Werk & Studie alle pijlers

We gaan weer naar kantoor hoera of jammer?

18-06-2021 19:39 2686 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist de speech van Rutte gezien. We gaan weer naar kantoor.
Ergens vind ik het best jammer, want dit nieuwe ritme bevalt mij prima.
Gelukkig gaan we niet meer de hele week naar kantoor, dus dat scheelt.

Wat vinden jullie ervan dat we weer naar de werkvloer gaan. Opluchting of stiekem ook wel jammer.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
28-02-2024 16:47
Wat een vreemde redenatie. Hebben jullie geen moderne methoden om contact op te nemen tot jullie beschikking?

Even langslopen, of even iemand pingen, ik zie het verschil niet. Zo kom je wel aan je vergaderingen ja.
Goed punt, weet eigenlijk niet waarom ik dat minder snel doe. Ook omdat ik zelf gestoord worden door een chatberichtje vervelender vind dan gestoord worden door iemand aan mijn bureau. Maar ik zal er eens op letten.

Overigens, ik weet ook helemaal niet wat er zo erg is aan vergaderingen hebben. Ik heb dagen dat ik voornamelijk in vergadering zit, en dan heb ik aan het einde van de dag heel veel werk verzet. Namelijk gezorgd voor afstemming, gezorgd voor draagvlak, gezorgd voor besluiten. Dat kan ik ook allemaal helemaal niet als ik niet aan het vergaderen ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
28-02-2024 16:49
Je kan toch ook een vergadering voor op kantoor in je agenda zetten? Al mijn vergaderingen gaan via een verzoek, of ze nou online of op kantoor zijn.
Ja, dat doe ik soms dan dus ook, of we bellen even.

Ik zit er nog over na te denken, maar ik denk dat het ook komt dat ik mijn belangrijkste stakeholders tegenkom bij het koffiezetapparaat op de verdieping en dan bespreek ik nog wel eens iets kort. En we komen elkaar ook in andere overleggen tegen waar we beiden zijn, lopen we dezelfde kant op, kunnen we gelijk even kijken of we er hetzelfde inzitten en de neuzen dezelfde kant op staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaaaaaaaatje schreef:
28-02-2024 18:07
Goed punt, weet eigenlijk niet waarom ik dat minder snel doe. Ook omdat ik zelf gestoord worden door een chatberichtje vervelender vind dan gestoord worden door iemand aan mijn bureau. Maar ik zal er eens op letten.

Overigens, ik weet ook helemaal niet wat er zo erg is aan vergaderingen hebben. Ik heb dagen dat ik voornamelijk in vergadering zit, en dan heb ik aan het einde van de dag heel veel werk verzet. Namelijk gezorgd voor afstemming, gezorgd voor draagvlak, gezorgd voor besluiten. Dat kan ik ook allemaal helemaal niet als ik niet aan het vergaderen ben.
Het is met vergaderingen voor mij vergelijkbaar met bijvoorbeeld het googlen van iets dat je wil weten in Excel. Dan wil ik gewoon de schriftelijke uitleg die iets in een paar stappen met wellicht wat screenshots uitlegt. Niet een filmpje op YouTube met een intro en een hoop geklets en dan pas op 1 minuut 30 begint de uitleg eens een keer.

Vergaderingen zijn vaak niet anders. Het duurt een eeuwigheid en mensen praten meer dan nodig. Vaak weet je bij de eerste zin, met inachtneming van iemands afdeling, al wat iemands punt gaat zijn. Afstemmen en besluiten kan vaak ook meestal vele malen sneller.

En het meest inefficiënte aan (live) vergaderingen is dat je op dat moment alleen dat aan het doen bent. Terwijl ik prima even een chatje tussendoor kan doen terwijl ik met wat anders bezig ben. En dan kan ik tenminste meteen iets gericht doorsturen, want is er na live ontmoetingen ook weer allerlei follow-up, van dingen die we elkaar beloofd hebben tijdens die meeting. Hierbij zoals besproken dit en dat. Had je op de chat gezeten, dan had je dat meteen ter plekke gestuurd.

Bij remote meetings, ik werk internationaal dus die heb ik het meest, kun je tenminste nog lekker doorwerken terwijl anderen aan het bazelen zijn. Het zal met mijn aandachtsspanne van een kleuter te maken hebben.

En tja, draagvlak creëren, goddank hoef ik dat in mijn rol niet. Gelukkig voldoende draagvlak (inherent aan mijn rol).

Ach ja, het is allemaal een kwestie van voorkeur. Maar ik ben blij dat ik niet meer naar kantoor ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dus dat dat heel erg afhangt van met wie je aan het vergaderen bent. Ik heb echt wel vergaderingen dat ik ook veel aan het kletsen ben, maar het kan echt wel om gewoon goede inhoudelijke vergaderingen te doen zonder allerlei afleidingen, maar dat vraagt wel dat iedereen goed mee doet met alles
Alle reacties Link kopieren Quote
Praten duur altijd langer dan iets lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar.... in een gesprek krijg je vaak meer relevante informatie dan in een e-mail ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaaaaaaaatje schreef:
28-02-2024 21:50
Maar.... in een gesprek krijg je vaak meer relevante informatie dan in een e-mail ;)
Dat vind ik dus niet. Vaak gewoon meer fluff. Maar ik dwaal waarschijnlijk gewoon te snel af. En dan moet ik shit ook weer onthouden enzo.

En aan informatie bij de koffieautomaat, waar mensen zo dol op zijn, heb ik al helemaal een hekel. Vind het zo onhandig als alles van toevalligheden aan elkaar hangt. Komt mij iets ter ore bij de koffieautomaat, dan denk ik vaak: had ik dit anders ook geweten? Nee? Nou, dan hoef ik er ook niet persé wat mee. Ik ben niet in functie/incognito bij de koffieautomaat, haha!

Ik ben sinds corona thuis en heb de wandelgangen geen seconde gemist.

Maar jij klinkt meer als een spin in het web, ik ben zelf iemand die altijd probeert de groep mensen die ik bij een project betrek juist zo klein mogelijk te houden. Ik heb wel een centrale rol, maar ik ben niet gebaat bij teveel mensen/teams. Kopiëren mensen er teams bij in, omdat de ESG work taskforce ofzo er ook wat over moet zeggen, dan saboteer ik dat direct door er een aparte thread mee te beginnen. Anders wil iedereen er zijn plasje over doen.

Ik heb een collega die zichzelf op LinkedIn omschrijft als Verbinder. Ik snap dat ze dat van zichzelf denkt, maar ze is vreselijk om mee te werken.
Binnen onze organisatie heb ik een redelijke solistische functie. Ik werk met een klein team binnen een enorm groot team aan werkzaamheden en doelstellingen op een andere werkwijze dan dat grote team. Wanneer ik vergader met mijn kleine team zit daarin voor mij meerwaarde. Wanneer ik vergader in dat grote team, en dat wordt gesplitst in 4 vergaderingen omdat de groep anders te massaal zou zijn, dan is dat voor mij zo’n uitzit moment.
En dat is dus een fysiek uitzing moment dat elke 3 weken op de planning staat.
Wanneer ik via Teams aan zou sluiten zou ik tussentijds inderdaad ook andere werkzaamheden oppakken en het geluid alleen opzetten. Door in zo’n vergadering aanwezig te zijn kan dat niet.
Overslaan of via Teams aansluiten is onbespreekbaar bij MT. Ook MT is op deze momenten voltallig aanwezig.

Ik kan me vinden in jouw beschrijving Lorem_Ipsum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed, wij hebben als klein team afgesproken 1 dag per week naar kantoor te komen. En dan nog moet de tandarts, fysio en huisarts precies op die dag gepland worden. Het liefst op een tijdstip dat het niet efficiënt is om naar kantoor te komen. Klaagmodus uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
09-03-2024 14:21
Goed, wij hebben als klein team afgesproken 1 dag per week naar kantoor te komen. En dan nog moet de tandarts, fysio en huisarts precies op die dag gepland worden. Het liefst op een tijdstip dat het niet efficiënt is om naar kantoor te komen. Klaagmodus uit.
Ja, “als team afgesproken” dat ken ik wel. Hardop zeggen dat je daar geen kak zin in hebt is vaak lastig. Dus dan doen mensen dat op een andere manier, haha! Lafjes, zeker. Maar ja.

Ik heb me in dergelijke discussies bewust op de vlakte gehouden om mezelf niet in de kijker te spelen. Ondertussen trek ik gewoon mijn eigen plan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
09-03-2024 15:24
Ja, “als team afgesproken” dat ken ik wel. Hardop zeggen dat je daar geen kak zin in hebt is vaak lastig. Dus dan doen mensen dat op een andere manier, haha! Lafjes, zeker. Maar ja.

Ik heb me in dergelijke discussies bewust op de vlakte gehouden om mezelf niet in de kijker te spelen. Ondertussen trek ik gewoon mijn eigen plan.
Ik voer liever een discussie op basis van wat iemand echt wil "niet meer naar kantoor" dan op basis van duikgedrag, wat bij ons gebeurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
10-03-2024 12:12
Ik voer liever een discussie op basis van wat iemand echt wil "niet meer naar kantoor" dan op basis van duikgedrag, wat bij ons gebeurd.
Soms kan dat in een team. Lekker als dat lukt.
Maar dat is niet altijd zo. En dan lijkt me die strategie van Lorem een stuk handiger...
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
10-03-2024 12:12
Ik voer liever een discussie op basis van wat iemand echt wil "niet meer naar kantoor" dan op basis van duikgedrag, wat bij ons gebeurd.
Dat zie je bij ons ook veel. De afspraak is een vaste teamdag per week en het is gewenst dat je nog een dag naar kantoor komt. Sommige mensen interpreteren dat als ‘ik kom alleen voor het werkoverleg, om de week van 10 tot 11.30’. En dan sluipen ze weer het kantoor uit. Gelukkig worden mensen daar nu ook op aangesproken.
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
10-03-2024 12:12
Ik voer liever een discussie op basis van wat iemand echt wil "niet meer naar kantoor" dan op basis van duikgedrag, wat bij ons gebeurd.
Oh dat is ook beter hoor. Maar ik heb in mijn werkende leven iets teveel inspraaksessies gehad waar mijn mening er uiteindelijk toch niet zo veel toedeed, dus ik kies de weg van de minste weerstand.

Ook omdat ik overal altijd maar een paar jaar werk, ik geloof het allemaal wel en richt het in zoals het mij het beste uitkomt. Maar ik ben in die zin ook niet echt een teamplayer. Inmiddels verwacht niemand mij eigenlijk meer op kantoor, en dat werkt prima. Maar ik weet zeker dat dit in de early days niet als reële wens geaccepteerd zou zijn. Zeker met die rare Amerikanen waar ik voor werk. Die willen de kantoren weer vol, en dan wordt het een principe-kwestie, terwijl ze feitelijk niet eens weten waar ik uithang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is nog steeds niet officieel, maar ik hoorde vanmiddag van onze manager dat we organisatie breed 50/50 gaan werken

Lang leve de enquêtes..
Alle reacties Link kopieren Quote
noas_1993 schreef:
26-03-2024 19:40
Het is nog steeds niet officieel, maar ik hoorde vanmiddag van onze manager dat we organisatie breed 50/50 gaan werken

Lang leve de enquêtes..
Bij ons is het ook 50/50. Ik werk nu 28 uur dus dan hoef ik maar 14u per week op kantoor te zijn. Maar volgens de officiële richtlijnen mag ik maar 1x per week thuiswerken . Ik dacht het even niet he.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatst een discussie met een stagiair (duaal, dus ze hebben een manager, maar ik ben verantwoordelijk voor de opleiding). Ik sprak hem er op aan dat hij niet op kantoor is op de kantoordagen van zijn team. Antwoordde hij dat hij wel twee andere dagen komt, die hem beter schikken, maar als hij van een manager hoort dat hij de ‘afgesproken’ kantoordagen moet komen, hij dat wel gaat doen. Okeeee, dus ik een gesprek met zijn drieën gepland, heeft hij die net gecanceld. Ik denk dat deze meneer een heel andere kant van mij moet gaan leren kennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
27-03-2024 22:37
Laatst een discussie met een stagiair (duaal, dus ze hebben een manager, maar ik ben verantwoordelijk voor de opleiding). Ik sprak hem er op aan dat hij niet op kantoor is op de kantoordagen van zijn team. Antwoordde hij dat hij wel twee andere dagen komt, die hem beter schikken, maar als hij van een manager hoort dat hij de ‘afgesproken’ kantoordagen moet komen, hij dat wel gaat doen. Okeeee, dus ik een gesprek met zijn drieën gepland, heeft hij die net gecanceld. Ik denk dat deze meneer een heel andere kant van mij moet gaan leren kennen.
Als hij zijn werk maar goed doet toch?
Hij is in elk geval 2 (andere) dagen op kantoor

Daarom hoop ik ook dat het bij ons snel officieel wordt, dan weet je waar je aan toe bent.
Voorlopig werk ik nog gewoon 4 dagen thuis.

Wat ik bedoel is: het kan straks wel op papier staan, maar dat zegt nog niet dat ze er streng op toe gaan zien dat iedereen het ook echt doet
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
27-03-2024 22:37
Laatst een discussie met een stagiair (duaal, dus ze hebben een manager, maar ik ben verantwoordelijk voor de opleiding). Ik sprak hem er op aan dat hij niet op kantoor is op de kantoordagen van zijn team. Antwoordde hij dat hij wel twee andere dagen komt, die hem beter schikken, maar als hij van een manager hoort dat hij de ‘afgesproken’ kantoordagen moet komen, hij dat wel gaat doen. Okeeee, dus ik een gesprek met zijn drieën gepland, heeft hij die net gecanceld. Ik denk dat deze meneer een heel andere kant van mij moet gaan leren kennen.
Je bent verantwoordelijk voor zijn opleiding, dus als hij die goed afrondt heb jij er toch niets mee te maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
noas_1993 schreef:
28-03-2024 08:33
Als hij zijn werk maar goed doet toch?
Hij is in elk geval 2 (andere) dagen op kantoor

Daarom hoop ik ook dat het bij ons snel officieel wordt, dan weet je waar je aan toe bent.
Voorlopig werk ik nog gewoon 4 dagen thuis.

Wat ik bedoel is: het kan straks wel op papier staan, maar dat zegt nog niet dat ze er streng op toe gaan zien dat iedereen het ook echt doet
Ik zou ook eerst afwachten of het wordt gehandhaafd. Tot die tijd gewoon je eigen plan trekken (en na die tijd zou ik dat ook doen, maar ik ben nogal een koppig paard) :)
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
28-03-2024 09:04
Je bent verantwoordelijk voor zijn opleiding, dus als hij die goed afrondt heb jij er toch niets mee te maken?
Ik ben hun aanspreekpunt gedurende de opleiding en zorg ervoor dat ze opdrachten en begeleiding krijgen. Voor hun leertraject is het beter als ze naar kantoor komen als daar ook collega’s zijn en dat is dus op die twee kantoordagen van de teams die hetzelfde werk doen als waar wij ze riant voor betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
yoshe schreef:
22-02-2024 16:30
In maart start ik een nieuwe baan, waarbij ik dus weer elke dag naar kantoor moet. Gelukkig een reistijd van maar 15 minuten, dus ik ben er zo. (ipv nu remote werken voor een bedrijf op 1,5 uur reizen afstand). Dus dat gaat echt weer wennen worden. Mn team bestaat ook uit 8 man, dus ben heel benieuwd hoe we op een kamer zitten en hoeveel overlast het geeft. Ik ben nu heerlijk gewend aan de stilte.

Pas na 8 maanden ofzo mag ik een verzoek tot thuiswerken in dienen, waarbij ik dan max 20% van de tijd thuis mag werken. Na 3 jaar thuiswerken door corona gaat dit enorm wennen zijn denk ik.
Inmiddels al weer een paar weken op kantoor aan het werk. Ik moet er enorm aan wennen dat ik weer op een kantoor zit met 8 man, dat er (bijna) de hele dag lawaai om me heen is. Dat leid af, maar het is aan de andere kant ook wel gezellig. We hebben het over allerlei leuke dingen. Ik zit nu nog niet in de fase dat ik in het werk om kom of deadlines heb, maar ik kan me voorstellen dat als ik dat heb, dat ik dan wel graag geconcentreerd wil kunnen werken.

Verder moet ik wennen aan het feit dat ik vooral elke dag er weer netjes uit moet zien. Thuis was het toch vaak een joggingbroek en een lekkere trui, maar voor op kantoor kan dat niet. En ik heb hier afgelopen maand meer gebak gegeten (of langs zien komen, want ik sla ook wel af) dan de afgelopen 4 jaar thuiswerken. Ze nemen hier vroeger pauze dan dat mijn ritme is en willen dan vooral lekker wandelen door de stad. of in een drukke kantine eten. Dat sla ik meestal over en doe lekker mn eigen ding in de pauzes, even geen mensen om me heen. Misschien vinden ze dat raar, nou dan is dat maar zo.

Zodra het mag, ga ik in ieder geval wel het verzoek tot thuiswerken indienen. Kan niet wachten om weer lekker alleen op mn studeerkamer te zitten in alle rust en lekker de kat op schoot.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
28-03-2024 12:27
Ik ben hun aanspreekpunt gedurende de opleiding en zorg ervoor dat ze opdrachten en begeleiding krijgen. Voor hun leertraject is het beter als ze naar kantoor komen als daar ook collega’s zijn en dat is dus op die twee kantoordagen van de teams die hetzelfde werk doen als waar wij ze riant voor betalen.
Dan zal de manager vast wel in actie komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
28-03-2024 15:28
Dan zal de manager vast wel in actie komen.
Zeker maar het is wel een beetje jammer dat het zo moet.
Alle reacties Link kopieren Quote
yoshe schreef:
28-03-2024 12:54
Inmiddels al weer een paar weken op kantoor aan het werk. Ik moet er enorm aan wennen dat ik weer op een kantoor zit met 8 man, dat er (bijna) de hele dag lawaai om me heen is. Dat leid af, maar het is aan de andere kant ook wel gezellig. We hebben het over allerlei leuke dingen. Ik zit nu nog niet in de fase dat ik in het werk om kom of deadlines heb, maar ik kan me voorstellen dat als ik dat heb, dat ik dan wel graag geconcentreerd wil kunnen werken.

Verder moet ik wennen aan het feit dat ik vooral elke dag er weer netjes uit moet zien. Thuis was het toch vaak een joggingbroek en een lekkere trui, maar voor op kantoor kan dat niet. En ik heb hier afgelopen maand meer gebak gegeten (of langs zien komen, want ik sla ook wel af) dan de afgelopen 4 jaar thuiswerken. Ze nemen hier vroeger pauze dan dat mijn ritme is en willen dan vooral lekker wandelen door de stad. of in een drukke kantine eten. Dat sla ik meestal over en doe lekker mn eigen ding in de pauzes, even geen mensen om me heen. Misschien vinden ze dat raar, nou dan is dat maar zo.

Zodra het mag, ga ik in ieder geval wel het verzoek tot thuiswerken indienen. Kan niet wachten om weer lekker alleen op mn studeerkamer te zitten in alle rust en lekker de kat op schoot.
Dank voor de update! Las laatst jouw post en ik zit vanaf volgende week in hetzelfde schuitje; ben benieuwd hoe ik het vind om van half negen tot stipt vijf uur weer in een kantoorsetting te zijn, netjes aangekleed en weer constant mensen en geluid om me heen te hebben.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven