Werk & Studie alle pijlers

administratie baan in de zorg

02-04-2024 18:06 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het dus eigenlijk niet meer naar mijn zin op werk door meerdere redenen en ik wil op mijn gemak kijken wat er verder nog is. Ik zit dus niet op een schop stoel.

Ik heb ervaring in administratie/orderverwerking en klantenservice, maar ik wil dus absoluut geen klantenservice meer doen. Een keertje iemand bellen of mailen prima, maar niet meer als hoofd taak.

Het lijkt mij leuk om administratie te gaan doen in de zorg, maar ik heb nog nooit in die sector gewerkt. Dacht wellicht dat iemand op viva tips heeft in wat voor werk er mogelijk is.
Het liefst wel voor 28-32 uur in de week en liever geen weekenden, want dat is vaak wel in de zorg hoor ik.

Ik heb wel ideeën,maar werkelijk geen idee waar te beginnen. Op vacature sites vind ik niet echt wat ik zoek of te weinig uren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is administratie in de zorg zo anders dan welk ander willekeurig administratieve baan?
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
02-04-2024 18:09
Is administratie in de zorg zo anders dan welk ander willekeurig administratieve baan?
Geen idee ik denk het niet, maar de sector spreekt me steeds meer aan.
Ik heb jaren in de commerciële/e-commerce sector gewerkt en merk dat dit me niet meer zo ligt.

En ja zorg is ook commerciële dat weet ik, maar toch op een bepaalde manier anders denk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoek eens op medisch-secretaresse.

Kun je ook kijken wat je voor aanvullende cursussen/opleiding nodig hebt.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat dat best wel tegenvalt. Bij ons zit de admin gewoon met elkaar op een afdeling en wij komen er alleen als ons koffie-apparaat off de printer kapot is. Dus alleen aan de facturen zullen ze zien dat ze de admin voor de zorgsector doen denk ik?
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voordat je de overstap waagt naar medisch secretaresse zou ik me ook verdiepen in je baankansen. De laatste keer waren er 60 (of nog meer) sollicitanten op 1 vacature. Uiteindelijk wordt er dan via via iemand gekozen.

Waar ik nu werk, zitten mensen achter de balie die door lichamelijke klachten niet meer in de zorg konden werken. Je komt er denk ik niet zo makkelijk tussen.

https://youchooz.nl/nl
Ken je deze site? Hier staan allerlei beroepen en opleidingen voor in de zorg.

Je zou ook nog kunnen kijken bij zorgverzekeraars, de gemeentes, bedrijven die facturen versturen voor bijvoorbeeld een tandarts, etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
huisduif schreef:
02-04-2024 18:23
Voordat je de overstap waagt naar medisch secretaresse zou ik me ook verdiepen in je baankansen. De laatste keer waren er 60 (of nog meer) sollicitanten op 1 vacature. Uiteindelijk wordt er dan via via iemand gekozen.

Waar ik nu werk, zitten mensen achter de balie die door lichamelijke klachten niet meer in de zorg konden werken. Je komt er denk ik niet zo makkelijk tussen.

https://youchooz.nl/nl
Ken je deze site? Hier staan allerlei beroepen en opleidingen voor in de zorg.

Je zou ook nog kunnen kijken bij zorgverzekeraars, de gemeentes, bedrijven die facturen versturen voor bijvoorbeeld een tandarts, etc.
Dit dus. HIer in de buurt zijn allemaal grote zorgorganisaties waarvan personeel als ze niet meer aan het bed kunnen werken naar deze functies gaan. Ik heb zelf lichamelijke klachten waardoor ik ook graag de switch naar lichter werk wil maken. Helaas werk ik bij een zorgorganisatie waar dat niet kan, het is dan echt einde oefening hier. En bij die andere organisaties komt je er dus niet tussen. Solliciteer er wel op vacatures, soms ook op gesprek komen, maar uiteindelijk gaat de voorkeur naar een eigen medewerker. Begrijpelijk maar ik baal hier behoorlijk van want kom er zo niet tussen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een paar maanden als polikliniekmedewerker gewerkt omdat ik graag in de zorg wilde werken, na 4 maanden ben ik teruggegaan naar mijn oude baan.

Maar ik zou dus kijken voor medisch secretaresse of polikliniekmedewerker
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat lijkt je er leuk aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
02-04-2024 18:13
Geen idee ik denk het niet, maar de sector spreekt me steeds meer aan.
Ik heb jaren in de commerciële/e-commerce sector gewerkt en merk dat dit me niet meer zo ligt.

En ja zorg is ook commerciële dat weet ik, maar toch op een bepaalde manier anders denk.
Wat dan precies?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een bemiddelingsfunctie in de zorg. Heel erg leuk, veel contact met mensen, met collega's en veel administratie. Eigen agenda indelen. Afwisseling tussen thuis werken en op kantoor / verschillende locaties.
Ben heel blij met deze overstap! (Ik kom van de werkvloer zorg)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mwrosa schreef:
02-04-2024 19:18
Ik heb een bemiddelingsfunctie in de zorg. Heel erg leuk, veel contact met mensen, met collega's en veel administratie. Eigen agenda indelen. Afwisseling tussen thuis werken en op kantoor / verschillende locaties.
Ben heel blij met deze overstap! (Ik kom van de werkvloer zorg)

Ze wil liever geen (telefonisch) contact met mensen schrijft ze in de OP.
Lijkt me een lastige worden in de zorg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Functioneel beheerder HiX (zorgadministratie en zorgfacturatie)
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verdiep je eens in de volgende zaken (ziekenhuis overigens, maar waarschijnlijk ook in andere zorgorganisaties echt wel aan de orde)

Zorgadministratie (is vaak een afdeling)
Facturatie (vaak gekoppeld aan bovenstaande)
Inkoop/ Verkoop
Financiële administratie (crediteuren/debiteuren)
Medisch codeur (al 30 jaar een uitstervend beroep maar still going strong)
Functioneel beheer (ict inrichting, ook interessant misschien? In elk geval banen genoeg..)
OK planning misschien iets (wel veel bellen ook)?

Ik ken veel mensen die vertrokken om office manager te worden bij tandartsen en huisartsen?

Administratie genoeg in de zorg… helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf medisch secr en wat hier boven geschetst wordt over dat je als admin in de zorg bij elkaar zit en facturen ziet, is totaal een verkeerd beeld.

Ik kom dagelijks met patiënten in aanraking. Maak afspraken voor ze. Zorg dat ze documenten op tijd krijgen. Ik ben aanwezig bij de MDO's waar de pt en familie ook bij zitten.

Een hele fijne baan voor 28 uur tijdens kantooruren, veel contact met mensen en geen aanraking met poep pies en bloed.

En dat je je moet verantwoorden waarom je de sector leuk lijkt, vind ik zo vermoeiend. Ik kan dat ook niet uitleggen hoor. Ik kom ook niet verder dan dat het leuk is dienstverlenend bezig te zijn en dat het fijn is om met mensen te werken die jouw acties weer waarderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is toch ook veel admin-werk achter de schermen in de zorg? Dus de financiële administratie van ziekenhuizen bv?
Misschien is het werk dan niet heel erg anders, maar ik denk dat het wel degelijk uitmaakt of je dat werk doet voor een ziekenhuis, of voor de firma KunstGrasTegels4U BV op een industrieterrein/kantorenpark.
Toch elke dag als je het gebouw inloopt het gevoel hebben dat jij ook iets nuttigs doet om ervoor te zorgen dat alle patienten geholpen kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle tips en adviezen. Ik heb genoeg stof in ieder geval om over na te denken en ga me eens oriënteren in de mogelijkheden. Vele in mijn omgeving zeggen dat secretaresse echt iets voor mij zou zijn, maar denk dat dit heel erg aan organisatie ligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Because schreef:
02-04-2024 19:57
Ik ben zelf medisch secr en wat hier boven geschetst wordt over dat je als admin in de zorg bij elkaar zit en facturen ziet, is totaal een verkeerd beeld.

Ik kom dagelijks met patiënten in aanraking. Maak afspraken voor ze. Zorg dat ze documenten op tijd krijgen. Ik ben aanwezig bij de MDO's waar de pt en familie ook bij zitten.

Een hele fijne baan voor 28 uur tijdens kantooruren, veel contact met mensen en geen aanraking met poep pies en bloed.

En dat je je moet verantwoorden waarom je de sector leuk lijkt, vind ik zo vermoeiend. Ik kan dat ook niet uitleggen hoor. Ik kom ook niet verder dan dat het leuk is dienstverlenend bezig te zijn en dat het fijn is om met mensen te werken die jouw acties weer waarderen.
Dat dit in jouw baan is, wil niet zeggen dat dit in iedere baan is. Als polikliniekmedewerker zaten we met 6 vrouwen backoffice bij elkaar en sprak je alleen af en toe een patiënt kort aan de balie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Because schreef:
02-04-2024 19:57
Ik ben zelf medisch secr en wat hier boven geschetst wordt over dat je als admin in de zorg bij elkaar zit en facturen ziet, is totaal een verkeerd beeld.

Ik kom dagelijks met patiënten in aanraking. Maak afspraken voor ze. Zorg dat ze documenten op tijd krijgen. Ik ben aanwezig bij de MDO's waar de pt en familie ook bij zitten.

Een hele fijne baan voor 28 uur tijdens kantooruren, veel contact met mensen en geen aanraking met poep pies en bloed.

En dat je je moet verantwoorden waarom je de sector leuk lijkt, vind ik zo vermoeiend. Ik kan dat ook niet uitleggen hoor. Ik kom ook niet verder dan dat het leuk is dienstverlenend bezig te zijn en dat het fijn is om met mensen te werken die jouw acties weer waarderen.
En wat is jouw vooropleiding of achtergrond dan? Het lijkt me erg leuk werk wat je beschrijft maar heb geen medische en geen administratieve opleiding. Wel ervaring in onderwijs en welzijn met veel administratie
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt ook kijken naar iets ondersteunends op het gebied van klinische studies in grotere ziekenhuizen. Studiecoordinator, of trial assistant. Al denk ik dat de opleidingseisen daar ook best wel hoog liggen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
De meeste managers binnen zorgorganisaties hebben ook een secretaresse
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ooit begonnen als directie secretaresse voor een manager in de zorg.
Waar de sfeer op de werkvloer in ziekenhuizen meestal goed is, want met zijn allen werk je keihard voor 1 doel, die patient, was dit bij afdeling management heel anders.
machtsspelletjes, onveilige sfeer, achter de ellebogen, roddels, over de rug van een ander beter proberen te worden, veel angstcultuur en verkeerde mensen met teveel macht.
Eerst dacht ik dat dit aan deze specifieke afdeling lag maar het bleek overal te spelen. Ook in andere ziekenhuizen. Ik hoop dat dit in de loop der jaren is aangepakt, maar dit is wel de associatie die ik heb met administratief werk in de zorg.
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
02-04-2024 20:57
Bedankt voor alle tips en adviezen. Ik heb genoeg stof in ieder geval om over na te denken en ga me eens oriënteren in de mogelijkheden. Vele in mijn omgeving zeggen dat secretaresse echt iets voor mij zou zijn, maar denk dat dit heel erg aan organisatie ligt.
Als medisch secretaresse moet je wel een tamelijk dienstverlenende instelling hebben, en tegen stress en een stootje kunnen. Mensen die slecht geholpen worden door de klantenservice gaan soms al uit hun plaat, laat staan als het over hun gezondheid gaat. Soms zitten de secretaresses hier te huilen achter het bureau, omdat ze zijn uitgefoeterd. En dan niet door de dokter, maar door de patiënten voor wie ze zo graag de zorgsector in wilden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suy schreef:
03-04-2024 11:06
Ik ben ooit begonnen als directie secretaresse voor een manager in de zorg.
Waar de sfeer op de werkvloer in ziekenhuizen meestal goed is, want met zijn allen werk je keihard voor 1 doel, die patient, was dit bij afdeling management heel anders.
machtsspelletjes, onveilige sfeer, achter de ellebogen, roddels, over de rug van een ander beter proberen te worden, veel angstcultuur en verkeerde mensen met teveel macht.
Eerst dacht ik dat dit aan deze specifieke afdeling lag maar het bleek overal te spelen. Ook in andere ziekenhuizen. Ik hoop dat dit in de loop der jaren is aangepakt, maar dit is wel de associatie die ik heb met administratief werk in de zorg.
Denk dat dit bij veel grote instellingen wel beetje zo is, ongeacht de sector. Ik heb dit al bij 2 of 3 verschillende bedrijven gezien dat dit gebeurde en was blij dat ik er een beetje buiten stond. Absurd wat mensen elkaar kunnen aandoen om er zelf beter van te worden. Ik vond het erg leerzaam om van een afstandje te zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
duizel schreef:
02-04-2024 22:00
En wat is jouw vooropleiding of achtergrond dan? Het lijkt me erg leuk werk wat je beschrijft maar heb geen medische en geen administratieve opleiding. Wel ervaring in onderwijs en welzijn met veel administratie
NAMS

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven