Werk & Studie alle pijlers

Wat zou jij doen? ‘Klikken’ of ‘negeren’

12-05-2024 09:49 122 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk al geruime tijd op een buitenlocatie. Sinds een paar jaar veel veranderingen in personeel en in leidinggevende.
Leidinggevende vind ik persoonlijk niet capabel, jong, onervaren en lijkt te gedijen op status, maar van hogeraf lijkt ze alle vrijheid te krijgen en is het niet zichtbaar wat op werkvloer gebeurd omdat management ook niet op werkvloer komt.

Wat ik nu continu om me heen zie gebeuren is dat collega’s echt structureel eerder naar huis gaan, laatst een collega zelfs na een halve werkdag al.
Omdat leidinggevende zelfs nauwelijks zichtbaar is wordt het dus ook niet zichtbaar (of ze laat het gebeuren, dat kan ook).
Maar nu zou teamleider zelf onlangs een hele dag op een andere locatie invallen, bleek er toch een dubbele dienst te zijn en is leidinggevende door collega (waar zij zelf leiding aan geeft) naar huis gestuurd.
Dit heeft leidinggevende dus ook gedaan, genoten van een extra dagje vrij. Dat vermoeden was er vaker al dat ze vooral op vrijdagen na een halve dag al niet meer of heel slecht te bereiken was terwijl agenda volledig leeg is.

Ik ben echt een beetje flabbergasted en weet niet zo goed wat hiermee te doen.
Enerzijds zou je denken, lekker ook gewoon doen! Maar ik kan het niet zo goed die drempel over merk ik.
Ik vind de locatie en het werk ontzettend leuk. Het beïnvloedt mijn eigen werk inhoudelijk niet echt, het teamwerk lijdt er wel enigszins onder omdat collega’s afhankelijk van elkaar een andere verantwoordelijkheid voelen. De helft voelt het wel, dus de basis wordt daarmee wel neergezet.

Wat zouden jullie doen?
Melden bij HR/management boven haar, met de kans dat er niks mee wordt gedaan en de sfeer voor mij ongemakkelijk wordt, of het laten gaan?

Leidinggevende en collega’s gaan vaak eerder naar huis

Totaal aantal stemmen: 126

Melden bij HR/hogerhand (14%)
Lekker laten gaan (52%)
Eerst bespreken met leidinggevende en collega’s (34%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
12-05-2024 11:07
Ik heb ook ergens gewerkt waar dit gebeurde. Ik kreeg er last van.
Er kwam een intern onderzoek omdat het niet zo lekker liep daar, en toen heeft dat bureau geconcludeerd dat 3 van de 12 mensen 90% van het werk deden.
Dat onderzoek is verdwenen in een la en het werd steeds ongezelliger en onbeschofter richting mij en wat anderen omdat het werk veranderde en mensen compleet incapabel waren en hun werk er bij anderen bij werd geschoven.
Baas: 'gewoon zeggen als er weer iemand niet is surebaby'
Ik: 'waarom is pietje er niet, hij zou dit en dit komen doen en daarna kunnen wij verder met dit'
Pietje bellen.
Pietje blèren over nsb snol (ik).
Baas niet boos genoeg naar mijn zin en halfbakken wat bemiddelen.
Pietje excuses aanbieden.
Ik tijd kwijt aan zeikgesprekken met baas en Pietje plus extra werk van pietje.
Uiteindelijk ben ik weggegaan.

Kortom ik zou het een poging geven en daarna om je heen gaan kijken. De werkcultuur past niet bij je.
Oei, hier ben ik dus bang voor!
Wat moet jij je kut gevoeld hebben dat je zo voor het karretje gespannen bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
12-05-2024 10:51
Dat het het in kan zien, betekent niet dat je het ook in mag zien om te kijken of mensen zich wel hebben ziek gemeld of vrij hebben genomen als ze er niet zijn. Ik neem aan dat je niet om die reden de autorisatie hebt gekregen. Anders zou je ook wel weten wat je met de informatie zou moeten doen.
Ziekmeldingen en vrij aanvragen zijn voor alle medewerkers van de afdeling inzichtelijk. Als dat niet wenselijk is moeten ze het roosterprogramma aanpassen. Maar beschikbaarheid/aanwezigheid inzien is ook gewoon essentieel in ons werk, anders kunnen we de agenda en afspraken van cliënten niet inplannen.
Ik heb enkel de autorisatie over de verlofkaarten omdat leidinggevende het stukje vakantieaanvragen/overzicht bij mij belegd heeft. Ik ga dus niet over ziekte, e.d. enkel en alleen vakantieaanvragen verwerk ik. Een enkele verlofdag verwekt leidinggevende zelf (of je zet jezelf op niet beschikbaar aangezien we onregelmatig werken kan dat voor 1 enkele dag)
hoelahoep wijzigde dit bericht op 12-05-2024 11:21
1.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Per ongeluk mezelf gequote
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind die collega's die altijd alles in de gaten houden en dan ook overal wat van vinden, juist erg irritant.

Je doet alsof anderen allemaal de kantjes ervan aflopen, en jij de enige bent die je keurig netjes aan de regels houdt.

En als je echt zo nieuwsgierig bent, vraag een collega dan gewoon eens waarom hij 'altijd' zo vroeg naar huis gaat. Alles beter dan klikken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
12-05-2024 10:24
Dat er niks mee gedaan wordt en ik mezelf in een vervelende positie plaats binnen het team.

Ik weet ook niet goed wat me hierin aan het twijfelen brengt. Zit er enigszins een soort van jaloezie onder en zou ik er ook makkelijker willen omgaan? Of vind ik het echt niet kunnen omdat de kwaliteit beter wordt door wel te blijven en je ook gewoon je contracturen hoort te werken?

En is het anders als het gaat om een zorggerelateerde sector (en dus overheidsgeld) of sector in bedrijfsleven

Dat mag je vinden maar: daar ga jij niet over. Als jij leidinggevende bent mag en zul je het anders doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Billy_mean schreef:
12-05-2024 11:26
Ik vind die collega's die altijd alles in de gaten houden en dan ook overal wat van vinden, juist erg irritant.

Je doet alsof anderen allemaal de kantjes ervan aflopen, en jij de enige bent die je keurig netjes aan de regels houdt.

En als je echt zo nieuwsgierig bent, vraag een collega dan gewoon eens waarom hij 'altijd' zo vroeg naar huis gaat. Alles beter dan klikken.
Ik heb niet de indruk dat ik alles in de gaten houdt, het gebeurd zo structureel dat je er gewoon niet omheen kan.
En de reden hoef ik niet te vragen, die delen ze gewoon al.
Werkinhoudelijk op hun eigen deel bemoei ik me niet, zorgplannen die niet in orde zijn? Daar hoor je mij niet over, dat vind ik niet mijn taak. Mij hoor je alleen over de dingen die ons allemaal aangaan.
Verder ben ik niet de enige die zijn/haar werkuren maakt, daar is niks ‘ik ben beter dan de ander aan’. Ik zeg ook niet dat ik mijn werk beter doe dan de ander, alleen dat in de uren dat diegene eerder naar huis is gegaan ook andere dingen gedaan zouden kunnen worden.

Ik ben wel verbaasd ja met het gemak waarmee er eerder naar huis wordt gegaan, het is nieuw voor me dat dat zo gaat en het voelt daarmee ook wel wat oneerlijk inderdaad ja.
Ik ben daarin zoekende hoe ik daarmee om wil gaan? Pogen een verandering daarin aan te brengen, accepteren of zelf een nieuwe werkplek zoeken dat beter bij mij past.
Alle reacties Link kopieren Quote
Billy_mean schreef:
12-05-2024 11:26
Ik vind die collega's die altijd alles in de gaten houden en dan ook overal wat van vinden, juist erg irritant.

Je doet alsof anderen allemaal de kantjes ervan aflopen, en jij de enige bent die je keurig netjes aan de regels houdt.

En als je echt zo nieuwsgierig bent, vraag een collega dan gewoon eens waarom hij 'altijd' zo vroeg naar huis gaat. Alles beter dan klikken.
Ja die collega’s vind ik ook erg irritant. Heb je zelf dan zo weinig te doen dat je tijd hebt om iedereen in de gaten te houden vraag ik me dan af. Verantwoordelijkheid wel bij collega laten die steeds afwezig is (dus niet inspringen oid) en het verder aan je leidinggevende overlaten.
Als je er zelf last van hebt kun je bijv wel in een vergadering zeggen dat je op vrijdagmiddag niemand te pakken krijgt en wat dit voor jou betekent omdat dan alle spoedgevallen bijv opeens bij jou liggen Ipv 2 mensen. Hoe dit voortaan anders kan.
Ik weet niet in welke sector je werkt maar wat ik dan deed is tegen de betreffende afdeling zeggen dat ze daarvoor toch echt persoon x moesten hebben. Op een gegeven moment kwamen er zoveel klachten binnen bij leidinggevende dat er wel actie moest komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
12-05-2024 11:38
Dat mag je vinden maar: daar ga jij niet over. Als jij leidinggevende bent mag en zul je het anders doen.
Dat klopt, maar kan wel beteken dat de conclusie is dat de cultuur niet meer bij mij past en ik op zoek moet naar iets wat wel bij mij past.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
12-05-2024 11:10
Leidinggevende betrekt me juist bij haar werkzaamheden, vooral gericht op bedrijfsvoering. Ik ben langzaamaan wel meer nee aan het verkopen omdat ik het een scheefgroei begin te vinden. Dat zit ook niet echt in me om me afzijdig te houden, dus dat is an sich al een leerproces voor mij.

Voor nu misschien eerst maar beginnen met me alleen verantwoordelijk voelen voor mijn deel en niet het overkoepelende deel.
Ik weet ook niet goed of ik wel lakser met mijn eigen werktijden wil omgaan of dat ik gewoon trouw aan mijn eigen werkethos blijf (lerende die van een ander ook te accepteren)
Weer even flink de piket paaltjes neerzetten dus.

Je bent anders 2 banen aan het doen, waarbij je voor een geld krijgt en voor de ander gezeik.

Leer de aapjes op de schouders van de juiste persoon te krijgen, hebben en houden. Dat kun je hier heel goed leren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, en geef heel rap de kut klus van de vakantie planning terug aan je leidinggevende! Wel lekker, jij die alle troep wil opruimen....
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me er niet mee bemoeien, maar ik zou ik niet harder lopen dan nodig. Ik ga me niet uit de naad werken omdat anderen eerder naar huis gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
12-05-2024 10:24
Dat er niks mee gedaan wordt en ik mezelf in een vervelende positie plaats binnen het team.

Ik weet ook niet goed wat me hierin aan het twijfelen brengt. Zit er enigszins een soort van jaloezie onder en zou ik er ook makkelijker willen omgaan? Of vind ik het echt niet kunnen omdat de kwaliteit beter wordt door wel te blijven en je ook gewoon je contracturen hoort te werken?

En is het anders als het gaat om een zorggerelateerde sector (en dus overheidsgeld) of sector in bedrijfsleven
Dit is zelden iets altruïstisch dus ik gok op de jaloezie. Waarom zij wel en ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blij met de reacties. Tegelijkertijd ben ik ook verbaasd dat zovelen aangeven dat het niet aan mij is er wat van te vinden en ik daarmee (invulling van mij) het dus heel normaal is om zo met je werk(tijden) om te gaan. Het individualistische ben ik niet zo gewend in het werken in een team.
Betekent niet dat het ene beter is dan het andere, ik kan (en moet) er wellicht ook van leren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merel90 schreef:
12-05-2024 11:41
Ja die collega’s vind ik ook erg irritant. Heb je zelf dan zo weinig te doen dat je tijd hebt om iedereen in de gaten te houden vraag ik me dan af.
Ik weet niet of je het altijd "in de gaten houden" kan noemen. Als de kantoortuin structureel half leeg staat omdat collega's structureel eerder vertrekken dan moet je met oogkleppen rondlopen als je dat niet zou opvallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
12-05-2024 11:48
Blij met de reacties. Tegelijkertijd ben ik ook verbaasd dat zovelen aangeven dat het niet aan mij is er wat van te vinden en ik daarmee (invulling van mij) het dus heel normaal is om zo met je werk(tijden) om te gaan. Het individualistische ben ik niet zo gewend in het werken in een team.
Betekent niet dat het ene beter is dan het andere, ik kan (en moet) er wellicht ook van leren.
Natuurlijk mag je er een mening over hebben, de vraag is wat je daarmee doet. Als het je leidinggevende niet interesseert dan lekker laten lopen en als je het durft ook gewoon eerder vertrekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat je het over kantoortuin hebt dan heb je het over werk wat vanuit huis ook gedaan kan worden?
Op vrijdag zit er bij ons ook amper iemand omdat iedereen dan thuis werkt. Waarschijnlijk zijn er dan ook wel collega’s die paar uur eerder stoppen alleen valt het dan niet zo op. Misschien kan je dat voorstellen, of je voortaan op vrijdag thuis mag werken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit soort misstanden zie je meestal alleen bij overheidsinstanties of zwaar gesubsidieerde instellingen. In het bedrijfsleven wordt dit niet geaccepteerd want lanterfanten kost geld en er moet winst gemaakt worden.

Maar ja, ik zou het wel ter sprake brengen bij die collega’s en daarna leidinggevenden. Het gaat tyom a-sociale collega’s die jou met meer werk en een hogere werkdruk opzadelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
12-05-2024 11:48
Dit is zelden iets altruïstisch dus ik gok op de jaloezie. Waarom zij wel en ik niet.
Dat ‘waarom zij wel en ik niet’ voel ik, maar tegelijkertijd merk ik ook dat ik wel waarde hecht aan de collega’s die wel hun uren maken.
Voelt dubbel.
hoelahoep wijzigde dit bericht op 12-05-2024 12:02
5.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben inderdaad best individualistisch op werk, ik bemoei me totaal niet met wat anderen doen. Totdat het mij in de weg zit, dan wel, maar dan spreek ik iemand daar rechtstreeks op aan. Ik werk met mensen samen en ik ben behulpzaam, maar ik oordeel niet over wat anderen uitvreten. Interesseert me oprecht niet. Uiteindelijk werk ik voor mezelf.

En leidinggevenden die rotklussen en verantwoordelijkheden op mij afschuiven heb ik ook niets mee. Dat soort taken leg ik meteen bij iemand terug; “ik ben volgens mij niet de juiste persoon om dit te doen, ik heb geen zicht op het grote geheel”.

Heb het allemaal al gezien en meegemaakt, ik richt me op mezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merel90 schreef:
12-05-2024 11:55
Omdat je het over kantoortuin hebt dan heb je het over werk wat vanuit huis ook gedaan kan worden?
Op vrijdag zit er bij ons ook amper iemand omdat iedereen dan thuis werkt. Waarschijnlijk zijn er dan ook wel collega’s die paar uur eerder stoppen alleen valt het dan niet zo op. Misschien kan je dat voorstellen, of je voortaan op vrijdag thuis mag werken?
Ik was niet degene die het voorbeeld aanhaalde van kantoortuin, bij ons is thuiswerken geen optie. Dus wel heel zichtbaar als iemand zo structureel vaak eerder naar huis gaat & het daarnaast ook zo meldt “ik ga naar huis want thuis heb ik ook nog genoeg te doen - de was, badkamer”. Dat is ook wel een vorm van thuiswerken natuurlijk 😅
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms wordt het betrokken worden door leidinggevenden als een soort “eer” gebracht, zo van; op jou kan ik bouwen. Eerlijk gezegd is het altijd een bepaald type dat gevoelig is voor die twijfelachtige eer. Een soort plichtsgetrouwe labrador. Maar ik wil graag extra betaald worden voor verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niets mee doen. In het meest gunstige geval bedanken ze je voor je betrokkenheid en gebeurt er verder niets mee (behalve dat mensen jou scheef gaan aankijken).

Ik zou ook uitkijken naar iets anders. En in de tussentijd mooi de taken die niet bij jouw functie horen teruggeven aan diegene die ervoor betaald wordt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
12-05-2024 12:00
Ik was niet degene die het voorbeeld aanhaalde van kantoortuin, bij ons is thuiswerken geen optie. Dus wel heel zichtbaar als iemand zo structureel vaak eerder naar huis gaat & het daarnaast ook zo meldt “ik ga naar huis want thuis heb ik ook nog genoeg te doen - de was, badkamer”. Dat is ook wel een vorm van thuiswerken natuurlijk 😅
Dat zou ik ook kunnen doen (ben het niet want werk als freelancer). Als er op het werk niks te doen is, ga ik daar geen stoel warmhouden. Lekker naar huis dus. Tegelijk: als het beredruk is, werk ik met liefde extra, help een collega die z’n klus niet afkrijgt of pak thuis ‘s avonds nog wat op.
Ik pas dus niet goed op een werkplek waar mensen met een opgetrokken wenkbrauw ‘goeiemiddag’ zeggen als je om vijf over half negen binnenkomt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is heel demotiverend als je mensen in je team hebt die veel minder inspanning leveren, zeker als er dan ook nog werk bij jou komt te liggen. Dat je het idee hebt dat mensen er de kantjes van af lopen heb je misschien niet zoveel van te vinden, maar als werk (structureel) bij jou terecht komt dan mag je m.i. daar tegen collega’s of je leidinggevende best wat van zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
12-05-2024 11:55
Dit soort misstanden zie je meestal alleen bij overheidsinstanties of zwaar gesubsidieerde instellingen. In het bedrijfsleven wordt dit niet geaccepteerd want lanterfanten kost geld en er moet winst gemaakt worden.

Maar ja, ik zou het wel ter sprake brengen bij die collega’s en daarna leidinggevenden. Het gaat tyom a-sociale collega’s die jou met meer werk en een hogere werkdruk opzadelen.
Dit. Ik begrijp de reacties hier wel maar to werkt in de zorg. Structureel eerder naar huis gaan omdat jij het fijn vindt en dit als werktijd opschrijven is gewoon stelen van de baas en klanten/cliënten. Ze hebben gewoon recht op die zorg/ondersteuning ook al is het rustig. Is er teveel personeel dan moet er in overleg besloten worden wie eerder naar huis kan.

Je hebt er misschien niet meteen last van maar dit werkt op den duur op de hele dynamiek. Ik zou het wel bespreken in een overleg en zonder namen te noemen en vanuit je eigen perspectief kenbaar maken. Doet de rest hier uiteindelijk niks mee dan zou ik een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven