Seksuele voorkeuren

13-03-2019 08:55 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (11) kwam bij me met de mededeling dat ze me iets moest vertellen. Ze vertelde niet alleen op jongens te vallen maar ook op meisjes. "ik ben dus bi" Ze gaf aan hier al een tijd over nagedacht te hebben, het nu zeker te weten en ze op dit moment niet verliefd was.
Volgende week heeft ze haar spreekbeurt en ze is vastbesloten deze over "LGBT" te gaan houden. Ze is druk bezig hier informatie over te verzamelen qua betekenis letters, straffen in bepaalde landen etc.

Nu is haar voorkeur absoluut geen probleem maar ik vind het nog zo jong. Dochter is verder totaal niet bezig met jongens/meisjes, verliefdheden of wat. Ik had dit dan ook, misschien hartstikke naief van mij, niet aan zien komen.

Zijn er forummers die bekend zijn hiermee en op welke leeftijd kwam men, bij jullie, hierachter?

Bedankt alvast!
Waarin vind je haar precies jong? Het klinkt alsof je haar niet serieus neemt vanwege haar leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 11 best een normale leeftijd om je seksuele voorkeur te ontdekken.
Een spreekbeurt over lgbt is toch superleuk. Wat fijn dat ze dit onderwerp durft te bespreken in de klas!
Hier nog een leuke site met heel veel lesmaterialen voor kinderen/jongeren.
https://www.gsanetwerk.nl/werkstukken/
Wat goed dat ze dit met je deelt!
11 jaar is niet jong, je seksualiteit ontdekken kan op alle leeftijden. Mocht je dochter hulp nodig hebben met haar spreekbeurt, je mag me altijd een pb sturen (ik ben werkzaam bij een LHBTI+ organisatie)
Alle reacties Link kopieren
Ik neem haar serieus hoor, niet mijn bedoeling dat dit zo overkwam. Gevoelsmatig denk ik dat ik haar jong vind omdat ze er ook totaal niet mee bezig leek te zijn. Maar wat ik al zei misschien naief gedacht van mijn kant.
Onderwerp vind ik ook echt hartstikke goed voor een spreekbeurt.
Alle reacties Link kopieren
Boquiabierto schreef:
13-03-2019 09:23
Wat goed dat ze dit met je deelt!
11 jaar is niet jong, je seksualiteit ontdekken kan op alle leeftijden. Mocht je dochter hulp nodig hebben met haar spreekbeurt, je mag me altijd een pb sturen (ik ben werkzaam bij een LHBTI+ organisatie)
Wat een leuk aanbod! Vraag haar zodra ze uit school is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet heel veel toe te voegen als in; Hoe hier mee om te gaan/ ervaringsdeskundige..

Maar wilde wel even zeggen dat ik het echt super stoer vind van een meisje van 11 dat ze haar spreekbeurt er over durft te houden. Klinkt als een stoere meid!

Dacht heel de wereld maar wat ruimer...
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens hoor Spork. Vind het fijn dat ze dit deelt met mij, hier open over durft te zijn en als klap op de vuurpijl hier ook nog eens haar spreekbeurt over gaat houden. Toen ik 11 was gingen mijn spreekbeurten over een hondenras, denk niet dat ik - op die leeftijd - zoiets had gedrufd.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap zeker dat ze hier over nadenkt. En het is gelukkig niet als een tattoo laten zetten, tot een ander inzicht komen kan altijd. Toen ik 11 was werd er niet over biseksualiteit gesproken. Ik wist alleen dat de zangeres van Skunk Anansi het was. Vond dat toen maar gemakzuchtig, niet kiezen tussen mannen of vrouwen. Toen ik 15 was ontdekte ik mijn seksuele gevoelens voor en met meisjes. Ik verklaarde toen vol stelligheid: iedereen is een beetje bi. De één meer dan de ander.
Nu ben ik 30 plus, getrouwd met een man. Ik merk dat hokjes en labels beperkend werken. Er is onderling helaas ook onbegrip en discriminatie, bijvoorbeeld tussen homoseksuelen en biseksuele.
Mijn meiden wil ik meegeven dat ze zichzelf geen enkel label hoeven te geven. Liefde is liefde. Maar goed, dat is persoonlijk.
Aneso schreef:
13-03-2019 09:25
Ik neem haar serieus hoor, niet mijn bedoeling dat dit zo overkwam. Gevoelsmatig denk ik dat ik haar jong vind omdat ze er ook totaal niet mee bezig leek te zijn. Maar wat ik al zei misschien naief gedacht van mijn kant.
Onderwerp vind ik ook echt hartstikke goed voor een spreekbeurt.
Misschien is ze meer het type om zoiets zelf uit te vogelen in plaats van het er met haar ouders/iemand anders over te hebben, niks verkeerds aan. Je kan eventueel wel benoemen dat ze altijd alles mag bespreken, maar of ze het ook doet is aan haar.
Alle reacties Link kopieren
Seksuele voorkeur is iets wat aangeboren is, dus vanaf het begin al bestaat.

Homoseksuele mensen weten vaak op hele jonge leeftijd al dat zij zich aangetrokken voelen tot iemand van hetzelfde geslacht. Net zoals heteroseksuele mensen zich aangetrokken voelen tot iemand van het andere geslacht.

Dit zegt nog helemaal niets over seksueel actief zijn, verliefdheid, etc.

Het kan zijn dat je dochter gelijk heeft en dat ze bi is. Het kan ook zijn dat ze hierover gehoord heeft, nieuwsgierig is geworden, maar zelf nog niet helemaal goed weet met welke partner ze uiteindelijke thuis komt.

Geef haar de ruimte. En wat goed dat ze over dit lastige onderwerp een spreekbeurt wilt houden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Aneso schreef:
13-03-2019 09:46
Helemaal eens hoor Spork. Vind het fijn dat ze dit deelt met mij, hier open over durft te zijn en als klap op de vuurpijl hier ook nog eens haar spreekbeurt over gaat houden. Toen ik 11 was gingen mijn spreekbeurten over een hondenras, denk niet dat ik - op die leeftijd - zoiets had gedrufd.
:proud:


Ik vind het ook best jong hoor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf kwam er pas achter toen ik 15/16 jaar was. (Dat ik biseksueel ben). Mijn dochter dit afgelopen jaar...en is ook elf jaar. Ik vond het vervelender dat ze het blijkbaar moeilijk heeft gevonden om het mij te vertellen. Maar erna hebben we het er over gehad dat het ons om haar geluk gaat en dat mama hetzelfde voelt. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Asteraceae schreef:
13-03-2019 09:50
Misschien is ze meer het type om zoiets zelf uit te vogelen in plaats van het er met haar ouders/iemand anders over te hebben, niks verkeerds aan. Je kan eventueel wel benoemen dat ze altijd alles mag bespreken, maar of ze het ook doet is aan haar.
Klopt, zo'n type is ze ook. Denkt lang na voordat ze met iets komt. Dat mag, die ruimte krijgt ze ook.

Ik denk dat men toch vaak in hokjes denkt om het allemaal wat eenvoudiger te maken. Je hebt zus, je hebt zo en klaar, net zo makkelijk. Wij zijn thuis niet bezig met (benoemen van) hokjes. Althans, niet dat ik bewust ben. Wel altijd open geweest hierover.

Dat het jong is, zal dan wel echt gevoelsmatig zijn en bij mij liggen. Lees hier vooral dat het niet ongewoon is op deze leeftijd. Heb hier zelf ook nooit mee gezeten op die leeftijd, dus ook geen eigen referentiekader.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het jong voelt omdat het om je eigen kind gaat. Die voelen/ogen vaak toch jonger en kleiner dan dat zij zichzelf voelen. Heel goed van haar dat ze hier zo open over kan zijn. En kennelijk heb je haar echt het gevoel gegeven dat ze hiermee makkelijk bij jou terecht kan. Zou ik oppakken als een mega-compliment van jouw dochter voor haar moeder!
Alle reacties Link kopieren
Aneso schreef:
13-03-2019 09:46
Helemaal eens hoor Spork. Vind het fijn dat ze dit deelt met mij, hier open over durft te zijn en als klap op de vuurpijl hier ook nog eens haar spreekbeurt over gaat houden. Toen ik 11 was gingen mijn spreekbeurten over een hondenras, denk niet dat ik - op die leeftijd - zoiets had gedrufd.
Hahah bij mij niet anders hoor. Anno 2019, met alle voors en tegens op deze wereld, vind ik het een teken van lef dat ze dit durft! Denk niet dat ik toen zo sterk in m'n schoenen had gestaan.

De band tussen jullie moet goed zijn, ze voelt zich zo vertrouwt en veilig dat ze nu al vertelt over dat ze op jongens en meisjes valt.
Was ik daar op m'n elfde nog lang niet mee bezig, denk dat ik nog niet eens 'wist' dat ik eventueel op meisjes zou kunnen vallen (als in : Taboe)
Val ik dan ook 100% op jongens ( mannen nu al wel..... :hihi: ), maar toch!

Ja ik vind het gewoon stoer, hahaha. kan het blijven zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Ze twijfelt dus nog.
Alle reacties Link kopieren
sito1970 schreef:
13-03-2019 10:55
Ze twijfelt dus nog.
Nee, ze zegt er juist heel zeker van te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Boquiabierto schreef:
13-03-2019 09:23
Wat goed dat ze dit met je deelt!
11 jaar is niet jong, je seksualiteit ontdekken kan op alle leeftijden. Mocht je dochter hulp nodig hebben met haar spreekbeurt, je mag me altijd een pb sturen (ik ben werkzaam bij een LHBTI+ organisatie)
Dochter is aan het nadenken over specifieke vragen voor jou, ze maakt graag gebruik van je hulp. Stuur ik je vanmiddag een pb met de door haar bedachte vragen als dat oké is.
Ik ben lesbisch, en "wist" het op mijn 13e. Achteraf al veel eerder, maar toen had ik er nog geen woord voor. Ik keek gewoon anders naar meiden dan naar jongens, al zolang ik me kan herinneren. Nu is het natuurlijk ook wat bekender en meer zichtbaar dan toen ik jong was, dus kunnen kinderen het vaak eerder benoemen. Stoer van je dochter; het acceptatie proces kostte mij veel meer moeite! Fijn ook dat ze steun krijgt van jou als haar moeder - ook dat was bij mij anders.

Seksualiteit ligt niet vast natuurlijk, het kan best nog veranderen (ik ging van lesbisch naar bi naar queer naar toch lesbisch). Ik zou elke stap en identiteit gewoon serieus blijven nemen.
Aneso schreef:
14-03-2019 07:34
Dochter is aan het nadenken over specifieke vragen voor jou, ze maakt graag gebruik van je hulp. Stuur ik je vanmiddag een pb met de door haar bedachte vragen als dat oké is.
Natuurlijk, geen probleem!
Je hebt bericht terug Aneso!
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
13-03-2019 09:51
Seksuele voorkeur is iets wat aangeboren is, dus vanaf het begin al bestaat.

Homoseksuele mensen weten vaak op hele jonge leeftijd al dat zij zich aangetrokken voelen tot iemand van hetzelfde geslacht. Net zoals heteroseksuele mensen zich aangetrokken voelen tot iemand van het andere geslacht.

Dit zegt nog helemaal niets over seksueel actief zijn, verliefdheid, etc.

Het kan zijn dat je dochter gelijk heeft en dat ze bi is. Het kan ook zijn dat ze hierover gehoord heeft, nieuwsgierig is geworden, maar zelf nog niet helemaal goed weet met welke partner ze uiteindelijke thuis komt.

Geef haar de ruimte. En wat goed dat ze over dit lastige onderwerp een spreekbeurt wilt houden.
Hamerhaai, ik vraag dit vanuit oprechte interesse, want ik dacht dat het anders zat. Hele jonge kinderen hebben toch nog geen seksuele gevoelens zoals wij die hebben? Die ontstaan in de puberteit toch? Dus hoe kan je op jonge leeftijd dan al weten wat je seksueel aantrekkelijk vindt?
martje55 schreef:
16-03-2019 22:08
Hamerhaai, ik vraag dit vanuit oprechte interesse, want ik dacht dat het anders zat. Hele jonge kinderen hebben toch nog geen seksuele gevoelens zoals wij die hebben? Die ontstaan in de puberteit toch? Dus hoe kan je op jonge leeftijd dan al weten wat je seksueel aantrekkelijk vindt?
Sorry dat ik inbreek Hamerhaai

Gevoelens kunnen op elke leeftijd tot uiting komen.
Seksuele gevoelens, die jij bedoelt Martje, komen inderdaad meestal in de pubertijd tot uiting. Naast deze seksuele aantrekkingskracht bestaan er ook romantische gevoelens: bij wie voel je je fijn? Bij wie wil je graag zijn? Deze gevoelens kun je ook als klein kind zijnde al herkennen.
Als ik, als lesbienne zijnde, terugkijk op mijn kinderjaren zie ik duidelijk dat ik als kind al een romantische aantrekking tot vrouwen had. Door de seksuele aantrekkingskracht die ik in de pubertijd ging voelen voor vrouwen werd, voor mij, bevestigd dat ik op vrouwen val.
Is dit een beetje duidelijk?
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk Bo, klinkt ook wel logisch. Dank je wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven