Hoeveel tijd is acceptabel?
maandag 16 juni 2025 om 22:46
Hoi allemaal,
Ik zit met een situatie waar ik graag jullie mening over zou willen horen.
Na ruim 6 jaar gewerkt te hebben bij mijn vorige werkgever (waar ik het altijd goed heb gehad), ben ik vorig jaar overgestapt naar een andere baan. Ik was toen benaderd door een andere organisatie en dacht: “Waarom niet, tijd voor iets nieuws.” Helaas viel die overstap ontzettend tegen.
Binnen een maand liep ik daar alweer weg vanwege dingen die ik niet ethisch vond en waar ik me absoluut niet in kon vinden. Gelukkig kon ik toen terugkeren naar mijn oude, vertrouwde werkgever. Daar ben ik nog steeds heel dankbaar voor. Ze vingen me met open armen op en ik voelde me meteen weer welkom.
Maar nu weeet ik ik dat ik toch na een tijdje weer begin na te denken over een volgende stap.
Hoewel ik me op zich nog steeds goed voel bij mijn huidige werkgever, weet ik ook dat ik hier op lange termijn niet verder kan groeien. Er zijn nauwelijks doorgroeimogelijkheden en het salaris is niet geweldig. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en financieel wat stappen maken.
Mijn vraag is dus: Wanneer is het ‘acceptabel’ om opnieuw te vertrekken, zonder ondankbaar of asociaal over te komen?
Ik voel me verplicht om nu een tijd te blijven, uit respect voor het feit dat ze me terugnamen. Maar ik wil ook eerlijk zijn tegenover mezelf en mijn toekomst.
Ik zat zelf te denken aan bijv een half jaar. Is dit acceptabel?
Hebben jullie dit ooit meegemaakt?
Of hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alle ervaringen of perspectieven zijn welkom!
Ik zit met een situatie waar ik graag jullie mening over zou willen horen.
Na ruim 6 jaar gewerkt te hebben bij mijn vorige werkgever (waar ik het altijd goed heb gehad), ben ik vorig jaar overgestapt naar een andere baan. Ik was toen benaderd door een andere organisatie en dacht: “Waarom niet, tijd voor iets nieuws.” Helaas viel die overstap ontzettend tegen.
Binnen een maand liep ik daar alweer weg vanwege dingen die ik niet ethisch vond en waar ik me absoluut niet in kon vinden. Gelukkig kon ik toen terugkeren naar mijn oude, vertrouwde werkgever. Daar ben ik nog steeds heel dankbaar voor. Ze vingen me met open armen op en ik voelde me meteen weer welkom.
Maar nu weeet ik ik dat ik toch na een tijdje weer begin na te denken over een volgende stap.
Hoewel ik me op zich nog steeds goed voel bij mijn huidige werkgever, weet ik ook dat ik hier op lange termijn niet verder kan groeien. Er zijn nauwelijks doorgroeimogelijkheden en het salaris is niet geweldig. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en financieel wat stappen maken.
Mijn vraag is dus: Wanneer is het ‘acceptabel’ om opnieuw te vertrekken, zonder ondankbaar of asociaal over te komen?
Ik voel me verplicht om nu een tijd te blijven, uit respect voor het feit dat ze me terugnamen. Maar ik wil ook eerlijk zijn tegenover mezelf en mijn toekomst.
Ik zat zelf te denken aan bijv een half jaar. Is dit acceptabel?
Hebben jullie dit ooit meegemaakt?
Of hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alle ervaringen of perspectieven zijn welkom!
dinsdag 17 juni 2025 om 15:18
Een werkgever verwacht dat je even blijft omdat ze in je moeten investeren door middel van inwerken en dat soort dingen. Maar ik neem aan dat ze bij het opnieuw aannemen er nauwelijks extra kosten zijn gemaakt voor je werkgever en dat ze eigenlijk wel blij waren dat ze niet verder hoefden te werven. Ik zou dus lief zijn voor mezelf en gewoon rustig op zoek gaan naar iets anders en kijken of je iets tegen komt wat echt leuk is en als dat zo is er gewoon voor gaan.
dinsdag 17 juni 2025 om 15:27
Omdat ik me betrokken voel bij mijn werk en het vervelend zou vinden om mijn organisatie+collega's tot 2x toe in de steek te laten door te vertrekken. Overigens is dat vertrek de eerste keer heel begrijpelijk, maar dan doodleuk terugkomen en binnen no time weer vertrekken zou voor mij niet goed voelen en laat geen betrokkenheid zien.Kaaaaaaaatje schreef: ↑17-06-2025 15:23Voor de mensen die een periode langer dan 6 maanden aangeven, wat zijn jullie redenen daarvoor?
Het ligt overigens wel aan het type werk denk ik. Als je een belangrijke rol hebt binnen een organisatie, is het natuurlijk wel vervelend als je zoveel onrust veroorzaakt (bv als docent of projectmanager, ik noem maar wat). Zijn ze net met je opvolging bezig, kom je terug en dan kunnen ze na 6 maanden weer alles optuigen. Als je een baan hebt, waarbij je persoonlijke stijl en visie minder belangrijk zijn en er makkelijk opvolgers zijn, is het misschien anders.
dinsdag 17 juni 2025 om 15:34
Na 1 maand zelfs al. Ze werkt er pas weer sinds mei/juni en is er dus nu alweer mee bezig. Het is dus puur ter overbrugging en het zou wel zo kies geweest zijn als ze dat gemeld had aan deze wg. Maar goed, als ze de contractvrijheid heeft om op te zeggen dan kan ze het doen. Ik zou het wel zien als je schepen achter je verbranden dus zou deze keer maar wat beter nadenken.
dinsdag 17 juni 2025 om 15:46
Meer omdat je jezelf in mijn ogen echt wel op de kaart zet als een twijfelachtige medewerker die niet in staat is tot iets verder vooruit denken dan 1 maand. Het zou me als medewerker mijn eer te na zijn om dat te doen. Maar als dat is wat het is dan is het dat ook gewoon.Kaaaaaaaatje schreef: ↑17-06-2025 15:23Voor de mensen die een periode langer dan 6 maanden aangeven, wat zijn jullie redenen daarvoor?
dinsdag 17 juni 2025 om 15:49
Hier zou je vooral door de collega's uitgelachen worden als je weer vertrekt na amper 6 maanden. En die collega's kom je mogelijk ooit weer elders tegen.
1.5 à 2 jaar is toch wel zo'n beetje het minimum om zonder gezichtsverlies te vertrekken. Waarbij je sowieso steken gaat krijgen "of je dit keer écht wel zeker bent".
1.5 à 2 jaar is toch wel zo'n beetje het minimum om zonder gezichtsverlies te vertrekken. Waarbij je sowieso steken gaat krijgen "of je dit keer écht wel zeker bent".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 17 juni 2025 om 16:12
Precies, als je achter de kassa zit of vakkenvuller bent dan is de opvolging vaak snel geregeld en makkelijker te realiseren.Socie schreef: ↑17-06-2025 15:27Het ligt overigens wel aan het type werk denk ik. Als je een belangrijke rol hebt binnen een organisatie, is het natuurlijk wel vervelend als je zoveel onrust veroorzaakt (bv als docent of projectmanager, ik noem maar wat). Zijn ze net met je opvolging bezig, kom je terug en dan kunnen ze na 6 maanden weer alles optuigen. Als je een baan hebt, waarbij je persoonlijke stijl en visie minder belangrijk zijn en er makkelijk opvolgers zijn, is het misschien anders.
dinsdag 17 juni 2025 om 18:38
Dit, was het maar zo makkelijk om het zeker te weten.
Een sollicitatiegesprek (of 2 gesprekken) kunnen heel goed lopen, er een klik zijn. Maar hoe het daadwerkelijk is weet je pas als je ergens echt zit en meedraait.
Mijn gevoel voor mijn werkgever van mijn vorige baan, was heel goed, gesprekken goed, verwachting leek goed te matchen. Maar dat was compleet anders toen ik eenmaal gestart was, en na 5 weken heb ik afscheid genomen.
Ik ben niet teruggaan naar mijn vorige werkgever, al mocht ik altijd terugkomen, goed weggegaan, maar wel indirect naar een ‘werkgever’ welke er ook al een lijntje liep en nog niet ingevuld was en eigenlijk perfect samen kwam.
Een periode eraan moet je denk ik niet willen. Als je nu al denkt dit is het niet, moet je jezelf ook niet dwingen er een jaar te blijven.
woensdag 18 juni 2025 om 09:59
Collega's die mij uitlachen zijn niet mijn ideale werkomgeving, dus dat zou mijn beslissing alleen maar bevestigen.Wissewis schreef: ↑17-06-2025 15:49Hier zou je vooral door de collega's uitgelachen worden als je weer vertrekt na amper 6 maanden. En die collega's kom je mogelijk ooit weer elders tegen.
Wat eten we vanavond?
woensdag 18 juni 2025 om 10:01
Ik denk dat als je een belangrijke functie hebt, dat je eigenlijk ook niet zomaar terug mag komen. In ieder geval, ik zou het als bedrijf niet heel handig vinden. En als ik het wel zou doen, dan zou het onder specifieke voorwaarden zijn. Bijvoorbeeld dat het max 6 maanden is en dat wij op zoek gaan naar iets anders.Socie schreef: ↑17-06-2025 15:27Omdat ik me betrokken voel bij mijn werk en het vervelend zou vinden om mijn organisatie+collega's tot 2x toe in de steek te laten door te vertrekken. Overigens is dat vertrek de eerste keer heel begrijpelijk, maar dan doodleuk terugkomen en binnen no time weer vertrekken zou voor mij niet goed voelen en laat geen betrokkenheid zien.
Het ligt overigens wel aan het type werk denk ik. Als je een belangrijke rol hebt binnen een organisatie, is het natuurlijk wel vervelend als je zoveel onrust veroorzaakt (bv als docent of projectmanager, ik noem maar wat). Zijn ze net met je opvolging bezig, kom je terug en dan kunnen ze na 6 maanden weer alles optuigen. Als je een baan hebt, waarbij je persoonlijke stijl en visie minder belangrijk zijn en er makkelijk opvolgers zijn, is het misschien anders.
Maar bij simpelere banen maakt het minder uit. Ik werkte in de accountancy en ik heb ook tijdelijk werk gedaan ivm drukke periodes of zwangerschapsverlof. Mijn werk was niet zo heel makkelijk en als je een beetje ervaring hebt, dan ben je ook binnen no-time ingewerkt. Dus als iemand na een foutje terug wil komen, dan is dat vaak geen probleem, omdat er genoeg werk is. Wel zou ik afwachtend zijn mbt de communicatie naar klanten toe, want die hebben eerst te horen gekregen dat je weg ging en nu ben je er weer.
Ik had ook een collega die na best een tijd weg ging, omdat hij er wel klaar mee was om altijd 2384 balletjes in de lucht te houden. Hij is na 2-3 maanden weer teruggekomen. Deels omdat het bedrijf waar hij zou gaan werken dus echt niet leuk was en slecht georganiseerd. Zeker bij een groter bedrijf verwacht je een zekere mate van professionaliteit. Daarnaast was het werk gewoon saai. Na een jaar is hij toch weer weggegaan en bij een kleiner kantoor gaan werken. Maar het bedrijf heeft er zeker van geprofiteerd dat hij terug kwam, al was het maar dat ik een deel van zijn klanten over had genomen en hij ze weer terug over kon nemen toen ik weg ging.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 18 juni 2025 om 10:53
Ik heb geen 6 maanden aangegeven. Maar om nog een beetje serieus genomen te worden, zou ik niet na 2 maanden weer opstappen. TO is in april gestopt met haar nieuwe baan, dus ze werkt er nu zo’n 1,5 maand.Kaaaaaaaatje schreef: ↑17-06-2025 15:23Voor de mensen die een periode langer dan 6 maanden aangeven, wat zijn jullie redenen daarvoor?
Maar we weten niet of ze een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft of voor bepaalde tijd. Of ze ze tussentijds kan opzeggen. Wat de verwachtingen/afspraken waren.
Mijn advies is om het gewoon te bespreken. Wat is het risico? Dat haar contract niet verlengd wordt?
woensdag 18 juni 2025 om 14:24
Ligt ook aan het werk wat je doet. Als ik loep dan is het iets therapeutisch in een onderwijssetting? Ik weet niet of je huidige werkgever ook een schoolse instelling is, maar als dat zo is dan is de zomervakantie wel het meest logische switchmoment. Dan is nu alweer weg wel heel snel want je bent net terug, en zou ik één schooljaar wel weer maken.
Maar misschien klopt het niet hoor wat ik nu zeg.
Maar misschien klopt het niet hoor wat ik nu zeg.
woensdag 18 juni 2025 om 15:25
Ik zie dit vaker voorbij komen, iets in de trant van serieus genomen worden, maar je gaat weg, boeiend dat je niet serieus genomen wordt. Persoonlijk zou ik het niet raar vinden als iemand weg gaat, terug komt en dan op korte termijn weer weggaat, mits die terugkeer soepel is verlopen en ik die persoon niet van alles heb moeten leren omdat er van alles verandert is maar als die op dag 3 weer gewoon zijn werk kan doen, lijkt het me prima!Pelle schreef: ↑18-06-2025 10:53Ik heb geen 6 maanden aangegeven. Maar om nog een beetje serieus genomen te worden, zou ik niet na 2 maanden weer opstappen. TO is in april gestopt met haar nieuwe baan, dus ze werkt er nu zo’n 1,5 maand.
Maar we weten niet of ze een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft of voor bepaalde tijd. Of ze ze tussentijds kan opzeggen. Wat de verwachtingen/afspraken waren.
Mijn advies is om het gewoon te bespreken. Wat is het risico? Dat haar contract niet verlengd wordt?
woensdag 18 juni 2025 om 15:47
Als het niet werkt, werkt het niet, dan zou ik zo snel mogelijk weg gaan zodat je geen tijd verknoeit, ook niet bij de werkgever. Ik ben zelf een keer na 2 weken weggegaan. Ik had een heel goed gesprek gehad en de rondleiding was ook positief, maar doen ik op locatie zat en echt aan het werk ging, was het niets. Ik heb overwogen om langer te blijven, maar omdat ze mij wilde gaan inplannen voor allerlei projecten, heb ik maar gelijk opgezegd. Liever nu weg, dan wanneer het echt een probleem zou gaan worden.
Deze werkgever heeft ook nooit op mijn cv gestaan. En als ik bijvoorbeeld 2 maanden ergens anders gezeten zou hebben, dan zou ik dit ook niet op mijn cv zetten.
En serieus genomen worden, ik heb eens cv's moeten filteren voor een klant waar ik als interimer werkte. De cv die mij het meest aansprak was van iemand die 2-3 jaar ergens zat om de administratie op orde te brengen en dan weer verder ging zodra alles op orde was. Ik vond die passend bij de klant omdat je heel goed moest zijn ivm de complexe processen en mee moest kunnen denken over het verbeteren en invoeren van nieuwe processen. Mijn leidinggevende met wie ik het samen deed, wilde haar dus niet, want in haar ogen was je onbetrouwbaar/niet serieus als je ergens maar 2-3 jaar bleef zitten. Ik heb toen gevraagd waarom ze mij dan wel had aangenomen, want ik heb heel veel kortdurende (max 1 jaar) opdrachten op mijn cv staan. Toen liep ze dus weg, want geen antwoord. Die betreffende sollicitant werkt daar nu al weer een jaar of 6.
Vraagtekens zetten als iemand een keer ergens kort werkt, dat zou ik raar vinden, want je maakt allemaal wel eens een misser. Altijd maar ergens kort werken en vraagtekens hierbij zetten, dat begrijp ik wel. Maar als het verklaarbaar is... Zoals ik schreef, ik heb ook een heel aantal kortdurende opdrachten. Doordat er enkel tijdelijke opdrachten waren, omdat ik 2x verhuisd ben, dan gaat het best hard. Terwijl ik ook gewoon het liefst ergens 5 jaar wilde blijven. Maar vallen over één of twee keer ergens kort gewerkt...
Deze werkgever heeft ook nooit op mijn cv gestaan. En als ik bijvoorbeeld 2 maanden ergens anders gezeten zou hebben, dan zou ik dit ook niet op mijn cv zetten.
En serieus genomen worden, ik heb eens cv's moeten filteren voor een klant waar ik als interimer werkte. De cv die mij het meest aansprak was van iemand die 2-3 jaar ergens zat om de administratie op orde te brengen en dan weer verder ging zodra alles op orde was. Ik vond die passend bij de klant omdat je heel goed moest zijn ivm de complexe processen en mee moest kunnen denken over het verbeteren en invoeren van nieuwe processen. Mijn leidinggevende met wie ik het samen deed, wilde haar dus niet, want in haar ogen was je onbetrouwbaar/niet serieus als je ergens maar 2-3 jaar bleef zitten. Ik heb toen gevraagd waarom ze mij dan wel had aangenomen, want ik heb heel veel kortdurende (max 1 jaar) opdrachten op mijn cv staan. Toen liep ze dus weg, want geen antwoord. Die betreffende sollicitant werkt daar nu al weer een jaar of 6.

Vraagtekens zetten als iemand een keer ergens kort werkt, dat zou ik raar vinden, want je maakt allemaal wel eens een misser. Altijd maar ergens kort werken en vraagtekens hierbij zetten, dat begrijp ik wel. Maar als het verklaarbaar is... Zoals ik schreef, ik heb ook een heel aantal kortdurende opdrachten. Doordat er enkel tijdelijke opdrachten waren, omdat ik 2x verhuisd ben, dan gaat het best hard. Terwijl ik ook gewoon het liefst ergens 5 jaar wilde blijven. Maar vallen over één of twee keer ergens kort gewerkt...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 18 juni 2025 om 17:24
Volgens mij heb je de OP niet helemaal gelezen.dianaf schreef: ↑18-06-2025 15:47Als het niet werkt, werkt het niet, dan zou ik zo snel mogelijk weg gaan zodat je geen tijd verknoeit, ook niet bij de werkgever. Ik ben zelf een keer na 2 weken weggegaan. Ik had een heel goed gesprek gehad en de rondleiding was ook positief, maar doen ik op locatie zat en echt aan het werk ging, was het niets. Ik heb overwogen om langer te blijven, maar omdat ze mij wilde gaan inplannen voor allerlei projecten, heb ik maar gelijk opgezegd. Liever nu weg, dan wanneer het echt een probleem zou gaan worden.
En serieus genomen worden, ik heb eens cv's moeten filteren voor een klant waar ik als interimer werkte. De cv die mij het meest aansprak was van iemand die 2-3 jaar ergens zat om de administratie op orde te brengen en dan weer verder ging zodra alles op orde was. Ik vond die passend bij de klant omdat je heel goed moest zijn ivm de complexe processen en mee moest kunnen denken over het verbeteren en invoeren van nieuwe processen. Mijn leidinggevende met wie ik het samen deed, wilde haar dus niet, want in haar ogen was je onbetrouwbaar/niet serieus als je ergens maar 2-3 jaar bleef zitten. Ik heb toen gevraagd waarom ze mij dan wel had aangenomen, want ik heb heel veel kortdurende (max 1 jaar) opdrachten op mijn cv staan. Toen liep ze dus weg, want geen antwoord. Die betreffende sollicitant werkt daar nu al weer een jaar of 6.![]()
woensdag 18 juni 2025 om 19:10
Ja, 2 weken bij een nieuwe baan. Daar is de proeftijd voor.dianaf schreef: ↑18-06-2025 15:47Als het niet werkt, werkt het niet, dan zou ik zo snel mogelijk weg gaan zodat je geen tijd verknoeit, ook niet bij de werkgever. Ik ben zelf een keer na 2 weken weggegaan. Ik had een heel goed gesprek gehad en de rondleiding was ook positief, maar doen ik op locatie zat en echt aan het werk ging, was het niets. Ik heb overwogen om langer te blijven, maar omdat ze mij wilde gaan inplannen voor allerlei projecten, heb ik maar gelijk opgezegd. Liever nu weg, dan wanneer het echt een probleem zou gaan worden.
En serieus genomen worden, ik heb eens cv's moeten filteren voor een klant waar ik als interimer werkte. De cv die mij het meest aansprak was van iemand die 2-3 jaar ergens zat om de administratie op orde te brengen en dan weer verder ging zodra alles op orde was. Ik vond die passend bij de klant omdat je heel goed moest zijn ivm de complexe processen en mee moest kunnen denken over het verbeteren en invoeren van nieuwe processen. Mijn leidinggevende met wie ik het samen deed, wilde haar dus niet, want in haar ogen was je onbetrouwbaar/niet serieus als je ergens maar 2-3 jaar bleef zitten. Ik heb toen gevraagd waarom ze mij dan wel had aangenomen, want ik heb heel veel kortdurende (max 1 jaar) opdrachten op mijn cv staan. Toen liep ze dus weg, want geen antwoord. Die betreffende sollicitant werkt daar nu al weer een jaar of 6.![]()
TO is ook in haar proeftijd weggegaan bij haar nieuwe baan. Maar daar gaat dit topic niet over.
TO is teruggegaan naar haar vorige baan. Dus werkzaamheden/leidinggevende/klanten/collega’s zij n allemaal bekend. Maar nu wil ze eigenlijk weer weg, om de zelfde reden als de eerste keer. En vraagt zich af hoe lang ze minimaal zou moeten blijven, moreel gezien. Dus ze is met volle verstand terug gegaan naar haar oude baan. Dan vind ik na 2 maanden weer vertrekken best raar. Ik zou gewoon open kaart spelen, kan TO rustig om zich heen kijken en werkgever alvast op zoek naar een vervanger.
woensdag 18 juni 2025 om 21:27
Ik ben na drie jaar teruggegaan naar mijn oude werkgever. Daar moest ik overigens gewoon solliciteren. Vervolgens heb ik een leuke taak gekregen, wat ertoe geleid heeft dat ik vijf jaar ben gebleven. Met mijn oude taken zou ik het na een jaar of twee wel weer hebben gezien. Korter dan een jaar had ik gênant gevonden.
woensdag 18 juni 2025 om 21:33
Dat inderdaad. Als het een gewone open positie was dan kan je eerder weg dan als iemand er echt z'n best voor heeft gedaan om een plaats te vinden. Overigens vind ik ook in het eerste geval 6 maanden wel erg kort, maar dat hangt misschien ook een beetje van de branche af. In sommige branches kent iedereen iedereen dus als iemand dan bekend komt te staan als iemand die "steeds vertrekt" kan het tegen je gaan werken.
maandag 23 juni 2025 om 09:44
Je bent al ingewerkt, ze hadden geen aanname-procedure, je kost ze dus niet veel extra. Bovendien is opstappen om morele redenen altijd goed. Toch zou ik wel even rust voor jezelf creeren en niet op alles wat los en vast zit solliciteren. Eerst op een rij om welke aspecten je nu weg wilde, dan waar je in je korte nieuwe baan tegenaan liep, en vervolgens wat het belangrijkste is dat je nu zoekt in een nieuwe baan.
madrigalscapybara wijzigde dit bericht op 23-06-2025 16:59
Reden: off-topic deel weggehaald
Reden: off-topic deel weggehaald
34.06% gewijzigd
maandag 23 juni 2025 om 16:13
maandag 23 juni 2025 om 19:03
Mee eens, ik zou ook eerst even pas op de plaats maken.Madrigalscapybara schreef: ↑23-06-2025 09:44Toch zou ik wel even rust voor jezelf creeren en niet op alles wat los en vast zit solliciteren. Eerst op een rij om welke aspecten je nu weg wilde, dan waar je in je korte nieuwe baan tegenaan liep, en vervolgens wat het belangrijkste is dat je nu zoekt in een nieuwe baan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in