Gezondheid alle pijlers

gevoelig lichaam

07-12-2018 10:35 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva leden,

Ik ben benieuwd of er leden zijn die ook een gevoelig lichaam hebben. Die vanalles voelen in hun lichaam, een steek, een plop, een trillende spier, etc etc. Al sinds dat ik kind ben weet ik dat ik alles heel erg goed "voel" van binnen maar omdat het geen onderwerp is voor bij de koffie zeg maar, praat je er niet over.
Zijn er meer mensen die dit herkennen? Zo ja hoe ga je ermee om? Ervaar je dit dagelijks of vooral in stress moment?

Dank alvast.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je dat jij meer voelt dan anderen?
Waarschijnlijk focus je jezelf er zo op dat je het meer registreert en onthoudt, maar dat is niet hetzelfde als meer voelen dan een ander.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees niets raars.

Je lichaam is een levend organisme, en ja spieren trekken samen, en doen dit soms heel snel zo dat het "trilt" fibrillaties of fasciculaties. Het bloed stroomt en pezen zijn een soort snaren waar spanning op staat en die kunnen dan "ploppen". Pijntjes, stekken, krampen, hoort allemaal bij een werkend lichaam.

Mocht jij je zorgen maken, dan maak je een afspraak bij je huisarts.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Grappige vraag, ik heb me dat dus ook wel eens afgevraagd. Ik heb altijd wel ergens een pijntje (elke dag en elk moment van de dag), of iets wat niet helemaal lekker zit. Natuurlijk klaag ik niet over alles, maar ik vraag me wel af of andere mensen ook bijv drie keer in de week misselijk zijn, of ineens een steek in hun hoofd krijgen, of zomaar uit het niets pijn in je kuit.
Alle reacties Link kopieren
@hamerhaai: mooi beschreven en het klopt ook absoluut hoor wat je zegt. Vraag me soms alleen af of alleen ik zoveel waarneem over mijn lichaam of dat anderen dat ook hebben. Zoals in mijn vraag al beschreven, het is niets iets wat je makkelijk bespreekt.
@anoniem: ja zodra je je focussed op iets dan wordt dan enorm vergroot, dat weet ik ook heel erg goed want ben ik actief bezig met iets of buiten in huis of binnen dan neem ik veel minder waar dan als ik thuis op de bank zit.
@minke: ja dat precies dus.. bijna elke dag is er wel iets te voelen en heb me altijd wel afgevraagd of er meer mensen zijn die dit hebben en vooral hoe gaan ze ermee om? hoe ga jij ermee om?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook. Voel alles in mijn lijf.

Doe er verder niets mee. Hoort erbij. Zeker zolang het iedere keer ongeveer dezelfde pijntjes, trillingen en plopjes zijn. Duren de pijntjes langer en gaan ze ook echt heel veel en vaak pijn doen, ja dan trek ik aan de bel. En zelfs dan soms nog niet.
Alle reacties Link kopieren
ik heb dat ook, vooral die steken vind ik raar. Zomaar vanuit het niets een enorme steek, soms echt zó hard dat ik er van schrik. Maar ik heb het al mn hele leven, 't zal wel normaal zijn.
Happymomoftwo schreef:
07-12-2018 10:53
@hamerhaai: mooi beschreven en het klopt ook absoluut hoor wat je zegt. Vraag me soms alleen af of alleen ik zoveel waarneem over mijn lichaam of dat anderen dat ook hebben. Zoals in mijn vraag al beschreven, het is niets iets wat je makkelijk bespreekt.
@anoniem: ja zodra je je focussed op iets dan wordt dan enorm vergroot, dat weet ik ook heel erg goed want ben ik actief bezig met iets of buiten in huis of binnen dan neem ik veel minder waar dan als ik thuis op de bank zit.
@minke: ja dat precies dus.. bijna elke dag is er wel iets te voelen en heb me altijd wel afgevraagd of er meer mensen zijn die dit hebben en vooral hoe gaan ze ermee om? hoe ga jij ermee om?
Ik signaleer het en als het over gaat hecht ik er geen waarde meer aan. Als het blijft ga ik googelen. Vaak kom je dan wel gelijke ervaringen tegen en blijkt het verklaarbaar, zoals bijvoorbeeld pijn bovenin mijn kuit, of een krakend oog als ik in mijn ooghoek druk. Heel gekke dingen soms, maar ik zit dan ook niet helemaal standaard in elkaar.
Waarom zou je het er niet met mensen over kunnen hebben? Ik denk dat het helemaal niet zo apart is. Je lichaam is een gecompliceerd mechanisme waarin de hele tijd vanalles gebeurt

Minke: dat "kraken"in mijn ooghoek heb ik ook! Ik denk dat dat te maken heeft met een traanklier ofzo. Heb jij ook dat je ogen heel snel tranen als je bijvoorbeeld buiten in de wind loopt?
Attawo schreef:
07-12-2018 11:13
ik heb dat ook, vooral die steken vind ik raar. Zomaar vanuit het niets een enorme steek, soms echt zó hard dat ik er van schrik. Maar ik heb het al mn hele leven, 't zal wel normaal zijn.
Of ik het al mijn hele leven heb weet ik niet, maar ik kan soms wel ineens een enorme steek in mijn hoofd voelen. Dan denk ik even, dat kan toch niet goed zijn? Maar verder gebeurt er dan niks, en het is ook echt niet dagelijks. Dus het zal wel meevallen dan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet bespreken?

Waarom mag je wel zeggen dat je buikpijn hebt omdat je ongesteld bent geworden, of dat je te veel hebt gegeten en daardoor een opgeblazen gevoel hebt, dat je vlinders in je buik hebt omdat je verliefd bent, de trap niet af kan lopen omdat je gisteren te zwaar getraind hebt.

Natuurlijk zit niemand te wachten om tijdens een verjaardagsfeestje alle lichamelijke gemakken en ongemakken in geuren en kleuren te horen. Maar er is echt niets mis om een keer te zeggen; hé mijn ooglid trilt, wat een raar gevoel, heb jij dat ook wel eens? Goh wanneer ik lang in deze positie zit steekt het in mijn zij, wat is het lichaam toch raar. Soms zullen mens je dan ook vertellen over hun rare lichaam. Of ze reageren er niet op.

Hoe meer jij je er op focust. hoe meer het zal opvallen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als ik er op let voel ik dat soort dingen ook, en als mijn aandacht ergens anders ligt niet. Ik heb me nooit afgevraagd of dat uitzonderlijk is, en nu ik het me wel afvraag: lijkt me volmaakt normaal.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ken het kraken in me ooghoek. Heeft idd met je traan klieren te maken. Dacht ook dat ik wel de enige was met zo een raar dingetje. Ook als ik verkeerd lig op de bank in een niet natuurlijke houding. Daarna krijg ik altijd wel een steek of een trillend spier in de rug.
Vind het wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben hoor. Heb ook altijd gevonden dat ik een niet standaard lichaam heb. Ik noem het zelf een lawaai lichaam. Gek genoeg, als ik druk bezig ben merk ik er niet veel van en ik weet dat ik me soms te veel can focussen op iets. Probeer t af te leren maar zodra ik me dat voorneem voel ik weer ergens wen trillende spier, een steek, een plop of een gekke hoofdpijn.. als ik jullie verhalen lees denk ik.. zou t dan toch erbij horen :-).
Ben overigens hoog sensitief, vraag me soms of of het daarmee te maken heeft.
Dank voor degene die de moeite hebben genomen mijn vraag door te lezen en te beantwoorden :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat “hoog sensitief” ook al niet bestaat hè? Misschien is dat wel hetzelfde als dat met je lichaam: heeft iedereen, maar jij hebt het idee dat het Heel Bijzonder is. Mag natuurlijk, maar ik vermoed dat het wel los loopt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Happymomoftwo schreef:
07-12-2018 14:04
Ken het kraken in me ooghoek. Heeft idd met je traan klieren te maken. Dacht ook dat ik wel de enige was met zo een raar dingetje. Ook als ik verkeerd lig op de bank in een niet natuurlijke houding. Daarna krijg ik altijd wel een steek of een trillend spier in de rug.
Vind het wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben hoor. Heb ook altijd gevonden dat ik een niet standaard lichaam heb. Ik noem het zelf een lawaai lichaam. Gek genoeg, als ik druk bezig ben merk ik er niet veel van en ik weet dat ik me soms te veel can focussen op iets. Probeer t af te leren maar zodra ik me dat voorneem voel ik weer ergens wen trillende spier, een steek, een plop of een gekke hoofdpijn.. als ik jullie verhalen lees denk ik.. zou t dan toch erbij horen :-).
Ben overigens hoog sensitief, vraag me soms of of het daarmee te maken heeft.
Dank voor degene die de moeite hebben genomen mijn vraag door te lezen en te beantwoorden :daisy:

Dat is niet gek genoeg, dat is doodnormaal. Echt, je bent niet anders of bijzonderder dan ieder ander.
.
Alle reacties Link kopieren
@jollyrider: heb niet het idee dat mijn lichaam bijzonder is hoor. Hooguit vervelend omdat in ieder geval in mijn omgeving en vrienden groep niemand echt praat hierover. Af en toe kom je erachter dat oh ja ook jij had maanden een trillend ooglid maar dat iemand anders ook dagelijks een spier voelt trillen hoor ik niet vaak ( tot nu toe dan ;-)
Dat hoogsensitieve ben ik ook niet helemaal over uit hoor ben me erover aan t inlezen.
@anoniem: vind het in ieder geval heel fijn te lezen dat mijn dagelijks klachten niet raar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Er gaat nu al een halve eeuw voorbij dat ik met niemand heb gepraat over een trillend oogspiertje als ik moe ben, en borrel moerasgas in mijn darm of een beetje jeuk asn de huid van mijn enkel. Niet omdat het zo uniek is, maar omdat het zo vanzelfsprekend is.

Iemand die daar wel een gesprek over wil voeren vind ik bijzonder. Iemand fir het in verband brengt met vermeende hoogsensitiviteit vind ik wel grappig, het illustreert mooi hoe mensen er goe komen zichzelf hoog sensitief te noemen: je bent volkomen normaal maar maakt jezelf wijs dat je anders bent.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
@jolly: het gaat in mijn geval niet om een darmgas of een beetje jeuk aan de enkel. Ik ben blij dat jij er goed bij voelt en mocht ik me anders willen noemen dan iedereen dan is dat mijn goed recht? Daar heb jij verder geen last van toch? In ieder geval.. hartelijk dank voor je reacties en je punt is duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Happymomoftwo schreef:
07-12-2018 15:47
@jolly: het gaat in mijn geval niet om een darmgas of een beetje jeuk aan de enkel. Ik ben blij dat jij er goed bij voelt en mocht ik me anders willen noemen dan iedereen dan is dat mijn goed recht? Daar heb jij verder geen last van toch? In ieder geval.. hartelijk dank voor je reacties en je punt is duidelijk.
Wat defensief. Alsof ik niet zei dat jij je bijzonder mag voelen omdat je volstrekt normaal bent :rofl:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Happymomoftwo schreef:
07-12-2018 14:17
@jollyrider: heb niet het idee dat mijn lichaam bijzonder is hoor. Hooguit vervelend omdat in ieder geval in mijn omgeving en vrienden groep niemand echt praat hierover. Af en toe kom je erachter dat oh ja ook jij had maanden een trillend ooglid maar dat iemand anders ook dagelijks een spier voelt trillen hoor ik niet vaak ( tot nu toe dan ;-)
Dat hoogsensitieve ben ik ook niet helemaal over uit hoor ben me erover aan t inlezen.
@anoniem: vind het in ieder geval heel fijn te lezen dat mijn dagelijks klachten niet raar zijn.
Wikipedia geeft eigenlijk best een fijne samenvatting: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon. Er is ook veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan door o.a. Elaine Aron en Elke van Hoof.

Er is niks speciaals aan, hoogsensitiviteit is een schaal waarop de ene wat hoger scoort dan de ander. Ook bij dieren zie je individuen die wat heftiger op prikkels reageren dan anderen. Jammer genoeg is er een groep mensen ontzettend met deze term aan de haal gegaan en heeft er iets zweverigs van gemaakt. Dat is wel vervelend, want als je hoog scoort op hoogsensitiviteit is dat wel handig om te weten, omdat je meer kans hebt op overprikkeling en meer rust nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Als je angstig bent voor ziekten, of je hebt prikkels nodig maar je krijgt ze niet, dan zal je meer voelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die voortdurend van alles voelt, pijntje hier, kriebel daar, als ze lang thuis alleen moet blijven bij haar kleine kinderen. Zodra er iemand langs komt wordt ze ineens heel levendig en is ze alle pijntjes weer vergeten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven