Geld & Recht alle pijlers

Spaarrente

02-08-2019 20:17 39 berichten
Het is bijna zover, betalen voor je spaargeld in plaats van rente te ontvangen.
De ING overweegt het, de andere banken vast ook wel.
Ik kan me nog een tijd herinneren met 4.5 % rente over je spaargeld..

Nemen jullie maatregelen als dit echt gaat gebeuren? Of niets doen?

Zelf ga ik dan denk ik een extra bedrag in mijn Hypotheek steken, maar helemaal geen spaargeld overhouden voelt ook niet goed. Beleggen vind ik eigenlijk te spannend

Wat te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga echt niet betalen voor een spaarrekening. Dan schaf ik wel een kluisje aan.
Met die gigantisch lage rente - lager dan de index - betaal je eigenlijk al jaren voor je eigen spaarcenten.

Maar op 't moment dat ik echt cash geld moet gaan neertellen (of ze het er automatisch afhalen), gaan mijn spaarcenten van de rekening af.
Kluisje of eventueel zelfs een oude sok onder mijn bed.
Alle reacties Link kopieren
Ja, goeie. En vermogensbelasting betalen en ook nog voor de spaarrekening betalen. En laten we het betaalpakket niet vergeten. Eigenlijk een luxeprobleem maar het is wel een beetje vreemd.
Als we massaal ons geld gaan opnemen, kan toch ook niet goed zijn voor de banken? Want dat dat gaat gebeuren, is denk ik wel een feit.
Ik heb al een paar jaar een flink deel van mijn spaargeld in beheerd beleggen gestoken. Geen omkijken naar, de bank regelt de aan- en verkoop, en tot dusver ben ik best happy met het rendement, over de 10%. Het is echter wel iets voor de lange termijn. Een klein deel van mijn spaargeld hou ik sowieso achter de hand voor noodgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel aan het beleggen gegaan. Ik krijg dan winstuitkering en boven een bepaald bedrag verkoop ik de aandelen en koop weer als ze laag staan. Daar haal ik tegenwoordig meer uit dan spaargeld. Al beleg ik uiteraard niet al mijn spaargeld, maar een klein deel ervan.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Sue-Heck schreef:
02-08-2019 20:35
Ik ben wel aan het beleggen gegaan. Ik krijg dan winstuitkering en boven een bepaald bedrag verkoop ik de aandelen en koop weer als ze laag staan. Daar haal ik tegenwoordig meer uit dan spaargeld. Al beleg ik uiteraard niet al mijn spaargeld, maar een klein deel ervan.
Maar kost je dit niet veel tijd en inzet om het bij te houden?
Sue-Heck schreef:
02-08-2019 20:35
Ik ben wel aan het beleggen gegaan. Ik krijg dan winstuitkering en boven een bepaald bedrag verkoop ik de aandelen en koop weer als ze laag staan. Daar haal ik tegenwoordig meer uit dan spaargeld. Al beleg ik uiteraard niet al mijn spaargeld, maar een klein deel ervan.
Maar kost je dit niet veel tijd en inzet om het bij te houden?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-08-2019 20:27
Als we massaal ons geld gaan opnemen, kan toch ook niet goed zijn voor de banken? Want dat dat gaat gebeuren, is denk ik wel een feit.
Ik denk dat dat wel meevalt.

Niet dat ik het tof vind maar het is ook een kwestie van wennen. Eerst hadden we bijvoorbeeld het ziekenfonds en nu betalen we allemaal fors voor de zorgverzekering. Veel ophef maar geen rellen. Zo zal dat ook met betalen voor sparen gaan gebeuren denk ik. No way dat ik mijn cash in een ouwe sok stop. Ik ga wel kijken of ik er slimmer mee om kan gaan. Ik heb er nog niet zo veel in verdiept maar dat we met z'n allen massaal flappen in een sok gaan stoppen gaat echt niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet het geld wel op mijn betaalrekening ;-)
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-08-2019 20:38
Maar kost je dit niet veel tijd en inzet om het bij te houden?
Nee valt mee, ik houd gewoon de koers in de gaten en tegenwoordig gaat beleggen in een poep en een scheet.
Als je wat info wilt, stuur je maar even een pb
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Subnautica schreef:
02-08-2019 20:41
Ik zet het geld wel op mijn betaalrekening ;-)
Daar betaal je nu al voor...
Ik kan me zelfs nog spaarrentes van 8% herinneren. Mooie tijden waren dat.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-08-2019 20:38
Maar kost je dit niet veel tijd en inzet om het bij te houden?
Nee. Gewoon geld overmaken en ETFs kopen. 1 minuut werk.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Sheldon-Lee-Cooper schreef:
02-08-2019 20:33
Ik heb al een paar jaar een flink deel van mijn spaargeld in beheerd beleggen gestoken. Geen omkijken naar, de bank regelt de aan- en verkoop, en tot dusver ben ik best happy met het rendement, over de 10%. Het is echter wel iets voor de lange termijn. Een klein deel van mijn spaargeld hou ik sowieso achter de hand voor noodgevallen.
Hebben wij ook gedaan. En als we geld moeten toeleggen halen we het spaargeld eraf.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
02-08-2019 20:47
Ik kan me zelfs nog spaarrentes van 8% herinneren. Mooie tijden waren dat.
Toen wasde hypotheekrente ook 12%. Daar hoor je dan weer niemand over.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
02-08-2019 21:29
Toen wasde hypotheekrente ook 12%. Daar hoor je dan weer niemand over.

Da's waar. Maar toen was ik 15 of zo dus een huis kon ik toch niet kopen. ;-D
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
02-08-2019 20:45
Daar betaal je nu al voor...
Ja, dus dat merk ik dan niet.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien Mn rendement al een hele tijd negatief was (inflatie, vermogens rendementsbelasting en lage rente) heb ik al maatregelen genomen. Niet meer veel sparen. Huis gekocht en een eigen bedrijf begonnen. Geld dat nu binnenkomt lossen we de hypotheek mee af. Alleen een buffer voor echte noodgevallen. Zakelijk laat ik nog wat geld in de bv zitten. Ik moet nog iets bedenken voor Mn pensioen want die pensioenfondsen word ik ook niet blij van.
gizzmo-returns schreef:
02-08-2019 20:27
Als we massaal ons geld gaan opnemen, kan toch ook niet goed zijn voor de banken? Want dat dat gaat gebeuren, is denk ik wel een feit.
Er valt dadelijk niets meer af te halen of het wordt peperduur. Waarom denk je dat contant geld z.s.m. in de ban moet?
Dat wordt uitgefaseerd, eerst wordt het onnodig/overbodig gemaakt en dan wordt het gecriminaliseerd. Dit is al in volle
gang: geldautomaten verdwijnen steeds meer want: plofkraak, het is onveilig dus iedereen wappert steeds meer met
zijn betaalpas en/of telefoon.

Met contant betalen is teruggebracht tot een maximum van 3.000 euro, duurt niet meer lang dan gaat het opnemen
van contant geld gepaard met hoge kosten en er zal een limiet aan verbonden worden. Dan kan de overheid
toeslaan en zich bedienen van ons spaargeld.

Voor de mensen die dan ook nog boven de VRH grens zitten wordt het dubbel betalen of natuurlijk (extra) aflossen en
zodra iedereen flink afgelost heeft komt er wel weer een nieuwe vorm van "huizen- of eigenarenbelasting".

Dus betalen zullen we rechtsom of linksom en het liefst beiden als het aan de overheid ligt.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
02-08-2019 20:41
Ik zet het geld wel op mijn betaalrekening ;-)
:lightbulb:
Goedkoper dan een extra kluisje en veiliger dan een sok :euro:
onzichtbarevrouw wijzigde dit bericht op 03-08-2019 07:54
1.52% gewijzigd
Altijd van je afsnijden
Alle reacties Link kopieren
*Dubbel
Altijd van je afsnijden
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-08-2019 20:27
Als we massaal ons geld gaan opnemen, kan toch ook niet goed zijn voor de banken? Want dat dat gaat gebeuren, is denk ik wel een feit.
Dat is zeker niet goed. Betekent sowieso weer een economische crisis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn buffer bij een spaarverzekering vastgezet met 2,75% vaste rente plus evt. winstuitkering, gemiddeld nu ruim 3%. Ik houd een paar duizend vrij opneembaar en de rest los ik af extra af op mijn hypotheek zodat ik over een aantal jaar mijn appartement kan verhuren.

IK geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen met die negatieve spaarrente. De eerste die daar mee begint krijgt een slechte naam en dat risico wil je toch niet nemen als bank. In Duitsland hebben ze wel negatieve spaarrente, maar dan geloof ik pas vanaf een ton of zo.

En je moet ook niet bij grootbanken sparen, maar gewoon een online spaarrekening openen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven