Werk & Studie
alle pijlers
Terugbetalen IBG: zo´n hoog maandbedrag?
maandag 29 september 2008 om 10:09
Ik ben sinds dit jaar aan het terugbetalen aan IBG en heb draagkrachtmeting laten uitvoeren. Voor 2008 was het peiljaar 2006 en toen verdiende ik misschien net 900 Euro in de maand. Sinds 2007 heb ik een goed inkomen, ik verdien nu rond de 1450 Euro per maand. Nu heb ik op de website op basis van 12 x mijn maandsalaris zelf grofweg berekend wat mijn aflossingsbedrag per maand zou zijn, en nou kom ik uit op meer dan 200 Euro per maand! Ik schrok me kapot, ik heb dit jaar elke maand maar 22 Euro hoeven te betalen..Klopt dit wel? Ik heb al naar IBG gemaild om te vragen wanneer het maandbedrag bekend wordt maar daar kreeg ik te horen dat het nog niet bekend was en dat ik maar af moest wachten. Ik wil toch wel graag zo snel mogelijk weten waar ik rekening mee moet houden, ivm mijn budget volgend jaar. Weet iemand hoe dit zit?
maandag 29 september 2008 om 21:52
Hier iemand met een echte beta studie. Eerste gedeelte van mijn studie er wel naast gewerkt, maar dat zat mijn studie in de weg. Minor psychologie was een eye-opener voor mij, 1 dag leren om een vak te halen, dat is nog eens makkelijk! Dan had ik er ook bij kunnen gaan werken.
Maar ik heb heel zuinig geleefd, alleen geld uitgeven aan sporten en basisbehoeften en dus geen lening nodig gehad.
Overigens woon ik ook in een huurflatje totdat mijn vriend klaar is. Dan kunnen we sparen voor een leuk huis. Logisch dat ik nu geen kast van een huis kan betalen!
Maar ik heb heel zuinig geleefd, alleen geld uitgeven aan sporten en basisbehoeften en dus geen lening nodig gehad.
Overigens woon ik ook in een huurflatje totdat mijn vriend klaar is. Dan kunnen we sparen voor een leuk huis. Logisch dat ik nu geen kast van een huis kan betalen!
maandag 29 september 2008 om 22:16
Het zou toch zo moeten zijn dat iemand die een lening afsluit zich voorafgaand aan het afsluiten ervan heel goed laat voorlichten over de afbetalingsregeling. Want of deze regeling in de ogen van TO nou wel of niet terecht is: ze had zich van tevoren kunnen en moeten laten informeren over de voorwaarden en de consequenties. Achteraf klagen vind ik niet zo sterk als je zelf niet de moeite hebt genomen te zorgen voor de juiste informatie.
maandag 29 september 2008 om 23:14
Ik snap TO wel.
Ik heb een 2e studie gedaan en daardoor ook een schuld bij de IBG. Nu helaas na mijn studie ook geen vet betaalde baan (wel een leuke baan gelukkig).Verdien zelfs iets minder als TO. Natuurlijk wist ik toen ik de lening aan ging dat ik moest terug betalen en natuurlijk is dat niet meer dan logisch.
Toch zal ik zeker niet ontkennen dat ik toch flink baalde toen ik me realiseerde dat ik na zoveel jaren studeren (en bijbehorend zuinig aan doen) nog steeds de dubbeltjes om moet draaien.
Maar dat zijn nu eenmaal wel de consequenties.
Ik heb een 2e studie gedaan en daardoor ook een schuld bij de IBG. Nu helaas na mijn studie ook geen vet betaalde baan (wel een leuke baan gelukkig).Verdien zelfs iets minder als TO. Natuurlijk wist ik toen ik de lening aan ging dat ik moest terug betalen en natuurlijk is dat niet meer dan logisch.
Toch zal ik zeker niet ontkennen dat ik toch flink baalde toen ik me realiseerde dat ik na zoveel jaren studeren (en bijbehorend zuinig aan doen) nog steeds de dubbeltjes om moet draaien.
Maar dat zijn nu eenmaal wel de consequenties.
dinsdag 30 september 2008 om 12:50
Ik zie niet in wat er zo snerend is aan de reacties bitterandsweet. Ik kom ook pas wat harder uit de hoek nadat TO zich ook nog eens gaat beklagen over de reacties die er komen. Als je leent, moet je terugbetalen. En ja, logisch dat dat naar draagkracht gaat gebeuren. Dus ook niet gaan zeuren (want ze gebruikt wel degelijk een wat verongelijkt toontje) als je terug moet gaan betalen. Wees blij dat je in de gelegenheid bent om terug te gaan betalen, want dan heb je een baan.
Oh, en wat betreft de suggestie dat mijn reacties ingegeven zouden zijn door afgunst: ik ben zo iemand die nog beduidend meer verdient dan TO. HBO/WO niveau en inmiddels ruime werkervaring. Daar ga je op termijn namelijk ook naar verdienen.
Ik vind het verwend om te gaan zeuren dat je naar draagkracht moet gaan afbetalen. Logisch dat je even slikt als je van 22 euro naar 200 gaat, maar c'est la vie. Wees blij dat je hebt kunnen studeren en wacht gewoon rustig je tijd af in plaats van te leven naar het credo I want it all and I want it now!
dinsdag 30 september 2008 om 13:02
Ik denk dat er gewoon een generatie is die, verblind door alle welstand waarin ze met hun ouders leven, de realiteit uit het oog hebben verloren. En die realiteit is dat het:
- niet normaal is om aan het eind van een studie een vet betaalde baan te vinden (je begint laag ingeschaald en groeit later pas door)
- niet normaal is om op jonge leeftijd een droomhuis met 4 slaapkamers en tuin te hebben, die ook nog eens helemaal naar jouw smaak is ingericht
- niet normaal is om direct een dure auto, motor en boot te hebben
- niet normaal is dat je maar onbeperkt geld kunt uitgeven aan alleen maar leuke dingen
Ik denk dat we dit bovenstaande allemaal wel zouden willen, maar het is niet haalbaar voor het gros van de pas afgestudeerden. Een enkeling zal geluk hebben met rijke ouders of een vriend die al een tijd werkt en goed in de spullen zit, maar de meesten van ons moeten dit gaandeweg zelf verdienen. En dat kost tijd.
dinsdag 30 september 2008 om 14:09
Pinksterbloempje: je kunt mijn gedachten lezen!!
Inderdaad: I want it all and I want it now en zo niet dan ga ik STAMPVOETEN.
Ik ken een meisje, net 18, die recent is begonnen aan een universitaire studie.
Ik sprak haar in de zomervakantie en ze had het al over een tuin met een jacuzzi, want als vriendje en zij afgestudeerd zijn, ligt de wereld open, komen er bakken geld binnen liggen de vrijstaande huizen voor het oprapen. En dit wordt dan echt bloedserieus verteld, want enig relativeringsvermogen zit er op die leeftijd meestal nog niet in.
En ik ken het ook van mijn (vorige) werk waar ik heel wat afgestudeerden tegenover me heb gehad met een volslagen verwrongen beeld van de werkelijkheid en hun eigen (on)kunde.
Of de zogenaamde Hipo's die denken dat het voldoende is om zo gekwalificeerd te zijn en niet (voldoende) beseffen dat ze zich toch echt moeten waarmaken.
Inderdaad: I want it all and I want it now en zo niet dan ga ik STAMPVOETEN.
Ik ken een meisje, net 18, die recent is begonnen aan een universitaire studie.
Ik sprak haar in de zomervakantie en ze had het al over een tuin met een jacuzzi, want als vriendje en zij afgestudeerd zijn, ligt de wereld open, komen er bakken geld binnen liggen de vrijstaande huizen voor het oprapen. En dit wordt dan echt bloedserieus verteld, want enig relativeringsvermogen zit er op die leeftijd meestal nog niet in.
En ik ken het ook van mijn (vorige) werk waar ik heel wat afgestudeerden tegenover me heb gehad met een volslagen verwrongen beeld van de werkelijkheid en hun eigen (on)kunde.
Of de zogenaamde Hipo's die denken dat het voldoende is om zo gekwalificeerd te zijn en niet (voldoende) beseffen dat ze zich toch echt moeten waarmaken.
dinsdag 30 september 2008 om 14:35
Ik ken ze ook Pauline. Thuiswonend bij de ouders, een flatscreen tv voor hun X-Box, een nieuwe auto en een motor. En dan kwaad worden als de suggestie komt of ze niet eens uit huis zouden gaan op hun 25-ste. "Ja, maar dan moet ik zelf alles betalen en hou ik maar 200 euro over voor leuke dingen! De rest gaat dan op aan vervelende dingen als huur, verzekeringen, gas, water, licht en boodschappen."
Yep, welcome in the real world...
Yep, welcome in the real world...
dinsdag 30 september 2008 om 16:29
dinsdag 30 september 2008 om 17:06
Waren het maar dromen zusvansummer! Het zijn echt reëele verwachtingen!!
Wat Pinksterbloempje ook al schreef: die mensen denken oprecht dat de wereld zo in elkaar zit.
En ja, misschien komt dat grote huis, die dure auto en weet ik veel er ook allemaal wel. Maar toch zeker niet direct na het afstuderen. En bij een grote groep mensen helemaal nooit!!
En het is al helemaal geen 'recht'.
Wat Pinksterbloempje ook al schreef: die mensen denken oprecht dat de wereld zo in elkaar zit.
En ja, misschien komt dat grote huis, die dure auto en weet ik veel er ook allemaal wel. Maar toch zeker niet direct na het afstuderen. En bij een grote groep mensen helemaal nooit!!
En het is al helemaal geen 'recht'.
dinsdag 30 september 2008 om 17:56
Nee het is iets dat je zelf moet bereiken door hard te werken dat ben ik met je eens. Maar ik begrijp zo'n meisje wel en als het niet zo loopt als je van te voren denkt dan leer je dat vanzelf wel in de loop van de tijd toch... Als ik kijk naar wat ik allemaal niet heb uitgeroepen voor ik aan mijn studie begon.
Bij sommige studies heb je gewoon een goed startsalaris, als je dan met zn tweeën bent zal je dan niet direct een landhuis kunnen kopen maar heb je het toch heus wel heel lekker.
(En tegenwoordig kan je op internet best goedkoop een jacuzzi aanschaffen )
Bij sommige studies heb je gewoon een goed startsalaris, als je dan met zn tweeën bent zal je dan niet direct een landhuis kunnen kopen maar heb je het toch heus wel heel lekker.
(En tegenwoordig kan je op internet best goedkoop een jacuzzi aanschaffen )
dinsdag 30 september 2008 om 19:26
ha ha herkenbaar, toen ik bedrijfskunde studeerde (was mijn tweede studie, dus ik was al wat ouder) werd er ook tijdens colleges gezegd (studenten onderling dan he) dat het als bedrijfskundige heel makkelijk zou zijn een dik betaalde baan te krijgen. Mijn medestudenten dachten dus echt dat je zou beginnen met ¤ 50.000 bruto per jaar. Op je 23e. tja.....ik kon ze niet overtuigen van het tegendeel, werkte toen al en ben begonnen met ¤ 1500 bruto per maand. op mijn 23e.
dinsdag 30 september 2008 om 19:30
Precies! Het is zo dat TO ook nog samenwoont dus een hoop kosten kan delen met haar partner. Ik woonde ten tijden van mijn studie zelfstandig en had net als een andere poster geen ouders die konden of wilden bijspringen. Ik was dus afhankelijk van mijn baantje, naast fulltime studie en ja een lening van de IBG. En ik heb het met liefde terug betaald. Een ieder gaat er nu vanuit dat TO 200 euro elke maand moet betalen. Maar het is een voorlopige berekening, geen feit. Kan best zijn dat ze in de draagkrachtmeting meenemen dat ze nog moet wonen en leven (al zal dan dr partners inkomsten er ook bij genomen worden) Los daarvan, je kunt wel aangeven dat je nu werk onder je niveau doet. Maar wie heeft dat niet moeten doen toen hij/ zij klaar was met studeren? Denk je dat je als je klaar bent direct die gouden bergen en dito kruiwagens klaar staan zodat je gelijk een top salaris kunt verdienen? Ja, blijf dromen dat is maar weggelegd voor de weinigen onder ons. Maar dat zijn ook meestal de studenten wiens pappie bijspringt en die hebben geen IBG nodig omdat vader meer dan genoeg verdient. Dit zijn ook de mensen die via kruiwagens direct aan de slag komen. De elite als ik het zo even mag typeren. De rest van het "gewone volk" moet kei en keihard werken om te wonen en leven. Welcome to the real world
dinsdag 30 september 2008 om 20:31
Lekker Summerbreeze! Pinksterman en ik zijn begin dit jaar naar een B&B geweest waar ze er één hadden. Heerlijk in de jakoezie terwijl er een voorjaarsstorm om je hoofd vliegt!
Enne: mosterd smaakt toch prima Dushi?
Ik heb hier thuis in mijn huurhuisje nog niet eens een bad. Eeuwig zonde, want dat vind ik ook heerlijk. Douchen is maar een pover alternatief.
Enne: mosterd smaakt toch prima Dushi?
Ik heb hier thuis in mijn huurhuisje nog niet eens een bad. Eeuwig zonde, want dat vind ik ook heerlijk. Douchen is maar een pover alternatief.
dinsdag 30 september 2008 om 20:49
En hoe zit het als je alleenstaande moeder bent, minderjarig een kind hebt gekregen en dus wél moet lenen? Tuurlijk heb ik bijbaantjes ernaast lopen, maar nooit voldoende om twee mensen te onderhouden.
ZIjn ze daar coulanter mee? Of ben ik straks de pineut en moet ik direct bij een salaris van 1300 euro 200 aflossen... In feite heb ik mij dan alleen geestelijk ontwikkeld...maar de financiele situatie zal dan de komende 10 jaar hetzelfde blijven.
Dat vind ik oneerlijk!
Ik ben wel eens langsgeweest bij de CWI om uitkering aan te vragen..soort van aanvullende bijzondere bijstand (weet niet precies wat, maar zat toen erg krap bij kas) En toen was een medewerker van CWI tege me uitgevallen en gezegd: ''Wat denkt u nou wel niet mevrouw.... Dat wij uw studie gaan betalen???? Bent u nou helemaal besodemieterd/t???!!
Ik was hier zo van geschrokken en tevens dichtgeklapt...maar ik vroeg me af hoe het dna zit met dames die gewoon van de bijstandsuitkering leven...en verplicht solliciteren...is dat niet hetzelfde?
Ach weet het ook niet, weet wel dat ik ontzettend bang ben voor wat me te wachten staat als ik klaar ben met studie en terug moet betalen aan de IB.
Dat is de reden dat ik ook twijfel om verder door te gaan en mijn master te halen of het alleen maar te houden bij de bachelor.
Excuses voor mij spelling/zinsopbouw...ben moe en kan dan nét de juiste zinsformulering voor elkaar krijgen.
ZIjn ze daar coulanter mee? Of ben ik straks de pineut en moet ik direct bij een salaris van 1300 euro 200 aflossen... In feite heb ik mij dan alleen geestelijk ontwikkeld...maar de financiele situatie zal dan de komende 10 jaar hetzelfde blijven.
Dat vind ik oneerlijk!
Ik ben wel eens langsgeweest bij de CWI om uitkering aan te vragen..soort van aanvullende bijzondere bijstand (weet niet precies wat, maar zat toen erg krap bij kas) En toen was een medewerker van CWI tege me uitgevallen en gezegd: ''Wat denkt u nou wel niet mevrouw.... Dat wij uw studie gaan betalen???? Bent u nou helemaal besodemieterd/t???!!
Ik was hier zo van geschrokken en tevens dichtgeklapt...maar ik vroeg me af hoe het dna zit met dames die gewoon van de bijstandsuitkering leven...en verplicht solliciteren...is dat niet hetzelfde?
Ach weet het ook niet, weet wel dat ik ontzettend bang ben voor wat me te wachten staat als ik klaar ben met studie en terug moet betalen aan de IB.
Dat is de reden dat ik ook twijfel om verder door te gaan en mijn master te halen of het alleen maar te houden bij de bachelor.
Excuses voor mij spelling/zinsopbouw...ben moe en kan dan nét de juiste zinsformulering voor elkaar krijgen.
anoniem_14065 wijzigde dit bericht op 30-09-2008 20:55
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
dinsdag 30 september 2008 om 20:50
Tjah dan lees je niet?
Ik vind het toch ZO jammer dat er nog steeds mensen zijn die zo'n laag beeld hebben van studenten.
Natuurlijk, er is ongtwijfeld een groep die leent en dat vervolgens aan drank en uitgaan opmaakt. Zo zijn er ook volwassenen die hun hele salaris erdoorheen jagen.
Maar om mij heen, mijn vrienden en studiegenoten zijn toch stuk voor stuk allemaal zoals ik.
Ik heb altijd mijn studie zelf moeten betalen, heb daarnaast ook altijd een bijbaan gehad, heb me kapot gewerkt. En ben ook uitwonend geweest sinds het begin van de studie. Ik heb mijn opleiding binnen 4,5 jaar afgemaakt, dat had ik nooit gekund zonder die lening.
Ja natuurlijk, logisch dat je moet afbetalen als je geleend hebt. Dáár klaagt ook niemand over. Maar feit is dat 200 euro per maand gewoon een hap uit je salaris is. Ik woon in de grote stad, woon heel klein maar dus wel heel duur...
Nogmaals, ik klaag niet, zonder die lening had ik veel meer nog moeten werken en had ik mijn studie nooit binnen 4,5 jaar af kunnen maken.
Want let wel: voor een studie staat gewoon 40 uur werk in de week..... behoorlijk zwaar hoor, als je daarnaast 's avonds en in het weekend nog aan de bak kan.
Ik vind het toch ZO jammer dat er nog steeds mensen zijn die zo'n laag beeld hebben van studenten.
Natuurlijk, er is ongtwijfeld een groep die leent en dat vervolgens aan drank en uitgaan opmaakt. Zo zijn er ook volwassenen die hun hele salaris erdoorheen jagen.
Maar om mij heen, mijn vrienden en studiegenoten zijn toch stuk voor stuk allemaal zoals ik.
Ik heb altijd mijn studie zelf moeten betalen, heb daarnaast ook altijd een bijbaan gehad, heb me kapot gewerkt. En ben ook uitwonend geweest sinds het begin van de studie. Ik heb mijn opleiding binnen 4,5 jaar afgemaakt, dat had ik nooit gekund zonder die lening.
Ja natuurlijk, logisch dat je moet afbetalen als je geleend hebt. Dáár klaagt ook niemand over. Maar feit is dat 200 euro per maand gewoon een hap uit je salaris is. Ik woon in de grote stad, woon heel klein maar dus wel heel duur...
Nogmaals, ik klaag niet, zonder die lening had ik veel meer nog moeten werken en had ik mijn studie nooit binnen 4,5 jaar af kunnen maken.
Want let wel: voor een studie staat gewoon 40 uur werk in de week..... behoorlijk zwaar hoor, als je daarnaast 's avonds en in het weekend nog aan de bak kan.
dinsdag 30 september 2008 om 20:53