Werk & Studie alle pijlers

Collega's die vakantie onmogelijk maken

09-04-2024 19:41 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goeienavond allemaal,

Ik heb even een vraag en ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Ik vraag dit even namens een vriend die geen Nederlands spreekt. Hij werkt wel voor een Nederlands bedrijf (met veel andere expats).

De situatie is als volgt:
Vriend werkt in een team met 2 anderen, het is de bedoeling dat ze vakanties onderling aan elkaar vragen en goedkeuren, de manager bemoeit hier zich verder niet mee. Nu is het zo dat die andere 2 allebei parttime werken en vriend fulltime waardoor het hem altijd onmogelijk wordt gemaakt om überhaupt een week op te nemen omdat er altijd 2 op de afdeling moeten zijn (IT afdeling). Meer dan 3 dagen achter elkaar krijgt hij gewoonweg niet van ze. Hij is hierover in gesprek gegaan met zijn manager maar die geeft aan dat hij dan maar pech heeft omdat er altijd 2 op de afdeling moeten zijn en het in overleg met elkaar moet. Het lijkt mij dat dit niet zomaar mag, dat je directe collega’s dit voor je mogen bepalen. Je hebt immers recht op vakantie, alleen kwam ik hier op google niet op uit. Weet iemand hier meer van of heeft iemand tips? Hij is al aan het kijken voor een andere werkplek (ook voor andere redenen), maar het is natuurlijk niet duidelijk wanneer hij een nieuwe baan vindt en hij is ook weleens aan vakantie toe langer dan 3 dagen.

Bedankt alvast! :heart:
Valt het bedrijf onder een CAO? Dan staan daar bepalingen in over vakanties. Anders heeft het bedrijf zelf misschien regels hiervoor opgesteld. Zo niet, dan moet je kijken of er wetgeving over is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat staat er in zijn contract? Volgens mij staat er bij mij zelfs iets in over dat ik minimaal 2 weken aaneengesloten moet opnemen of zo.

Kan me niet voorstellen dat dit mag, maar ik ben niet juridisch onderlegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Werkt hij in Nederland? Of in het buitenland?

Als hij in Nederland werkt heeft hij toch gewoon recht op 2 weken vakantie achter elkaar?

https://www.arbeidsrechter.nl/vaststell ... 0opgebouwd.

Dan zou ik dus gewoon ordinair simpel gaan schermen met wetteksten.
Lossen ze het maar op terwijl hij weg is.

Kan best zijn dat het bedrijf daar niet heel happy mee is, maar als ze altijd 2 personen tegelijk willen moeten ze extra personeel aannemen.
Als er morgen iemand vakantie heeft en hij wordt ziek hebben ze gewoon niemand.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.das.nl/werk-en-inkomen/vakantiedagen#

Hij heeft recht op 2 aaneengesloten weken. Maar baas heeft toch ook al een probleem als 1 van de parttimers op vakantie gaat dan zijn er ook dagen dat er maar 1 persoon is. Ik snap het op zich van die parttimers ook wel ze moeten dan dus een paar weken fulltime werken als hij vakantie wil. Het is een probleem van zijn baas en niet van zijn mede-collega’s. Wat als hij een keer ziek is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit zou voor mij een reden zijn om op te stappen. Je hebt wettelijk gewoon recht op je vakantie(dagen) en geen enkele starre manager kan je daar van weer houden. Is hij al eens naar HR gestapt?

En inderdaad wat 83angel zegt, waarom gaat die regel niet op als 1 van de parttimers op vakantie gaat? Want dan staat de fulltimer ook deels alleen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel klopt niet als je het mij vraagt: het zijn niet de collega's die vakantie onmogelijk maken, maar de werkgever met de idiote regel dat er 2 mensen moeten zijn, terwijl er maar 3 medewerkers zijn. Die werkgever zou die regel snel moeten afschaffen of meer IT-ers in dienst moeten nemen. En voordat dit gebeurt, zou ik als ik die vriend was gewoon op vakantie gaan. Dat doen de andere 2 toch ook?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik zie al heel wat voorbijkomen waar hij wat al veel aan heeft, goeie suggesties. Het lijkt mij inderdaad zo dat dit het probleem is van de werkgever, echter wordt er elke keer gewezen naar hem, alsof het zijn eigen probleem is.
Als het gaat om Nederlandse wetgeving is hij daar (nog) niet bekend mee, dit zijn we nu een beetje aan het uitzoeken en hij wil deze week weer in overleg gaan.

Dat van het CAO en contract gaat hij ook uitzoeken.

@83angel & @yoshe
Omdat hij het meeste ervaring heeft laten ze hem wel vaak alleen zitten, hij is een vriendelijke jongen die dit altijd gepikt heeft en omdat het dan onderling afgesproken was was het akkoord. De 2 parttime werkende collega's zijn helaas niet zo collegiaal naar hem en wijzen hem er dan op dat er 2 mensen op de afdeling moeten zijn. 1 van die collega's heeft ook nog niet zo veel ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een ontzettende klootzakken van een collega’s en manager! Jouw vriend heeft gewoon het recht om twee volledige weken achter elkaar vrij te nemen. Zijn ze helemaal van de pot getyft daar?? Wat inzettend sneu dat die vriend hier instinkt! Gatverdamme, wat lopen er toch een klootzakken rond. Dus geef dit door, hij moet gewoon lekker vrij opnemen, laat ze de tering krijgen en laat hem zo snel mogelijk een andere baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit doet me trouwens denken aan een vorige baan. Daar hadden sommige mensen een functie die anderen niet konden uitvoeren. Die konden wel vakantie krijgen maar dan moest de laptop mee en werd verwacht dat ze op hun vakantieadres elke dag een x-aantal uur aan het werk waren. Een medewerker heeft het recht om even helemaal tot rust te komen, zonder aan werk te hoeven denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt inderdaad recht op minimaal 2 weken. Bovendien mag een aanvraag voor vakantie alleen met zwaarwegende redenen worden geweigerd. Dat lijkt me hier zeker niet het geval.
Alle reacties Link kopieren Quote
AtlanticStar schreef:
09-04-2024 20:04
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik zie al heel wat voorbijkomen waar hij wat al veel aan heeft, goeie suggesties. Het lijkt mij inderdaad zo dat dit het probleem is van de werkgever, echter wordt er elke keer gewezen naar hem, alsof het zijn eigen probleem is.
Als het gaat om Nederlandse wetgeving is hij daar (nog) niet bekend mee, dit zijn we nu een beetje aan het uitzoeken en hij wil deze week weer in overleg gaan.

Dat van het CAO en contract gaat hij ook uitzoeken.

@83angel & @yoshe
Omdat hij het meeste ervaring heeft laten ze hem wel vaak alleen zitten, hij is een vriendelijke jongen die dit altijd gepikt heeft en omdat het dan onderling afgesproken was was het akkoord. De 2 parttime werkende collega's zijn helaas niet zo collegiaal naar hem en wijzen hem er dan op dat er 2 mensen op de afdeling moeten zijn. 1 van die collega's heeft ook nog niet zo veel ervaring.
Ik zou ook kijken of er hier bewijzen van zijn. Bijvoorbeeld mails, uurroosters, vakantie-roosters, apps, ...

Als er al ooit iets van zou komen valt er niet te ontkennen door het management dat het werk desnoods tijdelijk ook alleen gedaan kan worden.

Je kan vanuit het management niet beweren dat er 2 man altijd moet zitten als er geeneens 3 man (in VTE) op de payroll staat.
wissewis wijzigde dit bericht op 09-04-2024 20:19
4.91% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Die manager wordt er voor betaald om ervoor te zorgen dat de bezetting goed is.
Gewoon twee weken opnemen, gaan en kijken wat er gebeurt.

Zijn ze nou helemaal gek geworden daar.

Onthoud ook: loyaliteit gaat maar 1 kant op. Je kan de benen onder je lijf uit rennen voor een bedrijf, zodra ze van je af willen sta je zo buiten. Werk is een zakelijke overeenkomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit bedrijf heeft simpelweg te weinig mensen in dienst. Ook bij ziekte hebben ze kennelijk een probleem.

In elk geval mag dit niet zo geweigerd worden, dus terug naar de manager en het anders maar hogerop zoeken. HR, vertrouwenspersoon of de directeur.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Ladyinred, Wat belachelijk en krom dat er verwacht werd van die medewerkers dat ze vanuit hun vakantieadres werkzaamheden zouden uitvoeren! :nooo:

@Elninja & Vanillana, het lijkt mij dat de manager hier een grote rol in speelt inderdaad, maar het lijkt alsof hij het maar een beetje laat gebeuren. Bij ziekte hebben ze inderdaad ook een groot probleem, ik geloof wel dat ze alsnog wel op zoek zijn naar nieuwe mensen.

Ik heb alle informatie met hem besproken en hij gaat er mee aan de slag. Iedereen heel erg bedankt voor de hulp. Ik hoop snel een update te hebben!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyinred schreef:
09-04-2024 20:08
Wat een ontzettende klootzakken van een collega’s en manager! Jouw vriend heeft gewoon het recht om twee volledige weken achter elkaar vrij te nemen. Zijn ze helemaal van de pot getyft daar?? Wat inzettend sneu dat die vriend hier instinkt! Gatverdamme, wat lopen er toch een klootzakken rond. Dus geef dit door, hij moet gewoon lekker vrij opnemen, laat ze de tering krijgen en laat hem zo snel mogelijk een andere baan zoeken.

Waarom zijn die collega's klootzakken?

Als die beide maar 3 dagen per week werken, dan hoeven ze toch niet ineens 5 dagen te gaan werken omdat het bedrijf het slecht geregeld heeft? Misschien hebben die gewoon andere verantwoordelijkheden op die dagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De werkgever laat dit gebeuren. Als collega's er samen niet uitkomen, gaat en manager dit oppakken. Iedereen heeft recht op een bepaald aantal aaneengesloten vakantiedagen.

En dat is lastig inplannen want velen willen kans op mooi weer dus tussen juni en september op vakantie. Sommigen hebben schoolgaande kinderen en/of partners met vastgestelde vakanties etc.

De een heeft niet meer rechten dan de ander en daarvoor zijn er dus managers die knopen moeten doorhakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
09-04-2024 21:03
De werkgever laat dit gebeuren. Als collega's er samen niet uitkomen, gaat en manager dit oppakken. Iedereen heeft recht op een bepaald aantal aaneengesloten vakantiedagen.

En dat is lastig inplannen want velen willen kans op mooi weer dus tussen juni en september op vakantie. Sommigen hebben schoolgaande kinderen en/of partners met vastgestelde vakanties etc.

De een heeft niet meer rechten dan de ander en daarvoor zijn er dus managers die knopen moeten doorhakken.
Dat lijkt hier het probleem niet. Vakanties op elkaar afstemmen is nog wel redelijk, niet allemaal tegelijk weg. Maar hier eist de manager dat iedere keer als 1 van de personeelsleden vrij heeft, een ander overwerkt. Dan kun je volgens mij ook niet stellen dat de collega's niet meewerken. Parttime werken is een keuze. Dan kun je niet verwachten dat ze zomaar een paar weken fulltime werken. Er zijn ook andete verplichtingen en/of beperkte belastbaarheid ed. Daarbij zullen ze ook moeten overwerken als deze fulltimer een keer ziek is, naar de tandarts moet, een snipperdag neemt enz. Die manager is gek
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dit die Belg met die frieten?
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
09-04-2024 21:42
Is dit die Belg met die frieten?
Ik ben geen Belg dus ik denk dat je mij verward met iemand anders
Alle reacties Link kopieren Quote
Als er altijd 2 mensen aanwezig moeten zijn, zouden er dus 3 fulltimers moeten werken, anders lukt het niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
09-04-2024 21:56
Als er altijd 2 mensen aanwezig moeten zijn, zouden er dus 3 fulltimers moeten werken, anders lukt het niet.


Nee, niet perse 3 fulltimers, maar wel meer dan 2 fte. Je moet, als de afdeling 40 uur per week door 2 personen bezet moet worden, 520 werkdagen opvullen. Een fulltimer die 40 uur werkt, werkt per jaar maximaal 240 dagen (als hij maar 20 vakantiedagen heeft).
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
09-04-2024 22:07
Nee, niet perse 3 fulltimers, maar wel meer dan 2 fte. Je moet, als de afdeling 40 uur per week door 2 personen bezet moet worden, 520 werkdagen opvullen. Een fulltimer die 40 uur werkt, werkt per jaar maximaal 240 dagen (als hij maar 20 vakantiedagen heeft).
Maar dan kan er dus nooit iemand ziek worden.

Ik snap heus wel dat je niet 3 fulltimers nodig hebt om vakanties en ziektes op te vangen, maar iig duidelijk meer dan er nu zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
09-04-2024 22:17

Ik snap heus wel dat je niet 3 fulltimers nodig hebt om vakanties en ziektes op te vangen, maar iig duidelijk meer dan er nu zijn.

Ja, of je huurt uitzendkrachten in om vakanties op te vangen (binnen ons bedrijf de oplossing voor een functie met een soortgelijke bezetting)
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook zinder cao heb je volgens de nederlandse arbeidswet recht op 2 weken aaneengesloten vakantie incl weekend

Lijkt me voor de part timers ook geen pretje met werken daar trouwens. Part time is een bewuste soms noodzakelijke keuze en dan moet je bij ziektes of verlof ineens fulltime gaan werken

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven