Werk & Studie alle pijlers

Half jaar contract en langdurig ziek

19-04-2018 16:47 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Zoals sommigen van jullie misschien al hebben gelezen in een ander topic heb ik ernstig letsel aan mijn knie opgelopen na een val van de trap. Door die val had ik ook een zware hersenschudding en een grote hoofdwond. Dit is eind januari gebeurd.

Ik mag nog steeds niet zonder krukken lopen, waardoor ik mijn werkzaamheden niet goed kan uitvoeren. Ik werk namelijk 50/50 vloer en kantoor in een hotel. De eerste maand na mijn val kon ik sowieso niet werken door die hersenschudding, maar ook mijn knie gaf problemen. Ik heb pas na 5 weken een MRI scan gekregen en aan de hand van die resultaten heeft de orthopeed vastgesteld dat het hersteltraject te laat was opgestart (wat blijkbaar zorgelijk is), en dat ik nog twee maanden in een brace moest en zo veel mogelijk rust moest nemen. Op dit moment is de reis naar werk met het openbaar vervoer nog te belastend, dus ik werk soms één dag om dan weer twee dagen thuis te zitten, heel frustrerend.

Ik heb nog geen bedrijfsarts gezien, maar heb wel regelmatig gesprekken met een coach die de verlengde arm is van een bedrijfsarts en die dus mijn werkgever en mij advies geeft.

In het begin was mijn werkgever heel begrijpend en alles, maar na een maand zijn ze gaan pushen. Toen heeft de coach ook ingegrepen omdat werk me echt het vuur aan de schenen legden over mijn belastbaarheid etc.

Probleem is nu dat ik het gevoel heb dat mijn werkgever mij in het nauw drijft, ik heb vanaf het begin af aan gezegd dat ik administratieve werkzaamheden best thuis kon doen en heb gevraagd om werk. Ik heb uiteindelijk nooit taken vanuit werk gekregen, heb er ondertussen wel naar gevraagd, zonder resultaat. maar toen ik er afgelopen week weer naar vroeg werd mij gezegd dat ik een manager ben en alle tijd van de wereld heb doordat ik thuis zit en dus zelf wel werkzaamheden had kunnen vinden.

Ik word nu ook enorm gepusht om toch te gaan werken, en ik doe echt mijn best, maar na een dag werk speelt die knie dus weer op. Ik zou elke dag een taxi naar werk kunnen nemen (wat ik nu ook doe) maar dat kost me te veel geld in de toekomst. Ik heb het gevoel dat ik mij echt heel welwillend heb getoond naar werk toe, maat ineens heb ik dus niet genoeg initiatief getoond volgens mijn werkgever.

Morgen is mijn einde contract gesprek en ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik ben bang dat ik geen verlenging krijg. Uiteindelijk ben ik ook niks waard voor het bedrijf op dit moment en zij kunnen gewoon het contract niet voortzetten. Maar in de tijd dat ik wel gewoon mobiel was heb ik me echt enorm ingezet!

Misschien heeft iemand hier ook ervaring met langdurig ziek zijn en weet iemand wat de vervolgs stappen zijn? Zal ik dan dus in de ziektewet vallen en een uitkering krijgen of vervalt dit ook doordat ik een half jaar contract heb?

Ik ben heel verdrietig en wanhopig en hoop dat jullie er wat meer vanaf weten dan ik!

Alvast bedankt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
20-04-2018 19:53
Ja daar staat haar naam wel, maar elke keer als ik om contact vraag kom ik in contact met de coach. Heel frustrerend. In de gespreksverslagen staat idd de naam van de arts, maar elke keer kom ik weer terecht bij de coach. Ik wil zo graag dat iemand mijn situatie letterlijk ziet ipv gesprekken en aan de hand daarvan zijn of haar advies opstelt.


Daar heb je ook recht op. Ben je in staat om naar de bedrijfsarts toe te gaan? Ik zou echt een afspraak op het spreekuur eisen.
-Bladora- schreef:
20-04-2018 19:54
Bij UWV staat alsnog niks.
Maar als zijzelf een telefonische controle uitvoeren ben je dus wel aangemeld. Vraag dan maandag gewoon aan die uwv persoon of alles omtrent je ziekmelding klopt zodat je uitkering goed zit.
Kun je die bedrijfsarts niet even googlen? Als ie al bestaat natuurlijk.

Sowieso, ik werk ook niet in een al te geavanceerde branche maar als er bij ons iemand langdurig ziek is vanwege een operatie of zo wordt ie vanzelf wel op het matje geroepen door een bedrijfsarts. Wel raar dan dat dat bij jou niet gebeurt.
redbulletje schreef:
20-04-2018 19:57
Maar als zijzelf een telefonische controle uitvoeren ben je dus wel aangemeld.
Dat is nog maar de vraag. Bladora wordt nagebeld door een vage coach, niet door een bedrijfsarts. En bij het UWV is blijkbaar niks bekend.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-04-2018 19:57
Kun je die bedrijfsarts niet even googlen? Als ie al bestaat natuurlijk.

Sowieso, ik werk ook niet in een al te geavanceerde branche maar als er bij ons iemand langdurig ziek is vanwege een operatie of zo wordt ie vanzelf wel op het matje geroepen door een bedrijfsarts. Wel raar dan dat dat bij jou niet gebeurt.
Toen ik vroeg om een consult met de bedrijfsarts zei deze vrouw dat ze de verlengde arm was en dus dezelfde vragen mocht stellen. En dus ook in contact met een medisch deskundige mijn situatie kon inschatten. Ik vind het ook zo raar, heb al meer dan 10 keer om contact met een bedrijfsarts gevraagd, tevergeefs.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Lady*Voldemort schreef:
20-04-2018 19:59
Dat is nog maar de vraag. Bladora wordt nagebeld door een vage coach, niet door een bedrijfsarts. En bij het UWV is blijkbaar niks bekend.
Ze heeft toch niet voor niets een telefonisch consult met het uwv maandag? En dat klopt wel dat je daar zo'n 6 weken na ziekmelding wat van hoort.
-Bladora- schreef:
20-04-2018 18:37
Thanks voor je tips en de hug. Ik vind het erg lastig het positieve ervan in te zien. Ja ik heb nu de tijd om te herstellen, maar ik ben 34 en wil niet afhankelijk zijn van mijn ouders hiervoor. Ik wil werken, werken maakt dat ik me goed voel. Ik heb net 2 sollicitaties eruit gestuurd naar redelijk simpele administratieve baantjes in hotels, die ik zou kunnen doen ondanks mijn letsel. Dit had ik op mijn (nu nog) huidige werk ook kunnen doen en ben gewoon zo verdrietig dat het hier eindigt en dat zij er geen heil in zagen mij in passend werk te voorzien totdat ik beter ben. v

Een andere optie is volledig herstellen, en dan mijn profiel bij de Holland America lijn weer op actief te zetten. Ik wilde me zo graag settelen in Amsterdam, maar het buitenland werkt gewoon beter voor mij. Dan maar niet settelen en veel geld verdienen op een schip. Mijn hoofd loopt echt over nu van emotie en mogelijke oplossingen. Een uitkering zie ik als falen en dat maakt me heel verdrietig.
Maar het zou toch te erg zijn dat je er op je 34e achterkomt dat je de tijd niet hebt genomen om echt beter te worden en dat je knie het nooit meer goed gaat doen? Op je 34e je knie naar de kl*te omdat je maar bleeeef gaan, omdat je de paar maanden op je hele werkzame bestaan (tot 70 jaar, dus je moet nog even) niet pas op de plaats kon maken.
Voor je CV is t toch geen slecht verhaal? Hard gevallen, revalideren dus uit dienst. Goed je herstel opgepakt, gelukkig heen schade aan overgehouden dus nu kan je er weer tegenaan.
In plaats van nu doorbijten en daarna nooit meer kunnen rennen en vliegen, de rést van je leven in een bejaard tempo de trap af.

Ik heb mijn knie verkl**t met een sport. Ik ben NIET gaan revalideren. Ik ben blijven werken want ik had een zittend beroep (even vergetend dat je daar ook moet komen, dat ik niet goed zat etc etc) en ik ben net iets ouder dan jij. Mijn knie is kapot.
Gelukkig hoef ik niet vaak te rennen, lang te staan, op hakken te lopen. Dat gaat niet.
Ik heb in de horeca gewerkt.
Geloof me, pak die revalidatie Echt aan. Ga voor de zekerheid voor een second opinion. Nú is je kans.
Anders zit je over een jaar in je nieuwe baan in dezelfde situatie, weer knie-problemen en dat staat pas echt suf op je CV. Ja oeps, de eerste keer niet goed gerevalideerd, dus nu de deksel op de neus.
Het is niet afhankelijk zijn. Het is slim omgaan met jezelf als investering voor een langere toekomst in het vak wat je leuk vindt.
Of jezelf voorbij rennen en dus eindigen met een kast vol hakken die je niet meer aan kan. Want lang staan gaat niet
Alle reacties Link kopieren
ik
Marana-- schreef:
20-04-2018 19:56
Daar heb je ook recht op. Ben je in staat om naar de bedrijfsarts toe te gaan? Ik zou echt een afspraak op het spreekuur eisen.
Ik ben wel in staat om naar een arts toe te gaan, dit heb ik zelf ook elke keer aangeboden. Maar ik krijg nul op rekest en word elke keer doorverwezen naar de re-integratie deskundige.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
20-04-2018 20:07
ik

Ik ben wel in staat om naar een arts toe te gaan, dit heb ik zelf ook elke keer aangeboden. Maar ik krijg nul op rekest en word elke keer doorverwezen naar de re-integratie deskundige.
Die zal wel goedkoper zijn :(
Ik zou een afspraak eisen met de arts. Op schrift. Kijken wat er dan gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
linjmh schreef:
20-04-2018 20:04
Maar het zou toch te erg zijn dat je er op je 34e achterkomt dat je de tijd niet hebt genomen om echt beter te worden en dat je knie het nooit meer goed gaat doen? Op je 34e je knie naar de kl*te omdat je maar bleeeef gaan, omdat je de paar maanden op je hele werkzame bestaan (tot 70 jaar, dus je moet nog even) niet pas op de plaats kon maken.
Voor je CV is t toch geen slecht verhaal? Hard gevallen, revalideren dus uit dienst. Goed je herstel opgepakt, gelukkig heen schade aan overgehouden dus nu kan je er weer tegenaan.
In plaats van nu doorbijten en daarna nooit meer kunnen rennen en vliegen, de rést van je leven in een bejaard tempo de trap af.

Ik heb mijn knie verkl**t met een sport. Ik ben NIET gaan revalideren. Ik ben blijven werken want ik had een zittend beroep (even vergetend dat je daar ook moet komen, dat ik niet goed zat etc etc) en ik ben net iets ouder dan jij. Mijn knie is kapot.
Gelukkig hoef ik niet vaak te rennen, lang te staan, op hakken te lopen. Dat gaat niet.
Ik heb in de horeca gewerkt.
Geloof me, pak die revalidatie Echt aan. Ga voor de zekerheid voor een second opinion. Nú is je kans.
Anders zit je over een jaar in je nieuwe baan in dezelfde situatie, weer knie-problemen en dat staat pas echt suf op je CV. Ja oeps, de eerste keer niet goed gerevalideerd, dus nu de deksel op de neus.
Het is niet afhankelijk zijn. Het is slim omgaan met jezelf als investering voor een langere toekomst in het vak wat je leuk vindt.
Of jezelf voorbij rennen en dus eindigen met een kast vol hakken die je niet meer aan kan. Want lang staan gaat niet
Dankje voor je lieve bericht. Klote dat jij ook een verklote knie hebt.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Nou, dan maandag bij het UWV de hele beerput maar opentrekken. Kunnen zij eens gaan kijken of die coach wel een coach is en of die bedrijfsarts wel bestaat.

Oh, en meld je per kerende post ziek. Dus niet elke keer toch maar weer een keertje komen werken al moet de dood erop volgen, maar gewoon ziek.
Ik zou die arts én die coach es gaan googelen.
Of 't bedrijf waar ze voor werken.
Want het klinkt nogal "schimmig".

Kan je overigens niet gewoon met het hoofdkantoor bellen én letterlijk vragen naar "meneer Jansen" (als in: de bedrijfsarts)?


Wat gebeurt er overigens als je ipv 2 dagen per week te werken gewoon 100 % thuisblijft?
Je knie is op dit moment kapot.

Hoe snel kan er dan een bedrijfsarts of thuiswerk zijn?

Als bedrijf mekkert ... buiten lig je toch al.
En je moet nog maar een maand en een week naar hun gezeur luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel simpel, taakdelegatie (inzet coach oid) mag nooit de vrije toegang tot de bedrijfsarts belemmeren. Dat Is een van de spelregels van taakdelegatie.
Verder zou de bedrijfsarts jou rond de 6 weken hebben moeten zien en zal hij je moeten zien voor het opstellen van het re-integratieverslag. (Langer dan 12 weken ziek en einde contract)
ieneminnie schreef:
20-04-2018 20:24
Het is heel simpel, taakdelegatie (inzet coach oid) mag nooit de vrije toegang tot de bedrijfsarts belemmeren. Dat Is een van de spelregels van taakdelegatie.
Verder zou de bedrijfsarts jou rond de 6 weken hebben moeten zien en zal hij je moeten zien voor het opstellen van het re-integratieverslag. (Langer dan 12 weken ziek en einde contract)
Ze is nu toch pas 6 weken ziek of las ik dat verkeerd?
redbulletje schreef:
20-04-2018 20:28
Ze is nu toch pas 6 weken ziek of las ik dat verkeerd?
Ze is al 3 maanden ziek.
Ze is die trap in januari afgedonderd.
Je wordt bij het UWV pas ziek gemeld op de laatste dag van je contract. Dat daar dus nog niets zichtbaar is, is logisch.
lise1985 schreef:
20-04-2018 20:32
Je wordt bij het UWV pas ziek gemeld op de laatste dag van je contract. Dat daar dus nog niets zichtbaar is, is logisch.
Die arbeidsarts vanuit het bedrijf is alleen van toepassing als zij je verzekerd hebben en je doorbetaling zo snel mogelijk willen afwentelen op een uitkeringsinstantie. Als zij er voor gekozen hebben zelf door te betalen zit TO gewoon goed en moet ze alleen zorgen dat ze bij de UWV ziekgemeld binnenkomt na einde contract.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer een werknemer ziek uitdienst gaat, worden de kosten verhaald bij de laatste werkgever. Dit doen ze dmv premieverhogingen en kan tot 12 jaar doorlopen. De werkgever heeft wel degelijk een belang dat iemand spoedig hersteld.
ieneminnie schreef:
20-04-2018 20:44
Wanneer een werknemer ziek uitdienst gaat, worden de kosten verhaald bij de laatste werkgever. Dit doen ze dmv premieverhogingen en kan tot 12 jaar doorlopen. De werkgever heeft wel degelijk een belang dat iemand spoedig hersteld.
Maar ze gaat niet meer herstellen gedurende de nog resterende looptijd van haar contract, dat weten ze bij dat bedrijf heus ook wel. En zij hebben niets meer met TO's uitkering te maken omdat ze slechts 'n contract voor bepaalde tijd had. Dus zij zijn er over 'n maand gewoon vanaf.
redbulletje schreef:
20-04-2018 20:46
Maar ze gaat niet meer herstellen gedurende de nog resterende looptijd van haar contract, dat weten ze bij dat bedrijf heus ook wel. En zij hebben niets meer met TO's uitkering te maken omdat ze slechts 'n contract voor bepaalde tijd had. Dus zij zijn er over 'n maand gewoon vanaf.
Ook dat nog.

Een werkgever blijft alleen verantwoordelijk als een werknemer in dienst, langer dan twee jaar ziek is.
ieneminnie schreef:
20-04-2018 20:44
Wanneer een werknemer ziek uitdienst gaat, worden de kosten verhaald bij de laatste werkgever. Dit doen ze dmv premieverhogingen en kan tot 12 jaar doorlopen. De werkgever heeft wel degelijk een belang dat iemand spoedig hersteld.
Of door gewoon niet ziek te melden dus. Misschien melden ze haar elke keer wel ziek, en als ze dan weer een dagje komt aanstrompelen om te 'werken' melden ze haar weer beter. Horeca he.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-04-2018 20:46
Maar ze gaat niet meer herstellen gedurende de nog resterende looptijd van haar contract, dat weten ze bij dat bedrijf heus ook wel. En zij hebben niets meer met TO's uitkering te maken omdat ze slechts 'n contract voor bepaalde tijd had. Dus zij zijn er over 'n maand gewoon vanaf.
Het lijkt niet waarschijnlijk dat zij haar eigen uren en taken gaat oppakken voor einde dienstverband.
Een werkgever kan eigen risicodrager zijn of niet hiermee hangt samen of je na je contract begeleid wordt in de reïntegratie door het UWV of andere partij. In beide gevallen wordt de werkgever belast met de financiële kant en dat kan flink oplopen voor een werkgever. Zij hebben een belang om iemand zo goed als mogelijk ook na het dienstverband te ondersteunen.
Wanneer de werkgever haar niet ziek meldt na einde dienstverband kan de werkgever hier een boete voor krijgen.
ieneminnie schreef:
20-04-2018 21:05
Het lijkt niet waarschijnlijk dat zij haar eigen uren en taken gaat oppakken voor einde dienstverband.
Een werkgever kan eigen risicodrager zijn of niet hiermee hangt samen of je na je contract begeleid wordt in de reïntegratie door het UWV of andere partij. In beide gevallen wordt de werkgever belast met de financiële kant en dat kan flink oplopen voor een werkgever. Zij hebben een belang om iemand zo goed als mogelijk ook na het dienstverband te ondersteunen.
Wanneer de werkgever haar niet ziek meldt na einde dienstverband kan de werkgever hier een boete voor krijgen.
Bij een contract voor bepaalde tijd houden alle verplichtingen van de werkgever gewoon op hoor, op de datum dat het contract eindigt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-04-2018 21:13
Bij een contract voor bepaalde tijd houden alle verplichtingen van de werkgever gewoon op hoor, op de datum dat het contract eindigt.
Nee, RB, na einde contract mag de werkgever gewoon de 2 jaar doorbetaling volmaken (als werknemer zo lang ziek blijft natuurlijk). Dat kan direct als hij gekozen heeft om eigenrisicodrager te zijn, of na 2 jaar via de premie die het UWV van de werkgever claimt. Ook na einde dienstverband is het gunstig voor de werkgever als de ex-werknemer snel herstelt.

TO, een werkgever meldt een zieke werknemer pas na 42 weken 'langdurig ziek' bij het UWV. Dat komt bij jou natuurlijk niet ter sprake omdat je eerder uit dienst gaat. Dan hoeft de werkgever pas een dag voordat je uit dienst gaat een ziek uit dienst melding te doen. Er is dus voorlopig niets te vinden op uwv.nl.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-04-2018 21:13
Bij een contract voor bepaalde tijd houden alle verplichtingen van de werkgever gewoon op hoor, op de datum dat het contract eindigt.
Weliswaar gaat de werknemer over naar de ziektewet en zal het UWV de re-integratie overnemen, maar dat betekent niet dat de werkgever er geen belang bij heeft of een werknemer wel of niet ziek uit dienst gaat. De hoogte van de premies die een werkgever moet betalen (zoals ZW-flex en WGA-flex) wordt namelijk voor een deel bepaald aan de hand van het aantal werknemers die de ziektewet instromen. Hoe meer ex-werknemers in de ziektewet terecht komen, hoe hoger de premie die de werkgever moet betalen. Dus de werkgever heeft er wel degelijk belang bij dat TO niet ziek uit dienst gaat. Een eventueel eigenrisicodragerschap voor de ZW daargelaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven