Verantwoordelijkheidsgevoel en ASS

13-12-2018 11:18 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Bijna tot geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben, althans dat gevoel heb ik. Dat kan je ook zien aan mijn mislukte carrière; mbo 4 afgerond en hier en daar tijdelijke baantjes gewerkt. Nu zit ik thuis werkloos na conflict met mijn werkgever.

Iedereen wil wel onafhankelijk zijn van zijn ouders en dat geldt ook voor mij. 24 jaar oud zijn en nog thuis bij ouders is niet een pretje. Waardoor komt dit?

In februari heb ik een intake bij GGZ voor om diagnose te stellen. Er wordt getwijfeld over ASS. Heeft ASS link met geen verantwoordelijkheidsgevoel? Zover ik heb onderzocht zijn de meningen nogal verdeeld.

thnx
anoniem_376937 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 11:22
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er is geen enkel kenmerk dat 'typerend' is voor ASS.
Mij is ook wel eens gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel verweten en ik heb ASS.
Maar ik denk dat het veel gecompliceerder ligt.

Eerlijk gezegd zie ik vaak ASS-ers die hun vetantwoordelijkheden zeer serieus nemen, maar soms niet de mogelijlheid hebben om er allemaal aan te voldoen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb ASS maar heb juist veel verantwoordelijkheidsgevoel.
Ik laat niks versloffen, doe alles wat verwacht word, kom altijd op tijd (eerder te vroeg) op afspraken, bel op tijd af indien nodig etc.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-12-2018 11:21
Er is geen enkel kenmerk dat 'typerend' is voor ASS.
Mij is ook wel eens gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel verweten en ik heb ASS.
Maar ik denk dat het veel gecompliceerder ligt.

Eerlijk gezegd zie ik vaak ASS-ers die hun vetantwoordelijkheden zeer serieus nemen, maar soms niet de mogelijlheid hebben om er allemaal aan te voldoen.
Klopt, ik probeer alles serieus te nemen, maar kunnen we spreken van geen hoop.
Alle reacties Link kopieren
En als je die diagnose hebt, kun je dan opeens wel onder een baas werken en je verantwoordelijkheid nemen?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
13-12-2018 11:31
En als je die diagnose hebt, kun je dan opeens wel onder een baas werken en je verantwoordelijkheid nemen?
Nee
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een aantal topics gelezen van je. Wacht rustig eens af wat er in januari uit komt.

Geen idee of dat het met verantwoordelijkheidsgevoel te maken heeft. Wat mij wel opvalt is dat je aangeeft dat vooral jouw manier van denken en doen goed is, en dat er weinig ruimte is om naar andere mensen te luisteren en het op een andere manier te doen. En in onze maatschappij houden we meer van samenwerken dan individuen de het liever op hun eigen manier doen, omdat ze vinden dat dit de beste manier is.

Geef de intake in januari een serieuze kans. Je merkt dat je tegen verschillende problemen aanloopt. Deze mensen hebben er voor doorgeleerd, ook al denk je dat ze misschien dat ze er helemaal naast zitten, het niet goed zien, niet weten hoe jij je voelt. Ga jezelf niet diagnoseren en behandelen. Laat dit over aan de professionals. En realiseer je, dat dit tijd gaat kosten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb ook ASS en juist een enorm verantwoordelijkheidsgevoel... Als kind en puber wilde ik al zsm zelfstandig zijn en dingen goed doen. Wat ik begin, maak ik af en dan zo goed mogelijk. Ik wil geen 9 maar een 10. Altijd te vroeg, goed voorbereid, wat ik afspreek kom ik na. Ook als me dat teveel kost. Ik wil dat anderen op me kunnen rekenen. Laten andere mensen steken vallen, dan los(te) ik het voor ze op. Voor mij is het daarom extra zuur dat ik al een tijdje niet kan werken. Ik voel de druk om bij te dragen, in plaats van te ontvangen, maar ik weet dat dat niet kan.
Alle reacties Link kopieren
TheMan90 schreef:
13-12-2018 11:32
Nee
Maar dan heb je tenminste een excuus om door te modderen?
Alle reacties Link kopieren
Conflicten met je werkgever zijn wel herkenbaar bij mensen met ASS, maar het mooie is dat je daar hulp bij kunt krijgen.

Misschien focus jij je op de verkeerde dingen en krijg je daardoor de feedback dat je geen verantwoordelijkheidsgevoel hebt.

Of misschien ga jij inderdaad anders om met dingen dan jouw collega's: bijvoorbeeld op de minuut af om 17 uur de deur uitstappen, terwijl de bedrijfscultuur is dat je het werk afmaakt. Ofzo.

Er kan van alles aan de hand zijn, maar kop op: er is vast wat aan te doen. Je hebt al begeleiding. Komt goed met jou. 24 is nog niet verloren.
Ik lees hier een aantal mensen verwoorden dat ze dingen zo goed mogelijk willen doen en dat omschrijven als verantwoordelijkheidsgevoel.
Dat maakt mij in de war.
Ik maak regelmatig dingen niet af omdat het niet lukt om het af te maken.
Of doe dingen noodgedwongen minder perfect dan ik graag zou zien.
Toch denk ik niet dat het mij aan verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt.
Ik voel me juist erg snel verantwoordelijk. Voor het welzijn van mijn man en mijn honden. Voor eventueel overlast dat ik de buren bezorg en waar ik dus ook alles aan zal doen om te voorkomen.
Ik denk vrijwel altijd na over mijn aandeel in dingen en over de impact die mijn handelen op anderen kan hebben en probeer daar rekening mee te houden.
Dat is wat ik associeer met verantwoordelijkheidsgevoel.
Niet of je dingen zo goed mogelijk doet of zelfstandigheid. Maar ik vraag me nu af of ik een verkeerd idee heb van wat verantwoordelijkheidsgevoel is.
Ik heb overigens een diagnose Asperger en voel mij daar in het dagelijks leven behoorlijk door beperkt (het hebben van Asperger, niet de diagnose).
Alle reacties Link kopieren
Yasha schreef:
13-12-2018 11:45
Ik lees hier een aantal mensen verwoorden dat ze dingen zo goed mogelijk willen doen en dat omschrijven als verantwoordelijkheidsgevoel.
Dat maakt mij in de war.
Ik maak regelmatig dingen niet af omdat het niet lukt om het af te maken.
Of doe dingen noodgedwongen minder perfect dan ik graag zou zien.
Toch denk ik niet dat het mij aan verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt.
Ik voel me juist erg snel verantwoordelijk. Voor het welzijn van mijn man en mijn honden. Voor eventueel overlast dat ik de buren bezorg en waar ik dus ook alles aan zal doen om te voorkomen.
Ik denk vrijwel altijd na over mijn aandeel in dingen en over de impact die mijn handelen op anderen kan hebben en probeer daar rekening mee te houden.
Dat is wat ik associeer met verantwoordelijkheidsgevoel.
Niet of je dingen zo goed mogelijk doet of zelfstandigheid. Maar ik vraag me nu af of ik een verkeerd idee heb van wat verantwoordelijkheidsgevoel is.
Ik heb overigens een diagnose Asperger en voel mij daar in het dagelijks leven behoorlijk door beperkt (het hebben van Asperger, niet de diagnose).
Ik denk dat je het wel snapt, en dus het goede idee hebt. Probleem wat ik vaak zie met mensen met autisme (maar goed, ik ken natuurlijk niet alle autisten) is dat ze zich wel verantwoordelijk VOELEN en dus ook die verantwoordelijkheid WILLEN dragen. Maar dat het vaak niet lukt, dus dat dingen niet afgemaakt worden omdat er te veel op hun bord ligt en ze de chaos niet meer overzien, of dat er een probleem ontstaat dat ze niet op kunnen lossen, waardoor de taak of de activiteit niet afgemaakt wordt. In mijn optiek is het verantwoordelijkheidsgevoel er dus wel, maar missen soms de tools om die verantwoordelijkheid ook feitelijk te nemen.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
13-12-2018 11:49
Ik denk dat je het wel snapt, en dus het goede idee hebt. Probleem wat ik vaak zie met mensen met autisme (maar goed, ik ken natuurlijk niet alle autisten) is dat ze zich wel verantwoordelijk VOELEN en dus ook die verantwoordelijkheid WILLEN dragen. Maar dat het vaak niet lukt, dus dat dingen niet afgemaakt worden omdat er te veel op hun bord ligt en ze de chaos niet meer overzien, of dat er een probleem ontstaat dat ze niet op kunnen lossen, waardoor de taak of de activiteit niet afgemaakt wordt. In mijn optiek is het verantwoordelijkheidsgevoel er dus wel, maar missen soms de tools om die verantwoordelijkheid ook feitelijk te nemen.
Juist. Jij hebt gesproken .
anoniem_376937 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 12:01
0.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ASS en verantwoordelijkheidsgevoel hebben geen link. Een overmatig, of ontbrekend, verantwoordelijkheidsgevoel komt evenveel voor bij ASS'ers als onder neurotypische mensen. Sowieso heb je niets aan het antwoord op deze vraag, want jouw problemen veranderen er niet door. Wacht eerst je diagnose eens af voor je je verder verdiept in ASS, misschien is er wel iets heel anders aan de hand en duw je jezelf door je verlangen jezelf beter te snappen het verkeerde hokje in.

Fijn wel dat je in januari eindelijk terecht kan, ik kan me voorstellen dat je ernaar uitkijkt om niet meer alleen te worstelen.
Voor mij betekent het dat je je verantwoordelijk voelt tegenover anderen. In de praktijk is dat dus, dat ik wil dat ze op me kunnen rekenen, dat ik goed werk lever. Ik werk al een aantal jaren niet. Oorspronkelijk viel ik uit met RSI, omdat ik me zo verantwoordelijk voelde voor de afdeling waar ik werkte, dat ik keihard ben gaan inhalen waar anderen niet aan toe kwamen. Tot ver over mijn eigen grenzen. Had ik in die tijd "gewoon" gedaan wat er werd verwacht en wat ik kon, dan waren er dingen blijven liggen. Zo niet. Maar ik zat daarna met de ellende. Ook niet goed. Dan wordt verantwoordelijk voelen een soort obsessie, want alles móet gedaan, en goed, voor de afdeling en de cliënten. Ten koste van jezelf.
Ikzelf heb ook ASS en mij lukt het moeilijk om verantwoordelijkheidsgevoel te dragen.
Ik wil het wel graag, ondermeer in de zin dat ik afspraken wil nakomen, op tijd wil komen etc.
Toch heb ik vaak het gevoel dat ik hierin faal.
Ik verzuim vaak op mijn werkplek (zorgboerderij) en voel me vaak emotioneel te zwak om daadwerkelijk te kunnen gaan.
Voel me vaak moe of heb veel last van piekeren, schuldgevoelens etc.
Tevens voel ik me vaak vrij kwetsbaar op sociaal en emotioneel vlak.
Vaak voel ik een innerlijke strijd, waarin ik mij neerslachtig voel en niet meer weet waar ik sta (in de maatschappij).
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
13-12-2018 11:53
ASS en verantwoordelijkheidsgevoel hebben geen link. Een overmatig, of ontbrekend, verantwoordelijkheidsgevoel komt evenveel voor bij ASS'ers als onder neurotypische mensen. Sowieso heb je niets aan het antwoord op deze vraag, want jouw problemen veranderen er niet door. Wacht eerst je diagnose eens af voor je je verder verdiept in ASS, misschien is er wel iets heel anders aan de hand en duw je jezelf door je verlangen jezelf beter te snappen het verkeerde hokje in.

Fijn wel dat je in januari eindelijk terecht kan, ik kan me voorstellen dat je ernaar uitkijkt om niet meer alleen te worstelen.
Ja ik wacht nog zeker af. Hulp krijg ik wel gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Lee2017 schreef:
13-12-2018 12:15
Ikzelf heb ook ASS en mij lukt het moeilijk om verantwoordelijkheidsgevoel te dragen.
Ik wil het wel graag, ondermeer in de zin dat ik afspraken wil nakomen, op tijd wil komen etc.
Toch heb ik vaak het gevoel dat ik hierin faal.
Ik verzuim vaak op mijn werkplek (zorgboerderij) en voel me vaak emotioneel te zwak om daadwerkelijk te kunnen gaan.
Voel me vaak moe of heb veel last van piekeren, schuldgevoelens etc.
Tevens voel ik me vaak vrij kwetsbaar op sociaal en emotioneel vlak.
Vaak voel ik een innerlijke strijd, waarin ik mij neerslachtig voel en niet meer weet waar ik sta (in de maatschappij).
:-o Dit is wel erg. Dus onverantwoordelijkheidsgevoel heeft toch wel link met ASS....
Koffiehagedis schreef:
13-12-2018 11:53
ASS en verantwoordelijkheidsgevoel hebben geen link. Een overmatig, of ontbrekend, verantwoordelijkheidsgevoel komt evenveel voor bij ASS'ers als onder neurotypische mensen. Sowieso heb je niets aan het antwoord op deze vraag, want jouw problemen veranderen er niet door. Wacht eerst je diagnose eens af voor je je verder verdiept in ASS, misschien is er wel iets heel anders aan de hand en duw je jezelf door je verlangen jezelf beter te snappen het verkeerde hokje in.

Fijn wel dat je in januari eindelijk terecht kan, ik kan me voorstellen dat je ernaar uitkijkt om niet meer alleen te worstelen.
Is dat zo? Mijn dochter met ASS gaat soms bijna ten onder aan haar verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionisme. Ik heb dat altijd gezien als gevolg van het ASS, alle details altijd in beschouwing nemen, niet durven stoppen met activiteiten.
TheMan90 schreef:
13-12-2018 12:23
:-o Dit is wel erg. Dus onverantwoordelijkheidsgevoel heeft toch wel link met ASS....
Dat wil ik nou ook weer niet beweren.
Wat ik heb geschreven is vooral een persoonlijke kwestie.
Ik kan juist veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben, alleen niet persé altijd in andermans belang.
Alle reacties Link kopieren
TheMan90 schreef:
13-12-2018 12:23
:-o Dit is wel erg. Dus onverantwoordelijkheidsgevoel heeft toch wel link met ASS....
Serieus? Alle andere posts over dat er geen link hoeft te zijn maar even genegeerd?
Ik ben heel punctueel en haalde ook altijd m'n deadlines. Maar die punctualiteit kan ook tegen werken als ik te maken krijg met infantiele inkloksystemen. Dan klokte ik ook op de minuut precies weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat verantwoordelijkheidsgevoel op zichzelf losstaat van ASS. Hoe je invulling geeft aan de verantwoordelijkheid kan wel gekleurd zijn door ASS. Daarbij denk ik dat mensen met ASS teveel op de details letten en het overzicht daardoor sneller kwijtraken met als gevolg dat de taak niet (op tijd of op de juiste manier) uitgevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
TheMan90 schreef:
13-12-2018 12:23
:-o Dit is wel erg. Dus onverantwoordelijkheidsgevoel heeft toch wel link met ASS....
Nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven