Werk & Studie alle pijlers

Tips laptop werk

02-04-2020 17:12 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Hopelijk plaats ik dit bij de goeie rubriek. Nu de meesten waarschijnlijk ook thuis werken, vroeg ik mij af of jullie tips hebben voor een goede, niet al te dure laptop. Ik heb nu 1 van Lenovo, maar hij is ontzettend langzaam en crasht om de zoveel uur. Deze heb ik ongeveer drie jaar.
Ik zat te twijfelen of ik misschien toch een Macbook moest kopen, maar ik weet niet of dit het geld waard is? Deze die ik nu heb was best goedkoop, maar gaat dus niet erg lang mee als ik er veel bestanden op heb. Daarnaast zou een goeie camera ook fijn zijn op de laptop, maar dat is niet het belangrijkste.
Ben al lang aan het rondkijken op internet, maar ik ben een beetje verdwaald geraakt tussen alle laptops..

Hoor graag of jullie tips hebben!
Alle reacties Link kopieren
Heb je je laptop de laatste tijd nog opgeruimd? Alle programma's eraf gehaald die je toch niet gebruikt? Dat is nog wel een belangrijke stap voor je een nieuwe gaat kopen lijkt me.
Muis12345 schreef:
02-04-2020 17:36
Waarom vind je er niets aan?
Ik vind het hele besturingssysteem gewoon niets, het zal vast persoonlijk zijn, al ben ik niet de enige hoor.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
02-04-2020 18:07
Heb je je laptop de laatste tijd nog opgeruimd? Alle programma's eraf gehaald die je toch niet gebruikt? Dat is nog wel een belangrijke stap voor je een nieuwe gaat kopen lijkt me.
Ja gedaan! En nog blijft die vervelend doen..
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
02-04-2020 18:15
Ik vind het hele besturingssysteem gewoon niets, het zal vast persoonlijk zijn, al ben ik niet de enige hoor.
Ja las dus ook al wisselende reviews, vandaar dat ik nog niet helemaal overtuig ben van een Macbook.

Ik denk dat ik dan toch meer richting HP/Dell ga wat hier eerder gezegd is.
Alle reacties Link kopieren
Muis12345 schreef:
02-04-2020 17:23
Ben wel bereid om wat meer te betalen als hij echt goed is, dus alsnog bedankt. Alleen ik zie dat ze dit merk niet verkopen in ''reguliere'' winkels als Mediamarkt, coolblue etc. Amazon komt vaak voorbij.
Ah, oké. Had daar geen idee van want ik heb hem bij de computerzaak in mijn woonplaats gekocht. Misschien heb jij er eentje in de buurt?
Alle reacties Link kopieren
Lenovo is op zich een prima merk. Zoals al gezegd: een computer wordt niet langzamer van veel bestanden. Tenzij hij echt nokkie vol is maar daar krijg je dan vaak ook wel systeemmeldingen van.
Eerlijk gezegd zou ik jouw laptop eerst eens goed laten schoonmaken: oude bestanden en niet gebruikte programma's eraf. Wat er wel op staat updaten. Schijfopruiming erover heen. Virus scanner om te kijken of je geen malware erop hebt staan. Na 3 jaar zo traag worden hoort gewoon niet.

Ik heb overigens prima ervaring met Acer, en ook met Dell en HP.
Binnen jouw budget van 700 euro moet het best kunnen. Let op processor niet minder dan I5 en intern werkgeheugen 8 GB, dan zit je al heel goed. Je betaalt verder voor de grootte van de harde schijf. De meeste laptops hebben tegenwoordig wel SSD harde schijf volgens mij, is wel fijn, dan start je laptop lekker snel op.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk ook even hoe groot je het scherm wil hebben en wat voor toetsenbord. Ik wil bijvoorbeeld per se een numeriek toetsenbord. Heb je dat nodig en mis je dat, dan baal je.
Vind het ook wat vreemd dat jouw laptop na 3 jaar al zo traag wordt en meermaals crasht. Wij hebben in het gezin allemaal Lenovo en allemaal al meer dan 5 jaar. Bij mij werkt die nu echt nog steeds bijna net zo goed als dag 1. Ik heb die van mij nu 7 jaar. Denk dus inderdaad dat niet per se merk iets zegt.
Muis12345 schreef:
02-04-2020 17:48
Ohja tuurlijk, niet eens aan gedacht! Ze werken daar inderdaad met Windows. Nu ken ik wel een aantal collega's die een Mac hebben en met ons systeem thuis werken, dus zal even vragen hoe zij dat doen en of het nog wel een fijne optie is.

Acer was mijn laptop hiervoor, ging ook niet lang mee (ik moet echt wat betere laptops aanschaffen). Al komt dit merk wel steeds het meest naar voren als ik op websites kijk. Ik ga ook even naar Dell kijken.
Ik heb thuis zowel windows als mac en ik heb echt geen probleem met de onderlinge uitwisseling en bewerking van office documenten.
Maandag27 schreef:
02-04-2020 17:47
Een Apple is een pracht machine. Maar... hij draait op een Apple operating systeem. Net zoals een Apple telefoon.

Wat gebruik je op je werk, behalve Skype? Ook Windows oplossingen zoals word, excel en PowerPoint? Hoe benader je de data van je werk; doe je dat via bv een Citrix cliënt?

Dat zijn belangrijke vragen. Ik vermoed dat je aan een Mac niet zoveel hebt - omdat je allerlei Microsoft toepassingen op je werk gebruikt. En het kan wel, maar is altijd net even ingewikkelder.

Tip, zonder aandelen; kijk eens bij coolblue wat hun ‘keuze voor jouw budget’ is. Dat geeft je een beetje een beeld van het type laptop, processor en hoeveelheid geheugen je nodig hebt. Dan kun je daarna kijken of die laptop elders goedkoper is. Zelf ga ik altijd voor een laptop van bv HP of Acer, of in elk geval een bedrijf dat twee jaar garantie biedt. Dan is de kans groot dat je langer doet met je laptop.

Maarreh... dit zou je werkgever eigenlijk voor je moeten regelen.
Alle office programma's werken gewoon exact hetzelfde op een mac hoor. De software is hetzelfde, alleen draait het op een ander besturingssysteem en heeft daarom een andere installatie nodig. Dat doet niets af aan de software.
Muis12345 schreef:
02-04-2020 17:51

Dankje ga ik doen! Ik twijfel dus of mijn werkgever dit wel moet regelen, het is namelijk ook voor persoonlijk gebruik..
We hebben ook over de laptop die je voor jezelf wil kopen, niet over de laptop waarop jij voor werk moet werken. Die zou eigenlijk door werk geregeld moeten worden. Desnoods een leenlaptop voor de Coronaperiode.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren Acer en HP gehad. Vond ik prima. Maar nu via m’n werk een Dell lattitude.
Snel, batterij gaat lang mee. Bevalt prima.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
02-04-2020 19:48
Alle office programma's werken gewoon exact hetzelfde op een mac hoor. De software is hetzelfde, alleen draait het op een ander besturingssysteem en heeft daarom een andere installatie nodig. Dat doet niets af aan de software.
Klopt. Maar je moet er wel meer voor doen. En ‘er is iets op haar laptop geïnstalleerd door haar werk’. Geen idee wat dat is - maar wel een vermoeden. Als je ondersteuning wil van je collega’s op je werk, neem je beter iets wat lijkt op wat ze kennen, want to lijkt niet iemand die zich comfortabel voelt om dingen te installeren.
Laat ik het anders zeggen; ik werk regelmatig samen met mensen met een Mac, die hem gekozen hebben omdat het zo’n mooi apparaat is. Dan is er altijd gedoe over extensies, bestandsformaten en is iets uitleggen over hoe iets te doen (toetscombinaties oid) altijd net wat moeilijker of gaat het net anders.
Mijn man is IT'er en zweert bij Think pads. Wij hebben er meerdere in huis en als mijn persoonlijke laptop straks op is, koop ik er ook weer een.

Ik vind het mac besturingsprogramma stom omdat het zo gesloten is. Het is Mac of niets.

En dan kan je inderdaad met allerlei onzin trucjes toch een window's/linux omgeving gaan maken met bv Citrix, maar dat werkt voor geen meter vind ik. Wat en troep.

Ik heb een mac voor mijn werk en ben serieus al een maand bezig om allerlei andere omgevingen dan mac aan de praat te krijgen.

Natuurlijk is een mac mooi en de kwaliteit van het beeld is top. Maar daar houd het voor mij mee op.
Ugli schreef:
02-04-2020 17:16
Merk zegt iets, maar specs zeggen meer. Staar je dus niet blind op merk.

Feit is wel dat windows laptops bij de gemiddelde gebruiker uiteindelijk gaan vastlopen en super traag worden. En MacBooks doen dat niet.

Ik ben ook aan het sparen voor een MacBook. Niet voor m'n werk, daar heb ik gewoon een Lenovo van gekregen. Heb thuis zelf ook een Lenovo nu nog. Ook hard aan vervanging toe.
Ik zou via je werk een nieuwe laptop regelen en voor privé gebruik zelf een laptop of tablet aanschaffen.
Door privé gebruik wordt je laptop ook langzamer, en als je zelf een ander type laptop koopt en die voor je werk gebruikt dan loop je misschien het risico dat niet alle werk-applicaties goed erop werken.
Maandag27 schreef:
03-04-2020 08:10
Klopt. Maar je moet er wel meer voor doen. En ‘er is iets op haar laptop geïnstalleerd door haar werk’. Geen idee wat dat is - maar wel een vermoeden. Als je ondersteuning wil van je collega’s op je werk, neem je beter iets wat lijkt op wat ze kennen, want to lijkt niet iemand die zich comfortabel voelt om dingen te installeren.
Laat ik het anders zeggen; ik werk regelmatig samen met mensen met een Mac, die hem gekozen hebben omdat het zo’n mooi apparaat is. Dan is er altijd gedoe over extensies, bestandsformaten en is iets uitleggen over hoe iets te doen (toetscombinaties oid) altijd net wat moeilijker of gaat het net anders.
Maar dat gedoe is er dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk met veel plezier op een Macbook Pro, maar die valt ver buiten jouw budget. Ik zou voor een Windows machine gaan, omdat je dat besturingssysteem al kent. MacOS is gewoon even wennen. En als je daaraan gewend bent, is Windows weer terug wennen. Dus als je op je werk een Windows machine hebt, zou ik daar bij blijven. MS Office programma's werken trouwen prima op de Mac, hoor. Tenzij je wellicht tot in de diepste krochten van Excel moet zijn, wellicht loop je dan tegen beperkingen aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel een MacBook Air als een MacBook Pro en ik herken niks van wat er hier geschetst wordt over 'gedoe' of niet compatibel zijn met Office programma's. Ik werk alleen maar in Office en geen centje pijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Kinderen hadden hier beiden een goedkope Lenovo, die werkelijk na een jaar niks meer voorstelde. Liep vast, batterij liep zo leeg...
Zoon 1 heeft toen een refurbished dell gekregen, naar alle tevredenheid.
Zoon 2 moest voor school een dure lenovo kopen en die doet het ook prima.
Man zweert bij HP en ik heb een macbook en een dell. En ik grijp elke keer weer naar mijn Macbook. Die Dell is echt omdat het moet van mijn werkgever(maar is op zich niks mis mee. Ik vind het alleen niet zo fijn als de macbook)
Conclusie: alles werkt prima behalve de goedkope lenovo’s 😊
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel allemaal voor de fijne tips! Ik ga denk ik richting de HP/Dell. Ben nog wel aan het uitzoeken welk type etc. maar moet vast goedkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het genoemd is maar check het wel even met je werk.
Ik mag namelijk echt niet mijn werkdocumenten op een prive laptop gebruiken in verband met veiligheidsrisico's.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/tech/6042455/getest-d ... -inch.html

Acer Swift 3 SF314-58-59KV komt uit beste uit de test.
Nu testen ze altijd een beperkt aantal laptops. Maar zoals gezegd: Acer is helemaal niet zo gek.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
05-04-2020 23:19
https://www.nu.nl/tech/6042455/getest-d ... -inch.html

Acer Swift 3 SF314-58-59KV komt uit beste uit de test.
Nu testen ze altijd een beperkt aantal laptops. Maar zoals gezegd: Acer is helemaal niet zo gek.
Wow handig dit, dankjewel! Acer hoor je idd wel verschillende dingen over, maar deze klinkt best goed eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele fijne HP werklaptop. Inmiddels mijn tweede. Ik vind het een fijn merk.
Ik heb deze: https://www.coolblue.nl/product/825056/ ... 56ssd.html
Boven je budget, maar wellicht zijn er iets meer budget types.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven