Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel salaris vragen?

16-10-2018 10:12 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aangenomen voor een functie als financial office assistent, een soort combinatie van een financieel administratieve functie, en office manager. Mijn taken worden o.a. debiteuren en crediteurenbeheer, maar ook dingen als voorraadbeheer van kantoorartikelen.
Ik heb een salaris aangeboden gekregen van rond de 2800 euro. Tijdens de gesprekken is het salaris nooit aan bod gekomen, pas toen ik de baan aangeboden kreeg.
Ik vind 2800 prima, maar ik vraag me af of dit voor deze functie voldoende is. Ik heb HBO werk- en denkniveau, en ben ruim 10 jaar werkzaam in de financiele administratie.
Kan ik meer vragen? En hoeveel dan? Ik zit eraan te denken tussen de 2900 en 3200 euro te vragen.
Welk niveau werd gevraagd voor de functie? Want dat maakt denk ik wel uit. Je kunt zelf wel over HBO werk- en denkniveau beschikken maar als voor de functie een MBO niveau gevraagd wordt met werkervaring... Je krijgt betaalt naar de functie. Je kunt met een WO gewoon in een callcenter werken, maar dan krijg je niet ineens meer betaalt dan iemand met dezelfde callcenter functie die een MBO heeft gedaan. Zoiets.

Maar bij alles geldt; niet geschoten is altijd mis.
Netto hoop ik?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
16-10-2018 10:39
Netto hoop ik?
2800 netto? Dat is 4000 bruto! Voor een office manager zou dat wel heel royaal zijn.

Maar 2800 bruto is wel een beetje aan de lage kant. Hoe groot is het bedrijf? Hoeveel winst wordt er gemaakt? Zijn er doorgroeimogelijkheden?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat weinig...
Alle reacties Link kopieren
Hoe gunstig zijn de andere zaken:
vakantiedagen, dertiende maand of bonus, pensioenregeling?
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
16-10-2018 10:43
Jeetje, wat weinig...
Nee hoor. Kijk bijvoorbeeld hier:

https://www.indeed.nl/salaries/Office-M ... )-Salaries

Office Manager is niet echt een goedbetaalde baan. Het probleem is vooral dat je er wel een bepaald werkniveau voor nodig hebt, maar geen specifieke opleiding. Iedereen met een HBO-niveau en goede beheersing van het Nederlands kan zoiets snel oppakken. En dus is er veel aanbod, zeker van mensen die voor iets anders geleerd hebben, een tijd niet gewerkt hebben (kinderen enzo), en daarna een rustig baantje zoeken. En dus betaalt 't niet goed.

Als je er een specifieke HBO-opleiding voor gevolgd zou moeten hebben (facility management, bedrijfseconomie, accountancy) was het een heel ander verhaal, maar daar is echt geen sprake van, dat zijn heel andere functies.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 10:52
14.78% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Als het echt een hbo functie is, vind ik 2800 bruto erg weinig
Alle reacties Link kopieren
Hangt echt van het bedrijf af. In het kleine bedrijfje waar ik werk, waar de financiële stroom vrij eenvoudig is, zou een dergelijke functie gewoon mbo niveau zijn, de gemiddelde 19-jarige met een administratie diploma zou het al aan kunnen zeg maar.
Maar zit je bij een of andere grote multinational waar het allemaal gecompliceerd is dan zou het weer veel te weinig zijn.
Aangezien het een gecombineerde functie is dus EN debiteuren/crediteuren EN de rest verwacht ik geen multinational. Daar beslaat de afdeling finance alleen al tig mensen ;-).
Alle reacties Link kopieren
Gewoon meer vragen, als jij zat te denken aan 3200, vraag dat dan (mits het een beetje onderbouwd is - heb je wat opzoekingswerk gedaan? is dat meer in de lijn met je vorige salaris?) !

In mijn ervaring is er altijd ruimte voor meer. Bij mijn huidige bedrijf was er 'absoluut geen onderhandelingsruimte'. Bleek effectief zo te zijn - voor het brutosalaris. Ik heb er een aantal extra voordelen uit kunnen slepen - waaronder een royale netto vergoeding voor een aantal dingen, wat het netto bedrag op mijn loonstrookje fors naar boven deed gaan.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
16-10-2018 10:53
Aangezien het een gecombineerde functie is dus EN debiteuren/crediteuren EN de rest verwacht ik geen multinational. Daar beslaat de afdeling finance alleen al tig mensen ;-).
Kan wel, maar dan is het alleen debiteuren/crediteuren van het kleine budget van het plaatselijke kantoor(tje). Pennen, notieblokjes, wc-papier en een bosje bloemen. Niet de debiteuren en crediteuren van de business zelf. Voordeel is dat je dan mogelijk wel doorgroeimogelijkheden hebt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik verbaas me er altijd over op het forum wat een topsalarissen er verwacht worden voor een HBO functie. 2.800 bruto is echt niet raar voor een gemiddelde HBO functie.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-10-2018 10:56
Ik verbaas me er altijd over op het forum wat een topsalarissen er verwacht worden voor een HBO functie. 2.800 bruto is echt niet raar voor een gemiddelde HBO functie.
Wat versta je onder 'HBO-functie'? Een functie waarvoor je een specifieke HBO opleiding gevolgd moet hebben? Dan is 2800 echt wel aan de lage kant. Of een functie waarvoor HBO werk- en denkniveau nodig is? Dat wil tegenwoordig vooral zeggen dat je de telefoon kunt opnemen en een foutloze brief kunt typen. En dat laatste is al bijna WO-niveau, als je sommige HBO'ers ziet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Wat was je vorige salaris, dat maakt namelijk best wel wat uit.
Het klinkt laag in elk geval.
handigmetgeld schreef:
16-10-2018 10:58
Wat versta je onder 'HBO-functie'? Een functie waarvoor je een specifieke HBO opleiding gevolgd moet hebben? Dan is 2800 echt wel aan de lage kant. Of een functie waarvoor HBO werk- en denkniveau nodig is? Dat wil tegenwoordig vooral zeggen dat je de telefoon kunt opnemen en een foutloze brief kunt typen. En dat laatste is al bijna WO-niveau, als je sommige HBO'ers ziet.
Een functie waarvoor HBO gevraagd wordt inderdaad. Maar dan is 2.800 dus echt niet aan de lage kant. Zeker niet als er doorgroeimogelijkheden zijn in verantwoordelijkheden en salaris.
Alle reacties Link kopieren
MIjn vorige salaris ligt een stuk lager, maar dat was in de toeristische sector en dat verdient echt slecht.
Het gaat om een reclamebureau. De functie vraagt om minstens MBO4 niveau en minstens 3 jaar ervaring.
Ik vind 2800 euro niet weinig, vooral in vergelijking met mijn vorige baan, maar vroeg me af of dit een goed bod is.
LadyOfShalott schreef:
16-10-2018 11:13
MIjn vorige salaris ligt een stuk lager, maar dat was in de toeristische sector en dat verdient echt slecht.
Het gaat om een reclamebureau. De functie vraagt om minstens MBO4 niveau en minstens 3 jaar ervaring.
Ik vind 2800 euro niet weinig, vooral in vergelijking met mijn vorige baan, maar vroeg me af of dit een goed bod is.
Als jij ermee tevreden bent is het prima. Zeker als het dus een MBO functie betreft.
Alle reacties Link kopieren
Je zit nu in de onderhandelingsfase. Na het tekenen van een contract is deze kans voorlopig voorbij, dus nu gewoon onderhandelen.
En nogmaals, onderhandelen kan ook met de randvoorwaarden zoals vakantiedagen of telefoonvergoeding o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
LadyOfShalott schreef:
16-10-2018 11:13
MIjn vorige salaris ligt een stuk lager, maar dat was in de toeristische sector en dat verdient echt slecht.
Het gaat om een reclamebureau. De functie vraagt om minstens MBO4 niveau en minstens 3 jaar ervaring.
Ik vind 2800 euro niet weinig, vooral in vergelijking met mijn vorige baan, maar vroeg me af of dit een goed bod is.
Voor het gevraagde opleidingsniveau en aantal jaren ervaring is dit een prima aanbod.

Maar ik ga eigenlijk nooit akkoord met het eerste voorstel. Ik laat ze voorstellen en doe dan een tegenvoorstel met een paar 100 hoger. Meestal komen we elkaar dan tegen in het midden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik wil inderdaad gaan proberen een paar honderd euro meer te vragen en dan te kijken waar we uitkomen.
Ik heb nog nooit onderhandeld over mijn salaris. Toen ik 11 jaar geleden bij mijn huidige werkgever begon had ik meteen hun eerste bod geaccepteerd...
Alle reacties Link kopieren
LadyOfShalott schreef:
16-10-2018 11:13
MIjn vorige salaris ligt een stuk lager, maar dat was in de toeristische sector en dat verdient echt slecht.
Het gaat om een reclamebureau. De functie vraagt om minstens MBO4 niveau en minstens 3 jaar ervaring.
Ik vind 2800 euro niet weinig, vooral in vergelijking met mijn vorige baan, maar vroeg me af of dit een goed bod is.
Ik vind dit helemaal geen slecht aanbod. Als het lokale deb/cred is dan is dat ook niet zo ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Bah, nu baal ik van mezelf.
Ik heb net gebeld om het salaris te bespreken en er blijkt eigenlijk helemaal geen ruimte voor onderhandelen te zijn.
Ik keek er al zo tegenop en was best tevreden geweest met 2800, maar ik hoor ook iedereen zeggen dat het ook slecht kan overkomen als je niet onderhandelt.
Dus nu ben ik wel tevreden met het salaris, maar ben ik bang dat ik op deze manier een slechte indruk heb gemaakt...
Alle reacties Link kopieren
Niet druk over maken, LadyOfShalott. Je hebt gebeld, het antwoord is nee, niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat sowieso vooruit qua salaris, en het is een nieuwe uitdaging, dus je wint er alleen maar mee. In de toekomst verder solliciteren als je al werk hebt geeft je ook een betere onderhandelingspositie :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven