Geld & Recht alle pijlers

Overwaarde in huis stoppen, hoe controleert de overheid?

06-04-2020 15:05 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

We gaan ons hier zelf nog in verdiepen maar nu er zoveel huizen zijn met overwaarde zitten hier misschien ervaringsdeskundigen.
Wij gaan ons huis verkopen en verwachten een flinke overwaarde.
Deze overwaarde gaan we gebruiken om een nieuw huis compleet te verbouwen.
Voor de aanschaf van het nieuwe huis gebruiken we een hypotheek bij de bank.
Zo uit mijn hoofd moet de overwaarde binnen 3 jaar in het huis gestopt zijn (anders komen er belastingen etc).
Maar hoe bewijs ik dit aan de overheid? Moet ik alle bonnen bewaren etc of wordt dit bepaald aan de hand van een nieuwe taxatiewaarde na de verbouwing?
Dan weet ik alvast wat ik aan administratie allemaal bij moet gaan houden.
Bedankt!
-
In ons geval ging de overwaarde in een bouwdepot gekoppeld aan de hypotheek. Van het depot kun je alleen maar verbouwing gerelateerde rekeningen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaren geleden controle gehad bij een tweede hypotheek die in een verbouwing was gestoken, en hebben toen alle bonnen moeten overleggen. Ik zou je dus adviseren om inderdaad alle bonnen te bewaren (ook de kleintjes van die pot verf en rol afplaktape die je zelf koopt, want juist die kosten tikken uiteindelijk ook nog erg aan).
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
06-04-2020 15:10
Wij hebben jaren geleden controle gehad bij een tweede hypotheek die in een verbouwing was gestoken, en hebben toen alle bonnen moeten overleggen. Ik zou je dus adviseren om inderdaad alle bonnen te bewaren (ook de kleintjes van die pot verf en rol afplaktape die je zelf koopt, want juist die kosten tikken uiteindelijk ook nog erg aan).
Ja, want het blijft namelijk nooit bij dat ene potje verf. Je gaat voor 1 pot verf naar de bouwmarkt, en rekent uiteindelijk 100 euro af... :lmao: @(
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
06-04-2020 15:10
Wij hebben jaren geleden controle gehad bij een tweede hypotheek die in een verbouwing was gestoken, en hebben toen alle bonnen moeten overleggen. Ik zou je dus adviseren om inderdaad alle bonnen te bewaren (ook de kleintjes van die pot verf en rol afplaktape die je zelf koopt, want juist die kosten tikken uiteindelijk ook nog erg aan).
Ja hier was ik dus idd al bang voor, weinig zin om dat allemaal bij te houden hahaha dat worden miljoenen bonnen.
Maar wat moet dat moet.
Hoe streng zijn ze daarin? De verbouwing gaat naar verwachting 130.000euro kosten, onze hele overwaarde. Grote aankopen bewaren we wel, maar al die kleine dingen die stiekem best aantikken zo samen... En tijdens een verhuizing/verbouwing ben je natuurlijk al helemaal snel de orde kwijt in huis.

Het gaat niet in een bouwdepot trouwens, we krijgen de overwaarde 'gewoon' zelf op de rekening.
-
Alle reacties Link kopieren
Een schoenendoos tot archief maken, en hier consequent alle bonnetjes in stoppen?
Als je controle "krijgt" kun je zo de doos pakken.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
06-04-2020 15:29
Ja hier was ik dus idd al bang voor, weinig zin om dat allemaal bij te houden hahaha dat worden miljoenen bonnen.
Maar wat moet dat moet.
Hoe streng zijn ze daarin? De verbouwing gaat naar verwachting 130.000euro kosten, onze hele overwaarde. Grote aankopen bewaren we wel, maar al die kleine dingen die stiekem best aantikken zo samen... En tijdens een verhuizing/verbouwing ben je natuurlijk al helemaal snel de orde kwijt in huis.

Het gaat niet in een bouwdepot trouwens, we krijgen de overwaarde 'gewoon' zelf op de rekening.
In mijn ervaring zijn ze heel streng. Alleen bankafschriften bijv voldeed niet, terwijl wij alles hadden gepind en vanaf een speciaal daarvoor opgezette rekening.

Je kunt het jezelf gemakkelijker maken door alle bonnen elke dag in een schoenendoos te gooien, en die dan eens per maand ofzo uit te pluizen en op een rijtje te zetten.
bartjes schreef:
06-04-2020 15:35
Een schoenendoos tot archief maken, en hier consequent alle bonnetjes in stoppen?
Als je controle "krijgt" kun je zo de doos pakken.
Dit is precies hoe wij het gedaan hebben. Alle bonnen in een doos en er verder niet naar omkijken.
Als het nodig is, heb je alles bewaard en kan je het verantwoorden.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 15:37
3.89% gewijzigd
Ik weet niet of dat nu nog kan, maar wij hadden een pinpas van het bouwdepot (twintig jaar geleden)

En verder hadden wij ook overwaarde in de aankoop gestoken en spaargeld in de verbouwing. Van dat spaargeld hoef je namelijk niet de bonnen te overleggen.

En wat na de verbouwing over was van de overwaarde hebben we afgelost op de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
06-04-2020 15:35
Een schoenendoos tot archief maken, en hier consequent alle bonnetjes in stoppen?
Als je controle "krijgt" kun je zo de doos pakken.
Ja, ik denk inderdaad dat we het zo gaan aanpakken.

Thanks voor het meedenken allen.
-
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben destijds een extra rekening geopend met pinpas en hierop dus de overwaarde gestort en daar dus ook steeds de kosten van betaald (pin, als overschrijving). Dus niks contant betaald.

Bij dit huis hebben we een overbruggingshypotheek genomen om te verbouwen (dit bedrag werd op onze rekening gestort) en na overdracht oude huis hebben we deze weer volledig afgelost.
Is je huis al verkocht en geleverd en heb je het geld al op de rekening om te kunnen gebruiken voor betalingen? Anders kijken naar wat Spotty schrijft over het huidige huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hier Evernote voor. We maken bij aankoop meteen een foto van de bon en slaan die op. Zo kunnen bonnen ook niet onleesbaar worden na een tijdje. En we kunnen ze ook meteen per categorie opslaan.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
06-04-2020 16:07
Is je huis al verkocht en geleverd en heb je het geld al op de rekening om te kunnen gebruiken voor betalingen? Anders kijken naar wat Spotty schrijft over het huidige huis.
Wij hebben geen overbruggingshypotheek etc.
Zie hierboven. Krijgen 'gewoon' het geld op de rekening.
-
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
06-04-2020 16:08
Wij hebben hier Evernote voor. We maken bij aankoop meteen een foto van de bon en slaan die op. Zo kunnen bonnen ook niet onleesbaar worden na een tijdje. En we kunnen ze ook meteen per categorie opslaan.
Top!! Thanks voor de tip.
-
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
06-04-2020 16:01
Wij hebben destijds een extra rekening geopend met pinpas en hierop dus de overwaarde gestort en daar dus ook steeds de kosten van betaald (pin, als overschrijving). Dus niks contant betaald.

Dit was niet voldoende voor de belastingdienst bij de controle. En dat is ook wel logisch, want wie zegt dat je inderdaad bouwmateriaal hebt gehaald bij de Praxis ipv een leuke loungeset ofzo.
Phloxx schreef:
06-04-2020 15:29
Ja hier was ik dus idd al bang voor, weinig zin om dat allemaal bij te houden hahaha dat worden miljoenen bonnen.
Maar wat moet dat moet.
Hoe streng zijn ze daarin? De verbouwing gaat naar verwachting 130.000euro kosten, onze hele overwaarde. Grote aankopen bewaren we wel, maar al die kleine dingen die stiekem best aantikken zo samen... En tijdens een verhuizing/verbouwing ben je natuurlijk al helemaal snel de orde kwijt in huis.

Het gaat niet in een bouwdepot trouwens, we krijgen de overwaarde 'gewoon' zelf op de rekening.
Best streng.

En heb je gekeken naar je aftrek rente mbt nieuwe hypotheek en de overwaarde?

https://bieb.knab.nl/hypotheken/bijleen ... overwaarde
Alle reacties Link kopieren
Je mag de overwaarde ook gebruiken voor de kosten koper.

Bij je belastingaangifte mbt jaar verkoop oude woning, krijg je ook de vraag over de overwaarde en wat je daarmee gedaan hebt. Alle bonnen inderdaad bewaren, ook handig voor jezelf om bij te houden of je binnen begroting blijft.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
06-04-2020 16:22
Top!! Thanks voor de tip.

Wij hebben het gesorteerd in categorieën. Dan kunnen we per categorie ook goed zien of ze binnen budget blijven. Dat kan bijvoorbeeld 'badkamer' zijn, maar ook 'elektriciteit'. Net naar hoe jullie je begroting opstellen. Soms kopen we voor meerdere 'categorieën' in 1x, maar dan zorgen we dan we bij de kassa even gesplitst afrekenen. Dan houd je vanaf het begin alles gescheiden en op de lange termijn hebben wij daar veel aan. (kleine moeite om bij de kassa even zo'n balkje tussen de spullen te leggen, grote moeite om na 2 maanden alle bonnen te sorteren. Dat idee)
Phloxx schreef:
06-04-2020 16:22
Wij hebben geen overbruggingshypotheek etc.
Zie hierboven. Krijgen 'gewoon' het geld op de rekening.
Van wie krijg je dat dan, de koper? Je hebt het pas in handen als verkocht en geleverd is. Waar woon je in de tussentijd?

Maar inderdaad wel dan wat anderen zeggen; echt tot op het kleinste bonnetje aan toe bewaren en in die schoenendoos gooien.

Mocht je verschillende schoenendozen hebben staan: maak dan per categorie een doos (badkamer, keuken, etc); dan kun je dat op een later moment makkelijker per categorie in een totaallijst (bv Excel) verwerken en bij elkaar op laten tellen.
Alle reacties Link kopieren
:blabla:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-04-2020 20:19
Reden: quote OP verwijderd
98.95% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven