Werk & Studie alle pijlers

HR/P&O

06-09-2025 11:58 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het valt me op dat hier vaak erg negatief gesproken wordt over HR/P&O-afdelingen, ze zijn er alleen voor de werkgever, ze snappen het niet, ze zijn dom, ze maken veel fouten. Hoe komt dat toch, wat zijn jullie ervaringen met deze afdeling?
biol schreef:
07-09-2025 09:02
HR hier… veel van jullie reacties zijn herkenbaar. Niet vanuit hoe het hoort en of moet natuurlijk.

Wel vanuit het feit dat er nog steeds gedacht wordt dat je voor HR geen opleiding nodig hebt.. dat iedereen het kan doen.

Een vriendin van mij zegt het altijd: als je niets kunt, kan je altijd nog in de HR gaan werken.

Teveel taken die aan HR worden toebedeeld die niet bij HR horen. Recruitment is geen HR taak maar een taak die bij recruitment hoort. Dat is een taak apart en zeker bij grotere organisaties kan dat niet “er even” bij gedaan worden. Recruitment kost tijd, kost aandacht.

Nieuwsbrieven over een halal dag na de ramadan is een perfect voorbeeld van een ingevulde HR afdeling met mensen die geen HR opleiding/achtergrond hebben.

HR werkt uiteraard voor de organisatie en beleid wordt opgezet om gevolgd te worden. Hoe kut dat ook is in sommige gevallen.

En idd, er zijn ook zeker een heleboel mensen met wel een gedegen opleiding die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Mijn voorganger (let wel, echt functie op niveau) had geen idee wat hij deed.. ik ben het eerste jaar alleen maar kolere zooi aan het opruimen geweest… en ik denk dat ook zijn voorgangers maar wat deden.. ongelooflijk maar waar.

Dus als je het 2 jaar geleden bij mijn organisatie zou vragen, dan dachten ze net zoals hier. Inmiddels durf ik wel te zeggen dat ik een verandering heb kunnen doorvoeren en laten zien.
En wat ook echt belangrijk is voor een goed functionerende HR-afdeljng, is een directie die niet aan vriendjespolitiek doet. Dat ondermijnt het gezag van een HR-manager. Want waarom zou je als HR-manager achter het beleid blijven staan, als pietje en klaasje vervolgens via de CEO of HR directeur, alsnog hun zin krijgen. Ik heb voor zo'n bedrijf gewerkt en dat slaat alle motivatie dood om ongunstige veranderingen door te voeren. Voor mij als stafadviseur op een HR-afdeling, maar ook voor de HR-managers die wel bereid waren om de veranderingen door te voeren. Als een besluit geen of onvoldoende draagvlak heeft bij hogerhand, kan je nooit succesvol veranderen. Ik en ook een aantal ex-collega's zijn ook niet voor niks vertrokken. En de HR-mensen die wel achter de directie aanliepen, zitten er nog steeds met hun hoge salaris en grote leaseauto.
zwembad84 schreef:
07-09-2025 09:41
En wat ook echt belangrijk is voor een goed functionerende HR-afdeljng, is een directie die niet aan vriendjespolitiek doet. Dat ondermijnt het gezag van een HR-manager. Want waarom zou je als HR-manager achter het beleid blijven staan, als pietje en klaasje vervolgens via de CEO of HR directeur, alsnog hun zin krijgen. Ik heb voor zo'n bedrijf gewerkt en dat slaat alle motivatie dood om ongunstige veranderingen door te voeren. Voor mij als stafadviseur op een HR-afdeling, maar ook voor de HR-managers die wel bereid waren om de veranderingen door te voeren. Als een besluit geen of onvoldoende draagvlak heeft bij hogerhand, kan je nooit succesvol veranderen. Ik en ook een aantal ex-collega's zijn ook niet voor niks vertrokken. En de HR-mensen die wel achter de directie aanliepen, zitten er nog steeds met hun hoge salaris en grote leaseauto.
Absoluut.

Sowieso sta je -10 achter als HR als je een directie hebt die de regels niet volgt, die een eigen plan trekken of die de wetgeving met een korreltje zout nemen.

Nu zit ik zelf aan de directie tafel en kan invloed uitoefenen van de juiste kant maar als je dat niet hebt is het een begin zonder eind.

Ik heb ook voor familiebedrijven gewerkt waar de directeur/eigenaar vooral in eigen voordeel werkte. Dan kan je als HR hoog en laag springen, je redt het gewoon niet.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wat ik heel storend vind en wat mij op is gevallen bij diverse HR medewerkers is optreden als een soort van jurist light maar dan met een totaal gebrek aan juridische kennis. Ik ben zelf bedrijfsjurist en word door diverse afdelingen, waaronder HR, aangehaakt bij juridische problemen. Het te lang zelf doorrommelen met werknemers en te laat de juridische afdeling aanhaken, als was het maar voor advies hoe te voorkomen (voorzover mogelijk) dat de kwestie met een werknemer juridisch wordt.

Ook super tergend als iemand van HR (vaak wat hoger in de boom) mij gaat uitleggen hoe een juridische kwestie in elkaar steekt. Prima dat je dat doet maar doe het dan correct en wijs mijn (nog vriendelijke) reactie dat deze uitleg niet juist is niet arrogant van de hand want dan ga ik je inderdaad per plekke corrigeren. Echt mega irritant, schoenmaker blijf bij je (eigen) lees. Onder mijn vrienden meerdere HR medewerkers die prima werk verrichten maar helaas is mijn eigen persoonlijke werkervaring niet positief te noemen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven