Werk & Studie alle pijlers

Twijfel tussen master en baan

20-10-2019 18:10 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi :D

Ik wil hier toch maar even wat raad vragen wat betreft de volgende situatie.

Sinds een paar maanden ben ik afgestudeerd in de financiële sector. Vervolgens heb ik een baan op niveau gekregen bij een fijne werkgever. Een prima salaris, fijne collega's en zeer goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Het inwerktraject bij deze werkgever is circa een jaar voor de functie die ik bekleed.

Maar al een tijd knaagt het aan mij om een master te gaan volgen in het buitenland (voor degene die mijn vorige topic kennen, de hond gaat uiteraard mee ;) ). De master die ik wil gaan volgen wordt niet in Nederland aangeboden waardoor ik sowieso dien te verhuizen en mijn baan dien op te zeggen. Het is een master die niet 1-op-1 aansluit bij mijn huidige opleiding, maar wel eentje waar meer mijn passie in ligt. Ik heb al contact gehad met de universiteit waar de master wordt aangeboden en kan met mijn bachelor daarbij worden toegelaten.

De master zal per augustus 2020 starten. Dan heb ik bijna een jaar erop zitten bij mijn huidige werkgever. Tegen die tijd zal ik dus ook meer worden losgelaten en mijn eigen portefeuille met klanten krijgen. Het voelt erg lullig om dan te vertrekken bij mijn werkgever omdat ik op dat moment pas helemaal ingewerkt ben. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn huidige baan ver van mijn droombaan is, maar het is wel een baan waarbij ik een hele goede basis leg voor verdere functies. Mijn droombaan vereist sowieso een master.

Maar toch vind ik het erg lullig om dan al mijn huidige werkgever te verlaten. Ik heb niet de intentie om nog terug te komen in dat specifieke vakgebied. Maar eventueel wel in een ander soort functie binnen die werkgever, maar ik ben bang dat ik mijn eigen ruiten ingooi als ik al zo snel vertrek...

Wat denken jullie?

Wel of niet de master in 2020 starten?

Totaal aantal stemmen: 44

Wel (93%)
Niet (7%)
Anders.... Geen stemmen
Master. Nu heb je er nog zin in en heb je, zo te lezen, geen verplichtingen zoals een gezin.
Je kan je hele leven nog werken.
Het is duidelijk dat je hart ligt bij het vakgebied van de master, het staat goed op je cv als je buitenlandervaring hebt, een master die in Nederland niet gegeven wordt geeft je misschien ook wel unieke kennis zodat je des te interessanter wordt voor werkgevers.
Ik neem aan dat je nu een jaarcontract hebt? Dan is het echt niet lullig om niet verder te gaan. Gewoon zeggen dat je verder wil studeren. Niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
Je kan je hele leven nog werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Master, mooi dat je loyaal bent maar volg je droom. Je krijgt meer spijt als je blijft zitten, en later het gevoel hebt ‘had ik maar’ .
The time of my thought is my own to spend
Alle reacties Link kopieren
ga voor uw dromen, zeker als je zeker bent dat het dat is dat je wilt bereiken en je kan het bereiken dan zou ik het zeker doen! zoals ik versta ben je nog jong, niet getrouwd zonder kinderen, dan zou ik het zeker doen! je moet nog werken tot uw 67 als het tegen dan niet tot uw 70 is.
Alle reacties Link kopieren
gebruik dit jaar dat je nog werkt om te sparen....zodat je wat extra's hebt als je in het buitenland zit.
droombaan gezwets van de huidige generatie.


verder vind ik een bachelor zonder master als een baco zonder bacardi, dus ga je master doen. Dan pas ben je uitgestudeerd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 18:27
droombaan gezwets van de huidige generatie.


verder vind ik een bachelor zonder master als een baco zonder bacardi, dus ga je master doen. Dan pas ben je uitgestudeerd
hangt ervan af, je hebt professionele bachelors waarmee je direct kunt gaan werken en je hebt academische bachelors waarvoor je een master nodig hebt voor je kunt gaan werken.
Tinkerbell1988 schreef:
20-10-2019 18:28
hangt ervan af, je hebt professionele bachelors waarmee je direct kunt gaan werken en je hebt academische bachelors waarvoor je een master nodig hebt voor je kunt gaan werken.
een bachelor is niet af.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 18:32
een bachelor is niet af.
in belgie kunt ge wel voor een bachelor gaan dat direct af is... waar je zonder master wel kunt gaan werken
Tinkerbell1988 schreef:
20-10-2019 18:38
in belgie kunt ge wel voor een bachelor gaan dat direct af is... waar je zonder master wel kunt gaan werken
ja in belgie zitten ze ook jaren zonder regering
Je hebt een zakelijke overeenkomst met je werkgever, hij is niet je suikeroompje, dus je kunt gewoon gaan wanneer jij wilt, net zoals hij niet zal schromen je op straat te zetten als hij geen zin meer in je heeft.

Doe je master, je moet nog tot je 70ste werken, dus daar heb je nog zat tijd voor.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 18:43
ja in belgie zitten ze ook jaren zonder regering

toch raar dat veel hollanders naar hier komen omdat studeren hier zoveel goedkoper is.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 18:43
ja in belgie zitten ze ook jaren zonder regering

toch raar dat veel hollanders naar hier komen omdat studeren hier zoveel goedkoper is.
Tinkerbell1988 schreef:
20-10-2019 18:45
toch raar dat veel hollanders naar hier komen omdat studeren hier zoveel goedkoper is.
En daar wil de Belgische regering van af, want het zet geen zoden aan de dijk, omdat de afgestudeerden gelijk weer vertrekken.
Gelijk hebben ze, ophoepelen met die Hollanders!
Tinkerbell1988 schreef:
20-10-2019 18:45
toch raar dat veel hollanders naar hier komen omdat studeren hier zoveel goedkoper is.
ik denk dat er meer belgen studeren in nederland
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 18:32
een bachelor is niet af.
met een hbo bachelor heb je een volledige hbo opleiding. Wat een universitaire master betreft ben ik het helemaal met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de master gaan. Nu zit je ook nog in het studeerritme en je jaartje ervaring kun je mooi meenemen tijdens je studie.

Waarom ben je niet direct door gegaan met de master?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 18:48
ik denk dat er meer belgen studeren in nederland
blijkbaar zelf niet thuis in de wereld van hogeschool en unief, anders zou je wel verschil kennen tussen verschillende soorten bachelors!
Ik zou voor de master gaan. Houd je baan en zeg gewoon op op de juiste termijn. Niet van tevoren al zeggen dat je weggaat. Gewoon de termijn aanhouden die in je contract staat. Voordelen van je baan: werkervaring opdoen en hopelijk wat geld sparen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een berichten al :D Dank jullie!

Ik heb inderdaad geen gezin waar ik mij zorgen om moet maken terwijl ik in het buitenland zit. Ik heb tijdens mijn bachelor (2 minoren) ook totaal zo'n 10 maanden in het buitenland gezeten. Dat is mij destijds wel erg goed bevallen, dus ik vraag mij ook wat af waarom ik er nu zo moeilijk over denk. Werken kan ik inderdaad nog mijn hele leven. Een bijbaan ernaast zal sowieso nodig zijn in het buitenland.

En idd, het is uiteindelijk een zakelijke overeenkomst dat ik met mijn werkgever heb.

Wat betreft mijn bachelor. Bij de bachelor die ik heb gevolgd, hoef je vaak echt geen master te volgen. Slechts een klein deel studeert verder. Daarbij is er behoorlijke krapte in het vakgebied.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, ik hou sowieso mijn baan aan tot die tijd! Ik hoef daar niet per se weg, dus tot die tijd blijf ik daar graag wat geld verdienen.
Alle reacties Link kopieren
TO: wat ik zou doen: doe goed je best op die baan, spaar en ben transparant naar je werkgever, dus vertel eerlijk wat je na je eerste jaar gaat doen. Zo zorg je dat je daar netjes weggaat, je werk goed kunt overdragen en straks eventueel ook nog een mooie referentie meekrijgt.
Alle reacties Link kopieren
wss wou je zien of je al klaar was om te gaan werken of om verder te gaan studeren. vind een tussenjaar om te gaan werken nu niet bepaald een verloren jaar en dat heeft je doen beslissen dat een master toch mss je ding is.
als je gaat voor een master, breng je werkgever zo vroeg mogelijk op de hoogte, wie weet kan hij mss later een baan aanbieden nadat je een master hebt. en een financieel diploma is sowieso al geen weggesmeten geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven