Werk & Studie alle pijlers

Bedrijf wil me kwijt, kantoor niet. Wat moet ik doen?

22-05-2019 16:31 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Na bijna 8 jaar met veel plezier gewerkt te hebben voor een internationaal bedrijf wil het bedrijf gaan bezuinigen waardoor mijn afdeling uitbesteed gaat worden. Dit betekent voor mij dat ik ondanks mijn vast contract er toch uitgebonjourd ga worden.

Mijn manager en de site director zijn het hier niet mee eens maar kunnen helaas niet anders dan meegaan in de beslissingen van een of andere hoge pief die niet kijkt naar alle dingen die ik voor elkaar heb gekregen voor het bedrijf, maar liever weer eens kijkt naar de centjes.

Ze willen mij niet kwijt dus hebben ze het bedrijf waar mijn afdeling aan uitbesteed gaat worden benaderd om mij vast in dienst te nemen met dezelfde aantal uren. Zodat ik evengoed daar kan blijven werken, al is het dat ik bij een ander bedrijf in dienst ga komen.

Ik behoud dezelfde taken en verantwoordelijkheden.
Ook is mijn salaris iets hoger dan nu. Het nadeel is alleen dat ik een hoop minder pensioen opbouw, de cao daar een stuk slechter is, minder vakantiegeld zal krijgen, minder verlofdagen etc. Als je al met al een rekensommetje doet, er een stuk op achteruit ga.

Zit nu echt in dubio. Wat moet ik doen?

Ergens wil ik helemaal niet meer werken voor een bedrijf die mij niet meer wil.
Aan de andere kant ken ik die hoge piefen niet en zij mij ook niet, dus het kantoor waar ik werk kan hier ook niets aan doen.
Zij willen allemaal graag dat ik blijf.
Het voelt aan de ene kant verschrikkelijk dat ze mij niet meer willen, aan de andere kant doet het mij goed om te zien dat de managers en site director mij absoluut niet kwijt willen en me zeer waarderen.
Ik weet in deze gewoon niet wat ik moet voelen en hoe ik me moet voelen, aangezien ik momenteel ook met een depressie kamp en daar medicatie voor krijg.

Ik weet echt helemaal niet wat ik hiermee moet. Volgende week willen ze weer om de tafel gaan zitten met mij erbij.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig blijven. En als je je weer wat beter voelt kan je rondkijken voor wat anders.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zou over een mooie vertrekregeling onderhandelen (met hulp van een arbeidsrechtadvocaat eventueel, zodat je hulp hebt van iemand met verstand van zaken) en dan op zoek gaan naar een andere baan waarbij je er niet zo op achteruit gaat.
Waardering is leuk, maar als je zo'n goede kracht bent krijg je die bij een nieuwe baan ook wel weer en dan kun je tenminste wat meer op jouw eigen voorwaarden werken.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
22-05-2019 16:35
Voorlopig blijven. En als je je weer wat beter voelt kan je rondkijken voor wat anders.
Maar misschien verliest ze dan recht op ontslagvergoeding en uitkering, omdat ze dan zelf opzegt in plaats van dat ze ontslagen wordt.

Lastig TO, ik zou wachten totdat er iemand reageert met meer kennis van jouw rechten. In plaats van dat mensen op hun gevoel reageren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aangeven dat je het werk graag wilt blijven doen. Niet te onzeker zijn, want blijkbaar functioneer je gewoon goed. Breng tijdens dat gesprek ter sprake dat je er qua secundaire arbeidsvoorwaarden op achteruit zal gaan, en vraag wat ze in gedachten hebben ter compensatie daarvan. (Als je daar zelf al een idee over hebt dan kun je dat natuurlijk noemen!)

Ik zou het allemaal niet te persoonlijk opvatten, maar gewoon als een arbeidsvoorwaardengesprek. Ga uit van je eigen belangen en laat je niet intimideren door een hoge pief.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
22-05-2019 16:37
Ik zou over een mooie vertrekregeling onderhandelen (met hulp van een arbeidsrechtadvocaat eventueel, zodat je hulp hebt van iemand met verstand van zaken) en dan op zoek gaan naar een andere baan waarbij je er niet zo op achteruit gaat.
Waardering is leuk, maar als je zo'n goede kracht bent krijg je die bij een nieuwe baan ook wel weer en dan kun je tenminste wat meer op jouw eigen voorwaarden werken.
Dit is ook een hele goede! In het geval je er liever niet wilt blijven werken.
Alle reacties Link kopieren
maar eh... zoals jij het nu beschrijft dan zou je toch wel feitelijk ergens anders gaan werken, oftewel: je buro staat toch ergens anders dan ?? Waarom zou je dan blijven? Enkel voor je binding met je fijne collega`s die straks dus elders werken?

Of zie ik het niet goed?
Alle reacties Link kopieren
je wil dus eigenlijk weg.
Dan kijk je eerst of daar over te onderhandelen valt, is er nog een zakje geld ergens?
En anders blijf je in de nieuwe situatie en zoekt van daaruit iets anders
Alle reacties Link kopieren
Dit is een complexe situatie.

Als er sprake is van “overgang van onderneming”, dan behoud je namelijk recht op een vergelijkbaar pakket aan arbeidsvoorwaarden. Of hier sprake van is, hangt af van de omstandigheden van het geval, en kan een jurist beoordelen.

Is daar geen sprake van, dan kun je het aanbod accepteren of niet.

Maar let op; als je een aanbod krijgt en dat niet accepteert, dan sta je op straat en moet je een beroep doen op de WW. Het UWV kan dan oordelen dat je vrijwillig werkloos bent geraakt, want je hebt een baanaanbod afgeslagen. En dat heeft dan gevolgen voor je WW.

Ik zou je adviseren om eerst contact te zoeken met een jurist (vakbond, rechtsbijstand, juridisch loket), voordat je hier een besluit over neemt.
Zoek eerst heel goed uit in hoeverre je je rechten op bijv WW of een ontslagvergoeding verliest bij overgang naar een andere werkgever. Rechtsbijstand inschakelen dus.
Alle reacties Link kopieren
blijven, je kunt na een tijdje altijd nog verder zoeken of stevig gaan onderhandelen over de hoogte van je salaris en zo hopelijk de nadelen wat compenseren...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Tijdens een depressie geen levensveranderende beslissingen nemen, zei mijn psycholoog. Dus blijven. De hoge piefen hebben niets tegen jou als persoon en je direct leidinggevende wil je niet kwijt.
Lekker blijven dus.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Blijven is geen mogelijkheid Turquasi en ninanoname. Het is ontslag of overname door het externe bedrijf wat voortaan TO's werk gaat doen. Haar functie wordt geoutsourced dus ze kan niet blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ook is mijn salaris iets hoger dan nu. Het nadeel is alleen dat ik een hoop minder pensioen opbouw, de cao daar een stuk slechter is, minder vakantiegeld zal krijgen, minder verlofdagen etc.

Even voor mijn beeld: is 8% niet het wettelijke vakantiegeld? En je zou mínder vakantiegeld krijgen terwijl je salaris hoger wordt, en je minder pensioenafdracht hebt?
himalaya wijzigde dit bericht op 22-05-2019 17:52
0.26% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
sorry ik bedoel met blijven dat ze de overname het beste maar kan accepteren en het daarbij behorende nieuwe aanbod
Lorem Ipsum
Als ik jouw post goed begrijp, worden er activiteiten afgestoten door jouw werkgever en worden deze activiteiten voortaan uitbesteed aan een extern bedrijf, naar ik aanneem aan een bedrijf dat niet gelieerd is aan jouw huidige werkgever, dus geen zusteronderneming of iets dergelijks. Jij zou uit dienst moeten gaan en in dienst kunnen treden bij dat bedrijf dat voor de activiteiten wordt ingehuurd.

Als dat klopt, betekent dat heel simpel dat je (vrijwillig) uit dienst zou treden bij je huidige werkgever en in dienst zou treden bij een andere werkgever. Van 'blijven' is dus geen sprake.

Betekent in ieder geval dat je als je akkoord zou gaan, van een hoop dingen afstand doet, nl. ontslagbescherming (je huidige werkgever moet onder meer kijken of er geen andere passende functie voor handen is), transitievergoeding, misschien w.w. etc. Dit alles voor feitelijk alleen voor wat hulp om een andere minder goed betaalde functie elders te krijgen. Lijkt mij geen goede optie, tenzij het verkrijgen van een andere functie op jouw niveau lastig is en die hulp dat allemaal waard is.
Nummer*Zoveel schreef:
22-05-2019 16:41



Maar let op; als je een aanbod krijgt en dat niet accepteert, dan sta je op straat en moet je een beroep doen op de WW. Het UWV kan dan oordelen dat je vrijwillig werkloos bent geraakt, want je hebt een baanaanbod afgeslagen. En dat heeft dan gevolgen voor je WW.
.
Dit lijkt me wat kort door de bocht, vooralsnog is ze nog niet werkloos en staat nog niet eens vast of dat aan de orde zou kunnen/mogen zijn, dus in die situatie wordt natuurlijk niet van iemand gevraagd dat ie een andere baan accepteert.
Nummer*Zoveel schreef:
22-05-2019 16:41
Maar let op; als je een aanbod krijgt en dat niet accepteert, dan sta je op straat en moet je een beroep doen op de WW. Het UWV kan dan oordelen dat je vrijwillig werkloos bent geraakt, want je hebt een baanaanbod afgeslagen. En dat heeft dan gevolgen voor je WW.
Volgens mij wordt ze gewoon boventallig als ze het aanbod bij het andere bedrijf niet accepteert.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik blijven en even kijken hoe het uiteindelijk allemaal uitpakt. Je kan altijd nog verder kijken en dan heb je wel alle tijd om te reageren op vacatures die je leuk lijken ipv wellicht nu maar iets aannemen, omdat je hier door deze omstandigheden wat wel begrijpelijk is, weg wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
22-05-2019 17:34
Dit lijkt me wat kort door de bocht, vooralsnog is ze nog niet werkloos en staat nog niet eens vast of dat aan de orde zou kunnen/mogen zijn, dus in die situatie wordt natuurlijk niet van iemand gevraagd dat ie een andere baan accepteert.
Dat is helemaal niet kort door de bocht en een realistisch scenario waarbij TO zeker niet de eerste zou zijn die zoiets overkomt. Vandaar het advies om juridische hulp in te schakelen voordat ze beslissingen neemt.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
22-05-2019 17:50
Volgens mij wordt ze gewoon boventallig als ze het aanbod bij het andere bedrijf niet accepteert.
Het UWV zal navraag doen bij de werkgever. Als daar wordt aangegeven dat ze een alternatief hadden, kan dat een probleem zijn.

(En ja, ze doen echt navraag, ik heb ze meer dan eens aan de lijn gehad als werkgever).
Nummer*Zoveel schreef:
22-05-2019 18:24
Het UWV zal navraag doen bij de werkgever. Als daar wordt aangegeven dat ze een alternatief hadden, kan dat een probleem zijn.

(En ja, ze doen echt navraag, ik heb ze meer dan eens aan de lijn gehad als werkgever).
Voordat vast staat of je uberhaupt ontslagen kan worden kan het UWV niet van je verlangen dat je een andere baan accepteert. Wel kan dat als je weet dat je werkloos gaat worden, want dan kan je verwijtbaar werkloos zijn. Als het UWV een en ander navraagt bij een (voormalig) werkgever zal het lijkt mij gaan om een andere baan binnen de organisatie, daar is hier als ik het goed heb begrepen sowieso geen sprake van, het gaan om een baan bij een andere organisatie.
anoniem_646db39a375d0 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 18:51
Reden: tikfout
1.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je moet het ten eerste niet persoonlijk opvatten "ze " willen je niet meer. Dat is natuurlaijk onzin. Ze kennen je niet eens. Ze brengen jouw functie onder bij een externe partij en dus kunnen zij jou die functie niet meer bieden. Thats life.. niks persoonlijks aan.
Ten tweede vraag ik me af of je met die andere partij al onderhandeld hebt: zij hebben een nieuwe klant binnengehaald, die willen ze zo goed mogelijk gaan bedienen. Jij kent het bedrijf supergoed en kan vanaf dag 1 dat ze leveren optimale toegevoegde waarde leveren. Zelfs evt nieuwe collega's die vanuit externe partij bij je bedrijf komen coachen/inwerken. Als zij niet compenseren, dan zorg je voor een ontslagvergoeding , dus het is zeker niet zo dat je met je rug tegen de muur staat he. Als je daar niet minstens hetzelfde onder aan de streep aan overhoudt, is dat echt waardeloos onderhandeld.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ook wel relevant of dit wel in Nederland is, gezien de nickname. Anders zijn alle adviezen over het UWV nogal zinloos.
Pas op met dit soort constructies. Als je echt bij een nieuw bedrijf in dienst gaat, dan weet je niet wat hun lange termijnplannen zijn. Nu ben je dan gedetacheerd bij dit bedrijf, maar wie zegt dat dat zo blijft? Voor hetzelfde geld gaat je oude bedrijf van bovenaf de inkoopcontracten herzien en willen ze de dienst elders goedkoper afnemen. Of het nieuwe bedrijf heeft een strategiewijziging.

Nee, beding een mooie vaststellingsovereenkomst met een advocaat en ga je rustig bezinnen op de toekomst.

Bedenk wel dat ook je oude kantoor vanuit hun belang denkt en niet perse vanuit jouw belangen op de lange termijn.

Een eenvoudig voorbeeld bij mij op werk; we hadden jarenlang een cateraar met wat vast personeel in de kantine. Dat contract werd opnieuw aanbesteed en er kwam een nieuwe cateraar. Die was bereid om een deel van het vaste personeel over te nemen, zodat die op hun vaste plekje konden blijven en niet met de oude cateraar mee naar een nieuw kantoor.

Na zes maanden heeft die cateraar geconstateerd dat het wel met minder mensen kon en gingen de overgenomen medewerkers er alsnog uit. Waren ze meegegaan met hun oude werkgever (vorige cateraar), dan hadden ze hun baan elders wellicht nog gehad.

Je hebt nu totaal geen zicht op de plannen van dat andere bedrijf en gooit misschien veel opgebouwde rechten weg.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 19:26
36.51% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven