Werk & Studie alle pijlers

Collega's die vakantie onmogelijk maken

09-04-2024 19:41 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goeienavond allemaal,

Ik heb even een vraag en ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Ik vraag dit even namens een vriend die geen Nederlands spreekt. Hij werkt wel voor een Nederlands bedrijf (met veel andere expats).

De situatie is als volgt:
Vriend werkt in een team met 2 anderen, het is de bedoeling dat ze vakanties onderling aan elkaar vragen en goedkeuren, de manager bemoeit hier zich verder niet mee. Nu is het zo dat die andere 2 allebei parttime werken en vriend fulltime waardoor het hem altijd onmogelijk wordt gemaakt om überhaupt een week op te nemen omdat er altijd 2 op de afdeling moeten zijn (IT afdeling). Meer dan 3 dagen achter elkaar krijgt hij gewoonweg niet van ze. Hij is hierover in gesprek gegaan met zijn manager maar die geeft aan dat hij dan maar pech heeft omdat er altijd 2 op de afdeling moeten zijn en het in overleg met elkaar moet. Het lijkt mij dat dit niet zomaar mag, dat je directe collega’s dit voor je mogen bepalen. Je hebt immers recht op vakantie, alleen kwam ik hier op google niet op uit. Weet iemand hier meer van of heeft iemand tips? Hij is al aan het kijken voor een andere werkplek (ook voor andere redenen), maar het is natuurlijk niet duidelijk wanneer hij een nieuwe baan vindt en hij is ook weleens aan vakantie toe langer dan 3 dagen.

Bedankt alvast! :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het een Nederlands bedrijf? Volgens mij maakt dat wel uit voor de wet. Een Amerikaans bedrijf (gevestigd in Nederland) kan soms wel afwijkende bepalingen hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyinred schreef:
09-04-2024 20:08
Wat een ontzettende klootzakken van een collega’s en manager! Jouw vriend heeft gewoon het recht om twee volledige weken achter elkaar vrij te nemen. Zijn ze helemaal van de pot getyft daar?? Wat inzettend sneu dat die vriend hier instinkt! Gatverdamme, wat lopen er toch een klootzakken rond. Dus geef dit door, hij moet gewoon lekker vrij opnemen, laat ze de tering krijgen en laat hem zo snel mogelijk een andere baan zoeken.

Compleet koekoek dit. Die collega's zijn het probleem niet en al helemaal de klootzakken niet, hoe kom je daar toch op?
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
10-04-2024 04:42
Compleet koekoek dit. Die collega's zijn het probleem niet en al helemaal de klootzakken niet, hoe kom je daar toch op?
Ik maak dit toch wel op uit het verhaal dat TO schetst. Dat komt op mij over alsof de 2 directe collega's het tegenhouden als die vriend van TO wat langer weg wil.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
10-04-2024 05:54
Ik maak dit toch wel op uit het verhaal dat TO schetst. Dat komt op mij over alsof de 2 directe collega's het tegenhouden als die vriend van TO wat langer weg wil.
Volgens mij houdt 'het bedrijf' het tegen, door niet genoeg personeel te hebben om de vakanties te kunnen opvangen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
10-04-2024 06:12
Volgens mij houdt 'het bedrijf' het tegen, door niet genoeg personeel te hebben om de vakanties te kunnen opvangen.

Juist en door het aan de collega's over te laten elkaars vakanties goed of af te keuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
10-04-2024 06:19
Juist en door het aan de collega's over te laten elkaars vakanties goed of af te keuren.
En in plaats van dat ze met z'n 3-en samen naar het bedrijf stappen met een 'wat jullie willen dat kan niet!', zoeken ze het onderling uit, wat niet werkt. En waarvan kennelijk alleen die vriend van TO de dupe wordt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Bizar. Ik lees hier al het recht op 2 aaneengesloten weken, wat valt er verder te discussiëren? Vakantie vraag je aan bij je manager, niet bij je collega's. Slechts in zeer uitzonderlijke omstandigheden mag dit geweigerd worden. Een chronische onderbezetting is er niet een van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk is het niet de verantwoordelijkheid van collega's om meer dan hun contract te gaan werken om een vakantie van een ander mogelijk te maken. Het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf dat vakantie gewoon ingepland kan worden. Dus hier moet de manager aangesproken worden, niet de collega's.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou lekker op vakantie gaan….de manager gaat zelf ook vermoed ik zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het uitgangspunt van de wet is dat de vakantie wordt vastgesteld conform verzoek van de werknemer tenzij er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn waardoor het niet kan. In het geval van je vriend kan hij dus gewoon een verzoek voor 3 of 4 weken indienen als hij dat wil. Kan dat niet, dan moet de werkgever dat schriftelijk en binnen 14 dagen gemotiveerd afwijzen. Dat betekent onderbouwing van de zwaarwegende reden. Enkel zeggen er moeten 2 mensen zijn, is onvoldoende. Van een werkgever mag worden verwacht dat er evt een uitzendkracht wordt ingehuurd. Ook moeten het bedrijf bij wijze van bijna niet door kunnen draaien voor je een zwaarwegend belang hebt als werkgever. Kortom, je vriend moet op zn strepen gaan staan. Met de afwijzing van een verzoek kan hij naar een jurist gaan of de vakbond. Die helpen hem wel verder. Ik zou zeggen dat hij het beste een langere vakantie ruim van te voren aanvraagt zodat hij na de afwijzing tijd heeft juridisch in gesprek te gaan. Disclaimer is wel dat een evt cao of bedrijfsreglement ook nadere regels kan stellen. Daarom ook zeker juridisch advies inwinnen. Zomaar niet komen terwijl het is afgewezen kan tot ongewenste arbeidsrechtelijke gevolgen leiden en is zeker niet aan te bevelen om op eigen houtje te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNescio schreef:
10-04-2024 00:34
Is het een Nederlands bedrijf? Volgens mij maakt dat wel uit voor de wet. Een Amerikaans bedrijf (gevestigd in Nederland) kan soms wel afwijkende bepalingen hebben.
Het NL recht geldt voor bedrijven gevestigd in NL ongeacht of het een buitenlandse moeder heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNescio schreef:
10-04-2024 00:34
Is het een Nederlands bedrijf? Volgens mij maakt dat wel uit voor de wet. Een Amerikaans bedrijf (gevestigd in Nederland) kan soms wel afwijkende bepalingen hebben.
Een vestiging in Nederland moet zich houden aan de Nederlandse regels, anders zouden ik weet niet hoeveel bedrijven, spontaan buitenlands worden, om alle Nederlandse regels te omzeilen.

Nu zijn er wel Amerikaanse bedrijven geweest die denken dat dit wel zo is. Volgens mij momenteel Tesla in Zweden. In Zweden is weinig wettelijk vastgelegd omdat het nooit nodig was. Maar Tesla probeert daar, op zijn Amerikaans, misbruik van te maken.

https://nos.nl/artikel/2501887-krankzin ... ltuurclash

Of Walmart in Duitsland. Enkel in het Engels:
https://medium.com/the-global-millennia ... c3ca7eea65
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou mededelen dat je (hij) dan en dan zoveel weken vakantie opneemt. Als hij het alleen kan, dan moeten anderen in dezelfde functie het ook alleen kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zijn niet de collega's die vakantie onmogelijk maken. Die doen ook slechts hun werk op hun werkdagen. Het is de incapabele manager die zich er makkelijk vanaf maakt.
Volgens Nederlands arbeidsrecht heeft je vriend recht op 2 weken aaneengesloten vakantie. De manager kan en mag zijn probleem niet op het bordje van de werknemer leggen. Dus hastalavista, meedelen dat je 2 weken op vakantie gaat....
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee joh. Iedereen begrijpt toch dat dot niet kan. Wat nou als er maar 1 iemand in dienst was en er altijd minimaal 1 iemand moet zijn? Dan kan je nooit vrij nemen?

Ik zou gewoon een tijd van te voren mededelen dat je er dan niet bent. En gewoon niet komen. Het management lost het maar op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het te kort aan personeel zijn niet de problemen van de werknemers, maar van de werkgever.
Vriend van TO moet vakantieaanvraag indienen, deze mag niet geweigerd worden obv onderbezetting. Er kan gevraagd worden of je kan verschuiven, maar compleet weigeren kan niet. Alleen een specifieke periode.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is niet een personeelsprobleem, dit is een managementprobleem.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
10-04-2024 05:54
Ik maak dit toch wel op uit het verhaal dat TO schetst. Dat komt op mij over alsof de 2 directe collega's het tegenhouden als die vriend van TO wat langer weg wil.
Die werken parttime en zullen waarschijnlijk gewoon de uren willen werken waar ze voor getekend hebben. Niet extra om voor de dubbele bezetting te zorgen. Dat zal het bedrijf moeten oplossen en anders zoek je toch gewoon ander werk. Genoeg werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die collega's kunnen toch ieder 2 dagen alleen en 1 dag samen op de werkvloer zijn? In die zin vind ik de collega's ook niet lekker bezig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
10-04-2024 12:59
Die collega's kunnen toch ieder 2 dagen alleen en 1 dag samen op de werkvloer zijn? In die zin vind ik de collega's ook niet lekker bezig.
Dat zou een oplossing zijn. Maar. Van de manager moeten er dagelijks 2 mensen op de werkvloer zijn. Dat betekent dat de 2 parttimers beiden fulltime moeten werken als de vriend van TO vakantie heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yinna schreef:
10-04-2024 14:05
Dat zou een oplossing zijn. Maar. Van de manager moeten er dagelijks 2 mensen op de werkvloer zijn. Dat betekent dat de 2 parttimers beiden fulltime moeten werken als de vriend van TO vakantie heeft.


En dat schiet dus niet op, want als ze die overwerk-uren moeten opnemen moet een ander ook weer extra werken...
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
10-04-2024 05:54
Ik maak dit toch wel op uit het verhaal dat TO schetst. Dat komt op mij over alsof de 2 directe collega's het tegenhouden als die vriend van TO wat langer weg wil.

Natuurlijk niet, die collega's gaan er helemaal niet over en de situatie is er niet naar dat dit onderling op te lossen valt. Ik snap niet dat er mensen zijn die niet snappen dat dit puur bij de manager/management ligt.

Die vriend moet gewoon werk gaan maken van z'n rechten bij z'n manager: schriftelijk verzoek indienen voor 1/2/3 weken verlof per datum x. Heeft hij na twee weken nog geen reactie dan staat zijn verlof vast en kan hij dat bevestigen aan manager. Heeft hij een mondelinge afwijzing dan geeft hij aan dat de afwijzing schriftelijk moet met onderbouwing en binnen twee weken na aanvraag. Etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, je hebt een duidelijke mening in je titel staan maar het kan toch niet zijn dat je hier over nagedacht hebt? Want ten eerste is de beschuldiging niet terecht, ten tweede: hoe had je voor je gezien dat die twee parttimers het op zouden lossen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
10-04-2024 14:27
En dat schiet dus niet op, want als ze die overwerk-uren moeten opnemen moet een ander ook weer extra werken...
Die vriend van TO staat toch ook alleen op de werkvloer als 1 van die anderen er niet is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
10-04-2024 15:04
Die vriend van TO staat toch ook alleen op de werkvloer als 1 van die anderen er niet is?


Dat weten we niet, ik zou denken van niet want dat mag niet van de manager. Dus dan zal de andere parttimer wel meer werken toch?


Edit, hij zit wel alleen lees ik, want hij heeft de meeste ervaring.
Coffee is never my cup of tea

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven