Werk & Studie alle pijlers

Lunchgeld

02-03-2021 09:57 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik zit met een dilemma. Ik betaal op mijn werk maandelijks mee aan de lunch. Nu werk ik al langere tijd minder op kantoor, ongeveer de helft minder.
Is het dan een gekke gedachte dat ik eigenlijk de helft minder mee zou willen betalen of moet ik dit maar laten? Ik twijfel enorm of ik dit moet aangeven. Het gaat me uiteindelijk ook niet per se om het geld, maar meer om het idee. Ons bedrijf heeft een supergoed jaar gehad ondanks Corona, de meeste mensen hebben thuis gewerkt dus minder kosten voor het bedrijf. We hebben geen bonus of extra uitkering ontvangen, geen salarisverhoging, ondanks alle goede cijfers en het harde werken afgelopen tijd. Eigenlijk vind ik dit wel balen. Ik hoor dat sommige bedrijven bureaustoelen vergoeden of extra geld vrijmaken voor thuiswerkers. Heeft iemand een tip of ervaringen? Ik wil ook niet als een ondankbaar iemand overkomen, maar ik had er misschien meer van verwacht. Is dit reëel of stel ik me aan?
Alle reacties Link kopieren
Krijg je nu ook de helft aan reiskosten? Als dat zo is dan zou ik inderdaad minder willen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het zou er voor mij aan liggen hoeveel je ervoor betaald. Gaat het om een paar euro dan zou ik het zo laten.
Alle reacties Link kopieren
Wordt dat door je werkgever geregeld of door een collega? Bij werkgever zou ik het zeker aangeven, waarom zou je betalen als je er niet eens bent? Bij een collega denk ik ook wel, maar dan kan ik me voorstellen dat het er even een beetje tussendoor geglipt is.
Ik krijg helemaal geen thuis werk vergoeding etc, en daar kan ik prima mee leven. Maar als ik vervolgens wel mee mocht betalen aan iets op een kantoor waar ik niet ben, zou ik daar inderdaad wel iets van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Corona zal er sowieso voor zorgen dat thuiswerken normaler wordt en dus voor aanpassingen in de vergoedingen en belastingen zorgen. Lunchgeld is een goede, maar als ze ook je reiskostenvergoeding doorbetalen terwijl je maar voor de helft reist, dan streept dat wellicht tegen elkaar weg. Is de reiskostenvergoeding al aangepast dan is dat lunchgeld een bespreekpunt. Ik zou dat dan ook netjes aangegeven dat dan ook aangepast moet worden.

Maar is alles nog onveranderd dan zou ik het dus breder bespreekbaar maken voor als het gros is ingeënt, er meer zicht is op het leven na corona en hoe het bedrijf thuiswerken dan ziet.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn mans werk krijgen ze ook geen reiskostenvergoeding door thuiswerken, geen thuiswerkvergoeding (omdat het bedrijf dat onzin vind) en geen geld voor bureaustoel etc (omdat het bedrijf dat onzin vind). Ja mijn man vind dit niks, hij baalt er van. Aan de andere kant is hij weer blij dat hij werk heeft en dat het goed gaat. Ik ben mijn baan kwijft door corona. Dan kijk je er toch anders tegenaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op kantoor is alles aangepast, we krijgen geen reiskostenvergoeding meer, maar hebben dus wel een budget gekregen voor o.a. een bureau en bureaustoel.
Ik vind het vreemd dat je na al die tijd nog steeds volledig lunchgeld moet betalen. Hebben ze de reiskostenvergoeding ook hetzelfde gelaten als voorheen? Als dat zo is, dan zou ik er niet te moeilijk over doen (balanceert elkaar weer uit gok ik?). Krijg je geen reiskostenvergoeding meer, of minder, dan zou ik navragen waarom het lunchgeld nog niet is aangepast.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg geen reiskosten omdat het te dichtbij is. De lunch wordt door het bedrijf geregeld, dus niet door een collega. Het gaat om ongeveer 30 euro per maand..dus niet per se een wereldbedrag, maar keer 12 maanden inmiddels, toch een leuk bedragje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet raar om het aan te kaarten. Om welk bedrag gaat het? Wel moet je misschien kijken naar wat je, nu je thuis werkt, wel krijgt wat je juist niet meer nodig hebt. Zoals iemand hierboven zei maak je bijv minder reiskosten. Dus dat zou dan weer compenseren misschien ;)
Alle reacties Link kopieren
sneeuwvrouw schreef:
02-03-2021 10:06
Ik krijg geen reiskosten omdat het te dichtbij is. De lunch wordt door het bedrijf geregeld, dus niet door een collega. Het gaat om ongeveer 30 euro per maand..dus niet per se een wereldbedrag, maar keer 12 maanden inmiddels, toch een leuk bedragje.
Ah oké, ja dan zou ik het wel aankaarten dat je door thuiswerken veel minder gebruik hiervan maakt.
sneeuwvrouw schreef:
02-03-2021 10:06
Ik krijg geen reiskosten omdat het te dichtbij is. De lunch wordt door het bedrijf geregeld, dus niet door een collega. Het gaat om ongeveer 30 euro per maand..dus niet per se een wereldbedrag, maar keer 12 maanden inmiddels, toch een leuk bedragje.
Maak je er helemaal geen gebruik meer van of nog maar voor de helft? Dat lijk je in de OP te zeggen namelijk, dus dan zou het om 12x 15 euro gaan. Weet je hoe je collega's hierin staan?
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
02-03-2021 10:08
Maak je er helemaal geen gebruik meer van of nog maar voor de helft? Dat lijk je in de OP te zeggen namelijk, dus dan zou het om 12x 15 euro gaan. Weet je hoe je collega's hierin staan?
ik ben 2 dagen op kantoor nu.. dus de helft van de tijd.
Met collega's heb ik niet echt een goede band om dit aan te kaarten, vandaar hier de vraag om eens te peilen :)
Het is maar net wat je wil bereiken? En is dit dan de juiste weg en de moeite waard?

Ik zou het niet gek vinden als je het zou aankaarten. Maar ik denk niet dat het je meer erkenning gaat opleveren.
Alle reacties Link kopieren
je bent er nu 40% van de tijd, dus dan wil je 18 euro per maand vermindering?

30 euro per maand komt op 1,5 euro per dag als je fulltime op kantoor bent, dat wil zeggen dat de werkgever ook een aanzienlijk deel van de lunch normaal betaalt (voor 2 dagen is dat dan 3,75 per dag).

Ik zou er niks van zeggen, Het is nog steeds een goede deal en voor een paar euro kom je dan wel echt over als een knieperd.
Alle reacties Link kopieren
Zoggellia schreef:
02-03-2021 10:19
Het is maar net wat je wil bereiken? En is dit dan de juiste weg en de moeite waard?

Ik zou het niet gek vinden als je het zou aankaarten. Maar ik denk niet dat het je meer erkenning gaat opleveren.
+1
Alle reacties Link kopieren
Een bureaustoel vergoeden is trouwens gewoon een arbo plicht die de werkgever heeft. Bij thuiswerk moet er een goede thuiswerk plek beschikbaar zijn. Heb je die niet, dan moet de werkgever dat vergoeden.

Let wel: het meubilair krijg je niet, je hebt het in bruikleen. Dus bij einde dienstverband moet je eigenlijk het bureau/stoel/scherm/computer/etc teruggeven.
Alle reacties Link kopieren
En dat lunchgeld zou ik gewoon als open vraag aan de kaak stellen. Ik vind het geen gekke vraag hoor.
Alle reacties Link kopieren
En dan lunch je ook altijd van wat er dan op tafel/in de koelkast staat? Of neem je alsnog zelf iets mee? Je kunt er ook voor kiezen om dat te doen en helemaal geen lunchgeld meer te betalen. Of wordt dat sociaal niet geaccepteerd denk je?
(dat zou mij echt niets uitmaken, wat men er wel/niet van vind)

Soms heb je ook dat je bij dat soort lunches maar moet eten wat de ander lekker vind en besteld, maar als jij bijv. een dieet moet volgen, dat soort dingen nooit worden besteld en je dat alsnog zelf van huis moet meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel meedoen of niet meedoen. Geen verrekeningen.

Is dat een optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker aankaarten. Misschien vinden ze het best wel logisch dat als je geen 4 dagen op kantoor werkt, je ook niet het volledige bedrag betaald. Alleen misschien is daar gewoon niet aangedacht.

Vinden ze het wel een probleem, omdat ze het te ingewikkeld vinden om de administreren (bv nu allemaal hetzelfde tarief en dan misschien de een 2 dagen, dan ander soms 3, soms 2) of omdat ze gewoon niet willen veranderen, dan kun je gewoon overwegen om je eigen lunch mee te gaan nemen.

Maar ik zou er zeker een mail aan wagen. Je kunt toch prima navragen of hier geen rekening mee gehouden kan worden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hoe deden part-timers dat dan voor corona?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
02-03-2021 12:23
Hoe deden part-timers dat dan voor corona?
Goede vraag. Vandaar dat ik mij ook af vraag of het voor iedereen hetzelfde bedrag is. Ik heb een werkgever gehad en daar betaalde je naar rato.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
02-03-2021 10:47
Let wel: het meubilair krijg je niet, je hebt het in bruikleen. Dus bij einde dienstverband moet je eigenlijk het bureau/stoel/scherm/computer/etc teruggeven.
Dat hangt er maar net vanaf wat wordt afgesproken. Wij kunnen spullen bestellen (en declareren) of ophalen op kantoor maar dat hoeft niet meer terug.
Alle reacties Link kopieren
Niet gek om aan te kaarten hoor. Kun je niet zeggen; nu ik zo weinig op kantoor ben, wil ik geen gebruik meer maken van de lunchregeling?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me zeker niet gek om aan te kaarten maar misschien meer doen met een positieve insteek. Opperen of het misschien een goed idee is om het niet gebruikte lunchgeld te investeren voor thuiswerken (tweede beelscherm/fijne stoel) of een extra lekkere koffie thuis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven