Kinderwens

19-04-2024 16:40 89 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve allemaal,

Hierbij wil ik even mijn hart luchten en graag wat meningen horen van anderen, omdat ik er tot nu toe, alleen mee loop.

Sinds augustus 2022 ken ik mijn vriend en in september 2023 hebben we samen een huis gekocht waar we december 2023 zijn gaan samenwonen. Ik heb hiervoor al een relatie gehad van zes jaar en mijn vriend een veel langere tijd terug van ongeveer twee jaar. We hadden het als grap toen we elkaar net kenden weleens over kinderen en dan zei hij vaak wel, ja als we een vaste plek hebben wordt het allemaal makkelijker.
Alleen ik merk dat ik er steeds meer klaar voor ben, alleen mijn vriend noemt dan weleens redenen van we kennen elkaar nog niet zo lang, en hij wil afwachten wanneer ie meer zekerheid heeft op werk. Hij was jarenlang ZZP-er en nu sinds maart in loondienst. Ik werk al zes jaar ergens en al een tijdje een vast contract. En ergens snap ik dat we elkaar nog niet zo lang kennen en hij miss financiële zekerheid wil hebben, hij zei dat kan jij miss daardoor wat minder gaan werken (ik heb nu een lange reistijd en met kinderopvang tijden, hij woont wel op kwartier van werk).
Alleen het is zo dat ik volgende week 36 jaar wordt, en ik had het nooit verwacht maar ergens voel ik nu toch ook die biologische klok steeds meer tikken en hangt die verjaardag met gemengde gevoelens boven mijn hoofd.
We hadden het laatst over onze kinderwens, want ik had altijd de hoop tijdens 35 er nog aan te beginnen, alleen vorige week was mijn vruchtbare periode en die is nu voorbij, dus de volgende is pas als ik 36 ben. Misschien overdrijf ik, maar ik zit er best mee in mijn hoofd. Mijn vriend zei laatst wel, laten we het na de zomervakantie en als hij wat meer weet of hij op werk kan blijven, beginnen met proberen, dus rond augustus/september. Alleen ik dacht laten we het gewoon in juni/juli proberen, wie zegt dat het meteen lukt, en dat weet je nooit hoe snel het bij iedereen gaat, wie zegt dat het meteen raak is. Ergens benauwd het me heel erg dat ik in augustus al 36 jaar en 4 maanden ben, of ben ik er mezelf te druk over aan het maken en wat zouden jullie doen/denken in deze situatie?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Liefs,
Lize
Alle reacties Link kopieren Quote
Joh, je hebt een datum waarop hij graag wil beginnen met proberen. Die datum is op korte termijn, dit jaar nog. Wat is het probleem nou? Waarom zo moeilijk doen omdat jij twee maanden eerder wil beginnen?
Het zou pas echt een probleem zijn als hij niet wil en jij wel.
Wat is het probleem hier nou?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook de kriebels krijgen : mocht het niet op de natuurlijke manier lukken dan ben je zo ook weer jaren verder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
19-04-2024 17:26
Ik zou ook de kriebels krijgen : mocht het niet op de natuurlijke manier lukken dan ben je zo ook weer jaren verder.
De kriebels? Lees ik misschien iets niet goed? Hij wil in september beginnen!
Alle reacties Link kopieren Quote
En als hij dan weet dat hij niet op zijn werk mag blijven, weer uitstellen? Tot een nieuwe baan en de schijnzekerheid van een vast contract?
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar TO!

Ik ben zelf 34, bijna 35 en woon nu net 5 maanden samen met mijn vriend (bijna 3 jaar relatie) en ik voel het klokje ook tikken.

Ergens snap ik je vriend heel goed, want je wil gewoon een goede basis samen voordat je aan kinderen begint. En aan de andere kant: op deze leeftijd kan het nou eenmaal niet té lang wachten en mogen dit soort stappen soms ook wel wat sneller worden gezet. Eigenlijk is er qua praktische voorwaarden (huis, financieën, werk etc) nooit echt een perfect moment denk ik dan…

Kun je met je vriend goed praten over je kinderwens? Hoe graag wil hij het? Want als ik het zo lees komt de wens vooral bij jou vandaan en gebruikt je vriend allerlei externe factoren om er nog even niet aan te beginnen. Maar ligt er bij hem niet een diepere koudwatervrees onder? Kun je dat bespreken met elkaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil hij wel? Anders is het straks september en heeft hij weer een ander excuus.

Want natuurlijk kun je in september pas beginnen, maar als jullie toch willen, waarom niet nu al. Geen garantie dat je gelijk zwanger raakt en over 9 maanden een kind baart.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is meer gewoon de tikkende klok, ik dacht stel het lukt niet, dan ben ik al bijna 37. Ja we kunnen op zich wel goed praten, maar dit onderwerp ligt wat gevoelig. En het eindigt dan vaak met we zijn er nu nog niet klaar voor, we kennen elkaar nog te kort en hij wil stabieler zijn met werk, dus komen steeds beetje op zelfde uit.

Laatst had 'ie het op werk met vrouwelijke collega over, en die zei ja ik snap wel dat ze dat wil (ik) als je 36 wordt. Toen zei ie voor de grap misschien laten we haar eicellen invriezen en toen zei ze tegen hem je bent gek. En een mannelijke collega zei ik snap wel als je nog kort bij elkaar bent.

Alleen zat dat laatst eens op te zoeken, maar ideale leeftijd is 30-35/36 jaar om dat te doen. Ooit had ik met mezelf afgesproken als ik 35 ben en nog single dan doe ik dat, toen kwam ik hem tegen en beetje naar de achtergrond geraakt. Alleen toen zei ik laatst, ik wil dat misschien toch doen, want stel het lukt niet, dan hebben we dat nog achter de hand, toen zei ie ja moet je dan doen. Alleen laatst zei ie weer kan je dat niet beter over jaar pas doen.

M'n vriend wil het wel echt zegt ie steeds kinderen, dus dat is het, al is hij lang single geweest, periode wat somberder en nu verhuisd naar andere plek en nieuw werk, dat vond ie al best wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zei ook weleens kunnen ook eerder proberen, want wie zegt dat het meteen lukt, maar hij zei steeds ja en dan zul je zien is het wel meteen raak, ik dacht dat is wel heel makkelijk gedacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lize88 schreef:
19-04-2024 17:55
Ik zei ook weleens kunnen ook eerder proberen, want wie zegt dat het meteen lukt, maar hij zei steeds ja en dan zul je zien is het wel meteen raak, ik dacht dat is wel heel makkelijk gedacht.
En wat als het meteen raak is? Jullie willen graag een kind? Toch?
Je hebt het ook steeds over ‘kinderen’. Als jullie nu denken dat je er meer wil, zou ik echt niet blijven uitstellen. Anders wordt die keus straks gemaakt door de tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lize88 schreef:
19-04-2024 17:53
Alleen zat dat laatst eens op te zoeken, maar ideale leeftijd is 30-35/36 jaar om dat te doen. Ooit had ik met mezelf afgesproken als ik 35 ben en nog single dan doe ik dat, toen kwam ik hem tegen en beetje naar de achtergrond geraakt. Alleen toen zei ik laatst, ik wil dat misschien toch doen, want stel het lukt niet, dan hebben we dat nog achter de hand, toen zei ie ja moet je dan doen. Alleen laatst zei ie weer kan je dat niet beter over jaar pas doen.

M'n vriend wil het wel echt zegt ie steeds kinderen, dus dat is het, al is hij lang single geweest, periode wat somberder en nu verhuisd naar andere plek en nieuw werk, dat vond ie al best wat.
Je praat hier wel héél licht over (eicellen invriezen). Heb je een idee wat er bij komt kijken om eicellen in te vriezen? En dat dat ook geen enkele garantie geeft?

Ga gewoon eens een goed gesprek aan met je vriend. Want hij heeft natuurlijk wel een punt, dat jullie elkaar nog relatief kort kennen. Voor jou voelt het al goed, maar voor hem blijkbaar nog niet.
Vraag eens aan hem wat er voor hem dan precies nodig is, en wanneer hij zelf denkt dat hij zover is?

Als dat echt maar om een paar maanden gaat: heb geduld.
flipje2 wijzigde dit bericht op 19-04-2024 18:00
21.14% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren Quote
Je vriend wil nog niet, dat is duidelijk.
Maar die twee maanden eerder of later beginnen gaat voor hem echt geen verschil maken.

Ik denk toch dat je het gesprek eens wat meer de diepte in moet trekken. Het klinkt alsof hij steeds excuses bedenkt. Laat je daarin niet teveel meeslepen, straks is het te laat. Ik zou echt nog eens goed het gesprek aangaan en proberen te ontdekken waar zijn twijfels, koudwatervrees vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me af of hij het echt wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja snap ik, eicellen invriezen is een heel proces, het is alleen meer dat ik liefst twee kinderen zou willen, dus misschien zit ik soms te ver te rekenen, meer zo van geen tijd te verliezen en gek genoeg voelt vier maanden dan als best lang.

Ja hebben het er echt een paar keer over gehad, maar kom dus niet verder als vast contract, elkaar iets langer kennen, dus ja wat kan ik daar tegenin brengen, best lastig en hij wilde nog een keer 'zorgeloos' op vakantie, dus daarna beginnen. Hij heeft gewoon minder relatie ervaring, ik ben met mijn ex al zo vaak samen op vakantie geweest, dat dat voor mij minder boeiend is als reden, maar hij nog maar een keer met met mij, daarvoor nooit met een vriendin, dus misschien moet ik hem tijd geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ie eerst nog een heel lijstje wil aftikken, dan ben je straks de 40 gepasseerd. Hij durfde ook redelijk snel een huis met je te kopen toch? Terwijl je elkaar dus nog niet zo lang kent. Dat is ook een hele grote stap.

Als hij echt zo graag kinderen wil met jou, dan zou hem op deze leeftijd niets moeten weerhouden. Ik vraag me dus echt af of hij wel wil. En daar zou ik dus niet op gaan zitten wachten. Echt TO, praten praten praten met hem!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij zoekt allemaal dingetjes om het uit te stellen. Zaken die ook gewoon kunnen in de tijd dat jullie het gaan proberen.

Ik zou hem echt op de man af vragen: wil jij kinderen? Wil jij kinderen met mij?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmm het klinkt bij mij ook meer als excuses om het uit (af) te stellen. Hoezo kan je wel samen een huis kopen, maar ben je nog te kort bij elkaar voor kinderen.
En wat als zijn contract in loondienst niet wordt verlengd, wordt de kinderwens dan ook uitgesteld?

TO, ik snap je echt en zou het gesprek echt aan blijven gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een huis durfde hij ook, maar soms is wil ie alles goed doen, dus ook voor een kind, maar snap je, ik zou het liefst nu al proberen, maar hij blijft bij zijn standpunt of hoe kan ik met hem praten, vind het heel lastig aan te pakken.

En soms denk ik voor mezelf, stel het loopt verkeerd, dan heb ik altijd nog eicellen, geen garantie, weet dat het geen pretje is, maar geeft iets meer rust, of niet doen? Mijn moeder was 38 bij mijn zusje, miss maak ik me te druk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja wel herkenbaar. Ik wil(de) het ook graag geweldig plannen. Nog even wachten want… en daarna weer nog “even” wachten want. En nu opeens word ik dit jaar 36 en overvalt het me dat ik moet opschieten.

Misschien helpt het om er regelmatig over te praten en dan die datum benoemen waarop jullie dan zouden beginnen. Anders is het straks die datum en dan overvalt het hem opeens weer…

Slik je de pil? Anders alvast in overleg stoppen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lize88 schreef:
19-04-2024 18:17
Een huis durfde hij ook, maar soms is wil ie alles goed doen, dus ook voor een kind, maar snap je, ik zou het liefst nu al proberen, maar hij blijft bij zijn standpunt of hoe kan ik met hem praten, vind het heel lastig aan te pakken.
Ik zou zorgen dat ik een berg feiten bij de hand heb : hoe snel neemt vruchtbaarheid af met de jaren, hoe groot is kans dat, etc.
Met dat verhaal van eicellen invriezen heb je hem een mooie escape gegeven ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lize88 schreef:
19-04-2024 17:53
M'n vriend wil het wel echt zegt ie steeds kinderen, dus dat is het, al is hij lang single geweest, periode wat somberder en nu verhuisd naar andere plek en nieuw werk, dat vond ie al best wat.

Wals jij hier niet nogal makkelijk overheen? Ik krijg de indruk dat je vriend dit soort dingen niet zomaar even verteert en tijd nodig heeft om met veranderingen om te kunnen gaan. Ik vind hem ook heel verstandig dat hij nog wat langer wil samenwonen, hoe lang zijn jullie nou helemaal samen?

Heb je erover nagedacht of hij wel een evenwichtige en gelijkwaardige partner kan zijn in het ouderschap? Want als hij meer dan gemiddeld moeite heeft met veel druk/verantwoordelijkheid/veranderingen dan kan het zomaar zijn dat jij het leeuwendeel op je gaat (moeten) nemen. Is dat okee voor jou? Daar zou ik wel heel erg bij stil gaan staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
19-04-2024 17:26
Joh, je hebt een datum waarop hij graag wil beginnen met proberen. Die datum is op korte termijn, dit jaar nog. Wat is het probleem nou? Waarom zo moeilijk doen omdat jij twee maanden eerder wil beginnen?
Het zou pas echt een probleem zijn als hij niet wil en jij wel.
Wat is het probleem hier nou?

Dat geldt dan toch ook voor hem? Wat maken vier maanden nou uit? Beide kanten op maakt het weinig verschil.

Financiële zekerheid stelt vaak weinig voor. Ik zou relationele zekerheid belangrijker vinden. Eerst jaren aan de relatie bouwen, maar die tijd hebben jullie niet meer want zesendertig is niet echt piepjong meer .
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar wat is de andere optie, bewust alleenstaande moeder worden. Zie je dat voor je, wil je dat echt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind niet zo raar dat hij nog even wil genieten van het huis dat net paar maanden af is, jullie zijn nog geen 2 jaar samen.
Ik snap hem wel, sterker nog, ik had dat huis al niet zo snel gekocht eerlijk gezegd. ;-)

Snap ook dat jij je te oud begint te voelen. Maar die paar maanden, dat maakt echt het verschil voor jou? Waarom in godesnaam?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
19-04-2024 17:26
Joh, je hebt een datum waarop hij graag wil beginnen met proberen. Die datum is op korte termijn, dit jaar nog. Wat is het probleem nou? Waarom zo moeilijk doen omdat jij twee maanden eerder wil beginnen?
Het zou pas echt een probleem zijn als hij niet wil en jij wel.
Wat is het probleem hier nou?
Het probleem is dat ze 36 is. En dat is terecht onrust bij TO
Het 2e probleem is dat hij voorstelt dat ze minder gaat werken.

Edit: hij heeft het over september, dat is over een half jaar. Dat is biologisch gezien lang als je 36 bent.
Anderzijds is het ook te begrijpen dat de relatie te pril is. Sommige mensen komen de partner laat tegen, anderen zelfs veel te laat.

Daarom als ik TO was zou ik wel mn persoonlijke grenzen mbt kinderwens in de gaten houden. Als hij niet wil meebewegen moet zij weten wat ze wil met hem en haar leven. En hoever ze wil gaan
-april- wijzigde dit bericht op 19-04-2024 19:19
30.45% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven