Werk & Studie alle pijlers

Verplicht werken met burn-out.

16-10-2018 12:32 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit met een groot probleem en zoek hier naar wat advies omdat ik er helemaal alleen voor sta. 3 weken geleden ben ik voor de zoveelste keer ingestort op het werk (hiervoor een aantal keer bij mn vorige baan). Ik ben diezelfde dag naar de huisarts gegaan omdat ik het niet meer trok. Drukte op het werk, maar ook een heel zwaar leven vanaf mijn jeugd. Gelukkig had ik al een tijdje een doorverwijzing open staan voor een intake bij een psychiater en die heb ik een week later gehad. Uitkomts: Burn-out, combinatie van werk en voorgeschiedenis.
Afgelopen week ben ik bij de arbo arts geweest en deze heeft geconcludeerd dat ik depressief ben, maar wel vanaf 22 oktober a.s. weer moet re-integreren. Goed het zal wel... ik ben drie weken in een burn-out, ik voel me elke dag zwaar depressief en suicidaal, ik heb geen energie en behoefte aan iets behalve mijn bed. Maar ik moet dus volgende week weer beginnen.
Gisteren heb ik een afspraak gehad met mijn werkgever wat mij erg zwaar viel. We kwamen er niet over uit om een afspraak te maken voor volgende week. Ik heb aangegeven dat ik me ontzettend ellendig voel en ik niet de hulp krijg die ik nodig heb, in plaats daarvan word ik juist dieper de afgrond ingetrapt. Ik kreeg ook nog eens te horen dat de locatie waar ik werk ineens opgeheven wordt op 19 oktober.... Daar waar ik juist een nieuw begin had gemaakt verdwijnt dus, daar waar ik mn eigen ding kon doen en mn hoofd tussen het werken door wat rustig kon krijgen. En nu? Nu moet in re-integreren op een nieuwe locatie. Dit valt mij zo zwaar allemaal. Mijn behandeling bij de psychiater begint pas over 3 maanden ongeveer. Ik heb deze drie weken amper hoofdrust gehad, en nu zit ik zwaar in de stress over aankomende week.
Hoe verdrietig of zwak dit ook allemaal mag klinken... Ik denk alleen maar een de snelle uitweg :( Dit doe ik al jaren, maar sinds mijn burn-out zijn deze gedachten extreem.

Ik krijg niet de hulp waar ik zo hard om schreeuw. Ja ik heb een lieve vriend die er voor me is voor een knuffel en luisterend oor, maar meer dan dat kan hij ook niet doen.

Na mijn gesprek gisteren met mijn werkgever kreeg ik ineens een email binnen van het hoofdkantoor... Dat als ik niet instem met 22 oktober zij mijn salaris stopzetten. Ik word werkelijk waar gedwongen mijzelf in een week tijd te genezen. Ik typ dit terwijl de tranen over mijn wangen rollen.. Ik ben compleet radeloos en weet gewoon niet wat ik moet of kan doen.

Ik zou het waarderen als men hier met serieuze adviezen zou willen reageren. Geen commentaar op dat ik alleen maar aan de dood denk enzo. Ik weet ook wel dat dit niet de oplossing is... dankjulliewel.

B.
Alle reacties Link kopieren
De Bedrijfsarts heeft er voor geleerd. Mocht je niet gaan werken is dat je eigen keuze.
Alle reacties Link kopieren
Moet je vanaf 22 oktober je volledige aantal uren draaien? Of willen ze dat je een kopje koffie komt drinken?

Het beleid met burn out tegenwoordig is dat je zo snel mogelijk weer de werkvloer op gaat, omdat de drempel anders alleen maar hoger wordt.

Bel vandaag de huisarts nog op, en vraag om overbruggingscontact bij de poh-ggz.
Oh jeetje. Wat verschrikkelijk. Allereerst een hele dikke knuffel!

Ik heb zelf een burn-out gehad. Maar ze gaven mij wel ruimte. Die bedrijfsarts van jou, die kan ik wel wurgen.

Het enige wat ik kan bedenken, heb je rechtsbijstand? Want wat je werkgever doet kan echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
16-10-2018 12:38
Moet je vanaf 22 oktober je volledige aantal uren draaien? Of willen ze dat je een kopje koffie komt drinken?

Het beleid met burn out tegenwoordig is dat je zo snel mogelijk weer de werkvloer op gaat, omdat de drempel anders alleen maar hoger wordt.

Bel vandaag de huisarts nog op, en vraag om overbruggingscontact bij de poh-ggz.
Dit.
De wetgeving is heel simpel hierover. Je meld je ziek, de werkgever is verplicht een bedrijfsarts in te schakelen, deze kijkt naar de mogelijkheden voor (al dan niet aangepast) werk. Hier volgt een advies uit waarna de werkgever afspraken maakt met de werknemer waarbij het advies van de bedrijfsarts al dan niet ter harte wordt genomen.
Dan wordt een re-integratieplan opgesteld waar werkgever en werknemer zich aan dienen te houden. Doe je dat als werknemer niet, dan kan de werkgever inderdaad de loondoorbetaling (tijdelijk) stopzetten.

Ben je het als werknemer niet eens met het advies van de bedrijfsarts, dan kun je een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. Het advies wat hieruit komt, gaat naar de eerste bedrijfsarts, die vervolgens zelf beslist wat ermee gedaan wordt.
Een tweede optie is een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Dit doe je als werknemer als je er samen met de werkgever niet uitkomt.

In de tussentijd ben je verplicht het re-integratieplan op te volgen. Als jij dus 22 oktober moet gaan werken, zul je dat ook moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een second opinion aanvragen he?

Maar ik herken dat wel, dat snel reintegreren. Bij ons op het bedrijf zitten mensen in het algemeen ook niet maanden ziek thuis, maar wordt er juist aangestuurd op reintegreren omdat dat voor structuur, sociale contacten en verbondenheid zou moeten zorgen.

En inderdaad is dat reintegreren in het begin gewoon langskomen voor een kop koffie, echt niet dat je meteen 8 uur aan de bak moet.
Je kan een second opinion bij het UWV aanvragen. ( deskundigenoordeel)
Alle reacties Link kopieren
Het probleem bij mij is ook nog dat ik op een vreemde locatie ver van huis nu moet gaan werken. Dit zou voor mij de 3e switch zijn sinds juli qua werklocaties, dit valt mij geestelijk heel zwaar, het put mij helemaal uit. Ik moet er niet aan denken nu die grote afstanden steeds te moeten rijden omdat ze ineens hebben besloten de locatie waar ik werk per 19 oktober te sluiten, en ook dat ik dat gisteren pas heb gehoord terwijl ik 1 van de verantwoordelijke ben op die locatie...
jeetje TO, wat een ontzettend nare situatie voor je zeg! :hug:

iets om die drie maanden te overbruggen lijkt mij inderdaad belangrijk. wellicht dat je deze vraag ook bij de bedrijfsarts kan neerleggen? wellicht dat je werkgever (een deel van) de kosten hiervoor op zich kan nemen.

kan je daarnaast voor jezelf op papier zetten wat je op dit moment wel zou willen mbt werk? is het bijv haalbaar om vanuit huis een half uurtje per dag te werken? of om twee keer in de week kort bij de nieuwe locatie langs te gaan om daar wat te wennen? op die manier kan je je werkgever laten zien dat je wel mee wilt denken over wat goed voor jouw reintegratie zou zijn.

probeer het haalbaar te maken, niet te veel hooi op je vork. en als het dan niet lukt, nou ja.. dan heb je het in ieder geval geprobeerd en je goede wil getoond, en kan je opnieuw een gesprek aangaan over wat dan wel haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Dat ze die locatie gaan sluiten doen ze echt niet om jou te pesten hoor. Is gewoon pech.

Hoe lang moet je nu reizen dan?
Gewoon gaan werken en als het niet gaat dan zien ze dat vanzelf met eigen ogen en kunnen ze je terug naar huis sturen.
Alle reacties Link kopieren
je kunt ook vrije dagen opnemen???
of (in nood) ontslag?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-10-2018 12:53
je kunt ook vrije dagen opnemen???
of (in nood) ontslag?
Je mag tijdens ziekte geen vrije dagen opnemen. Dat werd mij gisteren nog verteld omdat ik toevallig in november wel een week verlof heb aangevraagd maar dit is nooit behandeld. En als ik ontslag neem dan heb ik ook geen inkomen, dan raak ik alles kwijt wat ik net heb. Ik heb nog geen 2 maanden geleden mijn eerste autotje gekocht waarmee ik mezelf iets meer vrijheid heb kunnen geven. Ik zou met ontslag in de financiele shit terecht komen wat mijn klachten dus nog veel meer verergeren, al heb ik het gevoel dat ik me niet meer klote kan voelen dan ik al doe.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
16-10-2018 12:41
Je kan een second opinion bij het UWV aanvragen. ( deskundigenoordeel)
Ik wist dus niet eens dat dit mogelijk was, ik heb zojuist dus ook een mail verstuurd naar de bedrijfsarts, want ik krijg hem en zijn assistente maar niet te pakken, en ik heb gisteren en voor vannochtend een belafspraak aangevraagd, en ben tot twee keer toe dus niet gebeld. Bedankt voor je tip dus :)
Alle reacties Link kopieren
hoe ziet dat re-integratieplan er precies uit? Ik neem niet aan dat je gelijk weer volledige uren moet gaan werken?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Waar bestaat het re-integreren uit? Een paar uur een paar keer per week? Dat maakt nogal wat uit lijkt mij.

Het is niet perse verkeerd een paar uur te werken (of zelfs maar aanwezig zijn), mocht het niet gaan kun je dat altijd aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
16-10-2018 12:45
Dat ze die locatie gaan sluiten doen ze echt niet om jou te pesten hoor. Is gewoon pech.

Hoe lang moet je nu reizen dan?
Van 10 minuten rijden met de auto naar 40 minuten reizen met de auto....
En natuurlijk ga je geen ontslag nemen.
En je kan gewoon verlof opnemen tijdens ziekte.
Alle reacties Link kopieren
Hspertje schreef:
16-10-2018 13:05
Van 10 minuten rijden met de auto naar 40 minuten reizen met de auto....
ik snap heel goed dat het je op dit moment allemaal heel erg aanvliegt en dat alles nu onoverkomelijk lijkt. Als je even los van alles kijkt naar autorijden op zich: vind je dat leuk om te doen of is dat sowieso een stressdingetje?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Moet je een kopje koffie komen drinken op 22 oktober of aan het werk?
Is er al een opbouwschema gemaakt?
Nogmaals: waaruit bestaat het re-integreren uit? Wat is er afgesproken?
Heb je een vast of tijdelijk contract?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hspertje,
Is het echt nodig voor jou dat je werkt op het moment?
In die zin, zouden jij en je partner van zijn inkomen kunnen leven voor een tijdje?
Het klinkt nl alsof je op bent. En dat je ook geen druk meer kunt hebben.
Heel vervelend voor je.
Ik hoop je het allerbeste toe.

Kan het zijn dat de Arbo arts de indruk heeft dat het beter met jou gaat dan dat het werkelijk gaat?
Houdt je je stoerder voor dan hoe het is?
Misschien moet je hem/haar je gevoel echt laten zien. Of een keer goed in huilen uitbarsten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven