Werk & Studie
alle pijlers
Opleiding in België
zaterdag 29 september 2018 14:38
zondag 30 september 2018 23:12
Zoek eens op onderwijskiezer.be.
Vroedkunde is een opleiding op het niveau van professionele bachelor, wellicht vergelijkbaar met het Nederlandse hbo.
Belgische studenten hebben een diploma middelbaar onderwijs nodig. Ofwel aso (vwo) of tso (havo), of bso + zevende jaar (vergelijkbaar met vmbo + mbo). Dit niveau wordt natuurlijk niet voor niets gevraagd. De slaagkansen van iemand die uit het bso komt, zijn klein voor het behalen van een professionele bachelor.
Voor buitenlandse studenten, vraagt men een vergelijkbaar niveau. Indien je dat niet heb kan de school een capaciteitentoets doen, maar dit is blijkbaar geen centrale toets, maar een toets die voor elke school verschillend is. Dus je zal de onderwijsinstelling waar je naartoe wil hierover moeten contacteren.
In België wordt heel weinig centraal aangestuurd, wij kennen hier geen centrale examens bij het afsluiten van het middelbaar. Scholen moeten zich aan eindtermen houden, maar geven zelf inhoud aan de manier waarop ze de lessen invullen en toetsen.
Er bestaan wel per richting slaagpercentages op basis van de genoten vooropleiding.
Vroedkunde is een opleiding op het niveau van professionele bachelor, wellicht vergelijkbaar met het Nederlandse hbo.
Belgische studenten hebben een diploma middelbaar onderwijs nodig. Ofwel aso (vwo) of tso (havo), of bso + zevende jaar (vergelijkbaar met vmbo + mbo). Dit niveau wordt natuurlijk niet voor niets gevraagd. De slaagkansen van iemand die uit het bso komt, zijn klein voor het behalen van een professionele bachelor.
Voor buitenlandse studenten, vraagt men een vergelijkbaar niveau. Indien je dat niet heb kan de school een capaciteitentoets doen, maar dit is blijkbaar geen centrale toets, maar een toets die voor elke school verschillend is. Dus je zal de onderwijsinstelling waar je naartoe wil hierover moeten contacteren.
In België wordt heel weinig centraal aangestuurd, wij kennen hier geen centrale examens bij het afsluiten van het middelbaar. Scholen moeten zich aan eindtermen houden, maar geven zelf inhoud aan de manier waarop ze de lessen invullen en toetsen.
Er bestaan wel per richting slaagpercentages op basis van de genoten vooropleiding.