Zwanger worden met baarmoederafwijking (uterus unicornis)

09-08-2015 17:56 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben al 1,5 jaar bezig om zwanger te worden! Ik heb 2 keer een vroege miskraam gehad en een maand geleden een buitenbaarmoederlijke zwangerschap! Hieraan ben ik geopereerd en mijn linker eileider is verwijderd! Ik kreeg hierna te horen dat ze hadden ontdekt dat ik een afwijking heb aan mijn baarmoeder. Mijn linkereileider mistte een gedeelte en de linkerkant van mijn baarmoeder is niet helemaal goed ontwikkeld. Dit heet een uterus unicornis!

Nu heb ik afgelopen week een gesprek gehad met de gynaecoloog. Deze geeft aan dat je met deze afwijking gewoon zwanger kunt worden. Er zijn echter alleen wat risico's mbt vroeggeboorte en stuitligging. Ik krijg nog een MRI en een echo en mijn bloed wordt momenteel onderzocht op bloedstollingsafwijkingen.. Ik wil nog steeds graag zwanger worden! Wel zit de angst er goed in, met een EUG en een afwijking in de baarmoeder.. Zijn er vrouwen die deze afwijking ook hebben? Hoe is jullie zwangerschap verlopen?
Hoi Doortjee,

Ik heb even een nieuw account aangemaakt. Ben een actieve meelezen, maar post weinig waardoor ik nu m'n gegevens ben vergeten

Ik heb ook een uterus unicornis, tijdens een kijkoperatie een half jaar geleden zijn ze hier achtergekomen. Vorig jaar heb ik ook een EUG gehad, waarna een eileider verwijderd is. Tijdens de kijkoperatie begin dit jaar bleek ik geen andere eileider te hebben (hadden ze over het hoofd gezien tijdens de operatie voor de EUG ) en bleek ik dus een uterus unicornis te hebben.

Vanwege het ontbreken van een eileider, was IVF de enige optie om zwanger te worden, dat was een behoorlijk bittere pil. Maar gelukkig was de eerste IVF-poging succesvol en ben ik nu 13 weken zwanger!! Tot nu toe erg angstig geweest voor een miskraam, omdat ook die kans wat verhoogd is. Nu probeer ik ook wat meer te genieten en dat lukt steeds beter. Ik ben ook erg bang voor vroeggeboorte. Vanwege de baarmoederafwijking en dus de risico's sta ik nu onder controle van een gynaecoloog ipv een verloskundige. Het blijft afwachten dus, maar ik heb goede hoop dat het goed gaat komen!

Behoorlijk uitgebreid antwoord zie ik
Merin :)! Bedankt voor je reactie! Herkenbaarheid is altijd fijn! Wat super dat je 13 weken zwanger bent.. Kun je een beetje genieten al? De weg er naartoe is dan ook alles behalve makkelijk geweest voor jou! Heb jij nu ook extra echo's?? Lief dat je hiervoor extra een account hebt aangemaakt!
Een kennis van mij heeft dit. Ze zijn er tijdens de eerste zwangerschap achtergekomen. Ze was trouwens vrij snel zwanger. Ze had een verhoogd risico op vroeggeboorte en moest met 37 a 38 weken een keizersnee omdat de baby er niet op de natuurlijke manier uitkon. Behalve dat de zwangerschap wat spannender was had ze een goede zwangerschap en is ze ingeleid rond de 38 weken. Bij de tweede precies hetzelfde.

Volgens haar is het wel zo dat vrouwen met deze afwijking vaak lastig zwanger worden, maar dat was bij haar dus niet het geval.

Ik hoop dat je snel een goede zwangerschap mag hebben.
Bedankt okkervil.. Dit soort bemoedigende berichten kan ik wel gebruiken! Bij mij is het in principe niet supermoeilijk om zwanger te worden maar meer te blijven.. (1e mk na 9 maanden, 2e mk na 6 maanden en bbz na 4 maanden) Daarom wordt nu ook alles bij mij goed onderzocht.. Of de oorzaak misschien ligt bij m'n bloed.. Vrouwen met een UU (kort het ff af ;)) hebben vaker ook maar 1 nier! Een MRI hiervoor krijg ik over enkele weken.. Hoe zit dat bij jouw kennis, okkervil??? En bij jou Merin???
Genieten lukt steeds beter gelukkig, het is zo bijzonder om nu zwanger te zijn! Nu mijn buik wat begint te groeien, durf ik het steeds meer te geloven :)Het is inderdaad een pittige weg geweest, maar ben nu vooral blij dat het bij 1 IVF-poging is gebleven. Ik kan me goed voorstellen dat je op zoek bent naar lotgenoten, UU is een behoorlijk zeldzame afwijking, een hartvormige baarmoeder komt al weer vaker voor.

Ik heb gelukkig twee nieren en geen afwijkingen aan de nieren, voor zover ze konden zien. Goed dat je eea laat onderzoeken, het had mij een jaar gescheeld als ze vorig jaar direct verder onderzoek hadden gedaan.

Miskramen kunnen te maken hebben met de UU, maar altijd goed om andere zaken evt uit te sluiten.

Ik weet nog niet precies hoe vaak ik controles zal hebben, ga daar tijdens de volgende echo naar vragen. Maar volgens mij in ieder geval maandelijks een echo. Stuitligging en keizersnee neem ik op de koop toe, zolang het kindje maar gezond en het liefst helemaal voldragen ter wereld komt.
Hoi Doortjee,

Ik heb deze afwijking ook, ik ben zonder voorbehoedsmiddelen nooit zwanger geraakt maar omdat ik geen urgente kinderwens had, ook verder geen moeite gedaan. Ik heb twee nieren wat gebleken is uit gewoon een echo.

Een spiraaltje is niet geschikt bij een UU dus voor de verre toekomst...
Hoi miekemv,

Bedankt voor de tip!!

Hebben ze dit zo ook bij jou ontdekt??
Hoi Doortje,

Wat vervelend voor je

Ik ken ook iemand die dit heeft en de zwangerschap is goed verlopen, alleen lag de baby in stuit en zij heeft een keizersnede gehad, maar wel gewoon rond de 39 weken.

Vroeggeboorte is inderdaad een risico, maar volgens mij dan meer rond 34/35 weken. Tuurlijk is het vervelend als je kindje opgenomen moet worden maar verder zijn er weinig complicaties bij die termijn!

Als ik jou was zou ik er dus zeker voor gaan!
quote:Doortjee schreef op 09 augustus 2015 @ 19:48:

Hoi miekemv,

Bedankt voor de tip!!

Hebben ze dit zo ook bij jou ontdekt??Ik had gynaecologische problemen en toen werden er op echo allemaal witte vlekken gezien. Ze hebben toen van binnen gekeken en toen kwam dat o.a. naar voren. Dus niet schrikken als ze ineens allemaal witte vlekken zien op een echo. Toen vertelde men mij ook dat een spiraaltje nooit een optie was. Vervolgens zijn ze de nieren nog even bij langs gegaan.
quote:miekemv schreef op 09 augustus 2015 @ 20:02:

[...]

Ik had gynaecologische problemen en toen werden er op echo allemaal witte vlekken gezien. Ze hebben toen van binnen gekeken en toen kwam dat o.a. naar voren. Dus niet schrikken als ze ineens allemaal witte vlekken zien op een echo. Toen vertelde men mij ook dat een spiraaltje nooit een optie was. Vervolgens zijn ze de nieren nog even bij langs gegaan.Ok👍🏻! Bedankt voor de info! Jij hebt er verder nooit last van ondervonden?? (Ik vind het ook zo bizar dat ik het nooit geweten heb)
quote:Doortjee schreef op 09 augustus 2015 @ 20:07:

[...]

Ok👍🏻! Bedankt voor de info! Jij hebt er verder nooit last van ondervonden?? (Ik vind het ook zo bizar dat ik het nooit geweten heb)Ik vind het nog steeds raar en bizar, en ik heb het echt nooit geweten. Alles werkt verder normaal he? Hoe is het bij jou ontdekt? O zie het staan, dmv kijkoperatie dus. Bij mij hysterectomie.
Ja, alles werkt verder normaal.. Alleen het zwanger worden blijkt lastig! Het lukt wel maar blijft niet.. Maar mn menstruatie is superregelmatig, nooit gekke bloedingen of iets dergelijks.. Ik heb alleen altijd een ontzettend pijnlijke eisprong! Maar of dat daar iets mee te maken heeft???
Ja zeg het maar. Ik weet dat er een wand tussen zit waardoor een baby minder ruimte heeft en heb eens gelezen dat de baby zolang het kan wel eens van de ene ruimte naar de andere gaat. verder reikt mijn kennis niet voor wat betreft UU. Als het misgaat kunnen er ook nog andere oorzaken zijn, mijn zus bijvoorbeeld heeft drie miskramen gehad, daarna heeft ze nog drie kinderen gekregen.
Ik heb ook nooit iets ervan gemerkt. Ik heb weleens gelezen dat vrouwen er soms achterkomen tijdens de bevalling, wanneer ze een keizersnede kregen. Dus je hoeft er niets van te merken.
Ik heb trouwens ook altijd een erg pijnlijke eisprong, voelde altijd precies aan welke kant.
Mijn kennis heeft twee werkende nieren. Dat hebben ze al vrij vroeg in de zwangerschap onderzocht.
quote:Merin84 schreef op 09 augustus 2015 @ 22:30:

Ik heb trouwens ook altijd een erg pijnlijke eisprong, voelde altijd precies aan welke kant.Ik ook! Voelde hem vannacht weer.. Nu heel duidelijk aan de rechterkant bizar!
Maar allemaal goede geluiden.. Dat geeft de burger moed! Nu hopen dat ik binnenkort weer zwanger raak én blijf.. Eerst maar even de eerste menstruatie afwachten!
Update: vorige week testte ik opeens weer positief!! Ik kon het niet geloven.. 5 weken na de bbz! Hcg van de bbz kon het niet meer zijn want had 1,5 week daarvoor alweer harstikke negatief getest! Ik was aan het wachten op mn menstruatie en die zette maar niet door.. Dus testje gedaan, hartstikke positief.. Volgende dag ook! Helaas is dit vandaag alweer geeindigd in bloedverlies en krampen! Het mocht weer niet zo zijn.. Inmiddels 3 x een vroege miskraam en 1 bbz verder.. Hoop dat het ooit nog goed gaat komen! Het bloedonderzoek wat gedaan is nav de vroege miskramen was overigens helemaal goed.. Iemand met deze baarmoederafwijking die ervaring heeft met meerdere miskramen..?
Tjezus Doortjee wat een ellende toch!! Heel veel sterkte meid
Een bekende van me heeft een afwijkende baarmoedervorm (er zit een 'deuk' in de baarmoeder) waardoor ze inderdaad ook moeilijker zwanger raakt en meer kans heeft op miskraam of vroeggeboorte. Misschien kan ik je opbeuren met het positieve verhaal dat ze inmiddels een kerngezond kindje van 3 heeft en in verwachting is van de tweede.
The best is yet to come
quote:missisilly_83 schreef op 23 augustus 2015 @ 13:31:

Een bekende van me heeft een afwijkende baarmoedervorm (er zit een 'deuk' in de baarmoeder) waardoor ze inderdaad ook moeilijker zwanger raakt en meer kans heeft op miskraam of vroeggeboorte. Misschien kan ik je opbeuren met het positieve verhaal dat ze inmiddels een kerngezond kindje van 3 heeft en in verwachting is van de tweede.Bedankt missisilly😊! Heeft zij ook miskramen gehad? In het ziekenhuis wordt gezegd dat het verband kàn houden maar het hoeft niet.. Bedankt iig! Kan alleen maar hopen nog!
quote:GateKeeper schreef op 23 augustus 2015 @ 13:27:

Tjezus Doortjee wat een ellende toch!! Heel veel sterkte meid Thanks meid!
quote:Doortjee schreef op 23 augustus 2015 @ 14:01:

[...]

Bedankt missisilly😊! Heeft zij ook miskramen gehad? In het ziekenhuis wordt gezegd dat het verband kàn houden maar het hoeft niet.. Bedankt iig! Kan alleen maar hopen nog!

dat weet ik eerlijk gezegd niet, daar ken ik haar niet goed genoeg voor of misschien zal ze dat niet direct gedeeld hebben.

wat kl*te trouwens van je miskraam nu
The best is yet to come

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven