Werk & Studie alle pijlers

reiskosten aftrekbaar?

09-09-2008 04:41 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Ik krijg bij mijn nieuwe werkgever 0,09eur p/km vergoed aan reiskosten. Dit bedrag dekt bij lange na niet mijn kosten. Vogens mijn werkgever is tot 0,19eur p/km aftrekbaar van de belasting. Ik lees op het web verschillende dingen, bijvoorbeeld dat alleen OV kosten aftrekbaar zijn of dat reiskosten helemaal niet meer aftrekbaar zijn. Heeft iemand enig idee hoe het zit? Ik moet echt vrij veel bijbetalen per maand (over de 100eur) en zou het dus fijn vinden wanneer ik hier nog iets van terug zou krijgen.

Dank jullie wel!
Een werkgever mag tot 19 cent per kilometer belastingvrij vergoeden. Alles wat daarboven komt is belast. Maw, als hij je 25 eurocent per kilometer vergoed, dan zal je over 6 cent inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen af moeten dragen.

Als je besluit om met het openbaar vervoer te gaan, en je hebt een openbaarsvervoers verklaring van je werkgever, dan mag je datgene aftrekken wat niet vergoed wordt.

STel dat je maandkaart 100 euro kost, en je krijgt 9 euro vergoed, dan is de aftrekpost 100-9=91 euro per maand, maal 12,dan heb je je aftrekpost op jaarbasis.

Hiervan krijg je een gedeelte vergoed. Namelijk het percentage wat je afdraagt aan inkomsten belasting/ premie volksverzekeringen.

Reiskosten die je maakt omdat je met de auto of de fiets reist krijg je NIET vergoed.

JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
bij ons is via de CAO iets geregeld over extra reiskosten, wellicht is er in de CAO van je nieuwe werkgever ook iets over opgenomen. dus of dat even opsnorren en anders bij je P&O afdeling informeren.
Bedankt voor jullie uitleg.

Ik zal afwisselend met de auto en de trein gaan reizen ivm onregelmatige werktijden. Het wordt bij mij dus benzine of losse treinkaartjes. Als ik het goed begrijp krijg je dus van de met de auto gemaakt kms niets terug? Jammer zeg, dat wordt dus een aardig onkostenplaatje.
Tja dat had je toch kunnen vragen bij je aanstelling.

Ik snap dat je er niet blij mee bent. Misschien kan je bij je werkgever vragen om een hogere vergoeding of toch het OV verhaal nemen en de km die je met de auto extra rijdt kijken of je die dan bij je werkgever kan declareren!
@Piepje

Er lopen hier wat dingen door elkaar.

Een werkgever mag een belastingvrije reiskostenvergoeding geven van max 19 cent per km. Jouw werkgever zegt dat hij die vergoeding ook geeft (of tenminste, 9 cent per km als ik je openingspost goed begrijp). Het maakt dan niet uit of je met de auto of met het OV reist. Ik ga er dus vanuit dat je deze vergoeding ook zult krijgen.

Vervolgens was er vanuit de belastingdienst altijd een regeling dat je de reiskosten die je met het OV maakt, en die je niet vergoed krijgt van je werkgever, af mag trekken bij je belastingaangifte. Ik weet niet zeker of dit nog steeds zo is, trouwens. Maar als dat wel zo is, dan kun je daar dus alles aftrekken wat je extra hebt betaald voor OV-reizen. Stel dus dat je werkgever in totaal 10 euro per reis vergoed, en je gaat met de trein en het treinkaartje kost 12 euro, dan kun je de 2 euro die je niet van je werkgever vergoedt krijgt aftrekken bij je aangifte. Op dagen dat je met de auto reist, zul je het dan met die 10 euro moeten doen, want autokm's zijn in elk geval niet aftrekbaar.
noena1 schreef op 09 september 2008 @ 09:26:

Tja dat had je toch kunnen vragen bij je aanstelling.

Ik snap dat je er niet blij mee bent. Misschien kan je bij je werkgever vragen om een hogere vergoeding of toch het OV verhaal nemen en de km die je met de auto extra rijdt kijken of je die dan bij je werkgever kan declareren!
Over het algemeen hebben werkgevers een bepaalde regeling die voor alle werknemers van toepassing is en daar wordt zelden vanaf geweken.
Een aantal jaren geleden werkte ik ook ergens, waar de reiskostenvergoeding bij lange na de kosten niet dekte (kon er niet eens de benzine van betalen). Maar inderdaad: dat wist ik toen ik daar begon.

Overigens reisde ik altijd met de auto -kon overigens niet anders- en de extra kosten kwamen dus inderdaad voor eigen rekening.
Kleine toevoeging:

je mag OV kosten inderdaad wel aftrekken, maar daar zijn standaardbedragen voro afhankelijk van de afstand die je reist (zie: http://www.belastingdiens...woning-13.html#P123_12881

Het gaat dus NIET om de daadwerkelijk gemaakte kosten. Hiervan moet je vervolgens dat deel dat je wel vergoed hebt gekregen weer aftrekken. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit in de praktijk betekent dat je maar een heel klein deel weer terug krijgt. Ik moest per maand ruim 200 euro zelf betalen, dus 2400 per jaar en kreeg op jaarbasis maar liefst (tromgeroffel.....) 156 euro terug. Ook nu betaal ik weer ruim 120 euro per maand zelf, het is niet anders....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven