Werk & Studie
alle pijlers
Tekstschrijver, hoe kom je aan opdrachten?
woensdag 28 augustus 2019 10:39
woensdag 28 augustus 2019 11:37
netwerken, netwerken, netwerken en zorgen dat je echt beter/leuker/origineler bent dan al die andere duizenden andere testschrijvers.
En focus je op 1 doelgroep. Iemand die alles doet van zzp-er, huisartspraktijken, middenstanders, aannemers, Internationale klanten, uitdagende teksten, hele serieuze teksten, teksten voor 65+ers en teksten voor tieners, etc. Zou voor mij een reden zijn om verder te kijken. Ik wil iemand die bij mijn bedrijf past, en mijn markt en doelgroep een beetje begrijpt. Niet iemand die een tekst maakt, een goede tekst, maar wel de plank misslaat.
En focus je op 1 doelgroep. Iemand die alles doet van zzp-er, huisartspraktijken, middenstanders, aannemers, Internationale klanten, uitdagende teksten, hele serieuze teksten, teksten voor 65+ers en teksten voor tieners, etc. Zou voor mij een reden zijn om verder te kijken. Ik wil iemand die bij mijn bedrijf past, en mijn markt en doelgroep een beetje begrijpt. Niet iemand die een tekst maakt, een goede tekst, maar wel de plank misslaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 28 augustus 2019 12:15
Dan zijn jouw USP's niet duidelijk genoeg in je marketing. Buig je 'klein bedrijf' zijnde om in een pré voor jouw doelgroep. Benoem waarom jouw doelgroep met jou in zee moet gaan ipv met de grote jongens. Kennis, flexibiliteit, persoonlijke aandacht, snelle service... Ik noem maar wat.Een_bergje schreef: ↑28-08-2019 12:01Dank voor alle input tot zover! Mezelf toespitsen op een bepaalde doelgroep heb ik al gedaan. Helaas kiezen veel bedrijven in deze sector snel voor de 'grotere jongens'. Ik sta open voor nog meer van deze nuttige tips!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
woensdag 28 augustus 2019 12:46
Het probleem van tekstschrijvers is dat potentiële klanten vaak geen idee hebben dat ze een schrijver kunnen gebruiken. Je weet namelijk vaak niet wat je niet weet. Met andere woorden: ondernemers die geen taalgevoel hebben weten vaak niet hoe beroerd hun teksten zijn en dus gaan ze niet op zoek naar een professional.
Ik heb regelmatig gewoon bedrijven gemaild en gewezen op de matige kwaliteit van hun teksten (heel tactvol natuurlijk, want kritiek op teksten ligt vaak gevoelig). Daarbij natuurlijk gelijk als voorbeeld een verbeterde versie van een tekst meegestuurd en de verschillen toegelicht en natuurlijk ook het belang van de verbetering (beter imago, duidelijker klantcommunicatie, verbetering verkoop, etc). En dat alles netjes ingekleed in een uitnodiging tot contact en de mededeling dat ze de verbeterde voorbeeldtekst gratis mogen gebruiken als ze willen.
Soms hoorde ik niks terug en soms kwam er werk uit voort. Het is het proberen waard!
Ik heb regelmatig gewoon bedrijven gemaild en gewezen op de matige kwaliteit van hun teksten (heel tactvol natuurlijk, want kritiek op teksten ligt vaak gevoelig). Daarbij natuurlijk gelijk als voorbeeld een verbeterde versie van een tekst meegestuurd en de verschillen toegelicht en natuurlijk ook het belang van de verbetering (beter imago, duidelijker klantcommunicatie, verbetering verkoop, etc). En dat alles netjes ingekleed in een uitnodiging tot contact en de mededeling dat ze de verbeterde voorbeeldtekst gratis mogen gebruiken als ze willen.
Soms hoorde ik niks terug en soms kwam er werk uit voort. Het is het proberen waard!
woensdag 28 augustus 2019 12:48
En ze zien vaak het belang er niet van in. Hetzelfde geldt voor social media.JuriaanB schreef: ↑28-08-2019 12:46Het probleem van tekstschrijvers is dat potentiële klanten vaak geen idee hebben dat ze een schrijver kunnen gebruiken. Je weet namelijk vaak niet wat je niet weet. Met andere woorden: ondernemers die geen taalgevoel hebben weten vaak niet hoe beroerd hun teksten zijn en dus gaan ze niet op zoek naar een professional.
...
Seriously?
woensdag 28 augustus 2019 12:50
Precies, daarom moet je dat belang duidelijk zien te maken.MeredithGrey schreef: ↑28-08-2019 12:48En ze zien vaak het belang er niet van in. Hetzelfde geldt voor social media.
woensdag 28 augustus 2019 13:02
@Juriaan, dank voor de tip! Iets soortgelijks heb ik gedaan, het aanschrijven van bedrijven met het aanbod om hun website gratis na te kijken op verbeterpunten en dan die verbeterpunten soms mogen uitvoeren tegen betaling. Ik heb een specialisme maar zou op dit moment ook breder opdrachten aannemen. Hoewel dat ook weer een valkuil is volgens sommigen
woensdag 28 augustus 2019 13:15
Bedoel je mij? Ik ben o.a. tekstschrijver, maar ben wat breder onderlegd. Komt door mijn arbeidsverleden en dat helpt in mijn geval juist wel.Een_bergje schreef: ↑28-08-2019 13:03Maar jij bent dus zelf ook tekstschrijver begrijp ik?
@Meredith, dat is ook een punt ja, dat bedrijven het nut er niet van in zien. Terwijl het toch een visitekaartje is...
Seriously?
woensdag 28 augustus 2019 14:02
Zorg dat dat wat je schrijft echt uniek is. Websiteschrijvers worden echt wel gevraagd. Er zijn veel platform waar je jezelf kunt aanbieden. In eerste instantie is het best moeilijk om opdrachtgevers te vinden, want de concurrentie juist op dat vlak is ook groot.
Zelf heb ik het wat makkelijker omdat ik in een andere 'tak' van tekstschrijven zit. Ik hou me verre van ´websites´ en ´brochures´ e.d. Ik herschrijf of schrijf vacatureteksten specifiek geschreven op de door hun gezochte doelgroep/kandidaat. Op die manier komt de vacature van dat bedrijf een stuk leuker dan soortgelijke vacatures bij hun concurrenten.
Het moeilijkste vond ik mijn allereerste potentiële klant gewoon bellen. Die hadden echt de meest vage vacaturetekst ooit op een platform staan. Al meer dan een half jaar (en dat in de huidige economie) stond dat ding open. Geen idee wat ze nu eigenlijk zochten. Wel een hele hoop eisen, en nog meer eisen, en nog meer eisen. Totaal niet aantrekkelijk. Ik heb uit mezelf die tekst herschreven (gratis) en de verantwoordelijke persoon op het internet opgezocht en deze gewoon opgestuurd. Echt met het hart in de keel de telefoon gepakt. Maar aan de andere kant, wat had ik te verliezen? Ik had die klant niet, het ergste wat kon gebeuren is dat ik die klant nog steeds niet had. Maar ze vonden het zo leuk dat ik hun hele vacature portefeuille kreeg.
Inmiddels nog steeds niet helemaal van mijn bel angst af, maar het hoort er nu eenmaal bij.
Zelf heb ik het wat makkelijker omdat ik in een andere 'tak' van tekstschrijven zit. Ik hou me verre van ´websites´ en ´brochures´ e.d. Ik herschrijf of schrijf vacatureteksten specifiek geschreven op de door hun gezochte doelgroep/kandidaat. Op die manier komt de vacature van dat bedrijf een stuk leuker dan soortgelijke vacatures bij hun concurrenten.
Het moeilijkste vond ik mijn allereerste potentiële klant gewoon bellen. Die hadden echt de meest vage vacaturetekst ooit op een platform staan. Al meer dan een half jaar (en dat in de huidige economie) stond dat ding open. Geen idee wat ze nu eigenlijk zochten. Wel een hele hoop eisen, en nog meer eisen, en nog meer eisen. Totaal niet aantrekkelijk. Ik heb uit mezelf die tekst herschreven (gratis) en de verantwoordelijke persoon op het internet opgezocht en deze gewoon opgestuurd. Echt met het hart in de keel de telefoon gepakt. Maar aan de andere kant, wat had ik te verliezen? Ik had die klant niet, het ergste wat kon gebeuren is dat ik die klant nog steeds niet had. Maar ze vonden het zo leuk dat ik hun hele vacature portefeuille kreeg.
Inmiddels nog steeds niet helemaal van mijn bel angst af, maar het hoort er nu eenmaal bij.
woensdag 28 augustus 2019 14:35
Breder aannemen is op zich geen punt, maar het helpt je niet verder om klanten in jouw doelgroep te werven (want je bouwt er geen relevante portefeuille of referenties mee op). Het kan echter wel jouw rekeningen betalen, zolang je nog aan het opbouwen bent.Een_bergje schreef: ↑28-08-2019 13:02Ik heb een specialisme maar zou op dit moment ook breder opdrachten aannemen. Hoewel dat ook weer een valkuil is volgens sommigen
woensdag 28 augustus 2019 15:30
Peponi, wat stoer!Peponi schreef: ↑28-08-2019 14:02Het moeilijkste vond ik mijn allereerste potentiële klant gewoon bellen. Die hadden echt de meest vage vacaturetekst ooit op een platform staan. Al meer dan een half jaar (en dat in de huidige economie) stond dat ding open. Geen idee wat ze nu eigenlijk zochten. Wel een hele hoop eisen, en nog meer eisen, en nog meer eisen. Totaal niet aantrekkelijk. Ik heb uit mezelf die tekst herschreven (gratis) en de verantwoordelijke persoon op het internet opgezocht en deze gewoon opgestuurd. Echt met het hart in de keel de telefoon gepakt. Maar aan de andere kant, wat had ik te verliezen? Ik had die klant niet, het ergste wat kon gebeuren is dat ik die klant nog steeds niet had. Maar ze vonden het zo leuk dat ik hun hele vacature portefeuille kreeg.
Inmiddels nog steeds niet helemaal van mijn bel angst af, maar het hoort er nu eenmaal bij.
Mijn ervaring is ook wel dat bedrijven een pro-actieve houding waarderen. Ik ben weliswaar geen tekstschrijver, maar zit in een soortgelijke positie (vormgever), waar veel bedrijven ook het nut niet van inzien... of er een beetje bij laten doen door de stagiair.
woensdag 28 augustus 2019 16:43
Een_bergje schreef: ↑28-08-2019 16:27Ik schrijf ook SEO teksten ja. En me aansluiten zit ik al wel aan te denken maar er zijn veel platforms. Thanks!!
Heb je enig idee waarom jij jezelf niet kan "verkopen", waarom je teksten en CEO niet overtuigend genoeg zijn om jouw diensten te verkopen?
Wanneer jij jezelf niet kan verkopen, hoe denk je dat je dit wel voor een andere partij te kunnen doen? Of heb je een blinde vlek voor je eigen werk? In dat geval is het misschien een idee om een professional in te huren om eens goed naar je eigen teksten en pr te laten kijken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 28 augustus 2019 23:01
Onder andere, maar ik doe ook andere media- en communicatiegerelateerde dingen. Ik houd het een beetje vaag ivm herkenbaarheid...