Werk & Studie alle pijlers

Hoe STOM kan ik zijn?!

24-01-2008 13:00 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oh, echt erg dit! Ik heb zojuist gesolliciteerd op een leuke vacature en een nogal stomme fout gemaakt :cry:

In mijn CV zit officieel een gaatje, doordat ik door hele vervelende omstandigheden een tijdje thuis heb gezeten. Om niet steeds dat hele verhaal te hoeven uitleggen (ik vind nog steeds dat dat destijds buiten mijn schuld is gebeurd, maar een gat in je CV roept hoe dan ook vragen op) heb ik het gaatje dichtgeschreven. Inmiddels ben ik al weer een tijd fulltime aan de bak, maar net voordat ik bij mijn huidige werkgever begon heb ik een tijdje uitzendwerk gedaan bij de organisatie waar ik net heb gesolliciteerd.

En nu kom ik erachter dat die periode dat ik daar zat dus staat volgeschreven met werk bij een andere werkgever. Au!

Ik heb wel bij een andere unit gesolliciteerd (nogal grote organisatie), dus het hoeft niet op te vallen...

Wat denken jullie hiervan? Mocht ik uitgenodigd worden doen of m'n neus bloedt en niets zeggen of er uit lijfsbehoud zelf maar van afzien...
Ehm, even denken...
Brummetje schreef op 27 januari 2008 @ 22:47:

Ik heb ook gelogen bij mijn huidige werkgever. Hij denkt dat ik vanaf juni 2007 hier woon, maar in feite woon ik al vanaf november 2002 hier. Heb 2 x ong één jaar weer thuis gewoond. Op het sollicitatieforumulier heb ik dus de baantjes die ik toen bij mijn ouders had opgeschreven, nooit wat over gehoord, over de rest. (Ik hoefde er ook maar 5 aan te geven en niet alles. En ze hebben niet om een CV gevraagd.)

Kan een werkgever je ontslaan als hij hier achterkomt??

Ik heb nl getwijfeld of ik het zou vertellen -met de reden dat ik bang was dat hij me niet aan zou nemen, omdat hij mss zou denken dat het nóg een keer uit zou (kunnen) gaan.

Het zijn toch flink wat jaren en ik heb hier ex-collega's die ik soms weleens op mijn werk zie (supermarkt). Hij zou een keer wat op kunnen vangen...

Het hele punt is: met een CV vertel je iets over jezelf, op grond waarvan jij een baan wil. Je gaat een overeenkomst aan met een werkgever, waarbij je niet vertelt wie je werkelijk bent, maar wat jij denkt dat de werkgever graag wil horen.

Stel je eens voor, je koopt een TV, de verkoper geeft er een folder met specificaties bij waarin staat dat het een LCD-scherm is, maar thuis pak je hem uit en blijkt het een gewone beeldbuis. Als je de koop wil terugdraaien zegt de verkoper "ja, sorry, ik dacht dat je liever zou horen dat het een LCD-scherm was, dus ik heb gewoon een verkeerde folder gegeven". Hoeveel seconden heb je dan nodig bij een rechter denk je?
Krengiserweer schreef op 27 januari 2008 @ 23:09:

Een werkgever heeft niks te maken met je reltie of met waar je woont.

imho is dat ook niet het echte probleem. Je bent in een (arbeids)overeenkomst getreden door valse informatie te geven, omdat je denkt (ten onrechte waarschijnlijk) dat het de wederpartij boeit waar je gewoon hebt. Ik kan me voorstellen dat een rechter, die immers niet zelden een voorkeur voor de zwakkere partij heeft, nog zal oordelen dat deze informatie niet zo relevant was. Maar ik kan me nog makkelijker voorstellen dat een werkgever je toekomst toch in een heel ander licht gaat zien.

Persoonlijk, of dat juridisch deugt of niet weet ik niet, zou ik iemand die zoiets uithaalt en niet de ruggengraat toont om zelf te melden wat er aan de hand is, als ik hier achter zou komen, niet heel erg lang salaris blijven uitbetalen. Maar goed, ik heb geen personeel, dus dat is makkelijk zeggen :)
misschien ben ik naief, maar wat is er zo erg aan een gat op je CV?

een vriendin van me heeft ook een keer 3 maanden vrijwillig thuis gezeten omdat ze haar baan echt niet meer leuk vond en ontslag nam, maar het toch nog 3 maanden duurde voor ze werd aangenomen op een andere baan. zoiets kun je toch vermelden?

zoiezo, als je in dat gat uitzendwerk hebt gedaan, dan vermeld je toch: in die en die periode uitzendwerk gedaan.

of je noemt het uitzendwerk niet, en je schrijft ook het gat niet vol, en als ze ernaar vragen zeg je dat je in die periode tijdelijk uitzendwerk heb gedaan maar dat je daar geen relevante ervaring op hebt gedaan...

misschien heel simpel, maar zie het probleem niet zo van een gat in je CV...
Idem! In juridische termen heet dit fraude / bedrog / dwaling en dat zijn allemaal redenen voor ontslag op staande voet. En ik zou het ook zo doen als ik er achter kom dat mijn mensen gelogen hebben op hun cv!
Een gat van 3 maanden IS ook niet erg, mits je er geen leugens om heen bouwt en bij voorkeur een goed verhaal bij hebt. In dit geval ging het om een gat dat gevuld was met leugens... tsja... dan ga ik steigeren!
Als het uit zou gaan tussen mijn vriend en mij, ga ik direct weer naar mijn ouders. Die wonen alleen wel 200 km van ons vandaan. Maar blijven tot de opzegtermijn om is, is geen optie.
anoniem_59324 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 15:53
Reden: Idd stom gelul van me!
% gewijzigd
@ Brummetje

Je hebt een overeenkomst getekend tot het verrichten van werkzaamheden. Wanneer jij niet in staat bent om dat contract te vervullen, omdat je bijv. 200 km verderop gaat wonen, dan heb je echt een probleem. Een werkgever kan dan in jouw plaats een uitzendkracht inhuren en de kosten daarvoor (incl. bemiddelingskosten om aan die uitzendkracht te komen en extra kosten voor een inwerkperiode) op jou verhalen! Werken is verdorie geen vrijblijvende vrijetijdsbesteding, je gaat een contract aan en daar moet jij je aan houden. Mocht het zover komen, dan raad ik je dus aan om een goedkoop hotelletje of goedkope kamer in de buurt te zoeken en alsnog netjes je werk af te ronden.

@Rary

Een gat in je CV hoeft niet erg te zijn, als je maar een goed excuus hebt. Werkgevers zullen er vrijwel altijd naar vragen waarom je in die periode niet gewerkt hebt. Heb je dan gestudeerd of thuis gezeten bij een ziek kind oid, dan zullen de meeste werkgevers dat geen enkel punt vinden. Maar als je zegt: "ik had een rotbaan en had er geen zin meer in om daar nog te blijven werken" dan zullen de meeste werkgevers hun wenkbrauwen fronsen. De conclusie "hij/zij werkt kennelijk liever niet, dan in moeilijke tijden even door te bijten" is dan snel getrokken. En werkgevers willen nu eenmaal liever medewerkers die, ook als het even wat moeilijker is, gewoon netjes hun werk blijven doen.
nummerzoveel schreef op 28 januari 2008 @ 08:44:

Werken is verdorie geen vrijblijvende vrijetijdsbesteding, je gaat een contract aan en daar moet jij je aan houden. Mocht het zover komen, dan raad ik je dus aan om een goedkoop hotelletje of goedkope kamer in de buurt te zoeken en alsnog netjes je werk af te ronden.

Zeer mee eens!
nummerzoveel schreef op 28 januari 2008 @ 08:44:

@ Brummetje

Werken is verdorie geen vrijblijvende vrijetijdsbesteding, je gaat een contract aan en daar moet jij je aan houden.

Oooooh, ik dacht dat werk voor de lol was, waarbij voorop staat dat je jezelf kan ontplooien, en jezelf kwijt kan, en je amuseert, en waar je je ziek kan melden als je teveel gezopen hebt in het weekend, waar je kan liegen op je CV om de baan maar te krijgen. Wat een zeurkouzen zijn werkgevers soms zeg.

Sorry. Heel, heel soms word ik een beetje cynisch. Vaak net nadat ik mijn AOV, LB, OB, VpB, KvK-bijdrage, of meer van dat fraais net betaald heb. Ik zal weer braaf zijn :)
-
Werken is verdorie geen vrijblijvende vrijetijdsbesteding, je gaat een contract aan en daar moet jij je aan houden.

A-mén! :worship:
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Brummetje schreef op 28 januari 2008 @ 19:01:

Dus in feite kan ik het gewoon nooit uitmaken (ik kan er ook niks aan doen, dat mijn vriend elke dag zal gaan zeiken en continue proberen om mij over te halen toch te blijven dmv huilen, huilen, huilen).

En hotelletje is al te duur voor mij.

(Trouwens op mijn vorige werk ben ik ook zo weggegaan. Ze hadden me ingepland op de dag dat ik naar een concert zou gaan (en mn ex-baas wist dat, heeft ie me zelf gegeven!) dus ik heb de dag ervoor gebeld dat ik mijn pols ernstig had verstuikt. Daar zijn ze achter gekomen (gelukkig toen wij al in A'dam waren :-p) en sinds die dag niet meer gekomen.)
Je zou kunnen overwegen eens volwassen te worden, niet meer te liegen op je CV, niet te liegen met ziekmeldingen, verantwoordelijkheid te nemen voor de verplichtingen die je aangaat. Maar goed, dat is natuurlijk maar één van de opties. Smeert mama je boterbammetjes nog voor je?
Nou Riderm, je verlangt wel heel veel van iemand hoor. Volwassen worden, pfffff dat is soooo last century.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Even voor de duidelijkheid! Ik heb NIET gelogen op mijn CV, als je mijn stukje goed had gelezen had je dat geweten.

En als ik écht geen zin heb om te werken (wanneer ze mij bellen als er wéér eens iemand ziek is bij mij op het werk) ja dan verzin ik iets om niet te gaan werken. Maar soms is mijn depressie zo hevig dat ik gewoonweg niet kán werken. En daar heb ik ook niet om gevraagd!

En net zoals vandaag word ik gevraagd omdat een collega zich het ziekenhuis in had gereden, die zou het vandaag wel weer proberen, maar het ging blijkbaar niet. Maar aangezien zij niet normaal tegen mij doet sinds bijna 2 weken (daarvoor deed ze normaal), heb ik écht GEEN zin om voor haar te werken!

Ik eet geen brood...

Dus in feite kan ik het gewoon nooit uitmaken (ik kan er ook niks aan doen, dat mijn vriend elke dag zal gaan zeiken en continue proberen om mij over te halen toch te blijven dmv huilen, huilen, huilen).

(Trouwens op mijn vorige werk ben ik ook zo weggegaan. Ze hadden me ingepland op de dag dat ik naar een concert zou gaan (en mn ex-baas wist dat, heeft ie me zelf gegeven!) dus ik heb de dag ervoor gebeld dat ik mijn pols ernstig had verstuikt. Daar zijn ze achter gekomen (gelukkig toen wij al in A'dam waren :-p) en sinds die dag niet meer gekomen.)
8-O
Brummetje schreef op 29 januari 2008 @ 00:13:

Even voor de duidelijkheid! Ik heb NIET gelogen op mijn CV, als je mijn stukje goed had gelezen had je dat geweten.

En als ik écht geen zin heb om te werken, ja dan verzin ik iets om niet te gaan werken. Maar soms is mijn depressie zo hevig dat ik gewoonweg niet kán werken. En daar heb ik ook niet om gevraagd!

En net zoals vandaag word ik gevraagd omdat een collega zich het ziekenhuis in had gereden, die zou het vandaag wel weer proberen, maar het ging blijkbaar niet. Maar aangezien zij niet normaal tegen mij doet sinds bijna 2 weken (daarvoor deed ze normaal), heb ik écht GEEN zin om voor haar te werken!

Ik eet geen brood...
8-O 8-O 8-O
@Brummetje

Ik weet niet wat voor toekomst jij precies voor jezelf in gedachten hebt, maar voorlopig zal het er niet veel op vooruitgaan.

Met jouw werkhouding zul je er serieus rekening mee moeten houden dat je aan kutbaantjes vast zult blijven zitten. Een goede werkgever heeft namelijk liever gemotiveerd en eerlijk personeel. Personeel waar op gerekenend kan worden en dat voor de baas en voor elkaar klaar staat als het nodig is.

In de liefde werkt het meestal alleen goed wanneer mensen een relatie met elkaar hebben omdat ze van elkaar houden. Andere redenen om bij elkaar te zijn, zoals het hebben van een slaapplaats in de buurt van je werk, bieden over het algemeen een minder goede basis.

Ik wens je veel sterkte en succes met je leven, je kunt het goed gebruiken!
riderm schreef op 28 januari 2008 @ 09:37:

[...]

Sorry. Heel, heel soms word ik een beetje cynisch.
:rofl:

Ok, blijkbaar gaat het niet zo lekker tussen jou en vriend, je verwacht dat het uit zal gaan, zou je dan niet al op voorhand gaan zoeken naar een kamer?

En ten tweede, zoals ik het lees, is het alsof jouw werklust nogal fluctueert, misschien dat je dan beter via een uitzendbureau kunt blijven werken, ipv een vaste baan, waar andere collega's de dupe worden. En nee, ik zeg niet dat depressie enz jouw schuld is, maar toch ook niet de schuld van je collega's!
Ik heb nog even overwogen om hier inhoudelijk in te gaan op zo'n volkomen gebrek aan professionaliteit. Vrees dat het parels voor de zwijnen zou zijn geweest dus laat maar.

Je zou toch bijna gaan pleiten voor een Schadefonds Lui Personeel? Dan kunnen alle kleine en grote bedrijven daar hun schade claimen als ze per ongeluk een Brummetje hebben aangenomen. Want van een verondersteld kale kip als B. zelf valt natuurlijk niet te plukken.
Sollicitanten liegen

Tijdens het solliciteren liegt één op de drie sollicitanten. Dit is uitgewezen tijdens een onderzoek die gehouden is door JobTrack.nl. De helft van de sollicitanten vindt dat het verzwijgen van informatie niet als liegen wordt beschoud. Ook wordt er gesuggereerd dat sollicitanten zich beter voordoen dan ze zijn. Ruim zeventig procent van de ondervraagden heeft nog nooit gelogen tijdens een sollicitatiegesprek. Uit het onderzoek blijkt ook dat mannen meer liegen dan vrouwen.

Bovenstaande van uit waar maar raar krant.

OMG, ik begrijp hier werkelijk niks van. Geloof niet dat het heel veel nut heeft om nu een heel betoog over werkethiek o.i.d. te gaan houden, maar dit kan echt niet!
@ brummetje.

Als je te depressief bent om te werken, kun je je wel ziek melden, en kan de arbo-arts beoordelen of jij idd arbeidsongeschikt bent.

Je was toch bezig om een diagnose te krijgen bij de psych, en therapie? Mss kom je in aanmerking voor een wajong-uitkering, als je echt zo ziek bent als je zegt. oet je wel op re-integratietraject etc, maar lijkt me beter voor je dan dat je straks nergens meer aangenomen wordt omdat je meerdere osv op je cv hebt staan.

zeggen dat je je pols verstuikt hebt als dat niet zo is omdat je naar en concert wilt, is idd een goede reden voor ontslag. En bij een osv heb je doorgaan sook geen recht op een uitkering.

Als je je relatie wilt uitmaken kun je idd nu alvast op zoek naar een kamer, zodat je tzt wel eg kan. Want naar je ouders gaan en dus wegblijven is werkweigering en reden voor ontslag op staande voet en dus geen uitkering.

je eet vast wel iets anders dan brood en alles wat je eet, daar moet je voor betalen. Dus als je niet de rest van je leven huilend bij appie en mammie wilt zitten klagen over hoe gemeen de wereld is, zou ik toch het advies van riderm eens opvolgen. Volwassen worden.
Ik ben werkelijk dankbaar dat wij in een welvaart leven waar zelfs mensen als jij geen afval hoeven te eten. Maar of dat erg rechtvaardig is, is een andere kwestie.
Uit eerdere topics en reacties is al gebleken dat Brummetje behoorlijk psychisch met zichzelf in de knoop zit.

Dat zal ook een deel van haar werkgerelateerde houding kunnen verklaren.

als ze daadwerkelijk geen enkel besef heeft van wat je wel en niet kunt maken bij een wergever, is ze gewoon niet geschikt voor betaalde arbeid.

gelukkig zijn er in het land ook regelingen voor, want op den duur zal geen werkgever meer in zee willen met iemand die vind dat ze het volste recht heeft om niet te werken als ze naar een concert moet of omdat haar relatie stukloopt.

brummetje, als jouw werkgever te depressief is om jouw loon uit te betalen, of als je morgen ineens geen baan meer hebt omdat het bedrijf 200 kilometer verderop is gaan zitten, dan zou je daar toch ook woest over worden en verwachten dat ze je minstens je opzegtermijn nog doorbetalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven