Gezondheid alle pijlers

Novasure vanwege doorbraakbloedingen?

17-12-2018 09:53 17 berichten
Vanwege heftige PMS / PMDD klachten is het voor mij belangrijk om zo lang mogelijk de pil door te slikken. Dan blijven mijn hormonen redelijk stabiel en kan ik gewoon leven. Maar helaas krijg ik elke keer na ongeveer een half jaar een bepaalde pil slikken steeds vaker doorbraakbloedingen; de pil iets te laat slikken kan hier al genoeg voor zijn. De doorbraakbloedingen blijven dan ook gewoon doorgaan tot ik een stopweek inlas, dus op zo'n moment moet ik wel stoppen, met alle gevolgen van dien.

Nu ben ik vorige week bij de gyn geweest en die gaf als 1 van de opties om Novasure te laten doen, dan branden ze het slijmvlies weg waardoor je een stuk minder bloedverlies zou krijgen en waardoor ik dus onbeperkt zou kunnen doorslikken. Aangezien ik geen kinderwens meer heb en echt klaar ben met elke keer weer nieuwe anticonceptie proberen (de microgynon helpt vrij goed tegen mijn klachten), lijkt dit mij een vrij goede optie.

Heeft iemand hier ervaring mee toevallig? Werkt het ook echt?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb er ervaring mee en ja, voor een groot deel van de vrouwen werkt dit goed.
Maar wat jouw lichaam doet en dat van mij, heeft natuurlijk niks met elkaar te maken. Ik vond het wel erg vervelend dat ik, toen ik van tevoren online informatie ging zoeken over de behandeling, ik vooral bij gesponsorde sites terecht kwam van de producent van Novasure, of op een forum waar mensen elkaar rampverhalen vertellen over de behandeling.

Wat zou je erover willen weten?
Wat eten we vanavond?
Datt is waar, elk lichaam is verschillend. Ik denk dat ik vooral een beetje bang ben dat ik straks een operatie laat doen, waardoor ik niet meer ongesteld word en dus niet meer weet hoe mijn cyclus verloopt, dus ook misschien nooit meer kan aantonen waar mijn stemmingswisselingen mee te maken hebben. Dat vind ik het enige enge eraan eigenlijk. En dat ik niet zal merken of ik in de overgang ben gekomen...

Ik vind het ook lastig dat ik eigenlijk de enige ben die de ingreep vanwege de reden die ik heb zou laten doen, ik kan geen enkele ervaring hierover vinden, dat maakt het ook erg lastig om de keuze te maken.
Alle reacties Link kopieren
Is het idee dat je na die ingreep nog gewoon een pil blijft slikken, om je cyclus een beetje in check te houden?

Ik heb de ingreep laten doen vanwege horrormenstruaties, is inderdaad een ander verhaal. Ik heb het idee - maar dat is dus gebaseerd op n=1 - dat mijn hormoonhuishouding zich van die hele ingreep niks heeft aangetrokken. Menstruatie is stukken minder heftig en vooral: duurt veel korter (hoera), maar ik heb nog wel PMS-achtige toestanden.
Wat eten we vanavond?
Ja,het is sowieso de bedoeling dat ik de pil blijf doorslikken, het liefst gewoon constant. Nu kan dat niet ivm de doorbraakbloedingen die ik de laatste cycli weer krijg. Ik baal er gewoon zo van, elke keer ben ik eindelijk stabiel en dan begint het toch weer. :-(

Heftig bloedverlies heb ik dan weer niet, maar wel gewoon maanden achter elkaar, tenzij ik dus een stopweek inlas. Maar dan word ik dus tijdens die stopweek suicidaal en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling
Ja, ik heb novasure laten doen zo'n 8 jaar geleden. Het bloedverlies werd wel beduidend minder, maar de krampen bleven evengoed heftig. Ik slikte de pil ook door, maar kreeg toch eens in de 3 maanden een doorbraakbloeding.

Inmiddels heb ik mijn baarmoeder laten verwijderen. Bij controle bleek dat de baarmoedermond aan elkaar verkleeft zat (pijnlijk!) door de novasure. Maar aangezien ik die toch heb laten verwijderen met de baarmoeder heb ik daar in elk geval geen last meer van! Zou die operatie zeker aanbevelen, maar je eierstokken behouden. Ik heb die wel laten verwijderen op advies van mijn oncoloog, maar de hormonale overgangsklachten zijn heftig. Die kun je vermijden als je alleen van je baarmoeder af wil. De operatie zelf was 'n eitje.
Alle reacties Link kopieren
Dat is goed om te horen Red Bulletje, want misschien moet ik in de toekomst ook een baarmoederverwijdering en ik zie als een huis op tegen de operatie. Ik heb die Novasure trouwens ook onder narcose laten doen.

Maar goed, Snorrie, jij hebt niet de buik van Red Bulletje en ook niet die van mij dus garanties heb je niet. Suicidaal is wel heftig zeg, wat een toestand. Boks van mij, het is nogal wat waar je mee te dealen hebt.
Wat eten we vanavond?
Zou die toekomst zover mogelijk naar voor zien te halen Makreel! Ik had dit jaaaren eerder moeten laten doen! 4 Dagen na de operatie wandelde ik alweer 4 km (wel rustig aan) en op dag 5 reed ik weer zelf met de auto naar de supermarkt.
Nee, klopt, het is een heel heftig klachtenpatroon. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste maanden ook wel een aantal keer ziek ben geweest met darmklachten, dus wellicht zit daar ook wel wat van de problemen momenteel, waardoor ik weer doorbraakbloedingen krijg.

Het is een lastige keuze :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Heb je een beetje schappelijke gyn, die met je kan meedenken bij dit soort beslissingen? Ik was heel blij met de mijne, die rustig alle voors en tegens wilde bespreken, en nog een keer als ik het weer niet had begrepen.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
17-12-2018 11:57
Heb je een beetje schappelijke gyn, die met je kan meedenken bij dit soort beslissingen? Ik was heel blij met de mijne, die rustig alle voors en tegens wilde bespreken, en nog een keer als ik het weer niet had begrepen.

Tot nu toe lijkt het me wel een fijne gyn ja, ik heb haar 2 keer gezien, 1 keer voor een echo en nu dus dit gesprek. Ze heeft me meerdere opties gegeven, o.a ook andere soorten anticonceptie, maar ik word een beetje gek van elke keer weer nieuwe middeltjes proberen en het schijnt dat als je gevoelig bent voor doorbraakbloedingen, dat de kans dan heel groot is dat je het met elke anticonceptiepil krijgt. Andere anticonceptie zoals een hormoonspiraaltje, prikpil of implanon raden ze niet aan bij PMDD. Dus het is allemaal een beetje beperkt.

Ik ga op 7 januari nog een keer terug, dan gaat mijn man ook mee en gaan we er wat uitgebreider voor zitten.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee, nog even goed doorspreken.

Die ingreep zelf viel me dus enorm mee. Ik ging onder narcose, dagopname, ik vond het dus HEEL spannend van tevoren maar achteraf heb ik weinig last gehad en iedereen was in het ziekenhuis heel lief en begripvol. Ik wilde al die mensen wel een taart geven.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
17-12-2018 12:11
Goed idee, nog even goed doorspreken.

Die ingreep zelf viel me dus enorm mee. Ik ging onder narcose, dagopname, ik vond het dus HEEL spannend van tevoren maar achteraf heb ik weinig last gehad en iedereen was in het ziekenhuis heel lief en begripvol. Ik wilde al die mensen wel een taart geven.
Wat fijn!

Ik zou het zelf ook het liefst onder narcose doen. Omdat ik het toch best wel emotioneel vind, het is ook een afsluiting van een periode waarin ik dan kinderen kon krijgen.

Opzich de ingreep zelf kijk ik niet heel erg tegenop, ik heb al 2 keer eerder een operatie gehad, eentje met een hersteltijd van 6 weken, dus dan zal dit vast mee gaan vallen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik kon ook kiezen om de ingreep poliklinisch te laten doen, onder plaatselijke verdoving, maar dat zag de behandelend arts niet zitten omdat ik dus zo zenuwachtig was voor de ingreep. Vandaar narcose en alles erop en eraan.

Dat geen kinderen meer krijgen vond ik ook wel een ding. Ik wilde heel graag kinderen, heb ze niet en ik had het idee dat ik die kinderwens wel had achtergelaten ergens, maar bij deze ingreep kwam het toch weer even naar boven. Omdat het zo'n definitief NIET was denk ik.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
17-12-2018 13:31
Ik kon ook kiezen om de ingreep poliklinisch te laten doen, onder plaatselijke verdoving, maar dat zag de behandelend arts niet zitten omdat ik dus zo zenuwachtig was voor de ingreep. Vandaar narcose en alles erop en eraan.

Dat geen kinderen meer krijgen vond ik ook wel een ding. Ik wilde heel graag kinderen, heb ze niet en ik had het idee dat ik die kinderwens wel had achtergelaten ergens, maar bij deze ingreep kwam het toch weer even naar boven. Omdat het zo'n definitief NIET was denk ik.

Ja, dat merkte ik zelf ook bij het bespreken. Over het algemeen ben ik echt wel ok met 1 kind, maar het kwam wel even binnen toen de gyn zei dat ze ook aan Novasure dacht (ik had mezelf er al een beetje in verdiept van tevoren wat er mogelijk was). Ik wil niet dat ze me gaan proberen om te praten om het toch niet te doen, omdat ik toevallig nogal een emotioneel persoon ben...
Alle reacties Link kopieren
En Lynestrenol? Heeft dezelfde werking (baarmoederslijmvlies neemt af en geen eisprong meer) maar is iets minder definitief dan novasure. Het heeft mij wel van alle doorbraakbloedingen afgeholpen. Ik word niet meer ongesteld, waardoor mijn PMS ook een stuk minder is geworden.
M0RIARTY schreef:
17-12-2018 18:29
En Lynestrenol? Heeft dezelfde werking (baarmoederslijmvlies neemt af en geen eisprong meer) maar is iets minder definitief dan novasure. Het heeft mij wel van alle doorbraakbloedingen afgeholpen. Ik word niet meer ongesteld, waardoor mijn PMS ook een stuk minder is geworden.
Dat is in elk geval niet aangeraden door de gyn, maar ik zal het op mijn lijstje erbij zetten om volgende keer te bespreken. Maar waarschijnlijk zal dit ook niet helpen bij de doorbraakbloedingen, omdat ik blijkbaar gewoon gevoelig slijmvlies heb dat snel loslaat als ik langere tijd mijn menstruatie probeer uit te stellen. het schijnt dat de kans dan groot is dat andere middelen dit ook niet tegengaan, maar het valt natuurlijk te proberen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven