Rotgevoel strippen

29-06-2020 04:50 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik me aanstel, maar meer dan een jaar na mijn bevalling is er iets wat mij dwarszit en wat ik van mij af wil schrijven.

Ik ben vorig bevallen van mijn eerste kind, buiten Nederland. Omdat ik graag een ruggeprik wilde, werd het een ingeleide bevalling bij 38 weken. De gynaecoloog zei dat ze eerst zouden strippen om de bevalling op te wekken en dat dit pijnlijk zou worden. Ik vroeg of ze me medicijnen konden geven in plaats van strippen en dit kon echter als de ontsluiting hierdoor niet snel genoeg op gang kwam dan alsnog strippen op de ochtend dat de inleiding gepland stond. Helaas was dit het geval.

De gynaecoloog heeft het geprobeerd en het deed echt flink pijn, ik jammerde (kan het niet anders omschrijven) van de pijn.
Hij ging door en zei :please endure.

Ik heb er achteraf zo'n rotgevoel over.
Ik voelde me echt een soort van aangerand maar vraag me af of dit terecht is in deze situatie. Mijn man was erbij en we hebben beide niet gezegd dat hij moest stoppen.

Ik heb in het verleden te maken gehad met dat er fysiek over mijn grenzen heen is gegaan en daardoor heel erg gevoelig hiervoor.

Ik moest het even van me afschrijven.....
anoniem_379607 wijzigde dit bericht op 29-06-2020 04:54
Reden: Spelfout
19.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je voelde je aangerand...? Nee, natuurlijk is dat niet terecht.
Vervelend dat je er zo'n gevoel aan over hebt gehouden maar nu is het toch echt tijd om deze gedachte los te laten hoor, dit gaat niet de laatste keer zijn dat een dokter wat moet met je private parts, dat is minder plezierig maar is helaas vaak toch noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar voor je! En kan me het gevoel goed voorstellen gelet op je eerdere ervaringen. Schrijf hier van je af. Een goed begin.

Hoe heb je de rest van je bevalling ervaren?
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor je empathische reactie Annie1964. De rest werd begeleid door een vrouwelijke gynaecoloog, een heel lieve fijne vrouw. Ik heb daar wel een goed gevoel over.

Alleen bovenstaande blijft door mijn hoofd spoken.
Ik vond strippen ook echt niet fijn. Deed ook echt pijn dus je bent niet de enige! (Ben trouwens ook niet in Nederland bevallen). Vragen om te stoppen deden vriend en ik ook niet omdat ik wilde dat het effectief was terwijl ik het ook echt niet fijn vond. Blijkbaar kan het werken zodat een bepaald hormoon afgegeven wordt. Je kan kijken of je erover kan praten met iemand? Eventueel met de gynaecoloog zelf. Misschien dat je hierdoor de vervelend situaties van vroeger herleefde?
Alle reacties Link kopieren
Wat rot voor je meid. Het lijkt me heel vervelend.
Kan het zijn dat de ervaring vooral zo heftig bij je binnenkomt vanwege voorgaande ervaring in het verleden?

De gyneacoloog had aangegeven dat het strippen een pijnlijke situatie kon zijn dus in dit geval klopte dat helemaal.
Maar het kan zijn dat jouw gevoelens van vroeger erbij kwamen en dat maakte het voor jou een hele onaangename ervaring. Terwijl het vanuit medisch opzicht waarschijnlijk een hele normale gemiddelde handeling was tijdens de geboorte.

Als het je heel erg in de weg zit zou je er eens over kunnen praten met een psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 06:26
Dank je wel voor je empathische reactie Annie1964. De rest werd begeleid door een vrouwelijke gynaecoloog, een heel lieve fijne vrouw. Ik heb daar wel een goed gevoel over.

Alleen bovenstaande blijft door mijn hoofd spoken.
Daar ben ik blij om voor je. Wat voorgaande posts ook aangeven kan het, naast hier schrijven erg helpen om met iemand erover te praten. De gynaecoloog of een bevallingstherapeut zijn misschien opties.

Weet dat je niet de enige bent, dit gevoel is van jou en doet ertoe
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen nare ervaring uit het verleden en ik voelde mij tijdens het strippen soort van met vingers verkracht.

Bij mij deed de verloskundige het. Ze kon de ingang van de baarmoedermond niet vinden en duwde maar door en door. Ik realiseerde mij toen hoe verschrikkelijk een echte verkrachting moet zijn.

Voor mij was de ervaring ook echt heel naar. Het deed ontzettend pijn en ik lag daar hulpeloos en alleen. De verloskundige maakte ook excuses dat het normaal anders ging. Ik heb met het gevoel ook even rond gelopen. Gelukkig wist ik waarom het gedaan moest worden en het bleek effectief. De emotie daarbij is inmiddels gezakt, maar vergeten doe ik niet.

Bij nr twee heb ik aangegeven dat de eerste keer erg onprettig was. Toen is de VK erg rustig te werk gegaan en was het een prima ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wanneer in een situatie jouw gevoel niet als goed voelt, jij gelijk hebt en de situatie niet goed was.

Het strippen was misschien wel een medische goede keus, echter werd er onvoldoende naar jou gekeken.

https://stichtingbevallingstrauma.nl/
mamarjan wijzigde dit bericht op 02-07-2020 21:24
10.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Annie, Verbinder en EllaBowie.

Ik denk dat deze ervaring wat uit het verleden getriggerd heeft. En omdat ik me nog altijd schuldig voel tegen over mezelf dat ik niet genoeg voor mezelf ben opgekomen, ben ik heel waakzaam over mijn grenzen en de twijfel ik aan mijn beoordelingsvermogen in dit soort situaties. Het heeft me wel doen besluiten om voortaan alleen nog een vrouwelijke gynaecoloog te accepteren. Ik voel me gewoon niet prettig bij een man.
Alle reacties Link kopieren
Dansenindewind :redrose:
Alle reacties Link kopieren
De gyn deed zijn werk. Ongelooflijk dat je denkt aan aanranding. Neemt niet wat dat strippen erg vervelend is en dat je ongetwijfeld pijn hebt gehad.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik begrijp je gevoel eerlijk gezegd niet zo goed.
Dat je het als naar en pijnlijk hebt ervaren kan ik me voorstellen.
Maar gaan de gevoelens die je nu hebt niet te ver?
Zoals ik het lees was je goed geïnformeerd over wat er stond te gebeuren en dat het strippen pijnlijk zou kunnen zijn. Dat was het dus ook in jouw geval en de gynaecoloog zei toen iets als: "even volhouden/verdragen"
En dan voel jij je aangerand?
Ik zou echt gaan proberen dit uit je hoofd te zetten. In het vervolg kun zou je kunnen aangeven dat je liever een vrouwelijke gynaecoloog hebt.. al zal je dan niet altijd gegarandeerd enkel vrouwen aan je lijf krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Een aanranding is het binnendringen van het lichaam van een ander tegen zijn of haar wil. Dat kan een arts prima doen, een medische context maakt een aanranding niet opeens okee.

Sterkte TO, ik hoop dat je ergens hulp en vooral begrip kun vinden :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een gyn die over mijn grens ging bij de bevalling ondanks afspraken daarover. Misschien wel medisch juist maar niet menselijk juist. Achteraf ook erkend door het ziekenhuis die ook aangaf te twijfelen of het medisch juist was. Er zijn gesprekken over geweest achteraf en ik heb het daarbij gelaten (geen officiële klacht). Wel aantekening in mijn dossier dat ik niet door deze arts behandeld wil worden in de toekomst. Er zijn heel wat tranen over gelaten en soms nog nachtmerries. Ik kan het dus ook nog niet helemaal los laten.
AngelEyes0192 schreef:
29-06-2020 07:11
De gyn deed zijn werk. Ongelooflijk dat je denkt aan aanranding. Neemt niet wat dat strippen erg vervelend is en dat je ongetwijfeld pijn hebt gehad.
Ik vind het bijna ongelooflijk dat je niét aan aanranding denkt. Bizar hoe TO’s gevoel hier gebagatelliseerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Duizel veel sterkte! Knap dat je het gesprek bent aangegaan!

Angel eyes: wat een botte reactie.
Mensen zoals jij maken dat anderen niet meer durven om hun gevoelens te bespreken. Ik kan alleen maar hopen dat jij niet in de zorg werkt.
anoniem_379607 wijzigde dit bericht op 29-06-2020 07:21
43.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
29-06-2020 07:14
Een aanranding is het binnendringen van het lichaam van een ander tegen zijn of haar wil. Dat kan een arts prima doen, een medische context maakt een aanranding niet opeens okee.

Sterkte TO, ik hoop dat je ergens hulp en vooral begrip kun vinden :hug:

Ik weet echt niet wat ik lees!!!
Binnendringen? Tegen haar wil? Aanranding?
Alle reacties Link kopieren
Het is denk ik heel persoonlijk en lastig om er over te oordelen.

Ikzelf heb als tiener en jongvolwassene het één en ander meegemaakt m.b.t. aanranding en verkrachting.
Maar bij mijn bevalling heb ik daar geen seconde over nagedacht. Ook bij mij heeft een mannelijke gyneacoloog vanalles daarbinnen gevoeld etc en dat was niet zonder pijn maar ik heb het nooit als verkrachting of aanranding ervaren. Het is noodzakelijk kwaad en zijn werk. Hij ziet honderden vagina's. Verkrachting daarentegen heeft met macht te maken. Naar mijn idee iets totaal anders
Alle reacties Link kopieren
Apenstaartje wat naar!

Misschien moet ik mijn gevoel verder toelichten. Het was heel duidelijk dat ik pijn had en toch stopte hij niet of vroeg of we even moesten pauzeren. Ik voelde me enorm kwetsbaar op dat moment. Naar mijn gevoel mocht daar rekening mee gehouden worden.
Ik heb toestemming gegeven voor de procedure maar tijdens dat moment moet je dat in kunnen trekken en ik vind dat daar te weinig rekening mee gehouden is.
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
29-06-2020 07:38
Apenstaartje wat naar!

Misschien moet ik mijn gevoel verder toelichten. Het was heel duidelijk dat ik pijn had en toch stopte hij niet of vroeg of we even moesten pauzeren. Ik voelde me enorm kwetsbaar op dat moment. Naar mijn gevoel m
Ik weet nog dat Ik een spiraaltje kreeg. Drie maanden na de bevalling door dezelf gyneacoloog. Man man wat vond ik dat pijnlijk. Ik jammerde zoals jij beschreef. Ik zei nog tegen de assistent die naast mij zat: "hij zei dat het geen pijn zou doen!" "Ja hij is een man!" Verzuchtte ze. :proud:
Ook hij stopte niet. En ik vind het nog steeds een leuke man.

Ik begrijp waar je vandaan komt. Al denk ik dat dat kwetsbare gevoel van jou komt en de gyneacoloog hier niets aan kan doen. Hier is zeker hulp voor te krijgen. En dat hoeven geen jarenlange therapie sessies te zijn. Ik heb mijn nare ervaringen al heel lang achter me gelaten en verwerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook gestript. Door een man. Oh en de aanwezige co was ook een man. En mijn man was er niet bij. Heel veel mannen dus.
En ja, het deed pijn. En hij zei ook iets in de geest van: nog even volhouden. De co telde met mij af (ze hadden gezegd dat het ongeveer 20 seconden zou duren).

Je hebt zelf toestemming gegeven voor de handeling, je had zelf (of je man) stop kunnen roepen. Je wist ook van tevoren dat het pijn zou kunnen doen. Tijdens (bijna) elke medische handeling kun je aangeven dat ze moeten stoppen. Als ik bij de tandarts op de stoel lig, kan ik ook stop roepen.

Dat jouw gevoel daar niet fijn mee om gaat, heeft niet te maken met deze handeling. Dat is jouw gevoel en ik begrijp heel goed dat het je dwars zit. Maar voor mij klinkt het alsof deze arts gewoon zijn werk heeft gedaan.

Bij mij werkte het overigens als een tierelier, volgende dag ben ik bevallen. Met dezelfde gyn. Heerlijke vent!

Ik had vooral medelijden met de co , die arme jongen wist echt niet waar hij moest kijken 😂😂
lalala- wijzigde dit bericht op 29-06-2020 08:09
1.74% gewijzigd
apestaartje30 schreef:
29-06-2020 07:33
Het is denk ik heel persoonlijk en lastig om er over te oordelen.

Ikzelf heb als tiener en jongvolwassene het één en ander meegemaakt m.b.t. aanranding en verkrachting.
Maar bij mijn bevalling heb ik daar geen seconde over nagedacht. Ook bij mij heeft een mannelijke gyneacoloog vanalles daarbinnen gevoeld etc en dat was niet zonder pijn maar ik heb het nooit als verkrachting of aanranding ervaren. Het is noodzakelijk kwaad en zijn werk. Hij ziet honderden vagina's. Verkrachting daarentegen heeft met macht te maken. Naar mijn idee iets totaal anders
Ik vond het strippen wel heel anders en vreemder voelen dan bij de bevalling zelf (terwijl ze daar met haar hele hand deed). Het had bij mij een hele scherpe pijn en was heel ongemakkelijk terwijl ze net daarvoor de ontsluiting gemeten had. Dus ik snap wel dat je als je helaas vervelende ervaringen hebt het iets met je doet.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor het delen lalala en apenstaartje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er nog steeds niet uit wat mijn gevoel is nu maar ervaringen van anderen helpen wel hierbij :-]

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven