RTMS ervaringen

20-04-2018 18:13 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik een rtms behandeling volgen voor mijn bipolaire depressies die inmiddels al zo'n 18 jaar onbehandelbaar zijn gebleken. Volgende maand heb ik een gesprek in het Radboudziekenhuis of zij de behandeling willen doen, en zo niet, dan ga ik het in een privékliniek doen. Deze behandeling wordt in Nederland nog niet zo heel lang toegepast. Het is voor mij letterlijk mijn laatste kans, omdat ik ook met een euthanasietraject bezig ben. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die deze behandeling ondergaan hebben en wat het resultaat was.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
ik ken het niet.
hoop dat je positieve reacties krijgt.
sterkte
Is het de vraag of het vergoed wordt omdat je officieel bipolair bent ookal is de depressieve kant het meest aanwezig? Ik hoop voor je dat het vergoed wordt.
Alle reacties Link kopieren
SpringDing schreef:
20-04-2018 18:54
Is het de vraag of het vergoed wordt omdat je officieel bipolair bent ookal is de depressieve kant het meest aanwezig? Ik hoop voor je dat het vergoed wordt.
De eerste vraag is of men het geïndiceerd vindt voor een bipolaire stoornis, hoewel er steeds meer ervaring mee is. Het is ook een officieel advies voor mij van een hoogleraar. De tweede vraag is dan of het vergoed wordt, want het zit alleen voor unipolair in de verzekering. Maar ik heb inmiddels genoeg gespaard om een aardige serie behandelingen zelf te kunnen betalen in een privékliniek. Daarom weet ik ook zeker dat de behandeling doorgaat, alleen nog niet hoe en waar.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Nee, maar ben benieuwd naar jouw ervaring. Heb wel eens gelezen hoe jouw standaard gevoel is (zinloosheid) en daar heb ik ook last van, dus wie weet doe ik het ooit ook wel eens. Hopelijk helpt het je!
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
20-04-2018 19:12
Nee, maar ben benieuwd naar jouw ervaring. Heb wel eens gelezen hoe jouw standaard gevoel is (zinloosheid) en daar heb ik ook last van, dus wie weet doe ik het ooit ook wel eens. Hopelijk helpt het je!
Ik zal nog wel eens laten weten wat het met me doet. Het zal nog wel heel wat weken duren voor ik daadwerkelijk kan beginnen, want als het Radboud akkoord gaat, moet ook mijn verzekering nog een uitzondering willen maken en dat zal ook wel wat papierwerk vereisen. Pas als dat niet lukt, ga ik het zelf bekostigen. Mijn standaardgevoel is een combinatie van depressie, zinloosheid en eenzaamheid. Ik verwacht niet dat rtms iets voor die laatste twee doet, maar als het significant iets doet voor de depressie ben ik al blij.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
fayanna schreef:
20-04-2018 19:00
De eerste vraag is of men het geïndiceerd vindt voor een bipolaire stoornis, hoewel er steeds meer ervaring mee is. Het is ook een officieel advies voor mij van een hoogleraar. De tweede vraag is dan of het vergoed wordt, want het zit alleen voor unipolair in de verzekering. Maar ik heb inmiddels genoeg gespaard om een aardige serie behandelingen zelf te kunnen betalen in een privékliniek. Daarom weet ik ook zeker dat de behandeling doorgaat, alleen nog niet hoe en waar.
Ja of het geïndiceerd is volgens de profs. Maar als het enige alternatief nog euthanasie is, dan zou ik met m’n boerenverstand denken ‘waarom niet’? Maarde hoogleraar kennelijk ook. ;)
Wel positief dat je in elk geval niet van die vergoeding afhankelijk bent.

Heb je ook ECT gehad? (Neem aan van wel, maar ik las ergens dat als ECT niet aanslaat, de prognose met deze behandeling ook niet heel gunstig is?).
Alle reacties Link kopieren
SpringDing schreef:
20-04-2018 19:42
Ja of het geïndiceerd is volgens de profs. Maar als het enige alternatief nog euthanasie is, dan zou ik met m’n boerenverstand denken ‘waarom niet’? Maarde hoogleraar kennelijk ook. ;)
Wel positief dat je in elk geval niet van die vergoeding afhankelijk bent.

Heb je ook ECT gehad? (Neem aan van wel, maar ik las ergens dat als ECT niet aanslaat, de prognose met deze behandeling ook niet heel gunstig is?).
Er is wel een beetje onderzoek gedaan naar rtms bij bipolair, maar vanuit verzekeringstechnisch oogpunt niet genoeg om het te vergoeden. Het is dus niet heel raar om het te doen bij bipolair en als 's lands enige hoogleraar bipolaire stoornissen het ook aanraadt, denk ik dat er een goede kans is dat het ziekenhuis het op zich wel wil doen. Maar dan dus nog de verzekering... Nee, ik heb geen ECT gedaan. Dat wil ik echt absoluut niet. De hoogleraar raadt ook eigenlijk ECT aan, omdat daar meer ervaring mee en bewijs voor is. Maar toen ik uitlegde dat ik dat niet wil, maar rtms wel, vond hij dat een goed alternatief. Ik wil geen ECT vanwege de mogelijke bijwerkingen, vooral de cognitieve, en de meestal korte werkingsduur. Voor een paar goede maanden ga ik mijn geheugen niet op het spel zetten.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
fayanna schreef:
20-04-2018 19:50
Er is wel een beetje onderzoek gedaan naar rtms bij bipolair, maar vanuit verzekeringstechnisch oogpunt niet genoeg om het te vergoeden. Het is dus niet heel raar om het te doen bij bipolair en als 's lands enige hoogleraar bipolaire stoornissen het ook aanraadt, denk ik dat er een goede kans is dat het ziekenhuis het op zich wel wil doen. Maar dan dus nog de verzekering... Nee, ik heb geen ECT gedaan. Dat wil ik echt absoluut niet. De hoogleraar raadt ook eigenlijk ECT aan, omdat daar meer ervaring mee en bewijs voor is. Maar toen ik uitlegde dat ik dat niet wil, maar rtms wel, vond hij dat een goed alternatief. Ik wil geen ECT vanwege de mogelijke bijwerkingen, vooral de cognitieve, en de meestal korte werkingsduur. Voor een paar goede maanden ga ik mijn geheugen niet op het spel zetten.
Begrijpelijk. En dan is dit zeker een goed alternatief voor zover nu bekend.
Ik dacht dat ECT wel een vereiste was voor mogelijke euthanasie (want anders niet ‘uitbehandeld’), maar die eis is kennelijk dus niet heel keihard?
Alle reacties Link kopieren
SpringDing schreef:
20-04-2018 20:03
Begrijpelijk. En dan is dit zeker een goed alternatief voor zover nu bekend.
Ik dacht dat ECT wel een vereiste was voor mogelijke euthanasie (want anders niet ‘uitbehandeld’), maar die eis is kennelijk dus niet heel keihard?
Nee, het is geen keiharde eis. Ik had dat wel verwacht, maar dat is dus niet zo. Het is zelfs niet ter sprake gekomen. Ik had me uitgebreid erop voorbereid dat ik me zou moeten verdedigen waarom ik dat niet wilde. Nou kan ik wel 1,5 A4'tje overleggen met behandelingen die ik wel gedaan heb en die niks hebben opgeleverd. Misschien dat dat indrukwekkend genoeg was. De wet zegt ook niet welke behandelingen je wel of niet gedaan moet hebben. Alleen dat er 'geen redelijk alternatief' meer moet zijn. Dat kan iedere arts anders interpreteren. En ik kan beredeneren waarom ECT voor mij geen redelijk alternatief is.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
SpringDing schreef:
20-04-2018 20:03
Begrijpelijk. En dan is dit zeker een goed alternatief voor zover nu bekend.
Ik dacht dat ECT wel een vereiste was voor mogelijke euthanasie (want anders niet ‘uitbehandeld’), maar die eis is kennelijk dus niet heel keihard?
'Technisch' ben je ook nooit uitbehandeld in de psychiatrie. Er zijn in theorie altijd nog wel opties. Maar op een gegeven moment is het genoeg.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
fayanna schreef:
20-04-2018 20:28
'Technisch' ben je ook nooit uitbehandeld in de psychiatrie. Er zijn in theorie altijd nog wel opties. Maar op een gegeven moment is het genoeg.
Ja inderdaad, met psychotherapie ben je sowieso nooit klaar zolang je nog klachten hebt. Maar juist omdat ECT wel heel concreet is - net als medicatie - en in de richtlijnen wordt aanbevolen, verbaast het me wel. In positieve zin overigens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven