Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering kiezen

07-03-2021 09:58 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik wil mijn zorgverzekering aanpassen om wat kosten te besparen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat ik heel graag wil:

- volledig eigen keuze uit artsen/ziekenhuizen
- tandartsvergoeding
- een aantal fysiobehandingen

Ik ben 45 jaar

Wat niet hoeft:
- kraamzorg enzo
- sterilisatie
- alternatieve geneeswijzen

Heb al op Independer gekeken, maar twijfel nog enorm. Iemand tips? Ik zit nu bij Dsw voor 146 per maand voor soortgelijk pakket.

Bedankt voor het meedenken..
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je dit maar 1 x per jaar doen; als je het nu aanpast gaat het 1 januari 2022 in.
Dus je kunt beter wachten tot de prijzen en vergoedingen van 2022 bekend zijn.
aviendha wijzigde dit bericht op 07-03-2021 10:01
29.15% gewijzigd
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Je bent te laat voor het wijzigen van een zorgverzekering.
Dat kan vanaf 15 november tot 31 december. Voor een aanvullende verzekering heb je nog tot 31 januari. Maar daarna is het in principe niet meer mogelijk.

Heb je een inkomen op bijstandsniveau? Kijk dan of je je aan kan sluiten bij een collectieve verzekering via de gemeente. Dat mag het hele jaar door.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Daar ben je wel een tijd te laat mee. Helaas. Volgend jaar november/december kun je weer vergelijken en vanaf januari overstappen.
Zet dit in je agenda voor komende november
Dit heeft nu niet zo veel nut, om nu te kijken naar de wissel voor volgend jaar.
Er veranderd echt steeds best wat mbt dekking en kosten elk jaar.

Inderdaad, in je agenda zetten dat je eind november gaat kijken ernaar.
Alle reacties Link kopieren
Ow balen! Dank allemaal in elk geval. Dan kom ik in november wellicht hier terug als ik er weer niet uitkom!
Alle reacties Link kopieren
Je kan overigens wel je aanvullende verzekering in het lopende jaar laten aanpassen. Je zou zelfs een overstap voor je aanvullende verzekering kunnen doen, maar er is vaak sprake van een wachttijd (meestal 6 maanden) voor vergoedingen en er geldt geen acceptatieplicht. Je hebt daar dus niet veel aan. Wel zou je met je huidige verzekeraar kunnen bespreken wat de mogelijkheden zijn voor aanpassing van je huidige aanvullende verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Kun je je huidige overbodige aanvullende pakketten bij DSW niet gedurende het jaar uitzetten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de aanvullende tips! Daar ga ik induiken
Mork schreef:
07-03-2021 09:58
Wat ik heel graag wil:

- volledig eigen keuze uit artsen/ziekenhuizen
- tandartsvergoeding
- een aantal fysiobehandingen

Ik ben 45 jaar

Wat niet hoeft:
- kraamzorg enzo
- sterilisatie
- alternatieve geneeswijzen

Voor as november alvast wat tips...


Wees kritisch op wat je nodig hebt:

- Tanddekking komt meestal niet uit (maximaal bedrag vergoed / veel uitsluitingen).
- Vrije keuze uit zorgverleners is relatief: grote verzekeraars hebben met 99% een contract, dus het risico met een gewone naturapolis (niet budget!) is minimaal. Restitutiepolis is duurder, dus in het onwaarschijnlijke geval dat je een niet gecontracteerde zorgverlener wenst dan betaal je eventuele meerkosten (boven 75% of zo die vaak sowieso vergoed wordt) gewoon zelf uit wat je eerdere jaren hebt bespaard.
- Fysio: hoe vaak heb je die nodig gehad de afgelopen jaren? Als je fanatiek sport of al zwakke knieën hebt en sowieso vaak fysio nodig is het nuttig. Maar heb je in de afgelopen 10 jaar geen fysio bezocht, dan is de kans groot dat je voor niets een duurdere polis afsluit.

Waar je wel goed op kunt besparen:
- per jaar vooruitbetalen (meestal dan, dit jaar is de rente zo laag dat veel verzekeraars de korting minimaal hebben gemaakt).
- hoger eigen risico - als je wat spaargeld hebt en gewoonlijk weinig zorgkosten is dit de grootste post waar je op kunt besparen (levert mij ruim €200 korting op premie op per jaar).

Er zit een plafond aan je vrijwillig eigen risico €885. Verschil tussen minimaal en maximaal eigen risico is €500 en verschil in premie ruim €200 per jaar - in minder dan 3 jaar dus terugverdiend als je een keer wel meer dan €885 zorgkosten zou hebben. Verwacht je een jaar wel hoge kosten voor planbare zorg, dan kun je je ER in december aanpassen en de zorg starten in januari van het jaar erop.
Alle reacties Link kopieren
Dank @Punttllita! Een vraag nog. Wat bedoel je hier precies mee?

Vrije keuze uit zorgverleners is relatief: grote verzekeraars hebben met 99% een contract, dus het risico met een gewone naturapolis (niet budget!) is minimaal. Restitutiepolis is duurder, dus in het onwaarschijnlijke geval dat je een niet gecontracteerde zorgverlener wenst dan betaal je eventuele meerkosten (boven 75% of zo die vaak sowieso vergoed wordt) gewoon zelf uit wat je eerdere jaren hebt bespaard.
Exact wat er staat. In mijn ogen is de meerwaarde van een restitutiepolis minimaal en niet de meerkosten qua premie waard.

https://www.unitedconsumers.com/blog/ge ... -polis.jsp

In theorie klinkt een restitutiepolis dus beter, meer vrije keuze en zo. In de praktijk is het meestal onnodig en biedt een naturapolis al meer dan genoeg keuze èn betaalt je verzekeraar je zorgverlener zonder dat jij daar tussen hoeft te gaan zitten / voorschieten.

(Ik heb een operatie van > €10K bij de zorgverlener van mijn keuze in een andere provincie gewoon vanuit naturapolis en zonder gedoe vergoed gekregen. Had zelfs naar dé expert in België kunnen uitwijken als ik dat had gewild - daar had mijn grote zorgverzekeraar ook contract mee)
Alle reacties Link kopieren
Bij Dsw zit sowieso de betere tandartsvergoeding in het top pakket, net zoals onbeperkt fysio.

Ik denk dat het lastig wordt om onder de 146 euro uit te komen en dan wel bovenstaande in het pakket willen hebben.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
TO, is het je duidelijk wat het verschil is tussen een natura- en een restitutiepolis?
Alle reacties Link kopieren
Hi Lariba en Puntilla, die termen ken ik inderdaad niet, maar ik ga even kijken op Google. Sowieso waardevolle info. Ik kan me er echt blind op gaan staren. Bedankt! Ook aan de anderen
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten bij Menzis en mijn man heeft daar het jongerenpakket. Daar zit een gedeeltelijke tandartsvergoeding in (80% tot 350 euro) en 9 fysiobehandelingen. Het heet jongerenpakket, maar mag gewoon door iedereen afgesloten worden. Hij is ook 45 jaar. Qua tandarts heeft hij 2 controles+gebitsreiniging per jaar en een enkele keer een gaatje. De controles worden volledig vergoed, de gebitsreiniging en de gaatjes vullen 80%
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
07-03-2021 10:16
Je kan overigens wel je aanvullende verzekering in het lopende jaar laten aanpassen. Je zou zelfs een overstap voor je aanvullende verzekering kunnen doen, maar er is vaak sprake van een wachttijd (meestal 6 maanden) voor vergoedingen en er geldt geen acceptatieplicht. Je hebt daar dus niet veel aan. Wel zou je met je huidige verzekeraar kunnen bespreken wat de mogelijkheden zijn voor aanpassing van je huidige aanvullende verzekering.
.
Een, al bestaande aanvullende verzekering, kun je in januari aanpassen. De rest van je verhaal klopt ook niet.

https://www.poliswijzer.nl/zorgverzeker ... nuari%20in.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
07-03-2021 12:07
TO, is het je duidelijk wat het verschil is tussen een natura- en een restitutiepolis?

En als aanvulling op die vraag: als je denkt gebruikt te gaan maken van GGZ-zorg is restitutie wél aan te bevelen. Anders loop je het risico dat de behandeling, of behandelaar of instelling/praktijk die bij jou het beste past, niet of niet volledig vergoed wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven