo nog tegenkom deel ik hem hier nog even.
EnglishmaninNewYork schreef:
23-05-2019 10:00
Ik vind het geen arrogantie van de arts. De arts stelt in mijn ogen terecht dat een mens spijt kan krijgen van zo'n ingrijpend besluit gemaakt op deze leeftijd. Met 27 zit je in een andere levensfase dan 10 jaar later. En het is ook niet alsof er geen alternatieven beschikbaar zijn waardoor ze een groot risico loopt zwanger te raken.

Ook lees ik nergens in het artikel de optie dat vriendlief aan de pil gaat of zich laat steriliseren ondanks dat het een gezamelijk besluit van de geliefden is.

Ik vind dat je als vrouw gewoon zelf het heft in handen moet kunnen nemen, ongeacht of je partner wel of niet gesteriliseerd wil worden. Als een man weigert om zichzelf te laten helpen zou je toch als vrouw zelf die keuze moeten kunnen maken? De pil is niet zaligmakend en heeft veel bijwerkingen. Wist je dat "de pil" sowieso eerst voor mannen bedoelt was, maar zij vonden de bijwerkingen niet te hachelen, dus moeten vrouwen het maar regelen, ondanks dat die er dus ook veel bijwerkingen van ervaren.
snorriemorrie schreef:
23-05-2019 09:54
Ja, maar dat geldt voor mannen ook, die krijgen ook vaak spijt. Desondanks worden die wél serieus genomen in hun wens om gesteriliseerd te worden. En mannen hoeven niet eens zelf zwanger te zijn en eventueel te kiezen voor een abortus, wat ook een ingrijpende ingreep is waar een flink stigma op zit. Dus ik vind dat vrouwen eigenlijk meer recht zouden moeten hebben op een sterilisatie dan mannen, aangezien zij degene zijn die het risico lopen op een zwangerschap
Nee hoor, ook bij mannen onder de 30 wordt de ingreep regelmatig geweigerd als ze nog geen kinderen hebben. Ik ken 2 mannen die bij meerdere artsen bot vingen en pas na hun 35e de sterilisatie kregen waar ze al 10 jaar om vroegen. ( een daarvan was mijn ex). Voor mannen is een hersteloperatie ook nog wel eens succesvol, bij vrouwen is dat meestal onmogelijk. Ik denk dat dat ook meespeelt bij de overweging.

En een kind dat “ kiest” voor een geslachtsverandering gaat een jarenlang proces door. Die procedure is omkeerbaar tot de daadwerkelijke operatie, en die wordt nooit uitgevoerd voordat persoon meerderjarig is. Als aan een sterilisatie een jarenlang traject van praten met een psycholoog en een hormoonbehandeling die omkeerbaar was, voorafging, zouden artsen vast veel minder “ moeilijk doen “ over de definitieve stap.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
23-05-2019 10:04
Wist je dat "de pil" sowieso eerst voor mannen bedoelt was, maar zij vonden de bijwerkingen niet te hachelen, dus moeten vrouwen het maar regelen, ondanks dat die er dus ook veel bijwerkingen van ervaren.
las laatst artikel van een arts die (knuppel in hoenderhok) er voor pleitte alle jongemannen te laten steriliseren op hun 16e (en herstellen bij kinderwens). Want die impact is kleiner, dan al die hormonale zooi die (jonge) vrouwen slikken.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-05-2019 10:03
Dat zouden ze dus niet moeten vergoeden. Ik weet niet hoe dat nu zit. Maar als je die beslissing zelf hebt genomen dan vind ik dat dat niet thuis hoort in een ziektekostenverzekering.
er zijn momenteel zorgverzekeraars die refertilisatie vergoeden vanuit aanvullende verzekeringen

Als die mislukt kan het zijn dat je gebruik moet maken van vruhchtbaarheidsbehandelingen die mogelijk niet nodig waren geweest als je noot gesteriliseerd was. Hoe het zit met vruchtbaarheidsbehandelingen die wel standaard uit het basispakket worden vergoed weet ik niet zeker, maar volgens mij wordt er dan niet naar gekeken en kom je daar dus gewoon voor in aanmerking bij mislukte refertilisatie. Misschien weet iemand anders daar het antwoord op. Maar mag je dus wel gewoon 3 rondes IVF doen bijvoorbeeld, volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-05-2019 10:11
las laatst artikel van een arts die (knuppel in hoenderhok) er voor pleitte alle jongemannen te laten steriliseren op hun 16e (en herstellen bij kinderwens). Want die impact is kleiner, dan al die hormonale zooi die (jonge) vrouwen slikken.
sterilisatie dmv vasalgel stelde hij voor volgens mij, wat prima omkeerbaar is
ik heb dit gelezen in het kader van abortuspreventie inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
23-05-2019 10:01
ik heb begrepen dat ze bij jonge mannen ook een stuk terughoudender zijn geworden de afgelopen jaren

verder heb ik er heel dubbele gevoelens over. Want met betrekking tot autonomie en zelfbeschikkingsrecht vind ik inderdaad dat iedereen altijd zelf zou mogen bepalen, hoe jong je ook bent. Tegelijkertijd zijn de kosten die gemaakt moeten worden voor de 20% die spijt krijgt megahoog aan hersteloperaties en vruchtbaarheidstrajecten. En dat vind ik wel lastig, dat dat dan zonder meer vergoed zou moeten worden.
Sterilisatie wordt sowieso al niet vergoed vanuit het basispakket en ook niet standaard vanuit de aanvullende verzekeringen. Een herstelprocedure wordt ook niet vergoed vanuit het basispakket en ook vanuit de aanvullende verzekeringen vaak enkel met een luxe/dure verzekering.

En ik begrijp de betutteling niet. Niet medisch noodzakelijke cosmetische ingrepen worden gewoon uitgevoerd, terwijl je daarbij ook kunt zeggen, goh over een paar jaar zie je het helemaal anders. Idem met bijvoorbeeld een tatoeage. Maar waarom dan wel omtrent sterilisatie? Je bent volwassen, dus je zou de keuze gewoon moeten kunnen maken.
In mijn optiek is het wenselijker om mensen te hebben die ongewenst geen ouder zijn, dan kinderen die ongewenst zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-05-2019 10:11
las laatst artikel van een arts die (knuppel in hoenderhok) er voor pleitte alle jongemannen te laten steriliseren op hun 16e (en herstellen bij kinderwens). Want die impact is kleiner, dan al die hormonale zooi die (jonge) vrouwen slikken.
topidee!

een koperspiraal is trouwens het meest letterlijke kutding dat ik ooit heb meegemaakt en volgens mij heeft de koperafgifte wel een effect op je hormoonhuishouding, alleen dat vertellen ze je er niet bij
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven