Kinderwens

19-04-2024 16:40 89 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve allemaal,

Hierbij wil ik even mijn hart luchten en graag wat meningen horen van anderen, omdat ik er tot nu toe, alleen mee loop.

Sinds augustus 2022 ken ik mijn vriend en in september 2023 hebben we samen een huis gekocht waar we december 2023 zijn gaan samenwonen. Ik heb hiervoor al een relatie gehad van zes jaar en mijn vriend een veel langere tijd terug van ongeveer twee jaar. We hadden het als grap toen we elkaar net kenden weleens over kinderen en dan zei hij vaak wel, ja als we een vaste plek hebben wordt het allemaal makkelijker.
Alleen ik merk dat ik er steeds meer klaar voor ben, alleen mijn vriend noemt dan weleens redenen van we kennen elkaar nog niet zo lang, en hij wil afwachten wanneer ie meer zekerheid heeft op werk. Hij was jarenlang ZZP-er en nu sinds maart in loondienst. Ik werk al zes jaar ergens en al een tijdje een vast contract. En ergens snap ik dat we elkaar nog niet zo lang kennen en hij miss financiële zekerheid wil hebben, hij zei dat kan jij miss daardoor wat minder gaan werken (ik heb nu een lange reistijd en met kinderopvang tijden, hij woont wel op kwartier van werk).
Alleen het is zo dat ik volgende week 36 jaar wordt, en ik had het nooit verwacht maar ergens voel ik nu toch ook die biologische klok steeds meer tikken en hangt die verjaardag met gemengde gevoelens boven mijn hoofd.
We hadden het laatst over onze kinderwens, want ik had altijd de hoop tijdens 35 er nog aan te beginnen, alleen vorige week was mijn vruchtbare periode en die is nu voorbij, dus de volgende is pas als ik 36 ben. Misschien overdrijf ik, maar ik zit er best mee in mijn hoofd. Mijn vriend zei laatst wel, laten we het na de zomervakantie en als hij wat meer weet of hij op werk kan blijven, beginnen met proberen, dus rond augustus/september. Alleen ik dacht laten we het gewoon in juni/juli proberen, wie zegt dat het meteen lukt, en dat weet je nooit hoe snel het bij iedereen gaat, wie zegt dat het meteen raak is. Ergens benauwd het me heel erg dat ik in augustus al 36 jaar en 4 maanden ben, of ben ik er mezelf te druk over aan het maken en wat zouden jullie doen/denken in deze situatie?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Liefs,
Lize
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag voor TO: stel dat jullie over een paar maanden beginnen met proberen en het blijkt op de natuurlijke manier niet te lukken. Is je vriend dan ook bereid, wil hij het zó dolgraag, om dan een traject in te stappen? Ook dat zou ik zeker eens bespreken… Straks blijkt dat hij misschien helemaal niet wil, wat dan? Laat je je kansen dan aan je voorbij gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je gevoel wel maar je kan toch alleen maar wachten tot man er ook klaar voor is. En het lijkt er op dat dat over een paar maanden bespreekbaar is. Ik zou hem die tijd gunnen en er dan weer over beginnen. Hem onder druk zetten hierover gaat alleen maar averechts werken. Als hij na de zomer nog niet wil dan moet je misschien wel een beslissing nemen voor jezelf. Je kan wachten en wachten en dan is het mogelijk te laat. Aan de andere kant; genoeg vrouwen van tussen de 35 en 40 krijgen (tegenwoordig] kinderen dus je tijd is echt nog niet voorbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
19-04-2024 19:11
Ik vind niet zo raar dat hij nog even wil genieten van het huis dat net paar maanden af is, jullie zijn nog geen 2 jaar samen.
Ik snap hem wel, sterker nog, ik had dat huis al niet zo snel gekocht eerlijk gezegd. ;-)

Snap ook dat jij je te oud begint te voelen. Maar die paar maanden, dat maakt echt het verschil voor jou? Waarom in godesnaam?

Eens, ze wonen pas 4 maanden samen, dat is echt niks (en al na een jaar een huis gekocht samen). Weinig basis hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
19-04-2024 19:25
Ik snap je gevoel wel maar je kan toch alleen maar wachten tot man er ook klaar voor is. En het lijkt er op dat dat over een paar maanden bespreekbaar is. Ik zou hem die tijd gunnen en er dan weer over beginnen.
Ik zou om te beginnen zeker willen weten of hij ze inderdaad echt, echt, echt wel wil. Dat gesprek zou ik niet pas over een paar maanden voeren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
19-04-2024 19:26
Eens, ze wonen pas 4 maanden samen, dat is echt niks (en al na een jaar een huis gekocht samen). Weinig basis hoor.

Dit. Ik snap zijn argument van kort samen zijn heel goed. Legitiem punt. En laten we nou het kopen van huizen, niet met het krijgen van kinderen vergelijken. Huizen kun je verkopen, kinderen kun je niet terugduwen. Het verbaast me dat hier zo luchtig over wordt gesproken.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
19-04-2024 19:33
Ik zou om te beginnen zeker willen weten of hij ze inderdaad echt, echt, echt wel wil. Dat gesprek zou ik niet pas over een paar maanden voeren.
Dit inderdaad.
En op deze leeftijd bespreek dat je beter al serieus aan het begin van je relatie?

En niet “we hebben het voor de grap wel eens over kinderen gehad”.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie hier best gemengde reacties. Ik vraag me af of de mensen die meer aan de kant van jouw vriend staan snel zwanger waren.
Ikzelf heb er een paar jaar over gedaan (ben even oud als TO) en sta dus meer aan de kant van TO.

Ik vond het overigens best een goeie opmerking van Pruimenboom om in overleg alvast te stoppen met de pil. Het duurt wel een paar maanden voordat je weer een regelmatige cyclus hebt. Dus wellicht dat even overleggen en kijken of hij weer zo terughoudend is.
Alle reacties Link kopieren Quote
dweedledee schreef:
19-04-2024 19:36
Dit. Ik snap zijn argument van kort samen zijn heel goed. Legitiem punt. En laten we nou het kopen van huizen, niet met het krijgen van kinderen vergelijken. Huizen kun je verkopen, kinderen kun je niet terugduwen. Het verbaast me dat hier zo luchtig over wordt gesproken.
Ik vind dat er heel luchtig wordt gedacht over makkelijk zwanger worden, zwanger zijn naarmate vrouwen ouder worden. Na je 35ste is de kans al een stuk kleiner om zwanger te worden.

https://wij.nl/zwanger-worden/kinderwen ... -leeftijd/
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 19-04-2024 19:44
13.30% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reisverslaafde schreef:
19-04-2024 19:38
. Het duurt wel een paar maanden voordat je weer een regelmatige cyclus hebt.
Da’s ook geen wet van Meden en Perzen, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reisverslaafde schreef:
19-04-2024 19:38
Ik vond het overigens best een goeie opmerking van Pruimenboom om in overleg alvast te stoppen met de pil. Het duurt wel een paar maanden voordat je weer een regelmatige cyclus hebt. Dus wellicht dat even overleggen en kijken of hij weer zo terughoudend is.
Denk dat het te snel is..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ontpillen is echt een fabel.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
19-04-2024 19:40
Ik vind dat er heel luchtig wordt gedacht over makkelijk zwanger worden, zwanger zijn naarmate vrouwen ouder worden.

Oh ja, waar dan?

Er is ook niemand die TO tegenhoudt om nu de stap te zetten om haar eicellen in te vriezen, zoals ze tot 2 jaar terug sowieso van plan was.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
19-04-2024 19:40
Ik vind dat er heel luchtig wordt gedacht over makkelijk zwanger worden, zwanger zijn naarmate vrouwen ouder worden.

Volgens mij is er werkelijk niemand die dat zegt. Er worden alleen wat rationele tegenargumenten gegeven. Lijkt me niets mis mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap en herken je gevoel. Ik begon op mijn 37e, was binnen 6 weken zwanger en kreeg na 9 weken een miskraam. Daarna is het nooit meer gelukt en nu word ik bijna 40 en zit ik in een IVF-traject. Dus hoe eerder, hoe beter.

Ga eerst het gesprek aan: wil hij echt kinderen met jou? En wil jij ze echt met hem? En weet je, kinderen kan je nooit helemaal plannen en het komt nooit uit. Als het je al lukt. Vriend gebruikt werk nu als argument, maar als je nu zwanger zou zijn, zou ie vanzelf in de actiemodus schieten.

Welk voorbehoedsmiddel gebruiken jullie nu? Een tussenoplossing zijn dat je vast stopt met de pil of de spiraal of whatever. En dan met condoom vrijen. Dan win je in ieder geval wat tijd. Aan de andere kant: als je zwanger wordt heeft je vriend ook nog 8 maanden om iets aan z'n situatie te doen.

Kortom, ik vind dat je vriend zich aanstelt. En jij moet je kinderwens niet langer uitstellen voor hem.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
19-04-2024 19:40
Ik vind dat er heel luchtig wordt gedacht over makkelijk zwanger worden, zwanger zijn naarmate vrouwen ouder worden. Na je 35ste is de kans al een stuk kleiner om zwanger te worden.

https://wij.nl/zwanger-worden/kinderwen ... -leeftijd/
Dan moet je de man maar pushen tot snel kinderen maken.
Terwijl je amper samenwoont en dan straks gaat niet goed met de relatie of de verdeling mbt zorg en huishouden ect en dan mag ze van mensen zoals jij ook vaak niet weg he?

Dan moet ze allerlei vage relatielinkjes lezen en therapieën nemen en anders maar gewoon slikken want hee, had ze beter moeten nadenken voor er kinderen kwamen. Toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was 36 en 10 maanden en zwanger na 1x een week ziek te zijn geweest en gewoon aan de pil te zijn. Meteen dus toen de ac niet goed werkte.

Alles kan en kan goed en slecht gaan op die leeftijd. Maar betekend niet dat TO en haar partner maar nu meteen aan de kinderen moeten beginnen.

Het is heel goed om uit te vogelen of hij ze echt wil, dat lijkt er wel op aangezien hij gewoon nog paar maanden wil wachten. Ws om te kijken hoe samenwonen gaat.
Stop met pushen, geniet van een relaxe zomer samen en kijk najaar hoe de vlag erbij hangt.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 19-04-2024 20:02
4.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
19-04-2024 19:58
Dan moet je de man maar pushen tot snel kinderen maken.
Terwijl je amper samenwoont en dan straks gaat niet goed met de relatie of de verdeling mbt zorg en huishouden ect en dan mag ze van mensen zoals jij ook vaak niet weg he?

Mensen zoals ik ? Waddafuk.

Dan moet ze allerlei vage relatielinkjes lezen en therapieën nemen en anders maar gewoon slikken want hee, had ze beter moeten nadenken voor er kinderen kwamen. Toch?
Ik heb weleens eerder gezegd dat mensen zoals jij niet op me hoefden te reageren. Ik kan me ook nog herinneren dat je geschreven hebt dat je dat ook niet meer zou doen. Mensen zoals jij vergeten snel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zit toch niet letterlijk in 35 of 36 jaar oud. Je doet nu alsof er rond middernacht een wekker afgaat en meteen ben je verminderd vruchtbaar. Vier maanden meer of minder maken daarin echt geen enorm verschil.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
19-04-2024 20:01
Ik heb weleens eerder gezegd dat mensen zoals jij niet op me hoefden te reageren. Ik kan me ook nog herinneren dat je geschreven hebt dat je dat ook niet meer zou doen. Mensen zoals jij vergeten snel.
Ik vind het gewoon te leuk om je tegenstrijdigheden met dit soort dingen even te belichten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
19-04-2024 20:15
Ik vind het gewoon te leuk om je tegenstrijdigheden met dit soort dingen even te belichten.
Er is niks tegenstrijdig aan wat ik post.
Wel op hoe jij toch weer op mij reageert, Heintje Davids.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
19-04-2024 19:40
Ik vind dat er heel luchtig wordt gedacht over makkelijk zwanger worden, zwanger zijn naarmate vrouwen ouder worden. Na je 35ste is de kans al een stuk kleiner om zwanger te worden.

https://wij.nl/zwanger-worden/kinderwen ... -leeftijd/
Dit. Het vervelende is dat je van te voren vaak gewoon niet weet hoe vruchtbaar je bent en hoe vruchtbaar jullie samen zijn. Als het niet lukt, heb je ook minder tijd om nog kunstgrepen toe te passen. Voordat je dan in een behandeltraject zit, ben je ook al gauw een jaar verder en ondertussen tikt de tijd verder en neemt je vruchtbaarheid verder af. Sommige vrouwen kunnen begin tot midden 40 nog makkelijk zwanger worden, bij andere vrouwen is het eerder bekeken: naast je kalender leeftijd heb je ook je biologische leeftijd. Hetzelfde geldt voor mannen, al speelt de leeftijd vaak pas heel veel later.
Dus ja, als het allemaal makkelijk gaat, kun je wachten, maar dat weet je pas als je daadwerkelijk gaat proberen om zwanger te worden.

Ik snap best dat je partner het vroeg vindt, maar ik snap ook dat jouw klok tikt. Ik zou toch wel met hem in conclaaf gaan en kijken of hij het echt - echt wil binnen niet afzienbare tijd.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
19-04-2024 20:18
Dit. Het vervelende is dat je van te voren vaak gewoon niet weet hoe vruchtbaar je bent en hoe vruchtbaar jullie samen zijn. Als het niet lukt, heb je ook minder tijd om nog kunstgrepen toe te passen. Voordat je dan in een behandeltraject zit, ben je ook al gauw een jaar verder en ondertussen tikt de tijd verder en neemt je vruchtbaarheid verder af. Sommige vrouwen kunnen begin tot midden 40 nog makkelijk zwanger worden, bij andere vrouwen is het eerder bekeken: naast je kalender leeftijd heb je ook je biologische leeftijd. Hetzelfde geldt voor mannen, al speelt de leeftijd vaak pas heel veel later.
Dus ja, als het allemaal makkelijk gaat, kun je wachten, maar dat weet je pas als je daadwerkelijk gaat proberen om zwanger te worden.

Ik snap best dat je partner het vroeg vindt, maar ik snap ook dat jouw klok tikt. Ik zou toch wel met hem in conclaaf gaan en kijken of hij het echt - echt wil binnen niet afzienbare tijd.
Eens. Ik denk dat je vriend af moet van het idee dat alles voor elkaar moet zijn voor je begint. Er mogen heus nog wel wat losse eindjes zijn, mits op tijd op te lossen. En ik denk dat hij had kunnen weten dat jij er snel over zou beginnen, want hij is met een vrouw van vruchtbare leeftijd gaan samenwonen. Dan weet je gewoon dat je sneller aan de bak moet.
Alle reacties Link kopieren Quote
l2l89 schreef:
19-04-2024 19:38
Dit inderdaad.
En op deze leeftijd bespreek dat je beter al serieus aan het begin van je relatie?

En niet “we hebben het voor de grap wel eens over kinderen gehad”.
Dit vind ik idd wel een goed punt. Kijk je hoeft niet direct aan kinderen te beginnen en iedereen mag twijfelen. Maar als je zooo graag kinderen wil op je 36e dan lijkt me toch dat je in het begin van een relatie daar serieus over praat. Als hij toen ook al twijfelde dan kan je niet verbaasd zijn over dat hij het nog niet weet. Sja, dat is zijn goed recht. Net zo goed als het jouw goed recht is om het wel te willen. Praat eens rustig met hem over het idee. Ziet hij het wel voor zich op korte termijn? Want heel lang wachten is idd niet echt een optie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij is in loondienst, hoeveel zekerheid wil hij hebben? Als zijn contract stopt krijgt hij ww.

Hoe vaak heeft hij daadwerkelijk honger geleden in de afgelopen jaren? Ook met zzp heeft hij het waarschijnlijk altijd wel gered.

Op deze leeftijd is er nou eenmaal minder tijd om rustig af te wachten.

En als hij wacht tot het '100% goed voelt' kan ik je vertellen: het blijft altijd spannend. Het is altijd een sprong in het diepe. Je hele leven op zijn kop zetten is gewoon eng. Maar als je dit denkt te willen, zul je toch moeten springen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een moeilijk dilemma joh!
Wat is zijn probleem precies?
Is hij niet zeker van jouw intenties en twijfelt hij daarom zo?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven