Werk & Studie alle pijlers

Mijn kind, 17, wil stoppen met zijn MBO studie

12-03-2024 13:18 86 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kan mij wat meer inzicht bieden?

Sorry voor het lange verhaal.

Mijn zoon, 17, heeft zijn Mavo diploma gehaald.
Hij kan makkelijk Havo aan, maar was/is lui.

Hij wist nog niet wat hij wilde doen, dus is hij een oriëntatie-jaar gaan doen op het MBO.
Daarbij heeft hij een MBO-2 diploma voor gehaald.

In september 2023 is hij begonnen met een MBO ICT opleiding.

Nu wil hij stoppen, hij vind het saai, er is veel herhaling en hij vind het te makkelijk.
Hij haalt inderdaad hoge cijfers.

Omdat hij een MBO-2 diploma heeft is hij niet meer leerplichtig.

Hij weet absoluut niet welke richting hij op wil.
Geen auto monteur, elektricien of dat soort opleidingen.

Hij zit te denken aan een HBO opleiding, maar weet ook niet welke richting.

Hij denkt nu aan 2 jaar Havo aan een volwassenen onderwijs.
Echter gaan wij verhuizen en bv de Joke Smit (Amsterdam) zal dan 1,5 uur reizen zijn.

Hij krijg geen OV meer van duo als hij havo gaat doen.

Ik zit mij gek te zoeken naar andere, goede volwassenen onderwijs in de regio Amsterdam/Flevoland, maar ik kom er echt niet uit.

Wat is nu een goede optie voor hem.
Een nieuwe MBO opleiding starten? dan heeft hij ten minste iets.
Havo doen?
Deze studie afmaken?

Hij weet het niet, weet wel dat hij deze studie niets vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
12-03-2024 14:44
duur is afhankelijk van wat je hebt en wat je krijgt.
Wij verdienen erg goed maar gaan no way 15.000 per jaar betalen. Echt absoluut niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-03-2024 15:16
Wij verdienen erg goed maar gaan no way 15.000 per jaar betalen. Echt absoluut niet.
Jij bent TO toch niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
12-03-2024 14:44
duur is afhankelijk van wat je hebt en wat je krijgt.
Absoluut gezien kost het wel veel geld. Maar dat kan inderdaad relatief gezien meevallen als je je middelbare school daardoor sneller kan doen en (mogelijk) met betere resultaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
12-03-2024 15:22
Jij bent TO toch niet?
Nee dat klopt misschien vindt to 15.000 per jaar niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een BBL niet meer iets voor hem?
Is hij technisch handig en zou hij ploegendienst willen werken?
In procesindustrie is veel vraag naar personeel, en vapro b kan je goed in bbl doen.
Verdient goed, prima kansen op doorgroeien en overload aan vacatures.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Apatura2 schreef:
12-03-2024 15:28
Is een BBL niet meer iets voor hem?
Is hij technisch handig en zou hij ploegendienst willen werken?
In procesindustrie is veel vraag naar personeel, en vapro b kan je goed in bbl doen.
Verdient goed, prima kansen op doorgroeien en overload aan vacatures.
Dat is ook een mooie optie inderdaad!
Alle reacties Link kopieren Quote
We gaan vanavond even kijken naar een BBL koksopleiding van 2 jaar.

Hij vind koken wel leuk, maar verder vind hij echt werken met zijn handen (nu) niets.
Alle reacties Link kopieren Quote
MeeKlets23 schreef:
12-03-2024 14:35
Kan je de hand schudden! hier een 17 jarige dame die stopt met haar MBO.
Helaas nog geen deelkwalificatie, vanmorgen toevallig ook een topic aangemaakt, bij 'kinderen'
Ik heb het even gelezen.

Op zich hebben jullie wel een ok plan.
Ik zou gewoon even alles goed met de mentor bespreken.

Wij hebben morgen een afspraak met de mentor van mijn kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij kan ook "gewoon" havo aan het ROC (of soortgelijk MBO) doen.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Wellicht dat je met hem naar de decaan van zijn opleiding kan gaan. Die is hiervoor. Met de decaan kun je dan mogelijkheden doornemen, waaronder de mogelijkheid om toch door te gaan met de huidige opleiding. Wie weet is er een bepaalde richting of stage die hij wel interessant vindt?

Gaan werken kan natuurlijk ook. Misschien dat dit motivatie geeft om toch een opleiding te gaan volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-03-2024 14:37
Luzac is megaduur.
Oh geen idee. Budget was ook geen onderdeel van de vraag verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-03-2024 15:26
Nee dat klopt misschien vindt to 15.000 per jaar niks.
Dan kan TO daar zelf iets van zeggen
Alle reacties Link kopieren Quote
Franille schreef:
12-03-2024 16:17
Oh geen idee. Budget was ook geen onderdeel van de vraag verder.
Dat is toch algemeen bekend? Daar gaan al die kindertjes van rijke ouders naartoe die het op het vwo niet redden maar ja, havo staat zo plebserig he. En dan redden die kindertjes het vervolgens op de uni weer niet :proud:

(Okee, er zullen vast andere redenen zijn om je kind naar het luzac te doen en er zullen ook gerust luzac-alumni zijn die wel een bul halen maar feit is dat het voor de meeste mensen niet te betalen is)
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaez schreef:
12-03-2024 13:33
Even voor de helderheid, hij beaamt dat hij op de middelbare school lui was en dat als hij 'harder' er aan had getrokken, hij nu zijn HAVO had gehad.
Dat is niet een term waarmee ik hem aanspreek ofzo.

Ik lees dat je ouder bent dan 55 jaar.
Ik denk wel dat toen jij 17-18 jaar was, het anders was dan nu.

Ik weet niet echt hoeveel bedrijven je ongeschoold laten opklimmen.
Maar daar weet ik te weinig van.

Maar, dat gezegd hebbende, we hebben inderdaad nog niet bedacht dat hij inderdaad een tussenjaar/werkjaar zou kunnen gaan nemen/doen.
Dus die gooi ik zeker vanavond even in de groep.
Ik zeg niet dat ik ongeschoold ben opgeklommen, ik zeg dat ik zonder diploma onder aan het laddertje ben gaan werken en toen opgeklommen ben binnen dat bedrijf. Uiteraard ben ik geen onderdirecteur geworden zonder diploma maar als je eenmaal ergens zit waar je je op je plek voelt ga je naast je werk studeren. En toen ik 16 was waren er stukken minder vacatures dan nu hoor :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
12-03-2024 15:45
Bij kan ook "gewoon" havo aan het ROC (of soortgelijk MBO) doen.
En soms heb je ook combi havo en mbo (beroepshavo)
Alle reacties Link kopieren Quote
The_Architect schreef:
12-03-2024 16:46
En soms heb je ook combi havo en mbo (beroepshavo)
Daar had ik een linkje van neergezet inderdaad. Maar zo'n tweejarige koksopleiding kan natuurlijk ook geen kwaad, daar heeft ie altijd wat aan.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft hij dan wel een idee wat hij na de HAVO wil doen?

Want nu een jaar of 2 er hard aan snokken om die HAVO te halen is leuk.
Maar als hij dan weer niet weet welke kant op heeft het weinig zin gehad aangezien hij met zijn MBO al een eindkwalificatie heeft.

Dan zou ik hem eerder 1 à 2 jaar laten werken en laten bedenken wat hij écht wil met zijn leven.

(Na de HAVO verwacht ik namelijk niet dat hij gelijk aan 't werk gaat. Maar dat er waarschijnlijk nog een studie op HBO of MBO volgt.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
12-03-2024 16:50
Daar had ik een linkje van neergezet inderdaad. Maar zo'n tweejarige koksopleiding kan natuurlijk ook geen kwaad, daar heeft ie altijd wat aan.
Oh, die had ik even gemist. Goed idee dus!
Ja een koksopleiding is zeker nuttig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft hij enig idee wat hij precies wil gaan doen op het hbo? Welke opleiding of richting?

Een aansluitende mbo opleiding is een veel beter idee! Met havo kan je verder niets. Met een mbo opleiding heeft hij een beroepsopleiding en kan overal terecht. En hij weet ook niet of de havo wel lukt. Laat staan het hbo (niet iedereen die havo kan kan dus ook hbo).

Vaak zijn er versnelde hbo routes voor studenten met een aansluitende mbo vooropleiding (niveau 4). Ik ken iemand die in 3 jaar mbo 4 en toen in 3 jaar hbo heeft gehaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
12-03-2024 16:30
Dat is toch algemeen bekend? Daar gaan al die kindertjes van rijke ouders naartoe die het op het vwo niet redden maar ja, havo staat zo plebserig he. En dan redden die kindertjes het vervolgens op de uni weer niet :proud:

(Okee, er zullen vast andere redenen zijn om je kind naar het luzac te doen en er zullen ook gerust luzac-alumni zijn die wel een bul halen maar feit is dat het voor de meeste mensen niet te betalen is)
Ik wist dat het Luzac wel wat kost, maar niet dat het blijkbaar 15k is.
Maar lekker belangrijk want a) TO gaf geen budget aan en b) kind heeft blijkbaar al een keuze gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
12-03-2024 17:19
Heeft hij enig idee wat hij precies wil gaan doen op het hbo? Welke opleiding of richting?

Een aansluitende mbo opleiding is een veel beter idee! Met havo kan je verder niets.
Havo geeft direct toegang tot hbo en twee jaar extra om uit te vinden wat je voor studie zou willen doen. Dus voor iemand die nog geen idee heeft kan havo een bijzonder nuttig idee zijn.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
12-03-2024 14:02
Deze inderdaad. Dan kan het in 1 jaar. Een dochter van vrienden van ons heeft dat ook gedaan en was daar wel erg over te spreken.
Is duur. Er zit volgens mij ook een vavo in Hilversum?
Alle reacties Link kopieren Quote
In gesprek met mbo school of hij versneld door mag.

Ik heb ooit mbo 4 in 1 jaar gehaald, dus weet dat er versnelde trajecten bestaan (hebben).
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
12-03-2024 17:29
Havo geeft direct toegang tot hbo en twee jaar extra om uit te vinden wat je voor studie zou willen doen. Dus voor iemand die nog geen idee heeft kan havo een bijzonder nuttig idee zijn.
Precies hierom zou ik voor havo kiezen. Vooral ook omdat hij dat zelf wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
We zijn net terug, uiteindelijk is de studie niet 2 jaar maar 1 + 3 is MBO 3 + 1,5 =MBO 4.

We gaan nu ook even naar het linkje kijken van Lady Voldemort.

De leerkracht van de koksschool gaf inderdaad de tip om te kijken of het versneld kan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven