Tuinadvies gevraagd

25-06-2014 22:02 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Samen met onze tuinman hebben we een simpel ontwerp gemaakt voor onze nieuwe tuin. Nu ben ik nog op zoek naar tips/adviezen.



Korte omschrijving bij de tekening:

Het terras bestaat uit keramische 60x60 tegels.

Het pad van voor naar achter zijn simpele waaltjes.

Achterin de tuin willen we een veranda maken van Douglas hout met composiet terrasplanken en een klein tuinschuurtje.

Achter de veranda leggen we wat grind (ook voor de afwatering)

Omdat we een tuin op het noorden hebben (sneller last van mos) en geen achterom (lastig met gft bak), willen we misschien kunstgras.

We willen graag een onderhoudsvriendelijke tuin. Met dat in het achterhoofd hebben we dit ontwerp ook gemaakt.



Ben benieuwd naar jullie reactie. Alle tips/adviezen zijn welkom!



Alvast bedankt!



Ontwerp tuin
Alle reacties Link kopieren
Waarom zoveel gras? Dat vergt onwijs veel onderhoud. Ik zou wat meer "eilandjes" creëren met beplanting.
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog is je huis? Waar ligt de lijn van schaduw zon in t midden van de winter?



Wat wil je voor tips?



Wij hebben ook n tuin op noorden maar absoluut geen schaduwtuin en hij is ondieper dan die van jullie. Ik ben dol blij dat de zon niet op mn achtergevel staat te branden.



Bodembedekkerz zijn ideaal. Die geven onkruid geen kans om op te komen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Lekker toch zoveel gras, lekker om zomers op je blote voeten in te lopen of een hangmat in te zetten. Staat de zon achter op de veranda? Komt daar een dak boven overheen? Grind naast gras zou ik niet doen. Ooit komt dat grind in het gras, dat is vervelend. Verder prima tekening.
Laat je de tuin ook onderhouden door de tuinman? In mijn wijk hebben een hoop mensen een door hoveniers aangelegde tuin waarbij blijkt dat deze eigenlijk ook door professionals onderhouden moet worden.....



Grote vaste planten die goed bij de bodem passen, daaronder bodembedekkers, dat is onderhoudsarm. Kijk bij de huizen in de buurt welke planten het goed doen, ook na een strenge winter.



Niet onderhoudsarm: gras, leibomen en planten in potten.
Grind naast gras betekent dat je de messen van je grasmaaier vaak moet laten slijpen.
Als je kunstgras gaat uitzoeken, neem dan een (duurdere) zodat je ook met zoning weer er met blote voeten op kan lopen. Als je het goedkope neemt, (echt plastic) dan wordt het echt heet van de zon.
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor jullie reacties.



Heb nu een zoontje van een half jaar en ik hoop op meer kinderen in de toekomst. Dan is gras toch net wat fijner dan veel steen. Daar kunnen ze lekker op spelen (bijv voetballen) en is het minder pijnlijk als ze vallen. We overwegen dus kunstgras. Ziet er tegenwoordig net echt uit.



Bodembedekkers is een goede tip.

Om eerlijk te zeggen heb ik nog nooit echt goed naar de zon gekeken. Zon schijnt wel over het huis, zeker in de zomer.



De veranda krijgt een dak inderdaad. Dat houdt in de avonduren net wat langer de warmte vast. Het wordt zoiets Voorbeeld veranda, maar dan gespiegeld en andere afmetingen (5 x 3,5) en met een schuurtje (2 x 3,5 ) erlangs. Wel dezelfde kleur.



Grind is alleen achter de veranda, hier zullen we normaal gesproken niet komen. Misschien alleen om iets als de kruiwagen en tafeltennistafel ofzo te stallen.



Onderhoud van de tuin willen we zelf gaan doen. (zeker als ie al zo onderhoudsarm is)



Ik zoek nog naar tips m.b.t. verlichting. Waar zouden jullie verlichtingspunten plaatsen en wat voor type verlichting.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval verlichting bij de veranda. Weet niet of je van lezen houd maar daar zou ik rekening mee houden.



Qua beplanting zijn er voor de schaduw gedeelten v.d tuin genoeg soorten die het in de schaduw goed doen. Denk aan hosta's. Zijn er in verschillende blad types. En maak ook een soort van groen geraamte. Dus eental planten/struiken die in de winter ook mooi zijn anders word het zo'n kale dooie boel :-)
Hou je er rekening mee dat je een tuinschuurtje niet zomaar op de erfafscheiding mag zetten?



Ik zou zelf een veranda helemaal achterin plaatsen, dus niet nog een strook erachter.

En verder denk ik dat een veranda achterin je tuin überhaupt alleen maar mooi staat als je een grote tuin hebt.

Ik heb het gezien bij een gezin met een tuin van 10 meter diep. Het werd er heel hokkerig door. En ze hadden de veranda bedoeld om te kunnen blijven zitten met regen. Maar ze moeten nog door de regen lopen om bij de veranda te komen.



Ik zou kiezen voor een afdak/veranda aan je schuifpui en dan met lichtdoorlatend dak. En gewoon een terras achterin zonder overkapping.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen vinden stapstenen leuk, dus je zou het pad naar achteren met stapstenen kunnen doen. Een paar vakken met siergras of niet woekerende bamboe kleden je tuin aan en zijn leuk om omheen te rennen. Kleine fruitbomen (eventueel leifruit), bessenstruiken doen het goed. Ze bloeien en geven vruchten die je met je kindeern kunt plukken
En denk aan verschillende bladkleuren, bijvoorbeeld iets wat rood blad heeft (zoals een acer, daarvan zijn er ook schaduwminnenden) en groenblijvers, rhododendron bijvoorbeeld

Esveld heeft een website waar je je verschillende soorten planten kunt zoeken naar kenmerken (hoe hoog, hoe breed, kleur bald, kleur bloei standplaats etc) heel handig als je planten wilt zoeken.



Wij hebben zelf bijvoorbeeld in onze schaduw-hoek een Cornus (knalrode kale takken in de winter, frisgroen blad in de zomer) met daaronder maagdenpalm, een lage bodembedekker met bont-blad die blauw bloeit.



Maak tussen je grind en je gras (als het geen kunstgras wordt) een goed scheiding, want gras neemt uiteindelijk alles over, bij mijn ouders heb ik regelmatig uren steentjes uit de gras mat zitten peuteren.



Composiet terrasdelen worden in de zon bloed en bloed heet, daar kan je echt een ei op bakken.....
Alle reacties Link kopieren
Topplanten in de schaduw: Brunnera, varens



Bodembedekkker in de volle schaduw: triarella, campanula
Been there, done that, got the T-shirt.
En zo'n hek met klimop voor je containers!
Alle reacties Link kopieren
quote:sushilala schreef op 25 juni 2014 @ 22:43:

Hou je er rekening mee dat je een tuinschuurtje niet zomaar op de erfafscheiding mag zetten?



Ik zou zelf een veranda helemaal achterin plaatsen, dus niet nog een strook erachter.

En verder denk ik dat een veranda achterin je tuin überhaupt alleen maar mooi staat als je een grote tuin hebt.

Ik heb het gezien bij een gezin met een tuin van 10 meter diep. Het werd er heel hokkerig door. En ze hadden de veranda bedoeld om te kunnen blijven zitten met regen. Maar ze moeten nog door de regen lopen om bij de veranda te komen.



Ik zou kiezen voor een afdak/veranda aan je schuifpui en dan met lichtdoorlatend dak. En gewoon een terras achterin zonder overkapping.



Betreft de erfgrens heb ik het een en ander uitgezocht en is de eis : de strook binnen 1 meter van een naburig erf mag voor

maximaal 10 m2 bebouwd worden.

Dat blijf ik in de huidige constructie. Het idee is nu om 1 meter ruimte te laten, zodat we er wat zaken kunnen neerzetten als een kruiwagen, zonder dat ze in het zicht staan.



De tuin is in totaal 18 meter diep. Zou dit wel passen zonder dat het te hokkerig wordt ?



Je suggestie van een veranda aan het huis en een open terras aan de andere kant zet me wel aan het denken. Ik vind een veranda wel erg mooi namelijk. Maar jouw oplossing is misschien praktischer.

Ik vind het wel altijd ontzettend heet worden onder zo'n lichtdoorlatend dak.

Hoe denkt de rest hierover ?
Alle reacties Link kopieren
En wil je later een schommel? Dan zou je nu hier al rekening mee kunnen houden door een stevige pergola te plaatsen en deze te laten begroeien met hedera. De latere schommel maakt dan deel uit van de tuin ipv dat het een obstakel is. Hang je er eerst een hangmat aan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt ook voor de rest van de reacties. Ik neem al jullie plantaanbevelingen mee.



Betreft de stapstenen. Die had ik eerst voorgesteld, alleen raadde de tuinman dit af. Die gaf aan dat ze altijd net te ver of te dicht bij elkaar liggen, zodat het niet fijn loopt.
Alle reacties Link kopieren
Een doorzichtig dak zou ik ook niet plaatsen,ik zou gaan voor gaan voor dakplatanen of dakmoerbeien.
Wij hebben lichtdoorlatend, niet doorzichtig. Hebben hier ook schaduw van maar niet zo dat het donker wordt in huis.

Je kunt bij regen je deuren open laten staan en als het warm is, buiten blijven zitten.

Ook is de tikkende regen heel gezellig met zo'n dak. 😉



Geen idee hoe het eruit gaat zien met 18 m2. Dat gezin had de veranda wel aan drie kanten dicht, wat het ook heel donker maakte. Ik zou dan sowieso Max twee kanten dicht maken.
Alle reacties Link kopieren
wanneer gaat klimop uit de.mode?

Niet onderhoud vrij en woekerd ook ondergronds.



Als je t toch wil, ga voor de bondbladige met hartvormig blad. Die groeit minder hard en dat betekend dus ook minder onderhoud.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Te ver voor wie of wat TO? Als je de stapstenen op een goede afstand voor volwassenen legt. liggen ze goed voor jou.Kleine kinderen moeten dan sprongetjes maken, maar dat vinden ze juist leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees stenen en tegels. En ik lees mos.



Haal zo'n 10 liter drukpomp bij de Action en sproei de stenen en tegels regelmatig wanneer de zon schijnt met schoonmaakazijn. Dan blijft de boel mosvrij, onkruidvrij en aanslagvrij.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
En mocht je gewoon gras nemen. Bij o.a. de intratuin hebben ze gazonmest met mosverdelger, werkt prima.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Geen veranda tegen het huis doen, die zit dan altijd in de schaduw. De zon staat toch achter in de tuin? Je wilt ook wel in de zon zitten.

Ik zou de containers tegen de gevel aan zetten en dan afdekken met een constructie van wilgentenen oid.

Verder een electrapunt en waterkraan buiten.

Waar is plek voor de fietsen?

En evt een zwembadje zomers, kan die alleen op het gras?

Zandbak?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tuin op het noorden, zou geen veranda doen, maar een muurparasol, zweefparasol of een harmonica doek.

De zithoek achter oogt erg klein en er is veel gras. Zelf heb ik mijn schuur ergens rechts in het midden, erg onhandig, maar het kreng staat er al 85 jaar



De zithoek achter zou ik over, bijna, de hele breedte doen en een meter of 4-5 diep. Het schuurtje kun je ook een paar meter achter het kantoor laten beginnen. Zo heb je meer oppervlakte waar de zon komt, achterin de tuin.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven