Broer heeft spijt van jarenlang misbruik

25-02-2019 23:05 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vervolg op ander topic

Ik ben er achter gekomen dat mijn broer (intiem)contact zocht met een van mijn beste vriendinnen. Ik heb hem daarop gewaarschuwd en gezegd dat als hij ook nog maar een keer contact met haar zoekt hij problemen met mij krijgt en dat ik niet meer bang voor hem ben. Daarna zei ik uit boosheid dat er een moment komt dat ik de waarheid van vroeger boven water haal. Hij antwoordde hierop dat hij juist wilde dat ik dat deed omdat hij elke dag met een zwaar schuldgevoel leeft en als hij me ergens mee kan helpen dat hij er voor me is.
Deze reactie had ik nooit verwacht. Ik was er door in shock. Ineens betwijfel ik of het nu niet het juiste moment is om mijn ouders de waarheid over vroeger te vertellen. Ik heb al nachten wakker gelegen om dit gesprek. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden ...
Alle reacties Link kopieren
Heftig zeg. Zelf zou ik het denk ik wel aan mijn ouders vertellen... als hij echt spijt heeft dan kan hij misschien ook met hen praten erover?
Heel veel sterkte verder. Vind het oprecht heel erg voor je dat je dat mee hebt moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst langs de huisarts.
Je ouders zouden wel eens heel anders kunnen reageren ( ontkennen, negeren, je beschuldigen van liegen) als je dit verteld. Sterkte.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Als hij oprecht spijt heeft had hij zijn verantwoordelijkheid genomen en het zelf wel verteld. Wat een lafbek dat hij het jou op laat lossen, zodat hij het slachtoffer kan spelen.
anoniem_382861 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 23:25
11.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof er niks van. Ik denk dat dit zijn manier is om jou even stil te krijgen.

Ik weet niet of ik zoiets aan mijn ouders zou vertellen. Wel als zij het hadden kunnen weten als ze hun kop niet in het zand hadden gestoken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat verwacht je van je ouders als je dit vertelt?
...
Alle reacties Link kopieren
Vertel ...voor de duidelijkheid....
Alle reacties Link kopieren
Of gaat er té ver?
Je ouders zullen er kapot van zijn, besef dat
Alle reacties Link kopieren
Hij hoopt dus dat jij het naar buiten brengt zodat hij het niet hoeft te doen? Lekker makkelijk. Zo graag wil hij het dus ook weer niet.
Selisela schreef:
25-02-2019 23:53
Je ouders zullen er kapot van zijn, besef dat
Daar is TO niet verantwoordelijk voor, maar degene die haar misbruikt heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht was het beter geweest in je oude topic door te gaan? Dan hadden de mensen die daar ook hadden gereageerd nu weer kunnen reageren.

Voor de volledigheid toch even een linkje:


psyche/ongewenste-intimiteiten-door-bro ... ges/435235
Alle reacties Link kopieren
Selisela schreef:
25-02-2019 23:53
Je ouders zullen er kapot van zijn, besef dat
Jij durft.
Door hier precies in te spelen op haar pijnplek, net op het moment dat na jarenlang zwijgen eindelijk openheid gegeven gaat worden.
Bovenstaande, dus wat jij schrijft, is precies waarom slachtoffers veel te lang niet voor de dag durven te komen met hun verhaal en er liever in stikken of het mee hun graf in nemen.

TO dat mensen schrikken van misbruik, zeker zo dichtbij, is alleen maar logisch en niet jouw verantwoordelijkheid. Hij heeft (jou en) je naasten al pijn gedaan. Alleen ze weten het nog niet.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Als jij denkt dat het je verlichting brengt als je het je ouders vertelt moet je het zeker doen. Maar doe het niet om wraak te nemen, alleen als je er zelf iets mee opschiet. Je broer heeft kennelijk spijt en ontkent zijn wandaden niet, dat is al heel wat.

Lijkt me een heel erg moeilijke beslissing. Ik wens je veel wijsheid, de komende tijd.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Tutjebelletje schreef:
26-02-2019 00:10
Als jij denkt dat het je verlichting brengt als je het je ouders vertelt moet je het zeker doen. Maar doe het niet om wraak te nemen, alleen als je er zelf iets mee opschiet. Je broer heeft kennelijk spijt en ontkent zijn wandaden niet, dat is al heel wat.

Lijkt me een heel erg moeilijke beslissing. Ik wens je veel wijsheid, de komende tijd.
komop nou, hij schuift de schuld in haar schoenen!
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
25-02-2019 23:21
Als hij oprecht spijt heeft had hij zijn verantwoordelijkheid genomen en het zelf wel verteld. Wat een lafbek dat hij het jou op laat lossen, zodat hij het slachtoffer kan spelen.

Je maakt een goed punt, als hij graag zou willen dat het bekend wordt, waarom biecht hij het dan niet zelf op? TO ik vind het advies van eerst langs de huisarts wel een goede. Je weet nog niet hoe dit gaat uitpakken (of jij het gaat vertellen of niet) en een objectieve, professionele visie kan je hierbij helpen.

(Offtopic, Moire jij hebt een nieuwe nick?)
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
26-02-2019 00:11
komop nou, hij schuift de schuld in haar schoenen!
Huh ? Dan lees jij wel heel iets anders dan ik. Nou ja, kan hoor.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Tutjebelletje schreef:
26-02-2019 00:13
Huh ? Dan lees jij wel heel iets anders dan ik. Nou ja, kan hoor.
hij brengt haar zo van haar stuk dat zij niet meer weet wat ze doen moet.

hij gokt erop dat ze het niet tegen hun ouders gaat vertellen.
en zich ook nog schuldig gaat voelen over zijn schuldgevoel.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
26-02-2019 00:15
hij brengt haar zo van haar stuk dat zij niet meer weet wat ze doen moet.

hij gokt erop dat ze het niet tegen hun ouders gaat vertellen.
en zich ook nog schuldig gaat voelen over zijn schuldgevoel.
Wauw, jij kunt knap tussen de regels doorlezen zeg, petje af!

Soms heb je spijt. Ik heb in het verleden ook iets gedaan waar ik spijt van heb. Ik heb het slachtoffer benaderd en verteld dat ik de impact van mijn daden inzie en dat ze altijd naar me toe mag komen om erover te praten, om me verrot te schelden. Dit heb ik vanzelfsprekend niet gedaan in de hoop dat onze ouders niet ingelicht zouden worden en ik heb het ook niet gedaan omdat ik mijn schuldgevoel wilde afkopen of het slachtoffer in de war wilde brengen.
Het ging mij om een stuk erkenning naar haar toe en ik wilde dat zij zich (weer) veilig zou voelen bij haar grote zus.

Niemand kan een idee hebben over de beweegredenen van deze broer. Het zou maar zo kunnen dat hij écht spijt heeft. En het zou ook maar zo kunnen dat hij best bereid is hun ouders in te lichten.
De vraag is alleen of dat zinnig en handig is. Dat zullen zij met elkaar moeten bedenken.
...
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
26-02-2019 00:57
Wauw, jij kunt knap tussen de regels doorlezen zeg, petje af!

Soms heb je spijt. Ik heb in het verleden ook iets gedaan waar ik spijt van heb. Ik heb het slachtoffer benaderd en verteld dat ik de impact van mijn daden inzie en dat ze altijd naar me toe mag komen om erover te praten, om me verrot te schelden. Dit heb ik vanzelfsprekend niet gedaan in de hoop dat onze ouders niet ingelicht zouden worden en ik heb het ook niet gedaan omdat ik mijn schuldgevoel wilde afkopen of het slachtoffer in de war wilde brengen.
Het ging mij om een stuk erkenning naar haar toe en ik wilde dat zij zich (weer) veilig zou voelen bij haar grote zus.

Niemand kan een idee hebben over de beweegredenen van deze broer. Het zou maar zo kunnen dat hij écht spijt heeft. En het zou ook maar zo kunnen dat hij best bereid is hun ouders in te lichten.
De vraag is alleen of dat zinnig en handig is. Dat zullen zij met elkaar moeten bedenken.
als hij echt spijt zou hebben zou hij zich ook diep schamen.
maar hij probeert het nu bij de vriendin van to.

hij zou mijlenver uit haar buurt moeten blijven.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Zit je al in therapie? Bij iemand waae het mee klikt?

Alleen dan zou ik het gaan vertellen (ik zou trouwens beginnen bij je vriendinnen die allemaal een connectie met hem
hebben).

Stel, stel dat je ouders of vriendinnen niet reageren zoals je hoopt (en die kans is groot helaas) dan krijg je een hele harde klap in je gezicht. Als je ouders je voor leugenaar uitmaken of je negeren of boos op je worden dan zal de grond onder je uitzakken. En je voelt je al zo in de war door het initiele misbruik, je moet even serieus overwegen of en wanneer en hoe je dat aankan.

Bespreek het dus met je therapeut!
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
25-02-2019 23:19
Ik zou eerst langs de huisarts.
Je ouders zouden wel eens heel anders kunnen reageren ( ontkennen, negeren, je beschuldigen van liegen) als je dit verteld. Sterkte.
Wat gaat de huisarts doen, paracetamol geven?
Alle reacties Link kopieren
Bordorood schreef:
26-02-2019 07:11
Wat gaat de huisarts doen, paracetamol geven?
Nee, praten, huisartsen zijn de eerste lijnszorg bij emotionele problemen
Alle reacties Link kopieren
Je moet hierover praten, ermee blijven lopen is niet gezond. Ook ik denk in eerste instantie aan een psycholoog of (geen idee hoe oud je bent) vertrouwenspersoon op school/uni. Als je het uiteindelijk aan je ouders vertelt, doe het dan om wat er vroeger met jou is gebeurd. Niet omdat je nu boos bent omdat je broer met je vriendin aanpapt.
Zeg dat hij het zelf verteld als hij daadwerkelijk er zo een spijt van heeft.
Doe ie waarschijnlijk niet.
Pas je de volle verantwoordelijkheid neemt van je misdaden kan je spreken van echte spijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven