Werk & Studie alle pijlers

Conflict met lease-maatschappij

15-04-2024 20:02 94 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voordat ik domme dingen ga doen en mijn rechtvaardigheidsgevoel de overhand laat nemen, wil ik graag advies.

Probleem:
Ik heb een lease-auto. 6 weken voor het einde van het contract (5 jaar) kreeg ik al rijdend een lampje van de oliedruk (rood). Ik heb nog 14km doorgereden, omdat ik op een snelweg reed. Ik ervoer geen problemen bij het rijden (niet anders dan anders). Ik heb de eerstvolgende afslag genomen en ben onderaan de afrit bij een parkeerterrein stil gaan staan. Pechhulp is geweest, auto is weggesleept en is daarna voor onderzoek bij de dealer terechtgekomen.

Nu kreeg ik vorige week het bericht dat de leasemaatschappij de schade verwijtbaar vindt en of ik even €7500 wil betalen.

Ik ben het niet eens met het schaderapport en ik vind het zeer onterecht dat de schade volledig aan mij te wijten is. Ik ben wel deels verantwoordelijk, omdat ik de keuze heb gemaakt om door te rijden. Ook vindt de leasemaatschappij dat het verwijtbaar is, omdat ik mijn servicebeurten te laat heb gedaan (lees tussen de 500 en 1000km later dan zou moeten). Dit heeft te maken met de drukte bij de dealer, waardoor ik niet eerder een servicebeurt kon laten doen.
Daartegenover staat dat ik vind dat de garage/dealer problemen heeft laten liggen / niet gezien heeft waardoor ik al jaren met problemen rij bij de auto. De dealer is er van op de hoogte en heeft daarvoor diverse onderzoeken en reparaties gedaan, maar die staan niet vermeld in het onderhoudoverzicht.

Nu mijn vraag:
Is dit het aanvechten waard of kan ik beter mijn verlies nemen?

Ik heb rechtsbijstand en die geeft me de keuze:
* aanvechten met het risico om het volledige bedrag te moeten betalen.
* schadeloosstelling: ik betaal 80%, rechtsbijstand/verzekering betaalt 20% en ze bekijken nog of ze iets doen met dit conflict.

Wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 49

aanvechten (80%)
schadeloosstelling (14%)
iets anders, zie posting (6%)
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan je wat je hier beschrijft hard maken? De drukte bij de garage en waar je reed toen het lampje ging brande ?

Ik zou het aanvechten, maar geen idee wat je kansen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het prive-lease of via je werkgever?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een mogelijkheid om die niet-vermelde onderzoeken en reparaties nog boven water te krijgen? Dat zou alvast schelen en maakt de keuze iets makkelijker.
Dat rode lampje betekent wel echt: acuut stoppen - ook al moet dat op de vluchtstrook (weet ik uit ervaring, helaas) alleen bij oranje kun je nog even doorrijden.
En nú in één keer goed
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
15-04-2024 20:11
Kan je wat je hier beschrijft hard maken? De drukte bij de garage en waar je reed toen het lampje ging brande ?

Ik zou het aanvechten, maar geen idee wat je kansen zijn.
Ik ben al een week bezig om allerlei mails en afspraken boven tafel te krijgen. De dealer werkt in elk geval niet mee.

Geluk bij een ongeluk: ze hebben de auto een keer een week gehad voor onderzoek en diagnose (nav mijn klachten). Ik kreeg toen een rekening van de leen-auto. Daar is correspondentie over geweest, omdat ik weigerde te betalen voor een leen-auto, omdat de dealer de auto een week in onderzoek wilde hebben. En er was vooraf geen afspraak gemaakt over de kosten van de leen-auto. Daarin staat ook expliciet dat ze een versnellingsbak hebben vervangen (staat ook niet in de onderhoudslijst). Maar dat is correspondentie vanuit mij, Overigens hebben ze de kosten voor de leen-auto niet verder op mij verhaald.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
15-04-2024 20:13
Is het prive-lease of via je werkgever?
Prive lease, via de dealer.
nutella wijzigde dit bericht op 15-04-2024 20:19
6.96% gewijzigd
Fox off!
Rood olielampje betekent z.s.m. stoppen. Dus op de vluchtstrook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Greebo123 schreef:
15-04-2024 20:14
Is er een mogelijkheid om die niet-vermelde onderzoeken en reparaties nog boven water te krijgen? Dat zou alvast schelen en maakt de keuze iets makkelijker.
Dat rode lampje betekent wel echt: acuut stoppen - ook al moet dat op de vluchtstrook (weet ik uit ervaring, helaas) alleen bij oranje kun je nog even doorrijden.
Ik weet het, daarom zou ik deels verwijtbaar ook accepteren.

Niet-vermelde onderzoeken en reparaties ben ik aan het achterhalen in mijn mailbox. Boekje en alles ligt uiteraard in de auto, waarvan ik de sleutels al heb ingeleverd. Auto staat ook niet meer bij de dealer. Dealer werkt niet mee. Ik heb geleased bij het merk van de dealer.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind je eigenlijk best laks met het onderhoud en doorrijden bij rode lampjes. En wijzen naar de planning van de garage. Wat is jouw verantwoordelijkheid?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastige situatie, ik heb dit soort verhalen vaker gehoord. Vraag mij af of hier inmiddels geen jurisprudentie over is.

Rood lampje wijst op te laag oliepeil voor de motor. Dat staat geheel los staan van de versnellingsbak problemen. Er hoeft dus geen verband te bestaan tussen je huidige probleem en je eerdere problemen. Ik weet niet in hoeverre je als gebruiker van de auto de plicht hebt om oliepeil tussendoor te controleren.

Tegenwoordig moet je echt tijdig een afspraak maken bij garages.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
15-04-2024 20:28
Lastige situatie, ik heb dit soort verhalen vaker gehoord. Vraag mij af of hier inmiddels geen jurisprudentie over is.

Rood lampje wijst op te laag oliepeil voor de motor. Dat staat geheel los staan van de versnellingsbak problemen. Er hoeft dus geen verband te bestaan tussen je huidige probleem en je eerdere problemen. Ik weet niet in hoeverre je als gebruiker van de auto de plicht hebt om oliepeil tussendoor te controleren.

Tegenwoordig moet je echt tijdig een afspraak maken bij garages.
Diagnose oliepeil/oliedruk: geen problemen geconstateerd. Druk was op orde, oliepeil ook. Dit alles is bevestigd door de pech-hulp. Problemen zijn veroorzaakt door een afbrokkelende distributieriem.

Onderzoeker geeft aan dat er voldoende olie in zat, maar dat het kan zijn dat ik dat als bestuurder of de meneer van de pech-hulp die kan hebben aangevuld. Dat is niet terug te halen. Wel is geconstateerd dat ik na de melding van het rode lampje, geen lampjes of functies heb gereset.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
500 tot 1000km qua onderhoud kunnen ze jou niet aanrekenen. 14km doorrijden met rood lampje wel. Kan heel goed zijn dat daardoor iets volledig kapot is gegaan. Vraag is alleen wat. Dat moet weer door een ander uitgezocht worden en dat kost ook weer geld met de kans dat je alsnog een (groot) deel moet betalen. Ik zou dus voor de 2e optie gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
toulouse_74 schreef:
15-04-2024 20:25
Ik vind je eigenlijk best laks met het onderhoud en doorrijden bij rode lampjes. En wijzen naar de planning van de garage. Wat is jouw verantwoordelijkheid?
Ik ben er door de dealer nooit op aangesproken of via de lease-maatschappij dat dit bij garanties consequenties kan hebben.

Ik moest een onderhoudsbeurt bij 30.000. Ik heb hem gehad bij 30.835. Dat is een overschrijding van nog geen 3%. Deze beurt viel precies in de zomervakantie. Heb je wel eens geprobeerd in juni een afspraak te maken voor juli of augustus? Ik wel, maar ik kreeg hem pas begin september.

Ik vind die overschrijding van die kilometers bij onderhoud echt niet veel, rekening houdend met de drukte bij de dealer. Daarnaast is hij er ook al een keer geweest voor diagnose en toen vroeg ik om direct een beurt te doen, maar dat kon niet: ik zat er 3000km vanaf. Ik moest een afspraak maken voor over een maand. Dit staat uiteraard niet in het dossier.

Ik leer hier wel van hoor: bij niet kunnen inboeken van een onderhoudsbeurt binnen een maand, wil ik graag zwart op wit, bevestigend via de mail dat een onderhoudsbeurt niet eerder mogelijk is en dat ik dus mogelijk de kilometers overschrijdt die passend zijn bij de beurt die op dat moment gepland staat.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
15-04-2024 20:28
Lastige situatie, ik heb dit soort verhalen vaker gehoord. Vraag mij af of hier inmiddels geen jurisprudentie over is.

Rood lampje wijst op te laag oliepeil voor de motor. Dat staat geheel los staan van de versnellingsbak problemen. Er hoeft dus geen verband te bestaan tussen je huidige probleem en je eerdere problemen. Ik weet niet in hoeverre je als gebruiker van de auto de plicht hebt om oliepeil tussendoor te controleren.

Tegenwoordig moet je echt tijdig een afspraak maken bij garages.
De problemen waren daarna ook niet opgelost. Zij bleven aangeven: geen foutmeldingen, dus er is niks aan de hand. Problemen zijn er de volle 5 jaar geweest, dus ook na het vervangen van de versnellingsbak (dezelfde klachten).
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar het is toch ook verwijtbaar? Je kan echt geen 15 km doorrijden met een rood lampje. Op de vluchtstrook met de gevarenlichten aan en ANWB bellen.
En met de onderhoudsbeurt hebben ze natuurlijk nu een extra punt. Ik plan mijn APK ook altijd 2 maanden voor verloop in zodat ik sowieso op tijd ben.

Ik zou het zien als leergeld en betalen, of in ieder geval voor de schadeloosstelling kiezen zodat je maar 80% hoeft te betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus de distributieriem is de boosdoener? Hoeveel kilometers staan op de auto?
Ik weet helaas ook uit ervaring dat je de spanners/riem moet vervangen rond de 180.000 km. Wanneer die eraf loop kan die behoorlijke schade aanrichten als je geen noodloop hebt.

Als je auto nog (lang) niet aan die kilometers zit is het misschien nog garantie? Anders zou het achterstallig onderhoud/eigen verantwoordelijkheid zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb aanvechten aangetikt omdat ik niet vind dat je voor het totale bedrag verantwoordelijk bent. Maar dat je (flinke) verantwoordelijkheid draagt lijkt me wel duidelijk.

Toen er bij mij een rood olielampje ging branden ben ik ook even doorgereden, maar dat was een bewuste gok. Was de motor toen aan diggelen gegaan dan had ik dat ook zelf op moeten lossen.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
15-04-2024 20:39
500 tot 1000km qua onderhoud kunnen ze jou niet aanrekenen. 14km doorrijden met rood lampje wel. Kan heel goed zijn dat daardoor iets volledig kapot is gegaan. Vraag is alleen wat. Dat moet weer door een ander uitgezocht worden en dat kost ook weer geld met de kans dat je alsnog een (groot) deel moet betalen. Ik zou dus voor de 2e optie gaan.
Lease maatschappij wil geen nieuw onderzoek laten doen. Huidige onderzoek: motorblok kapot. Er zal vast schade zijn, maar de auto reed nog toen ik hem stil zette. Hij is ook rijdend op de bergwagen gezet. Daar heb ik beeldmateriaal van (met geluid), waarbij geen gekke geluiden te horen zijn. Ik heb me laten vertellen dat een kapot motorblok veel lawaai geeft of helemaal geen lawaai meer. Ik ben geen expert, dus je kunt mij alles wijsmaken.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nutella schreef:
15-04-2024 20:44
Lease maatschappij wil geen nieuw onderzoek laten doen. Huidige onderzoek: motorblok kapot. Er zal vast schade zijn, maar de auto reed nog toen ik hem stil zette. Hij is ook rijdend op de bergwagen gezet. Daar heb ik beeldmateriaal van (met geluid), waarbij geen gekke geluiden te horen zijn. Ik heb me laten vertellen dat een kapot motorblok veel lawaai geeft of helemaal geen lawaai meer. Ik ben geen expert, dus je kunt mij alles wijsmaken.
Dat snap ik dat zij dat niet willen, dus dat moet jij dan laten uitvoeren al dan niet via rechtsbijstand.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
15-04-2024 20:42
Dus de distributieriem is de boosdoener? Hoeveel kilometers staan op de auto?
Ik weet helaas ook uit ervaring dat je de spanners/riem moet vervangen rond de 180.000 km. Wanneer die eraf loop kan die behoorlijke schade aanrichten als je geen noodloop hebt.

Als je auto nog (lang) niet aan die kilometers zit is het misschien nog garantie? Anders zou het achterstallig onderhoud/eigen verantwoordelijkheid zijn.
nog net geen 100.000

Achterstallig onderhoud kan niet, want ik heb alle servicebeurten gehad, maar enkele beurten met overschrijding.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je wel geld hebt en geen energie voor gedoe zou ik de verzekerings optie kiezen.

Als je wel energie hebt en geen geld zou ik aanvechten.

Als je allebei hebt, tsja voor mij zou aanvechten te veel gedoe zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, dat er in de zomermaanden minder tijd is voor onderhoud, of dat je wel eens 3000 kilometer te vroeg was voor een beurt is echt geen argument. (edit: maar daarmee bedoel ik niet dat je nu extra verwijtbaar bent in dit voorval)

Mar goed, niet dat ik altijd stipt op tijd ben geweest met onderhoud maar dit gedoe is voor mij in ieder geval een reden om nooit te gaan leasen.
fairway wijzigde dit bericht op 15-04-2024 21:42
12.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nutella schreef:
15-04-2024 20:46
nog net geen 100.000

Achterstallig onderhoud kan niet, want ik heb alle servicebeurten gehad, maar enkele beurten met overschrijding.

Met die kilometers zou de distributieriem niet mogen breken of rafelen. Daar zou ik me als eerste op richten.

Even precies uitzoeken wat er nou kapot was. Die paar kilometers over je beurt moet niet uitmaken. Dat gebeurd bij mij ook weleens en nooit problemen mee gehad. Ze hebben mij gezegd dat er een marge is van 3000 kilometer.

Doorrijden met rood lampje wel. Want als dat in connectie was met de distributieriem (lijkt me gek dat olielampje dan gaat branden?) Dan kun je in 14 kilometer echt flink wat kapot rijden. Overigens ook met oliedruk die wegvalt. Dat kan best snel gaan. Dus daar zit wel je zwakke punt.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
15-04-2024 20:50
Met die kilometers zou de distributieriem niet mogen breken of rafelen. Daar zou ik me als eerste op richten.

Even precies uitzoeken wat er nou kapot was. Die paar kilometers over je beurt moet niet uitmaken. Dat gebeurd bij mij ook weleens en nooit problemen mee gehad. Ze hebben mij gezegd dat er een marge is van 3000 kilometer.

Doorrijden met rood lampje wel. Want als dat in connectie was met de distributieriem (lijkt me gek dat olielampje dan gaat branden?) Dan kun je in 14 kilometer echt flink wat kapot rijden. Overigens ook met oliedruk die wegvalt. Dat kan best snel gaan. Dus daar zit wel je zwakke punt.
Precies. Ook al zou zo'n riem niet zo snel mogen breken, de gevolgen hadden kunnen worden beperkt door zo snel mogelijk te stoppen.

Maar goed, veel variabelen, dus rechtsbijstand inschakelen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nutella schreef:
15-04-2024 20:33
Diagnose oliepeil/oliedruk: geen problemen geconstateerd. Druk was op orde, oliepeil ook. Dit alles is bevestigd door de pech-hulp. Problemen zijn veroorzaakt door een afbrokkelende distributieriem.
Ga op zoek naar terugroepacties door die afbrokkelende distributieriem. Ik heb precies hetzelfde gehad, met dat verschil dat ik wel gelijk gestopt ben bij het rode lampje. Alle kosten zijn toen vergoed. Verschil was wel dat ik niet door kón rijden, maar het verhaal is precies hetzelfde. Zelfs nog een bos bloemen van de dealer gehad als troost.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven