Glasvezel in het buitengebied. Doen?

24-05-2019 22:46 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Retesaai onderwerp op de vrijdagavond, maar ik heb toch hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Ik woon op het platteland (buitengebied) en maak nu nog gebruik van een KPN kabel voor telefoon en internet en heb digitenne.

Nu is er een optie om over te gaan op glasvezel. Dit is een netwerk wat nog helemaal moet worden aangelegd en men gaat daartoe pas over wanneer er genoeg animo voor is.

Heb me hier en daar wat ingelezen en ik snap onderhand ook best wel de voordelen van glasvezel.

Maar moet ik overstappen? Met de huidige voorziening kan ik (nog) prima uit de voeten (al is het digitenne signaal soms ruk).

Als ik de folder van de glasvezelmaatschappij goed lees dan zou ik straks zo’n 15 euro per maand aan netwerkkosten gaan betalen. Komt dit dan bovenop mijn KPN abonnement van bijna 80 euro? Of zitten in die 80 euro ook kosten voor het netwerk van KPN waar ik dan geen gebruik meer van maak (en dus kunnen vervallen, waardoor ik per saldo even duur uit ben)

Kan ik nog wel bij KPN blijven? In de folder staan namen van providers die me totaal onbekend voorkomen (CAI way, Helden van Nu en Cbizz)

Ik weet dat er van overheidswege een wet ligt die zegt dat iedere Nederlander in principe over een goede internetvoorziening moet kunnen beschikken.

Er zal dus wel een flinke stimulans (subsidie) gegeven zijn aan de maatschappijen om hier in te duiken want ik heb de afgelopen week dus al twee keer een brief van verschillende aanbieders gehad om ons randgebied te mogen voorzien.

Ik snap ook dat het voor de melkrobot van mijn buurman heel fijn is om over vlekkeloos en snel werkend internet te beschikken. Maar wat word ik er nu eigenlijk beter van? En is het de extra kosten waard? En wat zijn die extra kosten, behalve die 15 euro per maand?

Vragen die de maatschappijen ongetwijfeld al zagen aankomen want er zijn binnenkort speciale info avonden in het buurthuis.

Maar ik raadpleeg nu liever het alwetend Viva forum in de hoop dat er hier nog meer buitenlui rondwaren die mogelijk al zijn overgestapt?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Zeker doen! Hier in de gemeente is inderdaad grootschalig glasvezel aangelegd nadat >50% van de mensen aangaf het te willen hebben. Glasvezel is een stuk sneller en stabieler dan huidige bekabelde netwerken, en buiten de basiseis dat er 'goede internetverbinding' moet zijn wordt er weinig geïnvesteerd in kabels in het buitengebied. Dus ik zou 't sowieso willen hebben.

Hier betalen we een tientje per maand aan vastrecht, en daar bovenop 40 euro voor internet (we hebben geen tv-abo), via Caiway. Bij ons werd in het dorp ook door veel mensen gezegd: neem in vredesnaam nu die aansluiting (ik geloof dat we hier moesten tekenen voor 2 jaar) en stap weer over naar KPN als het je na die twee jaar niet waard is, dan hebben we in elk geval glasvezel liggen en kan iedereen het gebruiken. Als de 50% niet gehaald werd werd het niet aangelegd, en dan is het maar de vraag hoeveel jaar je moet wachten op een nieuwe kans om 't aan te laten leggen. Dus ik zou 't zeker doen :-)
^^^ Wat zij zegt.

Zeker doen. Glasvezel is zo fijn.
Met glasvezel gaat in principe alles via glasvezel, dus internet, telefoon, tv en radio. Alles wat je nu hebt kun je dus opzeggen.

Je vergelijkt gewoon de totale kosten van nu met de totale kosten van een glasvezel-alles-in-een-abonnement. En als die kosten te hoog worden naar jouw zin dan ga je een beetje klooien met opties. De meeste providers hebben meerdere pakketten en opties. Vergelijk de pakketten van de verschillende providers en zoek op recencies en ervaringen.

Ik heb al heel lang glasvezel doordat mijn gemeente een vd eerste in het land was. Ik zit bij Telfort en dat bevalt mij uitstekend. Relatief goedkoop, altijd snel, zowel up als down, vrijwel nooit storingen, prima service.
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 24-05-2019 23:02
13.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook een keus om het in één keer af te kopen die €15,- per maand?
Hier is het € 7,50/ maand of €1000,- éénmalig

Ik dacht dus ongeveer 11 jaar betalen en klaar, werd me dus duidelijke dat € 7,50/maand waarschijnlijk levenslang is of € 1000,- ineens. Ik heb dus voor 1000 euro gekozen en krijg dan internet tv en bellen voor €50,- maand straks.

ben je in de toekomst wel zeker van snel internet, en bij verkoop van je huis hoef je geen abbo mee te verkopen, of af te kopen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Zeker doen! Glasvezel is heerlijk.

Bij Caiway kan je klaar zijn vanaf 50-60 euro of zo (Internet, Bellen, TV), plus die 15 euro vastrecht.
Je KPN vervalt.

Ga naar die info-avond in het buurthuis.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties!!

Hier is idd een mogelijkheid tot afkoop. Bij de ene is het 1200 euro en de andere 1500 euro. Of dus 30 jaar lang maandelijkse kosten.

Hier ook de eis dat minimaal 50 procent mee moet doen. Ik zie dat nog niet zo zitten. Het zijn hier voornamelijk agrariërs en mensen van 50 jaar en ouder. Ik voorzie dat met name die laatste groep het nut er niet meer zo van in zal zien. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Jullie zijn enthousiast en positief merk ik.

Ik begrijp ook dat ik mijn huidige alles-in-1 abonnement van KPN kan opzeggen en op zoek kan naar een eventueel goedkoper alternatief die ook alles biedt? Zo goedkoop ben ik nu ook niet uit met die 80 euro per maand.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
24-05-2019 22:59
Ik heb al heel lang glasvezel doordat mijn gemeente een vd eerste in het land was. Ik zit bij Telfort en dat bevalt mij uitstekend. Relatief goedkoop, altijd snel, zowel up als down, vrijwel nooit storingen, prima service.
In mijn nieuwe woning zal ik ook glasvezel hebben en wilde ook graag vast internet van Telfort nemen (heb al mobiel). Helaas kan ik door stomme KPN geen nieuw Telfort abonnement meer afsluiten en KPN is een stuk duurder :(
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
24-05-2019 23:09
Zeker doen! Glasvezel is heerlijk.

.....
Is dat omdat jullie veel streamen? Films downloaden netflixen of weet ik veel?

Ik kijk amper tv. Brows zo nu en dan wat , man luistert naar muziek en mijn kinderen kijken wel eens een YouTube filmpje op hun tablet.

Wat zou voor mij dan de meerwaarde kunnen zijn?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
En zoals ik eerder zei: Er zijn nu vanuit het niets ineens twee aanbieders die willen gaan starten met de aanleg van zo’n netwerk.

Allebei met de voorwaarde dat minimaal 50% zich op voorhand moet aanmelden.

Waarom nu weer deze versnippering? Vraag ik me dan af. Zo krijg je toch nooit genoeg mensen bij elkaar en komt het alsnog niet van de grond. Waarom laat een gemeente dat toe?

Moet idd die info avond maar gaan bezoeken.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Lees de voorwaarden goed. Bij mijn ouders bleek er een inkoopbedrag betaald te moeten worden om de aanleg te financieren.
Vera8 schreef:
24-05-2019 23:18
Is dat omdat jullie veel streamen? Films downloaden netflixen of weet ik veel?

Ik kijk amper tv. Brows zo nu en dan wat , man luistert naar muziek en mijn kinderen kijken wel eens een YouTube filmpje op hun tablet.

Wat zou voor mij dan de meerwaarde kunnen zijn?
Weinig denk ik. Hier wordt het gebruikt voor gamen.
Hier was de bijdrage te hoog vonden wij. Uiteindelijk is het niet doorgegaan ivm te weinig animo. Maar mocht het nog aangelegd worden gaan we het toch doen denk ik, zeker als we nog een bedrijf aan huis gaan beginnen. KPN internet is namelijk erg sloom. TV hebben wij trouwens ook van KPN want tv via schotel was ruk.
Alle reacties Link kopieren
Koophuis? Dan zeker doen! Zonder glasvezel wordt je huis een stuk minder waard, minder dan het je nu kost. Wil je het later alsnog aanleggen kost het je veel meer.
Alle reacties Link kopieren
Vera8 schreef:
24-05-2019 23:18
Is dat omdat jullie veel streamen? Films downloaden netflixen of weet ik veel?

Ik kijk amper tv. Brows zo nu en dan wat , man luistert naar muziek en mijn kinderen kijken wel eens een YouTube filmpje op hun tablet.

Wat zou voor mij dan de meerwaarde kunnen zijn?
Hoe oud zijn je kinderen? De mijne zijn nu 7 en 9 en kijken idd zo nu en dan filmpje. Oudste heeft pas een spreekbeurt gehad. Informatie opzoeken op internet, boekbespreking: informatie opzoeken op internet. En dat wordt natuurlijk alleen maar meer.

Ik woon zelf niet in het buitengebied, wel er tegenaan. Het buitengebied van mijn dorp gaat aangesloten worden op glasvezel. Hier ging het pas op het laatste moment door. Ik bezorg post in het buitengebied van mijn dorp en ik heb zeker 6-7 keer post voor de glasvezelaanleg bezorgd en ik had er ook adressen bij waarbij ik zeker wist dat die geen glasvezel zouden nemen. Met name oudere mensen.

Ik zou dus idd ook naar die informatiebijeenkomst gaan. Lees je idd goed in over de verschillende opties en stel je vragen ook daar.

Overigens, ik zou ook voor afkoop gaan als je het geld hebt en niet voor betaling per maand.
Alle reacties Link kopieren
Vera8 schreef:
24-05-2019 23:24
En zoals ik eerder zei: Er zijn nu vanuit het niets ineens twee aanbieders die willen gaan starten met de aanleg van zo’n netwerk.

Allebei met de voorwaarde dat minimaal 50% zich op voorhand moet aanmelden.

Waarom nu weer deze versnippering? Vraag ik me dan af. Zo krijg je toch nooit genoeg mensen bij elkaar en komt het alsnog niet van de grond. Waarom laat een gemeente dat toe?

Moet idd die info avond maar gaan bezoeken.
Zijn er 2 aanbieders die de kabel willen leggen, of als de kabel er ligt kun je uit 2 providers kiezen?
eerste optie lijkt me vreemd namelijk
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Vera8 schreef:
24-05-2019 23:18
Ik kijk amper tv. Brows zo nu en dan wat , man luistert naar muziek en mijn kinderen kijken wel eens een YouTube filmpje op hun tablet.
Wat zou voor mij dan de meerwaarde kunnen zijn?
Misschien niet zo heel veel, maar een hoge snelheid is toch fijn als je het eenmaal gewend bent. En je weet nooit of je internet- en tv-gedrag verandert in de toekomst. Steeds meer diensten en apparaten maken gebruik van internet. Qua kosten zul je ook op ongeveer 80 euro uitkomen, dus je gaat er niet op achteruit. De meerwaarde voor eventuele kopers is ook groot, mocht je je huis ooit verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
25-05-2019 09:31
Zijn er 2 aanbieders die de kabel willen leggen, of als de kabel er ligt kun je uit 2 providers kiezen?
eerste optie lijkt me vreemd namelijk
Het zijn idd twee verschillende maatschappijen die een aanbod doen om het netwerk aan te leggen. De een is een coöperatie van initiatiefnemers zonder winstoogmerk. En die ander is een commerciële partij. De coöperatie zegt dat ze in eerste instantie wel samen hebben willen werken met die commerciële partij maar dat die onderhandelingen waren misgelopen.

Nu twee partijen dus.. ik vind het raar. De provincie of gemeente stuurt dit aan/verleent subsidie en banken verstrekken leningen aan deze bedrijven. Waarom dan niet iets eenduidigs?

Nu heb ik twee aanbieders. Met een min of meer vergelijkbaar aanbod. Welke moet ik kiezen?

En wie zegt me dat er straks niet een derde partij komt, met nog een scherper aanbod?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Wij hebben KPN glasvezel al 3 jaar. Net weer een nieuw abonnement.All in pakket voor 2x vaste telefoon,onbeperkt bellen mobiel, 100 mb internet en tv met 2 HD tvkastjes met netflix en overal WIFI in huis. Iets van 65 euro per maand.Eerste 6 maand 35 euro omdat ik weer een ander pakket nam met mobiel.
Vera8 schreef:
25-05-2019 11:52
Het zijn idd twee verschillende maatschappijen die een aanbod doen om het netwerk aan te leggen. De een is een coöperatie van initiatiefnemers zonder winstoogmerk. En die ander is een commerciële partij. De coöperatie zegt dat ze in eerste instantie wel samen hebben willen werken met die commerciële partij maar dat die onderhandelingen waren misgelopen.

Nu twee partijen dus.. ik vind het raar. De provincie of gemeente stuurt dit aan/verleent subsidie en banken verstrekken leningen aan deze bedrijven. Waarom dan niet iets eenduidigs?

Nu heb ik twee aanbieders. Met een min of meer vergelijkbaar aanbod. Welke moet ik kiezen?

En wie zegt me dat er straks niet een derde partij komt, met nog een scherper aanbod?
Dit was bij ons anders, daar was 1 partij die het aanbood. Als beide aanbieders voor >50% gaan is het natuurlijk bijna onmogelijk om dat te bereiken. Ik zou hiervoor naar die informatieavonden gaan, om te vragen wat ze doen als ze gezamenlijk boven de 50% zitten maar individueel niet - wordt het dan aangelegd, en door wie dan? En die coöperatie, heeft die ervaring met dit soort geintjes of is dat een lokaal initiatief die dit voor 't eerst doen? Hoe zien zij de exploitatie op lange termijn voor zich? Vragen, vragen..
Alle reacties Link kopieren
BO2punt0 schreef:
25-05-2019 12:14
Dit was bij ons anders, daar was 1 partij die het aanbood. Als beide aanbieders voor >50% gaan is het natuurlijk bijna onmogelijk om dat te bereiken. Ik zou hiervoor naar die informatieavonden gaan, om te vragen wat ze doen als ze gezamenlijk boven de 50% zitten maar individueel niet - wordt het dan aangelegd, en door wie dan? En die coöperatie, heeft die ervaring met dit soort geintjes of is dat een lokaal initiatief die dit voor 't eerst doen? Hoe zien zij de exploitatie op lange termijn voor zich? Vragen, vragen..
Die coöperatie is idd een stuk minder ervaren. Maar ze zijn wel goedkoper. Dus tsja, er zijn idd nog heel wat vragen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel collectief een glasvezelaansluiting gekregen, maar maken er vooralsnog geen gebruik van.
Tv en internet gaan via de kabel van Caiway. We hebben overal in huis wifi. We hebben tv basis met extra kinderabonnement en we hebben een vaste telefoonaansluiting voor 56 euro per maand.
Internet werkt prima, zelfs in de tuin, maar wij gamen en streamen niet.

Ik zou in jouw geval wel voor de glasvezelaansluiting gaan, want dan heb je het in ieder geval liggen, mocht je ooit toch over willen stappen.
Wij hebben hier een via een burgerinitiatief aangelegd glasvezelnetwerk.
En de aansluiting hier was volledig kosteloos. We betalen dus alleen abonnementsgeld.
In ons geval 365 euro per jaar omdat we geen tv in het pakket hebben. Dat kijken we nauwelijks meer, inplaats daarvan kijken we series via Netflix.
Ik ben er erg blij mee. Bijzonder snel en stabiel internet (1Gb verbinding) voor een heel betaalbare prijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou normaal gesproken voor de coöperatieve gaan, mocht dat ooit fout gaan wordt de infrastructuur wel overgenomen, ze halen de kabel echt niet weer uit de grond.
Een zakelijke partij zal al snel de tarieven laten stijgen, die aan voor winst.

Sowieso zou ik het liefst een éénmalig bedrag betalen, dan zit je niet 30 jaar aan verplichtingen vast die je bij een verkoop van je huis moet mee verkopen.

Mocht je wel voor maandbedrag kiezen, kijk dan wel wat afkopen kost en hoe dat gaat bij verkoop van je huis.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Zeker doen.

Gisteren dachten we 'waarom kabel, mijn email komt toch snel genoeg?'
Vandaag denk je 'netflix gaat toch prima?'
Netflix is er pas sinds een paar jaar.

Over een paar jaar zijn er diensten die wij nu niet kunnen bedenken, en mensen die jouw huis willen kopen willen die mogelijkheden.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je een vergadering in virtual reality kunt doen, waarvoor je niet 1.5 uur in de auto hoeft te zitten, maar gewoon in de keuken met je 3D bril op - maar alleen als je glasvezel hebt.

Een paar Amsterdamse Yuppies zouden dus je huis kunnen kopen omdat het niet uitmaakt waar zij zich bevinden - zolang ze maar glasvezel hebben.

Dat maakt je huis serieus verkoopbaarder, en dan hebben we het niet over €1500; je hebt het over "kun je vanuit dit huis thuiswerken of moet je 1.5 uur autorijden".
En als jullie buitengebied "nee" zegt kan de koper niet later 1500 neerleggen en een glasvezel tot zijn deur krijgen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven