Hoe bereiden jullie hamlappen?

12-09-2018 21:59 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
De meningen schijnen er over verdeeld te zijn. Een rondje google geeft niet veel duidelijkheid. Hier lukken ze soms wel en soms niet. Bij bakken is de kans op succes het kleinst -bij mij dan- dus nu ben ik maar aan het stoven. Maar dan nog zijn ze soms taai. Ik gebruik al wijn om het zachter te maken, maar misschien is het probleem de temperatuur. Toch es een vleesthermometer aanschaffen, al moet je dan ook weten wat de ideale temperatuur is.
Wat ik nu doe:
Aanbakken, ui er bij.
Wijn erbij. En als de alcohol verdampt is, warm water erbij. Kruiden etc. toevoegen.
En dan zachtjes laten pruttelen, ongeveer een half uur.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Brrr, gewoon niet.
Ja en?
Ik lees even mee. Mijn oma maakte vroeger de lekkerste hamlappen ooit. Maar ik kom niet verder dan droge en stugge lapjes die zelfs mijn dreumes vleesliefhebber niet wil eten.
Ik zou ze langer laten stoven. Gewoon net zo lang totdat ze zacht zijn, ook al duurt dat anderhalf uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een supermakkelijk recept wat altijd lukt even zoeken hoor
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
12-09-2018 22:09
Brrr, gewoon niet.
Ik wilde het niet als eerste zeggen maar eensch. :high5:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet kopen, of bij een ambachtelijke slager. Hamlappen zijn van zichzelf redelijk taai en zenig. In de slagerij waar ik werkte werden ze met een soort prikkers helemaal doorzeefd. Dan had je er een hoop gaatjes in maar werden ze wel mals en lekker.

Genoeg ander vlees dat wel makkelijk is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
een half uur????

Als ik ze bak en eigenlijk alleen in stukkies voor in de nasi, dan zo kort mogelijk dat ze net gaar zijn
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen echte keukenprinses, maar iedereen vind het hier lekker. Zonder wijn in de croma en minstens een uur, meestal langer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu dat je de wijn er later bij doet.

Het nut van marineren is om het vlees zachter te maken. Maar marineren doe je eigenlijk de dag van te voren. Als het vlees eenmaal dichtgeschroeid is, heeft wijn niet zoveel nut meer.

Dus: vandaag een marinade maken en het vlees erin leggen. Morgen bakken/braden/stoven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
https://www.bakkenzoalsoma.nl/2013/02/g ... ppen.html/
Alle reacties Link kopieren
Halfuur is veel te kort, en de temperatuur niet te hoog.

Ik bereid dit vooral in de slowcooker of oven, vaak wel 4 uur op 80 graden. Uiteraard iets van zuur erbij (wijn, azijn, citroensap, etc)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Kruiden en 8 minuten in de aifryer. Sappig en mals :flirting:
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Wij eten weleens gemarineerde hamlappen. Die laat ik zeker anderhalf uur op een heel laag vuurtje stoven en dan zijn ze botermals.
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
Als hachee.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie het wel allemaal over hamlappen en geen runderlappen? De eerste moet je kort bakken en de andere stoven...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Bij bakken moet het inderdaad korter. Het stoven doe ik soms ook langer dan een half uur en in wijn marineren ook. Het lapje van de slager was de éne keer wel, de ándere keer geen succes.
Een slowcooker zou hier waarschijnlijk uitkomst bieden, als je daarmee de omstandigheden, dus temperatuur en tijd precies kan regelen.
Ik ben niet zo'n keukenprinses en zet het gas waarschijnlijk te hoog of juist te laag en dat ook nog op de verkeerde momenten. :facepalm:
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Hamlappen ja ;)

Ik gebruik ze ook weleens als ik babi ketjap maak, hou ik ook anderhalf uur aan.
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
Je kan hachee maken van hamlappen; dezelfde procedure. Het zal wel wat eerder klaar zijn.

Hamlappen bakken heeft nog nooit iets opgeleverd dat beter was dan een schoenzool.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Kia•Ora schreef:
12-09-2018 22:25
Hebben jullie het wel allemaal over hamlappen en geen runderlappen? De eerste moet je kort bakken en de andere stoven...
Hamlappen kun je prima stoven op dezelfde manier als runderlappen. Of inderdaad kort bakken.
Alle reacties Link kopieren
Ah Kia, vandaar misschien de verwarring op internet. Ik bedoel inderdaad varkens hamlappen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
12-09-2018 22:28


Hamlappen bakken heeft nog nooit iets opgeleverd dat beter was dan een schoenzool.
Haha precies! Stoven is 't beste
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
In blokjes voor de nasi goreng.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik hamlappen in de goulash.
Ik laat ze minstens een uur stoven wn het vlees is dan lekker mals.
Ik vind tegenwoordig heel veel vlees taai, gister bijvoorbeeld een harskarbonade,
echt als je hem onder je schoenen zou spijkeren kan je er nog weken op lopen. :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven