Werk & Studie alle pijlers

Inschrijven bij KVK als ZZP-er?

05-04-2024 16:22 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren kreeg ik de vraag waarom ik mij niet inschrijf bij de KVK. Nu heb ik hier weinig kaas van gegeten en mijn vraag is of jullie mee willen kijken en denken.
- Ik heb een hobby waarmee ik een dienst kan verlenen. Het gereedschap hiervoor heb ik, verder materiaal is niet nodig.
- Het gaat om uiteindelijk misschien 5/6 opdrachten per jaar, misschien uiteindelijk meer als ik hiervoor reclame zou maken.
- Ik ga het naast mijn werk doen, zij zijn op de hoogte en zijn akkoord.
- Ik kan ook af en toe een opdracht krijgen van mijn werkgever.
- Per opdracht ga ik 150 euro vragen.

Is het dan raadzaam om me in te schrijven? Of kan ik dit ook als 'overige inkomsten' opgeven bij de belastingaangifte.
Hoe zit het met BTW voor de opdrachtgever? Kan ik dan ook een factuur sturen?
Stel, ik maak een LinkedIn account hiervoor, kan dat ook zonder dat ik ingeschreven sta?

Vast bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.kvk.nl/starten/zzper-worden ... e-stappen/

https://ondernemersplein.kvk.nl/wanneer ... ndernemer/
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 05-04-2024 16:30
32.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een hobby en geen bedrijf. Zonder inschrijven mag je € 1800 omzet maken. Je maakt nog niet eens 1000 euro omzet.

Is het niet meer voor facebook, insta en pinterest dan voor linkedin of gaat het om BtB verkoop?

Voor een kleine omzet kan btw vrijstelling gelden, zie KOR: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... dYQAvD_BwE
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit kun je gewoon opgeven bij overige inkomsten.
Het voordeel van een onderneming starten is dat je investeringen kunt aftrekken (maar die heb je niet) en dat je kunt profiteren van starterskorting (maar daar kom je niet voor in aanmerking gezien de beperkte uren en omzet). Dus voor jou hangt er geen voordeel aan.
Omdat je geen btw afrekent met de belastingdienst bij overige inkomsten bereken je ook geen btw aan de opdrachtgever. Je kunt gewoon een factuur sturen voor 150 euro, zonder btw.
Ik zou niet weten waarom je geen LinkedIn zou kunnen aanmaken hiervoor.
Coffee is never my cup of tea
Dat zou ik gewoon opgeven als overige inkomsten. Je hoeft je niet in te schrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt! Hier kan ik wat mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nemophilista schreef:
05-04-2024 16:32
Dat zou ik gewoon opgeven als overige inkomsten. Je hoeft je niet in te schrijven.
Dit.

Inschrijven bij KVK brengt extra kosten en werk met zich mee, voor hobby werkzaamheden en kleine opdrachten met laag uurloon mag je gewoon overige inkomsten gebruiken, bij hobby en amper iets verdienen, hoef je zelfs niet meer op te geven mits je geen reclame maakt op eigen site of Insta ofzo.

Ook is vaak zo dat bijvoorbeeld de Belastingdienst je helemaal niet wil hebben als ondernemer ivm te weinig uren/omzetbelastingen en wel te veel controlewerk maar als je pech hebt moet je daarna wel van alles echt gaan bijhouden. Elke cent en elke minuut.

En je wordt na inschrijving KVK echt helemaal gek gebeld en gemaild voor allerlei meuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
LinkedIn is voor iedereen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven