Geld & Recht alle pijlers

Moeite met geld uitgeven...

05-07-2019 09:53 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk het omgekeerde van de low / no buy challenge.
Soms geeft dit forum leuke tip of zinvolle kritiek. Dus ik kijk even wat hier gebeurd.

Ik hou meestal de low-buy-challenge-lifestyle aan: ik koop alleen die dingen die ik echt nodig heb. Mijn spaartegoed loopt nu ook lekker op (dat is in het verleden wel anders geweest). Auto was nu echt dringend aan vervanging toe, dus heb ik vorige maand mijzelf een andere tweedehands gegeven ;-) . Wasdroger is al 3 jaar stuk, dus het droogt nu op een waslijntje, maar ideaal is het niet... er ligt ook altijd een behoorlijke stapel vuile was in de badkamer (het hoopt op, zeg maar). Zou dus eigenlijk wel erg goed een nieuwe moeten hebben. Ook mijn laptop (uit 2005) is nu echt op z'n laatste krachten. Kinderen moeten zomer-kleding. Eén wand in de woonkamer is nog maagdelijk leeg; daar wil ik (al jaren) een mooie grote ingelijste foto hebben.

Punt is nu: het geld heb ik eigenlijk wel (zelfs nadat ik de vakantie betaald heb), maar het voelt zo 'stom' om, na jaren low-budget, nu opeens duizend euro te gaan uitgeven. Ik blijf maar denken: "Heb ik dit eigenlijk nu echt nodig?" en "Ik kon al tien jaar met die gammele laptop, dus waarom nu een nieuwe... misschien beter volgende maand". Moet ik echt 50 euro uitgeven aan een foto aan de muur?

Herkenbaar? Komen bij jullie uitgaven ook met vlagen?
Wanneer vinden jullie dat je geld mag uitgeven aan 'leuke dingen' ?
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet herkenbaar helaas. @(
Maar: passende kleding voor de kinderen is noodzaak, dus hup hup naar de winkel.
Dat je de was op een lijntje wil drogen of uren naar een krakende laptop wil kijken, is vrije keuze.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer jij dat wil. Je kan t niet meenemen je graf in.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Héél herkenbaar. Ik heb liever veel op mijn spaarrekening dat ik dan kan beleggen. Daar word ik gelukkig van.
Enkel op reis kijk ik er niet naar, dan laat ik mij gaan.
Ik betaal eerst alles wat moet, dan gaat er van alles naar spaarpotjes met doelen (waaronder grote rekeningen, nieuwe auto, schoolgeld, rijles voor de kinderen, vakantie etc.) en de rest kan ik vrijelijk uitgeven. En dan vind ik het heel leuk om van dat geld ook regelmatig wat opzij te zetten (bijvoorbeeld een van de spaarbedragen mooi rond te maken).
(ik zou in jouw geval dus een potje "droger" aanmaken in de bankapp - en daar dan een bepaald bedrag per maand op storten, en ook zo nu en dan wat extra's - paar tientjes hier, paar tientjes daar. Als het potje vol genoeg is, zou ik dan die droger kopen en een nieuw potje voor iets anders aanmaken)
Alle reacties Link kopieren
Als je het nu allemaal in 1 keer aanpakt ben je daarna weer voor een hele poos klaar en kun je weer terug naar je normale uitgavenpatroon.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
05-07-2019 09:58
Wanneer jij dat wil. Je kan t niet meenemen je graf in.
Waarschijnlijk denk ik dat pas als ik 80 word :)
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat echt belangrijk is, is kleding voor de kinderen. Die kunnen er niks aan doen dat pa opeens een vrek is geworden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar op het punt van de kinderen na. Wat zij nodig hebben, krijgen ze ook.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
05-07-2019 10:01
Ik betaal eerst alles wat moet, dan gaat er van alles naar spaarpotjes met doelen (waaronder grote rekeningen, nieuwe auto, schoolgeld, rijles voor de kinderen, vakantie etc.) en de rest kan ik vrijelijk uitgeven. En dan vind ik het heel leuk om van dat geld ook regelmatig wat opzij te zetten (bijvoorbeeld een van de spaarbedragen mooi rond te maken).
Zo doe ik het ook! Werkt voor mij perfect.

En als je het geld hebt en kan missen koop het dan gewoon. Het is toch veel leuker om elke dag naar je muur te kijken en te denken “wat mooi!” ipv je te ergeren aan een lelijke muur? En als je het niet wil uitgeven ook prima maar ik vraag me af waar je blijer van wordt.

Maarkoop alsjeblieft fatsoenlijke kleren voor je kinderen. Die kunnen er niks aan doen. Hoeft zeker niet het duurste van het duurste te zijn maar het is wel fijn als zij er verzorgd bij lopen, helemaal als je gewoon budget hebt.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, wij hadden vroeger thuis niet veel geld en mijn ouders waren erg van het sparen en geen schulden maken, en niet onnodig geld uitgeven. Zit dus in mijn dna. ;-)

Nu heb ik genoeg spaargeld en ook moeite me "zo maar" geld uitgeven als het niet echt nodig is.
Als ik dan wel iets nieuws heb zoals bijvoorbeeld een vaatwasser, vind ik dat toch wel fijn.

Dus als je genoeg buffer hebt op de spaarrekening zou ik wel de meeste uitgaven die je noemt doen. Misschien alleen niet allemaal meteen maar op termijn zeker wel.
Ik vind trouwens een droger of laptop niet vallen onder "leuke dingen", maar onder dingen die min of meer nodig zijn.
(Als je elke keer dat je je ergert aan de stapel was een euro in een potje zou doen heb je die wasdroger zo bij elkaar gespaard.)
mariamoon wijzigde dit bericht op 05-07-2019 10:28
5.06% gewijzigd
"De meeste mensen deugen"
Alle reacties Link kopieren
Wel herkenbaar. Als ik denk zonder iets te kunnen leven, blijf ik iets heel lang uitstellen. Een nieuwe keukentafel (de huidige heb ik al meerdere keren extra moeten verstevigen gezien hij van ellende uit elkaar aan het vallen is), nieuwe handdoeken (de huidige zijn nog net geen flinterdun schuurpapier geworden)..maar ook zoiets als een yogamatje. Ik heb 5 jaar thuis geyoga'd op de koude vloer. Pas nadat mijn vriend bij me introk, heeft hij me meegetrokken naar een sportwinkel om samen een matje te kopen. Nu ik dat matje heb, heb ik zeker geen spijt. Maar toch..5 jaar uitstel om 50 euro uit te geven is wel redelijk vrekkerig... :rolling:

Ik geef aan de andere kant wel makkelijk geld uit op vakantie en als iets uit moet worden verbouwd in huis, ben ik ook niet zuinig. Ik heb geen moment getwijfeld over duurdere opties in onze net verbouwde badkamer. Toch raar...
Niet herkenbaar. Ik geef heel makkelijk geld uit aan dingen die ik niet echt nodig heb zoals kleding, sieraden , tassen en schoenen. Zo koop ik ook elke week bloemen wat eigenlijk ook niet nodig is. Ik ga ook vaak uit eten en elke week naar een cafe of met mooi weer zit ik op een terras. Huishoudelijke dingen die kapot zijn vervang ik gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Heel herkenbaar.
Ik ben dan bang dat het weer op is, of zoiets.
Wat eten we vanavond?
Ik vind dat ik geld mag uitgeven aan leuke dingen als ik niet onder het door mijzelf gestelde bedrag op de spaarrekening kom. Zolang daar een x-bedrag op blijft staan vind ik het allemaal wel best. Wat heb ik aan een berg geld als ik dood ben? Dan spendeer ik liever die €50 om gedurende m'n leven naar een prachtige foto aan de muur te kunnen kijken, om goed te kunnen werken op een snellere laptop en om meer tijd aan de mensen en dingen te besteden die ik leuk vind doordat ik de was sneller gedaan krijg met een droger (om maar even in te haken op jouw voorbeelden).

O, en kleding voor je kinderen: daar ga je toch zeker niet moeilijk over doen? Het hoeft geen fortuin te kosten, maar ze hebben het wel nodig. Kom op zeg.
anoniem_385974 wijzigde dit bericht op 05-07-2019 11:01
12.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
05-07-2019 10:03
(ik zou in jouw geval dus een potje "droger" aanmaken in de bankapp - en daar dan een bepaald bedrag per maand op storten, en ook zo nu en dan wat extra's - paar tientjes hier, paar tientjes daar. Als het potje vol genoeg is, zou ik dan die droger kopen en een nieuw potje voor iets anders aanmaken)
Dit vind ik een goede tip! Ik worstel met hetzelfde probleem en ik vind mezelf er geen leuker mens op worden, dus lees graag mee...
Ik heb hier ook een tijdje last van gehad en het eerder genoemde 'potjessysteem' was voor mij de oplossing. Ik heb verschillende potjes waar ik maandelijks een bedrag in stort. Zoals het potje 'kleding' dat ik vul met €50 per maand. Op die manier kan ik 'ongestraft' mooie nieuwe kleding kopen zonder de 'geldpijn' te ervaren van wanneer het geld van mijn rekening verdwijnt. Het is puur psychologisch, maar het werkt wel. Daarnaast heb ik een speciaal potje: 'geld voor mij'. Als ik een meevaller heb, gaat een deel van dat geld naar dit potje. Hier betaal ik leuke extra'tjes van die ik anders minder snel zou doen, luxe etentje, saunadagje, cursus volgen en dergelijke.
Was erg herkenbaar voor mij, tot ik besloot het mezelf te gunnen, want dat is het , de gunfactor.
Geld kan wel leuk zijn om te hebben, maar als je het op gaat potten dan heb je er niets aan en trouwens, je kan morgen wel dood neervallen, wat heb je dan aan al dat geld gehad?

Voor je kinderen vind ik het zielig!!!
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 05-07-2019 10:58
6.78% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
05-07-2019 10:06
Het enige wat echt belangrijk is, is kleding voor de kinderen. Die kunnen er niks aan doen dat pa opeens een vrek is geworden.

Dit. Het is juli! En je kinderen hebben geen zomerkleding? Heb je wel iets voor ze geregeld? Broeken afgeknipt? Shirtjes opgesnord?

Trek die flappen Ebenezer.
Ik herken het in die zin dat ik een sterk gevoel heb een drempel over te moeten om naar een hogere prijsklasse te "mogen" gaan (kijken). Een soort schuldgevoel of gêne, lastig uit te leggen.

Als de koop eenmaal geschied is heb ik dat gevoel trouwens niet meer en kan ik in het vervolg ook makkelijker nog eens iets uit die bepaalde categorie kopen. Bijv voor echt goede lingerie of schoenen en een betere kapper is dit al gelukt. Voor de kinderen is het sowieso geen probleem.

Maar vóór ik zover ben dat ik denk, ik "mag" dit kopen want ik vind het het geld (en mijzelf) waard daar gaat veel wikken en wegen aan vooraf en dat is geen financiële overweging.

Het lijkt soms alsof ik vind dat ik van mijzelf tevreden móet zijn met zowel goedkopere als kwalitatief mindere spullen. Terwijl ik wel erg kan genieten juist van de spullen die me iets meer geld kosten, als dat fijnere kwaliteit betekent.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
05-07-2019 10:57
Dit. Het is juli! En je kinderen hebben geen zomerkleding? Heb je wel iets voor ze geregeld? Broeken afgeknipt? Shirtjes opgesnord?

Trek die flappen Ebenezer.
Uitverkoop is al begonnen ook nog! Extra veel voor weinig

Kleding kopen voor vrekken:
Stel op kledingsite (zalando ofzo) de filters in: maat enz

En dan doe je prijs laag naar hoog

Soms zitten er dan al leuke dingen tussen voor een paar euro.
dropdrop wijzigde dit bericht op 05-07-2019 11:18
23.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook, het is er bij mij echt ingestampt om mijn geld in mijn zak te houden. Mijn kinderen krijgen wel altijd alles wat ze nodig hebben. Maar ik ben geen gier ofzo, en ik geef wel graag geld uit aan dure make up. Ik werk er hard genoeg voor.
Voor mij niet herkenbaar. Ik geef graag (veel) geld uit.
Inmiddels wel een soort minimum aan buffer waardoor ik niet meer voor verrassingen kom te staan. Dat heb ik moeten leren.

En als je het geld hebt en er blij van wordt: waarom niet?
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 05-07-2019 11:21
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee niet herkenbaar helaas haha! Ik hou van mooie, nieuwe spullen mijn man ook. Computers / laptops gaan hier niet lang mee denk 3 tot 5 jaar, mobiele telefoons worden om de 2 jaar vervangen.
Een droger hebben wij niet en wij kopen ook wel veel van marktplaats, maar als we iets graag willen en we kunnen het betalen dan hoeven we er niet lang over na te denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven