Geld & Recht alle pijlers

Ik ondernemer, vriend in loondienst, hoe naar rato verdelen?

26-01-2021 20:54 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben recent naast mijn baan in loondienst een eenmanszaak gestart welke goed begint te lopen. Momenteel stop ik alles wat ik met mijn bedrijf verdien gelijk weer in de zaak, door benodigdheden aan te schaffen etc. Maar er gaat de komende maanden een punt komen waarop ik daadwerkelijk zelf geld ga verdienen met mijn bedrijf.

Nu verdelen mijn vriend en ik al heel lang naar volle tevredenheid onze gezamenlijke lasten naar rato. En we merken dat we deze nieuwe situatie lastig vinden.

Over wat ik als ondernemer verdien moet ik natuurlijk nog belasting betalen, dus dat deel zet ik apart. Daarnaast zet ik de ontvangen BTW apart, en de maandelijkse overige kosten als zakelijk telnr, website hosting etc. Mijn vriend is van mening dat we wat daarna overblijft moeten zien als mijn extra inkomen en dat we dat bedrag + het bedrag uit mijn loondienst moeten gebruiken als mijn inkomen voor de naar rato berekening.

Zelf wil ik eigenlijk een deel van dat bedrag gebruiken om te investeren in mijn bedrijf en een buffer aan te leggen, en de rest aan mezelf over maken als salaris. Dat salaris + mijn salaris uit loondienst zou dan samen kunnen meetellen voor de naar rato berekening.

Dus aan jullie de vraag: zijn er hier (parttime) ondernemers met een partner in loondienst (of andersom) die thuis de financiën naar rato verdelen?
En welk deel van wat er binnenkomt uit je onderneming neem je dan mee in die privé naar rato berekening?
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
27-01-2021 07:24
Hier meerdere situaties gehad, beide ondernemer, ik ondernemer hij loondienst... Wat is er mis met 50/50?
Zelfde bedrag op gezamenlijke rekening.
Diegene die langer gestudeerd heeft/ambitieuzer is/ ondernemend is/ harder werkt/ simpelweg meer verdient dan de ander moet toch niet meer betalen?
Zo deden wij het ook, ik was toen nog in loondienst en man werkte voor zichzelf. Allebei waren wij verantwoordelijk voor de helft van de vaste lasten. Gezamenlijke spaarrekening was ook gewoon een vaste last. Geen ingewikkeld gedoe, we kwamen ook beiden niets tekort.

Inmiddels gaat al jaren alles op de grote hoop gezien wij samenwerken in ons bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-01-2021 09:14
Het gaat niet om een persoonlijke buffer maar een bedrijfsbuffer. Zodat het bedrijf bijv haar loon kan uitbetalen ook in mindere tijden, zodat zij dan ook nog huishoudelijk kan bijdragen. Een bedrijfsbuffer kun je natuurlijk niet opbouwen voor je de onderneming start.

En ten tweede wil haar partner juist dat ze meer bijdraagt dan ze voorheen deed, omdat ze volgens hem meer verdiend. TO wil niet ineens minder gaan bijdragen.
+1
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Attraverso schreef:
27-01-2021 08:48
Ik denk dat bij de meeste koppels met elk een volwaardige (fulltime) job niet een van de partners 3x zoveel verdient als de ander.
Maar hier gaat het niet over een situatie waarbij elk een volwaardige fulltime job heeft, maar om eentje met een job en de ander met een bedrijf. Dan kunnen de verschillen best groot zijn, in positieve zin én in negatieve zin.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
27-01-2021 10:40
Maar hier gaat het niet over een situatie waarbij elk een volwaardige fulltime job heeft, maar om eentje met een job en de ander met een bedrijf. Dan kunnen de verschillen best groot zijn, in positieve zin én in negatieve zin.
Je kunt dezelfde logica hanteren: van salaris pro rata. TO moet dan zelf beslissen of ze zichzelf al salaris uit kan keren uit de bedrijfsactiviteiten. Als je er een baan naast houdt is dat misschien (nog) niet het geval. Met dat besluit heeft vriend niks te maken lijkt me? Ik bepaal niet voor mijn man of hij zichzelf genoeg uitkeert, dat is onderdeel van zijn bedrijf, zijn leven.
MadameJean schreef:
27-01-2021 13:19
Je kunt dezelfde logica hanteren: van salaris pro rata.
Dat is exact wat ik een paar pagina's terug schreef.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
27-01-2021 13:36
Dat is exact wat ik een paar pagina's terug schreef.
juist. ik zie het probleem ook niet, behalve dat de vriend van TO zich met haar bedrijfsvoering lijkt te willen bemoeien door zich te buigen over de vraag of ze wel of niet moet herinvesteren. Dat lijkt me irritant.
MadameJean schreef:
27-01-2021 13:47
juist. ik zie het probleem ook niet, behalve dat de vriend van TO zich met haar bedrijfsvoering lijkt te willen bemoeien door zich te buigen over de vraag of ze wel of niet moet herinvesteren. Dat lijkt me irritant.
Dat was bij ons ook een discussie toen mijn vriend en ik onze huishoudens gingen blenden. Hij keek met een loondienstbril naar mijn ondernemerschap. Voor hem was bufferen en sparen hetzelfde, maar voor mij als ondernemer zijn dat twee verschillende dingen.

Door een paar scenario's door te spreken kwam er wederzijds begrip. Ik wilde bufferen zodat ik mijn aandeel in de vaste lasten zou kunnen blijven betalen als de zaken minder goed gaan of als ik arbeidsongeschikt zou raken. Mijn vriend vond dat niet nodig omdat hij dan wel de lasten zou dragen. Heel lief, maar dat zou betekenen dat we (theoretisch) onze vaste lasten altijd zouden moeten afstemmen op zijn salaris. Dus bijvoorbeeld een lagere hypotheek afsluiten dan we samen zouden kunnen. Conclusie: niet logisch. Ik regel daarom mijn financiën op een manier waarmee we maximaal leefplezier hebben en minimaal risico. In de praktijk betekent dit dat ik voor 2 jaar buffer heb en mijn AOV een eigen risico van 2 jaar heeft en ik verzekerd ben voor een bedrag waarmee we onze lifestyle kunnen voortzetten.

Geld dat ik verder 'over' heb, steek in de aflossing van onze hypotheek, verbeteringen aan het huis en bijvoorbeeld zonnepanelen waardoor onze gezamenlijke lasten lager en woonplezier groter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal.
Eerst even wat verduidelijking: mijn vriend verdiend in loondienst de laatste jaren ong 10% meer dan ik en heeft dat al die tijd ook meer betaald aan de vaste lasten.
Nu ik naast mijn loondienst ook inkomen krijg uit mijn bedrijf is de verwachting dat ik meer ga verdienen. Ik vind het geen enkel probleem om dan dus ook meer bij te dragen.
Het is puur even de vraag hoeveel van wat er binnenkomt ik daarbij meereken.

Vriend is niet liefdeloos oid hoor, hij weet inderdaad gewoon niet wat er bij het runnen van een eigen bedrijf komt kijken financieel. En ik ben natuurlijk ook nog een beginner. Vandaar dat ik de wijsheid van het viva forum zocht ;-)

Ik heb een financieel plan maar deze kan nog wel wat uitgebreider. Vriend heeft zelf ook 50/50 voorgesteld maar ik wil juist meer betalen als ik meer verdien. Vind ik wel zo eerlijk. Ik denk dat het er dus op neer komt dat ik goed moet specificeren wat mijn kosten zullen zijn incl buffer, en op termijn ook pensioenopbouw en verzekeringen. En dan mezelf een eerlijk salaris uitkeren welke meetelt voor de naar rato berekening.
Het verschil was 10% en nu vinden jullie beide 50/50 een prima verdeling. Waar hebben we het dan nog over? Dan begin je daar toch mee? Dan kan je altijd kijken wat extra overhoud om samen te besteden. Waarom zo moeilijk doen als je ook nu pas net een zaak opstart en ook niet weet waar 't naartoe gaat. Waarom een voorschot nemen op wat je nog niet verdiend hebt? Alsof je zaak al niet onzekerheden en variabelen genoeg in het spel brengt?

Kijk over een jaar of 3 waar je staat met je zaak. Praten we dan verder.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik nu 50-50 doen en daarna kijken hoeveel je daadwerkelijk omzet, en hoeveel je wil investeren, en of je van je bedrijf je werk wik maken of je baan er naast blijft houden.

Dan kun je aan het eind van elk boekjaar kijken hoeveel je extra uitkeert en met je vriend deelt.

10% is wel een beetje verwaarloosbaar, daar hoef je toch niet zo moeilijk over te doen nu?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik inderdaad 50/50 voorstel en dan eind vh jaar alles wat ik 'over heb' extra in ons huis/vakantie oid stop. Goed idee. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Moondancer schreef:
27-01-2021 17:56
Ik denk dat ik inderdaad 50/50 voorstel en dan eind vh jaar alles wat ik 'over heb' extra in ons huis/vakantie oid stop. Goed idee. Bedankt.
Als jullie 50/50 doen, mag je natuurlijk wat je over hebt ook nog 50/50 doen lijkt me, als je dat zou willen. Je kunt de helft dan nog voor jezelf (los van je bedrijf) sparen. Wat doen jullie nu met bijvoorbeeld vakantiegeld/13e maand/bonus? Zo zou ik ook omgaan met wat jij extra verdient. Je kunt het later altijd nog anders gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend heeft duidelijk geen verstand van ondernemen.

Als ondernemer moet je een buffer aanleggen voor tegenvallers en (tijdelijk) teruglopende inkomsten. Als er een buffer is, kun je die gedeeltelijk ook inzetten voor nieuwe investeringen waarmee je kunt doorgroeien of voor vervanging van e.e.a..

Wat redelijk is hangt ook af van hoeveel winst uit je onderneming haalt, wat de woonlasten zijn, hoeveel je vriend verdient, wonen jullie in een eigen huis of huurhuis of eigen huis van een van beiden etc..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven