Werk & Studie alle pijlers

Al 6 weken ochtenddienst, hoe volhouden? [ Geen OP]

19-09-2020 01:40 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-10-2020 13:31
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen.
99.31% gewijzigd
Ik begin altijd om 7 uur . Je went er vanzelf aan en gaat naar dat ritme leven.
Kan je niet een muziekje aanzetten waar je mee in slaap valt? Iets van Marconi? Misschien iets van meditatie voordat je gaat slapen? Stressen over dat je niet genoeg slaap gaat krijgen, is soort van een selffulfilling prophecy. Door het stressen blijf je wakker.

Probeer je stress over het slapen te verminderen.
Eigenlijk is dit lang zo gek niet als je misschien denkt. Mijn ervaring in 5 ploegendienst is dat er heel veel mensen moeite hebben met ochtenddienst ( 6 uur beginnen ) en veel mensen met nachtdienst ( 22: 00 beginnen ) . Veel mensen kunnen niet slapen voor de ochtenddienst, juist omdat ze moeten slapen en ik denk een soort stress krijgen. Mensen die moeite hebben met nachtdiensten kunnen vaak heel slecht slapen overdag en sommigen komen niet verder dan een uur of 3.

Bij veel mensen komt er een ritme in als ze een hele tijd dezelfde tijd beginnen, maar sommigen blijven echt moeite houden. Op zich vind ik het helemaal niet gek om aan te geven dat je graag ook andere diensten wilt lopen ook om het beter vol te houden. Als je niet alleen maar ochtenden loopt, maar ook af en toe iets anders kom je nooit in een ritme.

Omdat je geen vast contract hebt wordt je misschien gewoon ingezet om gaten in de bezetting op te vangen. Ik vind dat een vorm van misbruik. Ik weet niet van wie je die officiële waarschuwing hebt gehad, maar dat moet het uitzendbureau zijn, als je werkplek het alleen jou meedeelt en niet het uitzendbureau is het helemaal niet serieus te nemen.

Als je hem van het uitzendbureau hebt of daar op een tijdelijk contract werkt moet je gewoon aangegeven wat je probleem is. Goed werkgeverschap houdt ook in voor een probleem een oplossing zoeken.
heb je toevallig al eens een andere wekker geprobeerd?
ik heb ook een tijd gehad dat als ik om 7 uur begon me versliep.
ik zette altijd meerdere wekkers via me telefoon maar snoosde ze en hoorde ze op een gegeven moment meer.

Voor de dagen dat ik echt vroeg op moet staan heb ik nu een wake up ligt. deze staat aan de andere kant van mijn kamer en geeft licht af.
Ook geeft hij een best hard geluid af van allemaal dieren.

Om een of andere reden als die afgaat weet ik dat ik op moet staan en sta ik ook gelijk op terwijl ik de telefoon verder snooze.

ik weet niet of je iemand dichtbij hebt staan die ook zo vroeg wakker is. en je het kan vragen? ik heb het elke maandag en heb mijn ouders als achterwacht ( ik woon 10 min van werk) mijn ouders zijn altijd vroeg wakker. als zij dan een half uur voor die tijd nog niks van me gehoord hebben dan bellen ze me wakker.
Wist niet van dat snoozen, maar dat is gewoon nergens goed voor. Ik heb dat lang gedaan en ik werd eigenlijk iedere keer opnieuw wakker, en als je je vertelt slaap je dus verder zonder wekker. Beter ga je gewoon luisteren en wakker worden. Ik vind snoozen jezelf pesten.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
19-09-2020 07:05
5 uur opstaan is echt wel midden in de nacht.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat 7 uur niet midden in de nacht is en vraag aan TO naar haar reistijd. Als dat maar een half uurtje is, is er geen enkele reden om om 5 uur op te staan.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
19-09-2020 07:26
Klopt natuurlijk ook. In mijn geval bedoelde ik eigenlijk ipv 22 uur die ze doet, een half uurtje eerder.

Ik ben een ochtendmens en ik vind oudjaarsavond, bijvoorbeeld, altijd een beproeving.
O ik ook hoor. Lig altijd rond 20.30 in bed. Heerlijk vind ik dat. Beetje lezen of tv kijken.
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
19-09-2020 10:07
Misschien is er een collega een ochtendmens en kun je met die collega ruilen zodat jij de avonddiensten draait.
Precies. Waarom zou dit niet kunnen? Ik denk dat dit een heel hoop scheelt. Waarom moet er altijd in wisselend rooster worden gewerkt.
Wij hadden vroeger in de thuiszorg een team dat alleen ochtenden draaide en team wat avonden werkte. Dit werkte als een tierelier en ziekteverzuim was laag want men werkte op tijden naar eigen keuze.
Maar ja flexibel is het magisch toverwoord dus moest er gerouleerd worden. Niemand zag er nut van in maar het moest.
Niet iedereen is geschikt voor veel van die vroege diensten.
Ik ben een avondmens en werkt daarom veel avonden, dat past beter bij mijn eigen ritme.
Ik ben ook nooit gewend geraakt aan om 7 uur beginnen en heb dat toch echt jaren geprobeerd. Ook nu nog als ik vroege dienst heb slaap ik vaak maar een of twee uurtjes of helemaal niet. Kan je wel mee werken, maar lekker is het niet.
Ik zie het probleem niet van proberen je werktijden te ruilen naar tijden die bij je passen. Heeft de werkgever ook meer aan je, om je in te zetten op de uren dat je het meest productief bent en er zijn juist veel mensen die graag overdag werken en vroeg beginnen.
je kan dit altijd aankaarten lijkt mij.
Nouschi schreef:
19-09-2020 07:05
5 uur opstaan is echt wel midden in de nacht.
Overdrijven is ook een vak.
Ik ben op zich een ochtendmens, maar ik val meestal ook pas middernacht in slaap en sta ook al eeuwenlang tussen de 5 en 6 uur op. Nu met thuiswerken een halfuurtje later ;)

Hoe dan ook: voor mijn wekker moet ik 4 meter lopen en ik heb daarnaast nog een wake-up light (gewoon geprogrammeerd op de hue-lampen boven mijn bed). Ik doe wel mijn best om elke week gemiddeld aan de 8 uur per nacht te komen, na jaren slaaptekort. Nu zorg ik ervoor dat ik een paar keer per week vroeger in slaap val (met medicatie) en een paar keer per week (weekend!) langer uit kan slapen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn mensen die hier simpelweg niet aan wennen, zoals ik. Ik heb veel vroege diensten gehad (kwart over vijf opstaan) en deed dit heel gedisciplineerd ook in het weekend. Echter ik bleef chronisch moe, midden op de dag in slaap vallen etc. Alles geprobeerd, Zelfs maanden vol gehouden. Ik voelde me oud, energieloos en chagrijnig. Wisselende diensten hielpen ook niet, ook dat was een te grote belasting op mijn lichaam merkte ik. Hierdoor ben ik maar een andere baan gaan zoeken.
Nu normale tijd opstaan (voor mij half acht) en ik ben een gelukkiger mens!
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je eigenlijk? Bij jongeren is het bioritme zodanig dat ze pas laat slapen en moeilijk vroeg wakker kunnen worden.

Als je uitgaat van 7 uur slaap ( wat voor veel mensen voldoende is) is 22 uur naar bed, 22.30 slapen en 5.30 wekker prima. Dan wel meteen opstaan, dus de wekker niet naast je bed.

Om sneller en beter te slapen heb je misschien wel iets aan deze tips
https://volzicht.nl/heb-je-moeite-met-inslapen/

En als je moeite blijft houden zou ik het op je werk bespreken. Dat is geen klagen maar op een volwassen manier aangeven wat wel en niet werkt voor jou en samen naar een oplossing zoeken. Wie weet zijn er mensen die graag in de vroege ochtend beginnen. Ik heb zelf een collega die graag om 5 uur begint.
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw eigen biologische ritme? Ik heb zelf mn hele schooltijd en deel van mijn werktijd geknokt om op tijd te slapen en op te staan. Maar eigenlijk wordt ik pas rond middernacht moe & val dan ook direct in slaap. Terwijl als ik vroeg naar bed ging ik door de frustratie van het wakker liggen en de onrust in mijn lijf met geluk rond 2uur sliep. Achteraf blijkt het late slapen bij mijn onlangs gediagnosticeerde adhd te horen.... En dit verklaard voor mij ook waarom ik makkelijker in slaap val op actieve salsamuziek dan op rustgevende nummers. Kijk naar wat jij nodig hebt, en niet naar wat voor anderen werkt.

Ken je de app alarmy? Hier kun je verschillende methodes kiezen om de wekker uit te zetten. Ik deed dit namelijk al slapende maar hiermee lukt me dat niet. Ik stel namelijk in dat ik eerst meerdere rekensommen moet maken, en al doe ik vanalles in mijn slaap, rekenen lukt niet haha. Dus als ik vroeger op moet dan mijn biologische klok goed vind, gebruik ik die app.

Daarnaast is er niks mis met aangeven op je werk dat je een avondmens bent en dus voorkeur hebt voor de late diensten. Ga dit echter niet als een recht zien. Over het algemeen, hoe flexibeler jij je opstelt, hoe meer een werkgever ook met jou mee wil denken.

Als laatste tip, stress niet over te weinig slaap snachts. Als je moe genoeg bent, val je na je dienst wel een uurtje in slaap! Dat stressen kost alleen maar energie en van liggen rust je lijf ook al uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven