Ervaringen gezocht met PGS in België
maandag 4 december 2017 om 14:08
Hoi allemaal,
Na twee ICSI behandelingen en nu miskraam nummer vier (waarbij herhaaldelijk genetische afwijkingen) willen man en ik naar België om daar ICSI + PGS te proberen.
Maar waar moeten we beginnen?
* Doen alle Belgische ziekenhuizen PGS?
* Welke ziekenhuizen zijn beter en welke zijn minder goed?
* Hoe lang zijn de wachtlijsten?
Ik hoop dat iemand ervaring heeft en die met mij wil delen.
Liefs,
een steeds wanhopiger wordende flipje
Na twee ICSI behandelingen en nu miskraam nummer vier (waarbij herhaaldelijk genetische afwijkingen) willen man en ik naar België om daar ICSI + PGS te proberen.
Maar waar moeten we beginnen?
* Doen alle Belgische ziekenhuizen PGS?
* Welke ziekenhuizen zijn beter en welke zijn minder goed?
* Hoe lang zijn de wachtlijsten?
Ik hoop dat iemand ervaring heeft en die met mij wil delen.
Liefs,
een steeds wanhopiger wordende flipje
flipje2 wijzigde dit bericht op 04-12-2017 15:30
5.31% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
maandag 4 december 2017 om 14:13
Als het jou niet zozeer uitmaakt waar in België, dan raad ik je aan om naar Jette te gaan. De fertiliteitskliniek in Jette is volgens mij één van de meest gekende in België. Mij werd ook gezegd dat het één van de betere is, maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Ik ga in Life Center Urg, Heilig Hart Leuven waar ik heel tevreden van ben, maar geen idee hoe hun ervaring is met PGS. Daar kan ik je helaas niet mee helpen... .
Sterkte en veel success met je zoektocht!
http://www.brusselsivf.be/
http://www.brusselsgenetics.be/default.aspx
Sterkte en veel success met je zoektocht!
http://www.brusselsivf.be/
http://www.brusselsgenetics.be/default.aspx
maandag 4 december 2017 om 15:30
Lieve Flipje,
Zoals Selin en Baggal al zeiden, kan ik je inderdaad ook het UZ Jette aanraden.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met PGS, maar wel met het ziekenhuis zelf. Ik heb na miskraam nummer 4 een afspraak gemaakt in Jette.
Ik heb toen gebeld voor een afspraak, mijn situatie uitgelegd en a.d.h.v. jouw situatie krijg je dan een arts en een afspraak toegewezen.
Wij zijn ook heel goed ontvangen in Jette trouwens!
Veel liefs, ik denk aan je!
Zoals Selin en Baggal al zeiden, kan ik je inderdaad ook het UZ Jette aanraden.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met PGS, maar wel met het ziekenhuis zelf. Ik heb na miskraam nummer 4 een afspraak gemaakt in Jette.
Ik heb toen gebeld voor een afspraak, mijn situatie uitgelegd en a.d.h.v. jouw situatie krijg je dan een arts en een afspraak toegewezen.
Wij zijn ook heel goed ontvangen in Jette trouwens!
Veel liefs, ik denk aan je!
maandag 4 december 2017 om 18:56
Ik zit zelf in het UZ Gent waar ze heel veel expertise hebben op het gebied van herhaalde miskramen. Daarom ben ik daar ook heen gegaan.
Ik ben zeer tevreden, artsen die altijd meedenken, betrokken zijn en van alles proberen om je zwanger te maken en te houden. Echt een groot verschil met Nederland. Lang niet alle ziekenhuizen in België hebben dat trouwens heb ik gehoord.
Je krijgt in Gent ook medicatie voor herhaalde miskramen als er niets uit je onderzoeken komt en je miskramen blijft houden, in tegenstelling tot vele andere ziekenhuizen.
De wachttijd is nu volgens mij vier maanden. Je kan wel als je op de lijst staat regelmatig bellen om te vragen of er toevallig iemand is uitgevallen, dan kan je eerder komen.
Ze doen hier ook PGS.
Voor meer info zou je lid kunnen worden van de herhaalde miskramen groep op Facebook. Daar staat heeeel veel informatie op en het merendeel van de vrouwen daar gaan ook naar Gent (of naar Düsseldorf).
Qua kosten wordt het door veel verzekeringen vergoed. Ivf/icsi is in België (iig in Gent) 1500 euro duurder dus dat betaal je zelf plus de PGS betaal je ook zelf (2000 euro). Ze laten embryo’s ook delen to dag 5 ipv dag 3 en bij PGS krijg je nooit een verse tp vanwege het onderzoek.
Heel veel succes met kiezen!
Ik ben zeer tevreden, artsen die altijd meedenken, betrokken zijn en van alles proberen om je zwanger te maken en te houden. Echt een groot verschil met Nederland. Lang niet alle ziekenhuizen in België hebben dat trouwens heb ik gehoord.
Je krijgt in Gent ook medicatie voor herhaalde miskramen als er niets uit je onderzoeken komt en je miskramen blijft houden, in tegenstelling tot vele andere ziekenhuizen.
De wachttijd is nu volgens mij vier maanden. Je kan wel als je op de lijst staat regelmatig bellen om te vragen of er toevallig iemand is uitgevallen, dan kan je eerder komen.
Ze doen hier ook PGS.
Voor meer info zou je lid kunnen worden van de herhaalde miskramen groep op Facebook. Daar staat heeeel veel informatie op en het merendeel van de vrouwen daar gaan ook naar Gent (of naar Düsseldorf).
Qua kosten wordt het door veel verzekeringen vergoed. Ivf/icsi is in België (iig in Gent) 1500 euro duurder dus dat betaal je zelf plus de PGS betaal je ook zelf (2000 euro). Ze laten embryo’s ook delen to dag 5 ipv dag 3 en bij PGS krijg je nooit een verse tp vanwege het onderzoek.
Heel veel succes met kiezen!
maandag 4 december 2017 om 21:11
dinsdag 5 december 2017 om 18:03
Flipje ik ook niet (3 uur rijden,
Ik woon in dezelfde provincie als jij) maar ze doen veel in combi met Nederlandse ziekenhuizen. Ik krijg al mn echo’s tot de punctie in NL en zij sturen de info vd echo’s dan steeds op naar Gent en dan geeft Gent medicatie-aanpas-advies.
Dus dan hoef je alleen voor de punctie en tp naar Gent. En natuurlijk voor het eerste gesprek (en mogelijk nog een keer als ze nog wat onderzoek willen doen).
Je hoeft ook niet steeds naar Gent. Voor de intake en eventueel dan voor onderzoeken en het adviesgesprek of als er een nieuw behandelplan besproken moet worden. En dan voor de punctie en tp.
Ik woon in dezelfde provincie als jij) maar ze doen veel in combi met Nederlandse ziekenhuizen. Ik krijg al mn echo’s tot de punctie in NL en zij sturen de info vd echo’s dan steeds op naar Gent en dan geeft Gent medicatie-aanpas-advies.
Dus dan hoef je alleen voor de punctie en tp naar Gent. En natuurlijk voor het eerste gesprek (en mogelijk nog een keer als ze nog wat onderzoek willen doen).
Je hoeft ook niet steeds naar Gent. Voor de intake en eventueel dan voor onderzoeken en het adviesgesprek of als er een nieuw behandelplan besproken moet worden. En dan voor de punctie en tp.
woensdag 6 december 2017 om 10:40
woensdag 6 december 2017 om 20:23
Alle drie een intake is ook drie keer een hele dag vrij nemen en een heel gesprek aangaan in zon ziekenhuis. Ik denk persoonlijk dat je beter je keuze van te voren kan maken en eventueel bij anderen ook een intake laat plannen voor daarna mocht je eerste keuze niet bevallen.
In Gent is meer dan 80 procent van de koppels uit NL en houden ze daar rekening mee bij de intake. (Bijna) Alles wordt achter elkaar gepland op 1 dag: semen onderzoek, intake, bloedonderzoeken, eventuele echo enz. Je krijgt ook meteen de uitslag van het semen onderzoek tijdens je gesprek. Je hoeft dan alleen nog terug te komen voor BIV een hysterscopie of MRI mocht dat nodig zijn.
Wat je zou kunnen doen is op zwangerschapspagina.nl op het forum bij vruchtbaarheidsbehandelingen hier een topic over aanmaken en vragen naar ervaringen. Daar zitten veel NLse en Belgische vrouwen die bij 1 van deze drie ziekenhuizen lopen en zij delen met liefde hun ervaringen met jou.
Succes met kiezen!
In Gent is meer dan 80 procent van de koppels uit NL en houden ze daar rekening mee bij de intake. (Bijna) Alles wordt achter elkaar gepland op 1 dag: semen onderzoek, intake, bloedonderzoeken, eventuele echo enz. Je krijgt ook meteen de uitslag van het semen onderzoek tijdens je gesprek. Je hoeft dan alleen nog terug te komen voor BIV een hysterscopie of MRI mocht dat nodig zijn.
Wat je zou kunnen doen is op zwangerschapspagina.nl op het forum bij vruchtbaarheidsbehandelingen hier een topic over aanmaken en vragen naar ervaringen. Daar zitten veel NLse en Belgische vrouwen die bij 1 van deze drie ziekenhuizen lopen en zij delen met liefde hun ervaringen met jou.
Succes met kiezen!
woensdag 6 december 2017 om 21:08
zaterdag 6 januari 2018 om 14:59
Ik kom tot de conclusie dat PGS bijna nergens wordt gedaan, eigenlijk alleen in de echt grotere ziekenhuizen zoals Gent en Brussel.
Gent werkt met next generation sequencing, Brussel met een micro array.
Beiden biopteren de embryo's bij voorkeur op dag 5, Brussel in bijzondere gevallen eventueel op dag 3.
Brussel heeft geen contact met mijn verzekering (Zilveren Kruis), Gent wel.
Over Brussel niets dan positieve reacties (lijkt het), over Gent wat meer wisselende verhalen.
Samenwerking met de Nederlandse ziekenhuizen (voor bloedonderzoek en echo's) schijnt vooral van Nederlandse zijde soms moeilijk te verlopen. Kleinere ziekenhuizen werken doorgaans beter mee dan grote academische ziekenhuizen.
Kosten schat ik op €3000 - €4500 per poging, maar nog eens €500 - €750 extra per poging in Brussel vanwege de 'niet-gecontracteerde zorg'.
Heb bij beiden een gesprek aangevraagd. Nu alles proberen te regelen met verzekering, medische dossiers opvragen, etc...
Gent werkt met next generation sequencing, Brussel met een micro array.
Beiden biopteren de embryo's bij voorkeur op dag 5, Brussel in bijzondere gevallen eventueel op dag 3.
Brussel heeft geen contact met mijn verzekering (Zilveren Kruis), Gent wel.
Over Brussel niets dan positieve reacties (lijkt het), over Gent wat meer wisselende verhalen.
Samenwerking met de Nederlandse ziekenhuizen (voor bloedonderzoek en echo's) schijnt vooral van Nederlandse zijde soms moeilijk te verlopen. Kleinere ziekenhuizen werken doorgaans beter mee dan grote academische ziekenhuizen.
Kosten schat ik op €3000 - €4500 per poging, maar nog eens €500 - €750 extra per poging in Brussel vanwege de 'niet-gecontracteerde zorg'.
Heb bij beiden een gesprek aangevraagd. Nu alles proberen te regelen met verzekering, medische dossiers opvragen, etc...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
zondag 7 januari 2018 om 19:24
Wat vervelend allemaal Flipje. Ik wens je sterkte bij alle beslissingen die er gaan komen. Het valt niet mee... Ik spreek uit ervaring. Zelf naar LIFE URG gegaan (Dr. Valkenburg) en zeer tevreden. Hier na 4 jaar zwanger geworden. Je hebt steun nodig van werkgever om het allemaal te kunnen organiseren. Is dit bespreekbaar/mogelijk? Nogmaals, sterkte!
zondag 7 januari 2018 om 19:30