Arbeidsjurist aanwezig?
vrijdag 20 februari 2026 om 19:51
woensdag 25 februari 2026 om 11:38
Ah op die fiets! Dat heb je knap samengevat, nu snap ik het!NM1717 schreef: ↑24-02-2026 08:43Eigenlijk komt het er op neer dat de collega’s die in de zomervakantie vrij willen hun vaste vrije dagen aan hun vakantie vastplakken (zou ik ook proberen )
Hierdoor ontstaat er een nog groter bezettingsprobleem en de collega die niet in de zomervakantie weg gaat wordt er eigenlijk op aangerekend dat zij haar vrije dag niet wilt ruilen en daardoor 4 mensen niet op vakantie kunnen. Deze hebben allemaal al geboekt zonder goedkeuring.
Als zij eerst de vakanties hadden overlegd met elkaar hadden ze er zelf ook voor kunnen kiezen om hun vrije dag te werken zodat een andere collega ook op vakantie kan. Nu hebben ze hem dus zelf allemaal al toegeëigend en krijgt de andere collega dus een beetje de schuld.
woensdag 25 februari 2026 om 11:53
Managers afschaffen en gewoon als zelfsturende teams gaan werken.....
woensdag 25 februari 2026 om 13:20
woensdag 25 februari 2026 om 15:37
Dat kan natuurlijk, maar dan zou er een poule moeten zijn met mensen die wel ervaring hebben met de doelgroep en die bij ziekte of in vakantieperioden bijspringen. Want zo werkt het niet, dat is wel duidelijk. Ik snap ook echt niet dat die manager en jullie als werknemers de boel zo op scherp zetten.
Graftak!
woensdag 25 februari 2026 om 15:44
Het is best gek dat er uberhaupt geen poule is om in te zetten bij vakantie/ziekte/zwangerschapsverlof en alle andere soorten verlof.Lady*Voldemort schreef: ↑25-02-2026 15:37Dat kan natuurlijk, maar dan zou er een poule moeten zijn met mensen die wel ervaring hebben met de doelgroep en die bij ziekte of in vakantieperioden bijspringen. Want zo werkt het niet, dat is wel duidelijk. Ik snap ook echt niet dat die manager en jullie als werknemers de boel zo op scherp zetten.
Maar goed, met een volwassen team is het ook leuk als je op een geven en nemen-manier tot een redelijke vakantieplanning kan komen. Met de belofte dat wie nu zijn zin het minste krijgt met kerst en volgend jaar de eerste is ofzo.
woensdag 25 februari 2026 om 15:48
Dat bedoel ik ook met mijn laatste zin. Als je dan toch weet dat je bezetting zo minimaal is ga je toch niet ook nog eens elkaar vliegen afvangen door lekker zonder goedkeuring te boeken met je vaste vrije dag als extraatje en dan die ene die tijdens de schoolvakanties wel gewoon doorwerkt de zwarte piet toespelen. Dan ga je voor mijn part in november van het voorafgaande jaar al even zitten om de boel naar behoren te regelen.Mabel schreef: ↑25-02-2026 15:44Het is best gek dat er uberhaupt geen poule is om in te zetten bij vakantie/ziekte/zwangerschapsverlof en alle andere soorten verlof.
Maar goed, met een volwassen team is het ook leuk als je op een geven en nemen-manier tot een redelijke vakantieplanning kan komen. Met de belofte dat wie nu zijn zin het minste krijgt met kerst en volgend jaar de eerste is ofzo.
Ik ben tenminste blij dat het er bij mij op de wasserij (waar ook een chronisch gebrek is aan direct inzetbare vervangers) anders aan toe gaat.
Graftak!
woensdag 25 februari 2026 om 16:39
woensdag 25 februari 2026 om 16:42
Lastig ja maar ook noodzaak om het op tijd te regelen. Mijn schoondochter werkt in die sector met een behoorlijke verantwoordelijkheid. Het zou raar zijn als zij nooit op vakantie zou kunnen. Denk aan zware medicatie toedienen, infusie en complexe wondverzorging. Het wordt altijd geregeld. Intern of extern.
Afkoelen heeft gewerkt
woensdag 25 februari 2026 om 16:43
Ja, dat lijkt me ook.Lady*Voldemort schreef: ↑25-02-2026 16:39Ja maar ja. Zoals het nu gaat gaat het ook niet. Er hoeven er maar twee uit te vallen en er is al een probleem.
Maar ik vroeg me ooit hetzelfde af bij een vriendin die in de zorg werkt. Zo'n poule leek me ook wel wat. Inplaats van het aanrukken van zzp'ers en uitzendkrachten.
Alleen is het een beetje de vraag hoe je de bezetting van een poule wel op peil houdt.
woensdag 25 februari 2026 om 19:16
Als deze collega opzegt is er ook een probleem. Zou ik dus mooi inderdaad op 30 juni ofzo doen.Lady*Voldemort schreef: ↑25-02-2026 16:39Ja maar ja. Zoals het nu gaat gaat het ook niet. Er hoeven er maar twee uit te vallen en er is al een probleem.
donderdag 26 februari 2026 om 08:05
Wat doen die dan wanneer ze niet nodig zijn? En wie betaalt ze dan terwijl ze thuis zitten? En zij mogen nooit onbeschikbaar zijn in vakantieperiodes? Hoe doen deze ervaring op? Door dubbel mee te lopen?Lady*Voldemort schreef: ↑25-02-2026 15:37Dat kan natuurlijk, maar dan zou er een poule moeten zijn met mensen die wel ervaring hebben met de doelgroep en die bij ziekte of in vakantieperioden bijspringen. Want zo werkt het niet, dat is wel duidelijk. Ik snap ook echt niet dat die manager en jullie als werknemers de boel zo op scherp zetten.
Je moet niet enkel ervaring hebben met ‘de doelgroep’ maar ook de individuele mensen kennen met hun noden en eigenaardigheden. Dat is de reden dat een uitzendkracht niet kan invallen. Je kan niet op een collega rekenen hè, je staat er alleen voor.
donderdag 26 februari 2026 om 08:59
Ik werk als invalkracht in de zorg via een intern uitzendbureau. Onze organisatie heeft dus een eigen invalpoule. Ik ben gewoon in dienst van de organisatie net als de vaste medewerkers op de locaties. Alles gaat via een app en ik kan op diensten inschrijven. Er zijn zo'n 15 tehuizen aangesloten, ik kan last minute nog diensten kiezen, zorg he? Er is altijd werk!Flandrien schreef: ↑26-02-2026 08:05Wat doen die dan wanneer ze niet nodig zijn? En wie betaalt ze dan terwijl ze thuis zitten? En zij mogen nooit onbeschikbaar zijn in vakantieperiodes? Hoe doen deze ervaring op? Door dubbel mee te lopen?
Je moet niet enkel ervaring hebben met ‘de doelgroep’ maar ook de individuele mensen kennen met hun noden en eigenaardigheden. Dat is de reden dat een uitzendkracht niet kan invallen. Je kan niet op een collega rekenen hè, je staat er alleen voor.
De complexe zorg word je voor gevraagd. Dus ik werk bijvoorbeeld altijd op afdeling 2 en 3, ze zien hoe je functioneert. Wil je eens op de afdeling complexe zorg meedraaien? Ja hoor, wil ik wel doen. Als dat allemaal goed gaat en beide partijen zijn tevreden dan wordt je rechtstreeks benaderd voor openstaande diensten, deze diensten zijn niet te boeken via de app. Ik heb ondertussen twee afdelingen waarbij ik op de lijst sta om te benaderen voor openstaande diensten en ja ik werd in januari al gevraagd of ik diensten in de zomer kan oplossen op deze afdelingen. Ik werk daar dus komende zomer, mijn rooster is rond, lekker op tijd!
Het kan dus zeker wel, de nieuwe collega's moet je toch ook inwerken? En een tevreden invalkracht draait soms meer uren dan de vaste medewerkers dus er zijn zeker opties! Tijd investeren en vooruit denken is dan een oplossing.
Ik heb zo'n vijf vaste afdelingen waar ik werk en graag kom. Er is op deze manier altijd werk. En anders maak ik een uitstapje naar een nieuwe afdeling.
Ik doe alleen complexe zorg. Pg en psychiatrie. Zeer complexe zorg dus op aanvraag. Gaat prima zo!
En soms helpt een frisse blik ook he? Ik zie dingen anders, ik ben "vers" en heb soms een andere kijk of andere ideeën, dat is alleen maar goed!
donderdag 26 februari 2026 om 10:38
Je hebt het over afdelingen, tehuizen… waar je kan terugvallen op collega’s. Hier en ook bij ons gaat het over thuiszorg waar je in gevaarlijke situaties kan belanden wanneer je je in een vreemd huis begeeft bij mensen die je helemaal niet kent. Of waar je geen tijd hebt om de omgeving of noden van de mensen te leren kennen. Je kan beide echt niet vergelijken. Wij worden ook wel eens ter vervanging gestuurd en dan kunnen we vaak maar iets minimaal doen omdat de mensen ons nog niet kennen of vertrouwen. Hetzelfde wanneer we een nieuwe cliënt opstarten. Het duurt soms enkele weken eer we daar nog maar iets mogen doen omdat je een vreemde bent die bij hen thuis komt. De kinderen de hulp opgestart hebben en zij die eigenlijk niet willen… Dat is iets waar je in een instelling niet mee te maken hebt.Nounou schreef: ↑26-02-2026 08:59Ik werk als invalkracht in de zorg via een intern uitzendbureau. Onze organisatie heeft dus een eigen invalpoule. Ik ben gewoon in dienst van de organisatie net als de vaste medewerkers op de locaties. Alles gaat via een app en ik kan op diensten inschrijven. Er zijn zo'n 15 tehuizen aangesloten, ik kan last minute nog diensten kiezen, zorg he? Er is altijd werk!
De complexe zorg word je voor gevraagd. Dus ik werk bijvoorbeeld altijd op afdeling 2 en 3, ze zien hoe je functioneert. Wil je eens op de afdeling complexe zorg meedraaien? Ja hoor, wil ik wel doen. Als dat allemaal goed gaat en beide partijen zijn tevreden dan wordt je rechtstreeks benaderd voor openstaande diensten, deze diensten zijn niet te boeken via de app. Ik heb ondertussen twee afdelingen waarbij ik op de lijst sta om te benaderen voor openstaande diensten en ja ik werd in januari al gevraagd of ik diensten in de zomer kan oplossen op deze afdelingen. Ik werk daar dus komende zomer, mijn rooster is rond, lekker op tijd!
Het kan dus zeker wel, de nieuwe collega's moet je toch ook inwerken? En een tevreden invalkracht draait soms meer uren dan de vaste medewerkers dus er zijn zeker opties! Tijd investeren en vooruit denken is dan een oplossing.
Ik heb zo'n vijf vaste afdelingen waar ik werk en graag kom. Er is op deze manier altijd werk. En anders maak ik een uitstapje naar een nieuwe afdeling.
Ik doe alleen complexe zorg. Pg en psychiatrie. Zeer complexe zorg dus op aanvraag. Gaat prima zo!
En soms helpt een frisse blik ook he? Ik zie dingen anders, ik ben "vers" en heb soms een andere kijk of andere ideeën, dat is alleen maar goed!
donderdag 26 februari 2026 om 10:45
Bij ons zitten ook meerdere afdelingen thuiszorg enz aangesloten, daar werkt het op dezelfde manier zoals ik beschrijf. Maar ik doe zelf geen thuiszorg! Ik ben er wel voor gevraagd, maar geen zin in dat rondrijden.
Lijkt mij sterk dat dit veel gevaarlijker en ingewikkelder of complexer is want dan zouden die cliënten een gevaar zijn voor de hele wijk!
donderdag 26 februari 2026 om 10:49
Jij denkt dat dit in de complexe zorg in huizen anders werkt? Daarom is het belangrijk een vast pouleteam te hebben. Die zijn net zo bekend en vertrouwd als de vaste medewerkers.Hetzelfde wanneer we een nieuwe cliënt opstarten. Het duurt soms enkele weken eer we daar nog maar iets mogen doen omdat je een vreemde bent die bij hen thuis komt.
Je kan ook denken in problemen natuurlijk en zo problemen creëren die er niet hoeven te zijn.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in