Werkgever wilt contract wijzigen
zondag 17 mei 2020 om 14:20
Hallo,
Graag zou ik advies willen.
Momenteel ben ik 14 weken zwanger en vorige week heb ik mijn werkgever ingelicht. Begin dit jaar ben ik in dienst gekomen bij dit bedrijf, ik heb een jaarcontract van 40 uur per week. Mijn functie is medewerker bediening (horeca).
Vorige week kwam 1 van de leidinggevenden met het voorstel om mijn contract te wijzigen van 40 uur naar 32 uur. Zij gaf aan dat de functie die ik heb zwaar is met een zwangerschap (lange dagen, de hele dag lopen, drukte, enz).
Ik weeg alle voors en tegens af maar ik kom er niet uit.
Voor: 32 uur is beter vol te houden dan 40 uur. Een ander voordeel is ik met 32 uur mijn min uren kan weg werken. Ik sta 45 uren in de min (doordat het restaurant gesloten was in de eerste 10 dagen na het ingaan van mijn contract).
Nadeel: Financieel scheelt het ca. 450 euro bruto per maand. En als mijn jaarcontract begin 2021 niet verlengd wordt moet ik (in afwachting van een nieuwe baan) ww gaan aanvragen over 32 uur ipv 40 uur. Daarnaast vraag ik mij ook af in hoeverre het nog druk gaat worden in de horeca ivm de corona crisis, en zodoende of het echt een zwaar seizoen gaat worden.
Vorig jaar werkte ik moeiteloos 60 - 70 uur per week, bij een ander bedrijf, ook horeca.
Graag hoor ik jullie meningen en advies.
Alvast bedankt.
Graag zou ik advies willen.
Momenteel ben ik 14 weken zwanger en vorige week heb ik mijn werkgever ingelicht. Begin dit jaar ben ik in dienst gekomen bij dit bedrijf, ik heb een jaarcontract van 40 uur per week. Mijn functie is medewerker bediening (horeca).
Vorige week kwam 1 van de leidinggevenden met het voorstel om mijn contract te wijzigen van 40 uur naar 32 uur. Zij gaf aan dat de functie die ik heb zwaar is met een zwangerschap (lange dagen, de hele dag lopen, drukte, enz).
Ik weeg alle voors en tegens af maar ik kom er niet uit.
Voor: 32 uur is beter vol te houden dan 40 uur. Een ander voordeel is ik met 32 uur mijn min uren kan weg werken. Ik sta 45 uren in de min (doordat het restaurant gesloten was in de eerste 10 dagen na het ingaan van mijn contract).
Nadeel: Financieel scheelt het ca. 450 euro bruto per maand. En als mijn jaarcontract begin 2021 niet verlengd wordt moet ik (in afwachting van een nieuwe baan) ww gaan aanvragen over 32 uur ipv 40 uur. Daarnaast vraag ik mij ook af in hoeverre het nog druk gaat worden in de horeca ivm de corona crisis, en zodoende of het echt een zwaar seizoen gaat worden.
Vorig jaar werkte ik moeiteloos 60 - 70 uur per week, bij een ander bedrijf, ook horeca.
Graag hoor ik jullie meningen en advies.
Alvast bedankt.
zondag 17 mei 2020 om 15:13
Nee, ze zijn verplicht om je werktijden en het werk aan te passen vanuit de arboregels omdat je als zwanger tot een kwetsbare doelgroep behoort. Evt in samenspraak met de bedrijfsarts gedeeltelijk via een ziekmelding.
Wat je leidinggevende nu doet is het discrimineren van een zwangere medewerker.
Wat je leidinggevende nu doet is het discrimineren van een zwangere medewerker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 17 mei 2020 om 15:16
Er is wel iets mbt de NOW regeling, heb het geplakt maar TO kan beste even zelf nog opzoeken en eens bellen met FNV. Het is helaas een werkgever in de problemen ws en de horecawegever is gewoon vaak niet een nette werkgever.
zondag 17 mei 2020 om 15:47
Meestal behandelen zij nieuwe zaken niet als je net verzekerd bent. Dat staat vaak in de voorwaarden.
TO, verlaag je uren niet en ga ook niet akkoord qua minuren. Lees je in en ga met die informatie er achteraan. Je werkgever heeft het waarschijnlijk lastig door de crisis maar daar hoef jij niet voor op te draaien.
zondag 17 mei 2020 om 15:48
zondag 17 mei 2020 om 15:51
Meestal heb je een half jaar wachttijd, dat redt TO prima als ze na haar verlof de zak krijgt.Yavanna schreef: ↑17-05-2020 15:47Meestal behandelen zij nieuwe zaken niet als je net verzekerd bent. Dat staat vaak in de voorwaarden.
TO, verlaag je uren niet en ga ook niet akkoord qua minuren. Lees je in en ga met die informatie er achteraan. Je werkgever heeft het waarschijnlijk lastig door de crisis maar daar hoef jij niet voor op te draaien.
zondag 17 mei 2020 om 18:01
Zolang ze nu niets benoemt en over een paar maanden na verlof of bij contractverlening in de prioblemen komt met die minuren ect dan kan zomaar wel gedekt zijn.Yavanna schreef: ↑17-05-2020 15:47Meestal behandelen zij nieuwe zaken niet als je net verzekerd bent. Dat staat vaak in de voorwaarden.
Of ze word lid van FNV, zou even kijken wat daar in de voorwaarden staat.
zondag 17 mei 2020 om 18:21
zondag 17 mei 2020 om 19:03
Hier staat ook dit:prinses30 schreef: ↑17-05-2020 18:21Lees dit ook even:
https://www.fnvhoreca.nl/actueel/blog/4 ... e-recht-op
Plus- en minuren
Maria bouwt minuren op omdat zij de komende tijd niet werkt maar wel krijgt uitbetaald. Normaal gesproken zou zij deze minuren moeten inhalen op een later moment of worden ze verrekend met eventuele plusuren. Zie ook art. 2.12 van de cao horeca. Nu Maria’s werkgever in het kader van de NOW een tijdelijke tegemoetkoming in de loonkosten ontvangt, vinden wij het niet terecht als zij deze minuren later ‘gratis’ weer zou moeten inhalen of reeds gewerkte extra uren hiervoor zou moeten inleveren. De buitengewone omstandigheden waar de NOW op ziet, zijn in onze ogen geen omstandigheden die voor rekening van de werknemer behoren te komen. De opgebouwde plusuren van voor de crisis blijven staan.
Als Maria haar contract eindigt en zij nog minuren heeft staan die door de Corona crisis zijn ontstaan, dan zullen die minuren niet verrekend mogen worden met de eindafrekening. De oorzaak voor het niet kunnen werken ligt immers niet in de risico-sfeer van de werknemer. Maria wilde wel werken maar kon er niets aan doen dat het bedrijf gesloten was.
zondag 17 mei 2020 om 23:33
Klopt. In mijn ervaring zijn veel horecawerkgevers echt waardeloos.Luci_Morgenster schreef: ↑17-05-2020 15:16Er is wel iets mbt de NOW regeling, heb het geplakt maar TO kan beste even zelf nog opzoeken en eens bellen met FNV. Het is helaas een werkgever in de problemen ws en de horecawegever is gewoon vaak niet een nette werkgever.